PDA

View Full Version : Overspraak



Han S
9 oktober 2008, 12:33
Hoe gaan jullie daar mee om, vind je het drie keer niks of accepteer je het gewoon? De reden waarom bands partijen een voor een opnemen is om overspraak te voorkomen. Blof gaat er prat op dat ze de laatste CD in one takers heeft opgenomen, voor mij niets bizonders want ik doe niets liever. En dan heb je idd overspraak en zorg je er voor dat die goed klinkt.

Hoe doen jullie dat?

bert k
9 oktober 2008, 12:51
Laat maar lekker zitten die overspraak. Alleen het totaalgeluid telt.

Een mooi voorbeeld: ik had een opname in Audition zitten waar veel overspraak van de drum op het zangspoor was terechtgekomen. Ik heb toen alle stille stukken van het zangspoor alle troep weggehaald; op de stukken waar wel zang stond ging dat uiteraard niet. En wat denk je: in de mix kreeg je een klankverschil in de drums. Dus heb ik alle overspraakzut maar lekker laten staan.
Dat betekent dus ook dat een gate op de zang hetzelfde effect heeft, zodra de zanggate open gaat verandert je drumgeluid.

Han S
9 oktober 2008, 13:05
Ik heb het al even in een ander topic gepost in een discussie over Blof, ik heb de afgelopen vijf dagen opnamen gemaakt met een bluesband. Allemaal one takers inclusief de leadzang. Daarbij stond de Neumann in een aparte ruimte waarbij de zanger(es) via een glazen wand akoestisch is gescheiden. De reden daarvoor is dat we de mogelijkheid willen hebben om de zang te kunnen overdoen. De muzikanten hebben een eigen mengpaneel waarop ze een mix kunnen maken voor hun koptelefoon. Als ze alleen een beetje zang willen horen zetten ze dat fadertje een stukkie open en de koptelefoon aan een kant naast het oor.

Bij één nummer deed de drummer niet veel meer dan met brushes aaien over de cymbals terwijl de gitarist met twee amps en acht speakers behoorlijk stond te blazen. Het resultaat is veel overspraak op de overheads, maar het bizondere is dat het totaalgeluid beter is dan zonder die overspraak want als je die OH's dicht zet wordt het geluid niet beter, integendeel.

Als je de juiste mics op de juiste plek zet in een goed klinkende ruimte werkt overspraak dus in je voordeel. En het meest bizondere vind ik dit: ik heb twee oude klassieke AKG C451's met CK1 kapsels, maar ik prefereer toch de Samson CO2 van zes tientjes die dan wel wat helderder klinkt, maar minder overspraak geeft dan de 451 en die overspraak ook beter laat klinken. De 451 wil wat boemerig gaan klinken terwijl de goedkope CO2 heel natuurlijk blijft.

Ik moet maar eens een boek gaan schrijven.

marc_o
9 oktober 2008, 13:17
overspraak kan erg hinderlijk zijn, maar staat en valt met de voorbereidingen, de ruimte en de mogelijkheden die je hebt tot eventueel plaatsen van schotten die het lichtelijk tegen kunnen gaan.

Op mijn eigen CD, waarbij de basis steeds 1 livetake was heb ik wel wat opgeschoond hier en daar omdat sommige overspraakgedeeltes irritant in de mix kwamen te zitten, en uiteindelijk wil je toch een product hebben waar je prettig naar kunt luisteren, althans....zo zie ik het dan.

Wanneer je gebruik maakt van directrecording door bijvoorbeeld een Koch Pedaltone te gebruiken of de line-out van je basversterker heb je feitelijk weinig problemen.....het moet wel je sound zijn, maar dat is weer een heel ander verhaal.

pol
9 oktober 2008, 13:26
Ik merk het al op repetities, hoe anders het klinkt als de mic van de zanger afstaat...

denk dat het ook veel moeilijker is om zo een band op te nemen, niet ? zeker achteraf in de mix, alles lekt door in alles, en je kan van niks het geluid veranderen zonder dat de rest meekomt.

Kim Wilson
9 oktober 2008, 13:31
Met alle respect, Han, maar bij Blof lijkt het me toch meer een uitdaging om alles tegelijk erop te knallen dan bij een bluesband...

marc_o
9 oktober 2008, 13:39
Han wil Blof heel graag in zijn studio hebben, daarom gaat ie er over door.......dat weet iedereen.

bert k
9 oktober 2008, 14:42
Blof is een klein bandje, qua instrumenten, dus uitermate geschikt om in 1 take op te nemen.

