PDA

View Full Version : Eric's Bar



Lexvandoef
9 oktober 2008, 23:45
Ik had al een topic gepost met een klein stukje als oefening, maar nou hebben we woensdag met de band gerepeteerd en hebben we uiteindelijk 1 liedje in kunnen spelen.
De kwaliteit van spelen is niet helemaal top maar het gaat nu even meer om het geheel zeg maar ;)

Spui maar met het commentaar! :)

http://www.soundclick.com/bands/page_songInfo.cfm?bandID=449782&songID=6960267

Nielsje
10 oktober 2008, 00:26
voor de duidelijkheid:

We weten dat het niet strak is
We weten dat de zang niet zuiver is
We weten dat de akkoorden in het refrein niet zuiver zijn

artnaz
10 oktober 2008, 01:46
Hmm... Ik had wel wat andere muziek bij jullie verwacht! :D

Maar hoezo zijn de akkoorden niet zuiver, daar kun je toch wat aan doen? Verder is het niet helemaal mijn stijl, maar voor de stijl is het wel prima. Misschien een beetje eentonig... Vooral wat zang (zuiverheid niet meegerekend), drums en die "ragstukjes" van de gitaar betreft...

Maar nogmaals, niet helemaal mijn ding, ik vind al dit soort dingen niks, dus luister maar niet te veel naar mij... :p

Don Capo
10 oktober 2008, 08:34
Prettig! Lekker wakker worden zo, vind het allemaal lekker klinken hoor. Ik luister over het algemeen naar het geheel en dat klinkt PRIMA!!!

Lexvandoef
10 oktober 2008, 17:17
Wat had je dan verwacht Artnaz? Heftige hardrock? :D

Die akkoorden horen wel zuiver, maar wel hadden die avond gewoon wat probleempjes met spelen en de gitaren, beetje vaag. Maar we gaan de track nog een keer inspelen, nu wel strak en zuiver, dit was meer een soort van test van hoe het kan worden, qua geluidskwaliteit en mix.

@DC, thnx! Daar gaat het wel om! :hippie:

artnaz
10 oktober 2008, 17:20
Nee, ook geen hard rock... Ik weet het niet, het "digitale-karakter-beeld" van jullie komt niet overeen met deze muziek... :D

Tho
10 oktober 2008, 17:21
Klinkt lekker dit!






Wel enorm gay, maar wel goed!

En nog wat feedback: Ik krijg nogal de zenuwen van jullie zangeres. Kan ze ook smooth en ontspannen zingen?

Lexvandoef
10 oktober 2008, 17:23
Nee, ook geen hard rock... Ik weet het niet, het "digitale-karakter-beeld" van jullie komt niet overeen met deze muziek...

Haha, ons digitale karakterbeeld :seriousf: Dan ben ik wel weer benieuwd wat jouw beeld van ons en dit nummer dan weer is :satisfie:

@Tho, we hebben ook een roze logo! :satisfie:

En thnx! :hippie:

Over de zangeres, ja dat kan ze ook, maar ze was tijdens de opname echt strontverkouden, daar valt best veel aan te wijten.

oorzaak
10 oktober 2008, 20:06
Klinkt als een lekker bandje, niks mis mee. Het rammelt een beetje maar er wordt wel echt samengespeeld. Productioneel klinkt de opname nogal droog maar ik begrijp dat dit een registratie van een oefensessie is.

Ik heb wel wat opmerkingen over het liedje en de opbouw ervan. Die modulatie tegen het einde vind ik een beetje storend, krijg ik altijd zo'n Songfestival-gevoel van. Op zich snap ik dat je even aan de toonsoort wilt ontsnappen om de aandacht vast te houden maar dit is net iets te opzichtig. Misschien kun je een andere truc proberen want ik ben het wel eens met Artnaz dat het op een gegeven moment een beetje veel van hetzelfde wordt.

Niettemin, het geheel klinkt lekker fris en gezond (komt door die schijf van vijf zeker, hahaha). Succes!

