PDA

View Full Version : Boss tuner&metronome tu-80



Madcow
9 oktober 2008, 16:42
Hallo

sinds kort heb ik de tu-80 en ik kom er niet uit. Hoe stel ik hem zo in dat ik me gitaren in Dies(half step down) kan zetten?

aaronstonebeat
9 oktober 2008, 17:24
Ik meen dat die dingen linksboven in het scherm de toon weergeven die ze binnen krijgen. Daarboven zitten 2 ledjes die kruisen of mollen weergeven. Nu zal het vast zo zijn dat als je bv je lage E-snaar omlaag draait op een gegeven moment in het display E staat en het lampje van de mol (dat b-tje) gaat branden, of er staat D en het ledje van het kruis brandt.

D# (Dis) en Eb (Es) klinken in ons gelijkzwevende stemsysteem hetzelfde.

Dj_Tuning
9 oktober 2008, 18:19
Die van mij moet ik van te voren instellen, er komt dan 1 muzieknoot klein op het scherm, tot een stuk of 5/6 noten. Iedere noot is een halve stap omlaag. De snaren blijven op de tuner dan gewoon eadgbe aangeven ;)

aaronstonebeat
9 oktober 2008, 18:39
Ik heb 'ns even een handleiding bekeken. Je hebt 3 modi: chromatisch, gitaar en bas (ik neem aan dat je die met de select- en valuetoetsen) kunt oproepen.

In chromatische modus zou hij elke willekeurig toon moeten benoemen. In gitaar- en basmodus blijft hij de standaardsnaarstemming aangeven, maar als je lager gaat zou er eerst 1 mol in beeld moeten komen (1 halve toon lager), dan 2 (2 halve tonen) etc., tot maximaal 5 halve tonen onder de standaardstemming.

Die ledjes met kruis en mol geven alleen maar aan of je te hoog of te laag zit.

Madcow
9 oktober 2008, 19:03
bedankt! het heeft geholpen :)

Madcow
9 oktober 2008, 22:02
Hmm nee heeft tochniet geholpen. met die btjes werkt niet. allemaal afgegaan, en geen 1 herkende uberhaubt een noot... Defent misschien? Of gewoon gemaakt voor mensen die erin afstuderen (zie de boss gt-8)