Het grote nadeel is dat het erg hoorbaar wordt als je foutjes gaat repareren, een prik wordt erg opvallend.

Han S
9 oktober 2008, 17:42
Han wil Blof heel graag in zijn studio hebben, daarom gaat ie er over door.......dat weet iedereen.

Haha, het maakt me niet uit hoor, uiteraard zouden ze zeer welkom zijn, maar bij mij is het belangrijkste dat een band goed kan spelen. Als ik een bandje binnen heb die niet door een nummer van drie minuten kunnen komen zonder dat er allerlei dingen moeten worden gerepareerd, dan word ik zeer ongelukkig. En dat de mannen van Blof kunnen spelen leidt geen twijfel. Maar The flying hootsietootsie red rocking devils uit schubbekutteveen zijn net zo welkom, als ze maar kunnen spelen. :D

Han S
9 oktober 2008, 17:48
Met alle respect, Han, maar bij Blof lijkt het me toch meer een uitdaging om alles tegelijk erop te knallen dan bij een bluesband...

Hans, dat is helemaal niet zo'n grote uitdaging en een beetje technicus met microfoonkennis neemt zo'n band in één keer in één ruimte op zonder noemenswaardige overspraak. En dan kan een gitaarparij gewoon worden gerepareerd of een basfoutje hersteld.

Als je een paar grote LDC condensators een meter boven de drums gaat hangen in die ruimte dan heb je een probleem, zeker als de gitaar en bas erg hard staan. Ik heb wel ens een percussionist opgenomen in dezelfde ruimte als de rockband, no problemo, een Beyer M260 ribbon doet wonderen in zo'n geval.

Ik denk dat een band als Blof het beste functioneert als de mannen tegelijk spelen in dezelfde ruimte.

Han S
9 oktober 2008, 17:50
Ik merk het al op repetities, hoe anders het klinkt als de mic van de zanger afstaat...

denk dat het ook veel moeilijker is om zo een band op te nemen, niet ? zeker achteraf in de mix, alles lekt door in alles, en je kan van niks het geluid veranderen zonder dat de rest meekomt.

SM58? Betere kopen en je probleem is opgelost.

STW
9 oktober 2008, 17:56
ik las dit toevallig net op soundonsound.com:

Love The Leakage

Reverb can also be captured when miking up ensembles. While many multi-room studios are specifically set up to record groups of musicians playing together without any spill occurring between their different mics, many high-profile producers eschew this approach in favour of using spill creatively as a kind of reverb. Al Schmitt's mastery of this recording style has netted him multiple Grammys: "You know, a lot of guys are afraid of the leakage problems in the studio, and I try to explain that if you use good microphones and you get this leakage, sometimes it's your best friend in the studio, helping to make something sound much bigger than it really is."

"You just have to keep your wits about you and your ears open," adds Mike Thorne, "so that when [spill] does happen you can use this extra ambience which wasn't calculated... We've recorded up to seven people with no separation whatsoever. Various instrumental-type arrangements, quite odd sections such as bassoon, gong and upright bass, so you can't put screens up, but with careful mic and personnel placement you optimise the bleed and the amount of it, so you get to the point where it sounds pretty realistic without using artificial reverb at all."

Tony Platt also recommends similar ideas, and details how you go about making the concept work: "Most important is that the nature of the bleed from one instrument to another is in context with the instrument that is receiving it. If you've got guitar sound going down the drum microphones, you don't want it to be a guitar sound that's going to compromise the guitar sound that you eventually want. If you have a nasal guitar sound coming down the drum mic but you want the guitar to sound big and warm, then one could compromise the other so it's necessary to be aware of the fact that you don't just have to blend the primary sounds, you also have to blend the ambience of those sounds."

"I'll go and move things around quite a bit to make the spill work," adds S Husky Hoskulds. "For example, if I'm recording drums, piano, and acoustic guitar, I'll often run out while people are getting sounds and move the piano mic further away to match the ambience in the acoustic guitar mic, and then pan them left and right. That way the piano and guitar mics actually include half of the drum sound. A lot of the organ stuff that you hear on [Solomon Burke's] Don't Give Up On Me is well set back in the mix, and I got that sound by using the spill from the acoustic guitar mic in the next room. With the mics panned in a certain way you get a kind of 'stretch' across the stereo field. There's no reverb on the track except for what was going on in the room."