Frits

Lexvandoef
10 oktober 2008, 21:21
Bedankt voor je commentaar Frits!

Wat bedoel je trouwens met dat je de opname nogal droog vindt klinken? Weinig fx enzo? Het is trouwens geen registratie van een oefensessie, het was meer een sessie om even met elkaar uit te vogelen hoe het nou werkt en moet. We hebben ook track over track opgenomen en niet allemaal tegelijk.
We gaan nou maandag proberen om voor het echie op te nemen :).

Doe modulatie zit trouwens ook in het origineel en vonden we eigenlijk zelf wel leuk, het houdt inderdaad de aandacht wat makkelijker vast.

Bedankt voor je complimenten trouwens!

Nielsje
13 oktober 2008, 18:26
Vonden we de modulatie leuk? :D
Het zit inderdaad in het origineel, maar ik ben eigenlijk niet zo'n fan van modulatie. Ik vind het inderdaad een beetje een songfestival trucje. De 'funky' slagjes moeten anders, maar ik ben er nog niet uit hoe ik het wél wil hebben. De opzet ervan was om iets volledig anders te spelen dan de mainriff, en dat is wel gelukt. Nu nog zorgen dat het wat minder storend is. Terugloop je d'r misschien maar uit, het slagje alleen het 2e gedeelte van een couplet meenemen, en wellicht er wat minder duidelijk in mixen.

Luc-O
16 oktober 2008, 14:48
Hé, best aardig gedaan, hoewel het niet in de buurt van het origineel komt. Een paar opmerkingen: door dat slagje krijgt het nr een 'mineur feel', terwijl het juist majeur zou moeten zijn. Of was dat de bedoeling, dat kan natuurlijk. Verder mis ik de koortjes, die geven er toch wel wat extra cachet aan. En ja, de akkoorden in het refrein kloppen inderdaad niet, maar dat had je zelf al aangegeven. Ik denk dat ik deze versie maar eens aan de jongens van Racoon ga laten horen, zijn namelijk vrienden van me.

oorzaak
30 oktober 2008, 18:17
Sorry Lex, duurde even voordat ik doorhad dat je op mijn post had gereageerd.

Ik voel me nu trouwens wel bedot want ik zit daar te ouwehoeren over goed samenspel en dan blijkt dat je het laag voor laag hebt ingespeeld. Geboren studiomuzikanten zeker? :)

Wat ik bedoelde over de productie: ik vind altijd dat je terughoudend moet zijn met fx maar hier had wel een beetje galm op de zang gemogen bijvoorbeeld. Maar produceren is een vak op zich dat ik ook ooit nog eens in de vingers hoop te krijgen...

Groeten, Frits

Henkie spenkie
31 oktober 2008, 10:36
Laat ik beginnen met te zeggen dat ik het lekker vind klinken! Zeker voor een eigen opname kan het heel goed!

Maar omdat je aan alleen positieve dingen volgens mij nooit zoveel hebt, toch een paar kleine puntjes ter verbetering:

Het enige nadeel vind ik dat het een beetje eentonig klinkt. Ik ben sowieso niet heel erg van de riffjes die tot in den treure gespeeld worden, maar ik begrijp dat het bij dit nummer hoort. Persoonlijk zou ik dan alleen wat dingen toevoegen om het wat intressanter te maken. Denk aan in het begin, waar de zang nog niet begonnen is een extra crash op de drum, of misschien de gitaar die dat funky dingetje af en toe tussen door speelt iets harder in de mix te doen.

Daarnaast vind ik het nummer vrij vlak (het couplet en refrein en alles is ongeveer even ruig/even rustig), waardoor het een beetje eentonig wordt. Bij de versie van Racoon speelt de drummer wat ruiger in het refrein met het rag-gitaartje. Als ik jullie was zou ik iets dergelijks er wel proberen in te stoppen, dan zit er wat meer variatie in en luistert het wat mij betreft wat gemakkelijker.

Maar dit is puur als ik kritisch ben, vind ik het voor de rest gewoon fijn klinken, goed gedaan!(Y)

Lexvandoef
31 oktober 2008, 10:50
Thnx Henkie Spenkie :)

Die kritieken die jij hebt, die hebben/hadden wij zelf ook, en we hebben inmiddels een nieuwe/andere versie opgenomen die wat steviger klinkt en meer dynamiek heeft tussen de coupletten/refreinen.

Thnx voor het luisteren!

Henkie spenkie
31 oktober 2008, 12:34
dynamiek

Aaah dank je! dynamiek! dat woord zocht ik! Frustrerend als je niet op een woord kan komen:chicken:

Ben benieuwd naar de nieuwe versie:hippie:

Nielsje
1 november 2008, 10:56
Hé, best aardig gedaan, hoewel het niet in de buurt van het origineel komt. Een paar opmerkingen: door dat slagje krijgt het nr een 'mineur feel', terwijl het juist majeur zou moeten zijn. Of was dat de bedoeling, dat kan natuurlijk. Verder mis ik de koortjes, die geven er toch wel wat extra cachet aan. En ja, de akkoorden in het refrein kloppen inderdaad niet, maar dat had je zelf al aangegeven. Ik denk dat ik deze versie maar eens aan de jongens van Racoon ga laten horen, zijn namelijk vrienden van me.

Bedankt voor je reactie! Het slagje is inmiddels 'verdwenen', hoe ik het nu wil gaan spelen ben ik nog niet over uit. We hebben een andere versie opgenomen, maar daar ben ik zelf nog niet echt tevreden over..
Wellicht dat ik het slagje alleen moet doen tussen de coupletten in, en dan zonder dat terug loopje. De koortjes zijn heel bewust niet opgenomen. We warem op het moment van de opnames allemaal niet echt bij stem, en we kunnen ze d'r altijd later nog onder plakken.


Ik voel me nu trouwens wel bedot want ik zit daar te ouwehoeren over goed samenspel en dan blijkt dat je het laag voor laag hebt ingespeeld. Geboren studiomuzikanten zeker? :)

Wat ik bedoelde over de productie: ik vind altijd dat je terughoudend moet zijn met fx maar hier had wel een beetje galm op de zang gemogen bijvoorbeeld. Maar produceren is een vak op zich dat ik ook ooit nog eens in de vingers hoop te krijgen...

*grinnik* De reden waarom we alles laag voor laag gedaan heb is omdat we op deze manier eventueel een partij nog kunnen vervangen (wat al nodig is geweest) én omdat we slechts 1 stereo partij tegelijk naar de computer konden sturen. We moeten wat meer van die mixer -> comp tools kopen, dan kunnen we in de toekomst ook een optreden oid opnemen.
Lex is volgens mij aardig nieuw in het produceren, maar hij heeft er al aardig wat van gemaakt, aangezien de rauwe tracks ook niet zo denderend waren af en toe. Wellicht zijn hier mensen die voor ons een mix willen proberen te maken?


Laat ik beginnen met te zeggen dat ik het lekker vind klinken! Zeker voor een eigen opname kan het heel goed!

Maar omdat je aan alleen positieve dingen volgens mij nooit zoveel hebt, toch een paar kleine puntjes ter verbetering:

Het enige nadeel vind ik dat het een beetje eentonig klinkt. Ik ben sowieso niet heel erg van de riffjes die tot in den treure gespeeld worden, maar ik begrijp dat het bij dit nummer hoort. Persoonlijk zou ik dan alleen wat dingen toevoegen om het wat intressanter te maken. Denk aan in het begin, waar de zang nog niet begonnen is een extra crash op de drum, of misschien de gitaar die dat funky dingetje af en toe tussen door speelt iets harder in de mix te doen.

Daarnaast vind ik het nummer vrij vlak (het couplet en refrein en alles is ongeveer even ruig/even rustig), waardoor het een beetje eentonig wordt. Bij de versie van Racoon speelt de drummer wat ruiger in het refrein met het rag-gitaartje. Als ik jullie was zou ik iets dergelijks er wel proberen in te stoppen, dan zit er wat meer variatie in en luistert het wat mij betreft wat gemakkelijker.