skanky
9 oktober 2008, 19:21
Het ligt er natuurlijk helemaal aan wat voor productie je maakt. Bij een moderne pop-productie wil je zo min mogelijk overspraak (als je alle instrumenten uberhaupt al allemaal tegelijk opneemt)
Maar bij blues, jazz, klassiek enz. gaat het vooral om het gevoel en de sfeer en wil je juist alles tegelijk opnemen. In dat geval moet je rekening houden met de overspraak. Dan moet je goed op de plaatsing letten en op welke microfoon. Een sm58 zou ik dan al nooit gebruiken, die off-axis response is echt om te huilen zo slecht.
Je kan de overspraak ook juist gebruiken voor de sound. Als je als OH's 2 omnidirectionele microfoons gebruikt krijg je gratis prachtige overspraak van alles in de ruimte waar dan de drumkit qua volume en intensiteit bovenuit steekt.

pol
9 oktober 2008, 19:35
SM58? Betere kopen en je probleem is opgelost.

nee, audiotechica atm-41, is hypercardoide en feedbacked helemaal niet snel.

maar ik zal volgende repetitie eens proberen wat een shure beta57 geeft.

sm58 feedbacked een stuk sneller als die audio-technica.

Han S
9 oktober 2008, 19:58
nee, audiotechica atm-41, is hypercardoide en feedbacked helemaal niet snel.

maar ik zal volgende repetitie eens proberen wat een shure beta57 geeft.

sm58 feedbacked een stuk sneller als die audio-technica.

De Beyer M88 is ook een hyper en de overspraak is echt minimaal en wat je dan nog hoort klinkt gewoon prima. Maar de ATM41 is ook veel beter dan de 58 als het over spill gaat.

Han S
9 oktober 2008, 20:06
Het ligt er natuurlijk helemaal aan wat voor productie je maakt. Bij een moderne pop-productie wil je zo min mogelijk overspraak (als je alle instrumenten uberhaupt al allemaal tegelijk opneemt)
Maar bij blues, jazz, klassiek enz. gaat het vooral om het gevoel en de sfeer en wil je juist alles tegelijk opnemen. In dat geval moet je rekening houden met de overspraak. Dan moet je goed op de plaatsing letten en op welke microfoon. Een sm58 zou ik dan al nooit gebruiken, die off-axis response is echt om te huilen zo slecht.
Je kan de overspraak ook juist gebruiken voor de sound. Als je als OH's 2 omnidirectionele microfoons gebruikt krijg je gratis prachtige overspraak van alles in de ruimte waar dan de drumkit qua volume en intensiteit bovenuit steekt.

Dat is nou juist de vraag, waarom bands afzonderlijk opnemen. Dat moet iets te maken hebben met onzekerheid, of er iemand een foutje zal maken wat je als overspraak zult terughoren.

Omni's als OH? dan tenminste een paar M50's maar die kan niet iedereen betalen. :D Maar ook uni's kunnen een heel mooie OAR hebben hoor, de ribbons van Beyer zoals de M160 en M260 zijn uitermate geschikt voor OH en je zult verbaasd zijn hoe goed dat klinkt en hoe weinig gitaar en bas je hoort.

Ik wil hier geen reclame maken, maar elke Beyer microfoon is van uitzonderlijke klasse, de hyper cardioids als de M88 en de M201 zijn buitengewoon 'rejective' (hoe vertaal je dat?) en hebben een zeer fraaie OAR (off axis response). Ik had laatst een grote jazzband waarbij de banjospeler op de drumriser op nog geen meter van de drums zat. Dus ik had een M201 op de banjo gezet en verdomd, hoegenaamd geen drums op de banjo te horen. Dat gaat met een SM57 nooit van ze leven lukken.

skanky
9 oktober 2008, 21:24
Het heeft niks te maken met onzekerheid en fouten, het gaat om de klank die je wil bereiken. Luister naar de drums van Michael Jackson's Billie Jean. Dat is het eerst nummer waar Bruce z'n beroemde kickdrumhoes gebruikt. Ik denk niet dat dat vanuit onzekerheid is.

Maar die M50's zijn idd de een van de mooiste omni's die er zijn, maar een 414 in omni is ook prima bruikbaar hoor, en is een stuk betaalbaarder.
Iets duurder zijn weer de b&k's (tegenwoodig DPA) die hebben ook prachtige omnidirectionele microfoons. Maar als de m50 net te duur is kan je ook een eenvoudige u47 nemen in omni-stand. Dat kan er ook mee door.

Ribbon's zijn idd ook prachtig als OH, ze hebben een wat donkerdere klank wat vooral bij felle cymbals heel mooi kan werken. Hier is natuurlijk ook de Coles 4038 bekend om geworden. Ik heb zelf een Bang & Olufsen BM6 die ook prachtig is als mono OH. Horizontaal plaatsen dat de + naar drumkit wijst en de - naar het plafond. Hiervoor heb je uiteraard wel een goede ruimte nodig. Ik hoorde via via dat Abbey Road studio 2 wel aardig klinkt.

Even over de sm57, ik gebruik 'm ook vaak voor de snare, maar dan moet je wel een drummer hebben die netjes op z;n hihat slaat. Een 57 heeft bijna geen rejection en de OAR is zo vreselijk lelijk. Live is dat ook altijd zo erg, zo'n lompe metaldrummer die alleen maar open HH speelt. Om te janken......

conclusie: Ik moet toch echt zelf eens een m201 aanschaffen.....


Dat is nou juist de vraag, waarom bands afzonderlijk opnemen. Dat moet iets te maken hebben met onzekerheid, of er iemand een foutje zal maken wat je als overspraak zult terughoren.

Omni's als OH? dan tenminste een paar M50's maar die kan niet iedereen betalen. :D Maar ook uni's kunnen een heel mooie OAR hebben hoor, de ribbons van Beyer zoals de M160 en M260 zijn uitermate geschikt voor OH en je zult verbaasd zijn hoe goed dat klinkt en hoe weinig gitaar en bas je hoort.

Ik wil hier geen reclame maken, maar elke Beyer microfoon is van uitzonderlijke klasse, de hyper cardioids als de M88 en de M201 zijn buitengewoon 'rejective' (hoe vertaal je dat?) en hebben een zeer fraaie OAR (off axis response). Ik had laatst een grote jazzband waarbij de banjospeler op de drumriser op nog geen meter van de drums zat. Dus ik had een M201 op de banjo gezet en verdomd, hoegenaamd geen drums op de banjo te horen. Dat gaat met een SM57 nooit van ze leven lukken.

Han S
9 oktober 2008, 21:41
Heb je wel eens een M50 van binnen gezien? Hij is dan wel omni, maar naarmate de frequentie hoger wordt neemt de richtinggevoeligheid toe. Een U47 kost wel net zo veel trouwens. De SM57 is inderdaad een kreng waar het OAR betreft.

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik zo weinig overspraak heb dat het geen zin heeft om mensen af te zonderen of partijen een voor een op te nemen. Het is veel moeilijker dan veel mensen denken om dingen een voor een op te nemen, zeker als mensen daar geen of weinig ervaring mee hebben. Ik was van de week met een drummer bezig die echt heel erg goed is en moeiteloos boven op de click speelt, maar hij kreeg het niet voor elkaar om de drums van een nummer opnieuw te doen. We hebben toen het nummer nog een keer met de hele band opgenomen en dat lukte hem in één keer. Kun je zien dat mensen gewend zijn om dingen met elkaar te doen.

M50:

http://www.bavodekker.com/m50-2.jpg

skanky
9 oktober 2008, 21:51
Het is normaal dat hoe hoger de frequentie hoe richtinggevoeliger een microfoon wordt, dat heeft zelfs de meest rechte DPA. Dat is gewoon een natuurkundig feit.

Ik dacht trouwens dat de m50 wel duurder zou zijn dan een u47. Nouja, het is allemaal veel geld. :p

Maar je hebt zeker gelijk dat muzikanten los opnemen veel moeilijker is. Het is echt een kwestie van ervaring, ik heb een paar jaar geleden veel met Ton Dijkman gewerkt voor Idols. Toen ben ik er achter gekomen dat los opnemen wel kan, maar alleen met mensen die het al jaaaaren zo doen.



Heb je wel eens een M50 van binnen gezien? Hij is dan wel omni, maar naarmate de frequentie hoger wordt neemt de richtinggevoeligheid toe. Een U47 kost wel net zo veel trouwens. De SM57 is inderdaad een kreng waar het OAR betreft.

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik zo weinig overspraak heb dat het geen zin heeft om mensen af te zonderen of partijen een voor een op te nemen. Het is veel moeilijker dan veel mensen denken om dingen een voor een op te nemen, zeker als mensen daar geen of weinig ervaring mee hebben. Ik was van de week met een drummer bezig die echt heel erg goed is en moeiteloos boven op de click speelt, maar hij kreeg het niet voor elkaar om de drums van een nummer opnieuw te doen. We hebben toen het nummer nog een keer met de hele band opgenomen en dat lukte hem in één keer. Kun je zien dat mensen gewend zijn om dingen met elkaar te doen.