Maar dit is puur als ik kritisch ben, vind ik het voor de rest gewoon fijn klinken, goed gedaan!(Y)

Henk, je hebt helemaal gelijk. Toen ik het voor het eerst hoorde vond ik de feel van het nummer wel lekker, maar ik vond het ook te eentonig. Bij de nieuwe versie hebben we geprobeerd het geheel wat minder saai te maken, maar ik ben d'r nog niet tevreden over, ik vind hem hier en daar te gehaast. Probleem is echter dat onze bassist nu volledig is vertrokken, en dat een nieuwe opname d'r voorlopig niet in zit.


Allen erg bedankt voor jullie commentaar. Positief commentaar is altijd leuk, maar van de negatieve(nou ja, opbouwende) dingen kunnen we leren. Zodra we een nieuwe bassist hebben, gaan we wel weer opnemen, en hopelijk wordt het dan beter dan dit :).

Pepe
1 november 2008, 11:15
Ik ken het origineel niet dus ik ben redelijk onbevooroordeeld denk ik. Ik hoor een rifje ala Taxman maar dat is het dus niet.

Het mag van mij wel wat losser en rauwer, meer uit de losse pols zonder dat het gelijk weer funkadelic wordt maar tis nu te netjes, alsof iedereen alleen maar op strakheid let en de groove uit de onderbuik vergeet, vooral de drums, je hoort hem af en toe inhouden om vooral die break op de tel te geven.

Dat tweede gitaarpartijtje is nog zoekende, te veel gedoe zonder iets essentieels toe te voegen.

Maar niet slecht hoor, gewoon nog te weinig gezicht, kwestie van tijd. Het zou een ander verhaal zijn met goeie zang.

Lexvandoef
1 november 2008, 15:00
Lex is volgens mij aardig nieuw in het produceren, maar hij heeft er al aardig wat van gemaakt, aangezien de rauwe tracks ook niet zo denderend waren af en toe. Wellicht zijn hier mensen die voor ons een mix willen proberen te maken?


Lex heeft hiervoor nog nooit iets geproduceerd :seriousf:

Ik post hier ook even de 2de poging waar we het over hadden, ik vind het zelf geslaagder dan de eerste versie die ik hier gepost heb :)

@oorzaak: haha 'geboren' studiomuziekanten, het waren niet allemaal first takens, zeg maar ;) Maar toch bedankt! Er zit trouwens een klein beetje galm op de zang, maar niet goed blijkbaar ;)

@Pepe, we hebben inderdaad heel erg gelet op strakheid, meer dan op groove in elk geval, omdat we het nogal lastig vonden om alles over elkaar te spelen, dat is voor ons nogal nieuw, en een beetje lastig om daar lekker de groove in te vinden, vind ik zelf dan.
Wat vind je trouwens niet goed aan de zang?

@Luc-o, haha, mochten ze het ooit te horen krijgen, post het commentaar maar! :seriousf:

Ohja, de nieuwe versie natuurlijk :) (vind ik soms ook iets te gehaast trouwens, maar dat ligt ook aan mijn bui)

http://www.soundclick.com/bands/page_songInfo.cfm?bandID=449782&songID=7023336

Pepe
1 november 2008, 16:55
Nieuwe versie..
wow, dat begin is dag en nacht met de vorige, drums knallen erin, ipv een braaf hi hatje nou flink op de bekkens, rauwe gitaar die meer dynamiek vertoont, ook veel beter, meer dynamiek en overtuigender altogether.

De zangeres is voor mij een typische "hollandse rockbitch", dat hoeft niet verkeerd uit te pakken (a la Anouk) maar iets minder en dan klinkt het alsof de band een zangeres gezocht heeft (want er moet ook gezongen worden) ipv dat de frontman/vrouw een begeleidingsband heeft.
Een goeie stem en personality, die zijn dun gezaaid. Als je dat hebt is een goeie band erachter de slagroom op de taart. Maar zonder taart wordt het lastig voor de slagroom.

Lexvandoef
1 november 2008, 21:00
Je probeert ons subtiel duidelijk te makelijk dat we onze zangeres moeten ditchen en zelf gaan zingen? ;)
Geloof me, dat wil je echt niet :seriousf:.

En dat zal onze drummer niet kunnen waarderen, denk ik :seriousf:

Bedankt voor het 2de keer luisteren trouwens, ik vind deze versie zelf fijner om naar te luisteren :)

Mitch
1 november 2008, 21:42
Hé, tweede versie!
Het volledig verdwijnen van het funky slagje is iets te rigoureus, maar neem vooral de tijd om iets passends te bedenken, dat kan altijd nog.
De klank is wel iets minder dan de eerste versie. De bekkens zijn soms nogal dominant en de lead vocalen klinken doffer... maar goed, dat zal een technisch dingetje zijn.
Maar leuk dat jullie er zo serieus mee bezig zijn, dat zie ik graag.

beruk
1 november 2008, 21:51
Kijk! Versie twee heeft peper! Tempo spreekt me aan. Ik ben van de kaalheid in dit soort liedjes, goeie riff, pittige zang en gaan! Geen gedoe verder. I like!:rockon:

Nielsje
1 november 2008, 22:37
@ Pepe: het klopt hoor, ik heb de band ooit opgericht (gelegenheidsband..) en zocht in korte tijd een band bij elkaar. De zangeres is een ex-huisgenoot van me, en ik wist dat ze zong, vandaar.

Zelf vind ik de refreinen nog te gehaast klinken, dus daar wil ik zeker nog wat aan gaan doen. Overigens zit ik volgens mij haast niet in de mix, moet nog ff opnieuw overgedaan worden. Ik speel dezelfde riff, maar dan met een phaser, wat live in ieder geval voor een lekker breed geluid zorgde.
Ik ga het eens proberen met het funky slagje alleen tussen de coupletten in, dat moet wel leuk werken denk ik.

De bekkens vond ik ook niet lekker klinken, helemaal niet zoals bekkens moeten klinken, dat kan aan de opname liggen, maar misschien moet ik de drummer ook maar eens aanraden om wat handgeslagen bekkens te kopen ;)

Lexvandoef
1 november 2008, 22:50
Klopt Niels, je staat hier niet zo hard in de mix omdat je geluid echt hele rare dingen deed met de algehele op verschillende speakers hier thuis, beetje maf. :listen:

Die bekkens zijn inderdaad wat aan de dominante kant, maar dat valt helaas niet meer te corrigeren omdat we 3 drummics naar 1 stereospoor toe moesten mixen en het toen opnemen.

@beruk, thnx man! Tof om te horen :cheerup:

@Mitch, ik heb hem vandaag nog ff een keertje geluisterd en ik heb ook nog versies waarbij de zang wat helderder is/iets meer op de voorgrond staat. Komt goed :)

alexandra
2 november 2008, 16:13
Zangeres wel goed, maar niet bijzonder uitmuntend, dus klinkt een beetje standaard.
Klinkt verder best lekker als geheel! :D

Gert-Jan
2 november 2008, 21:22
voor de duidelijkheid:

We weten dat het niet strak is
We weten dat de zang niet zuiver is
We weten dat de akkoorden in het refrein niet zuiver zijn

Nou....dan ga ik ook maar niet luisteren....

Lexvandoef
2 november 2008, 21:23
Nou....dan ga ik ook maar niet luisteren....

Hey, niet zo he! :seriousf:

@alexandra, thnx, we zijn ook een erg 'lekker' bandje :seriousf:

Ace 1.15.19
2 november 2008, 21:39
Ik hoor de eerste 10 à 15 seconden en ik denk meteen aan Taxman van de Beatles. Klinkt verder opzich best leuk.

Lexvandoef
4 november 2008, 22:07
Ja de baslijn van Taxman lijkt heel erg op die van Eric's Bar inderdaad, kwam ik later ook achter :)