M50:

http://www.bavodekker.com/m50-2.jpg

rjong999
9 oktober 2008, 23:14
Ik ben net begonnen met de opnames van onze nieuwe CD. De eerste CD hedden we alles track voor track opgenomen, maar dat mag dus niet meer van Han. Daarom heb ik nu een 16x4-kanaals interface aangeschaft. het opnameplan is nu als volgt: Om te beginnen nemen we drums, gitaar, bas en keyboard in één take op. Iederenin dezelfde ruimte, monitor via de koptelefoon, in cubase krijgt iedereen z'n eigen persoonlijke monitor mix op z'n koptelefoon. Dus zero overspraak.
Daarna maken we eventuele reparaties, zetten we de gitaar- en keyboard dubs erop, dan de fx tracks (koortjes, spacegeluiden enzo) en vervolgens alle backing vocals, en als dat hele bedje gespreidt is komt de zanger nog even z'n partijtjes er in te zingen. Madonna is er niks bij, zeg maar.
Vanwege het type muziek dat we maken in alles in één keer geen optie, maar ik denk wel dat we de drive en dynamiek van de nummers op deze manier wel optimaal te kunnen vangen.

Wie overigens een setje drummics voor rond de driehonderm euro kan adviseren is meer dan welkom, ik leen nu een heul duur setje maar dat kan ik niet blijven doen :)

Han S
9 oktober 2008, 23:26
Goed bezig Rob, zo doe je dat. Ik heb voor elke muzikant een eigen mengpaneel en als je alles tegelijk wilt opnemen (bas-drums-gitaar en keyboards) maar akoestisch gescheiden zodat je de mogelijkheid open houdt om dingen te kunnen repareren zonder enige vorm van overspraak, dan heb ik meerdere ruimten. De drums en de bas kunnen dan in de grote ruimte waarbij ik de bas met een DI opneem, maar ook met een luidspreker die dan in een andere ruimte staat met een mic er voor. De gitarist staat dan in een ruimte naast de grote ruimte en is akoestisch gescheiden door een glazen wand. Dat doe ik omdat de feedback van de luidspreker op de gitaar een wezenlijk onderdeel van zijn geluid is.

Maar als hij dat niet belangrijk vindt kan hij ook in de grote ruimte staan en blijft zijn amp in de kleine ruimte. Iedereen kan zijn mix zelf maken waarbij ik op het grote paneel een drummix maak die naar twee kanalen op hubn mengpaneel staat zodat ze niet zelf een drumgeluid hoeven te maken.

Zo kun je alles zoveel mogelijk in een keer opnemen en helemaal vrij van overspraak, maar ik hou ook wel van alles in dezelfde ruimte en gewoon live opnemen.

BTW: uit hoeveel delen bestaat het drumstel?

Stefan. Ptzl
10 oktober 2008, 01:32
Ik moet maar eens een boek gaan schrijven.


Is ie dan ook verkrijgbaar voor een paar tientjes? :satisfie:

pol
10 oktober 2008, 08:23
http://www.arthor.fi/studio/pics/snare_baffle.jpg

Ik vond deze wel goed om hi-hat overspraak in de snare mic te vermijden. Stukje karton + mousse rond de snare mic, in de richting van de hi-hat

foto komt van www.faderwear.com

skanky
10 oktober 2008, 09:04
Hier een foto van Bruce Swediens kickdrum cover:

http://www.gearslutz.com/board/attachments/bruce-swedien/23422d1156454391-hi-hat-baffle-bass-drum-cover-close-photo.jpg

en ook een van z'n hihat baffle:

http://www.gearslutz.com/board/attachments/bruce-swedien/23423d1156454409-hi-hat-baffle-drums-above-2jpg-copy.jpg

Han S
10 oktober 2008, 10:04
Is ie dan ook verkrijgbaar voor een paar tientjes? :satisfie:

Wat weer een oer Hollandse opmerking. :D

Han S
10 oktober 2008, 10:08
http://www.arthor.fi/studio/pics/snare_baffle.jpg

Ik vond deze wel goed om hi-hat overspraak in de snare mic te vermijden. Stukje karton + mousse rond de snare mic, in de richting van de hi-hat

foto komt van www.faderwear.com (http://www.faderwear.com)

Ik heb ooit een tijdje de SM57 voor snare gebruikt en ook dat soort constructies gemaakt. Nu gebruik ik de 57 als talkback mic en de M201 gebruik ik al jaren op snare en zijn dit soort constructies helemaal niet meer nodig. Let maar eens op als je dit soort foto's ziet is het altijd een SM57. Geen slechte microfoon of zo, maar niet geschikt voor iemand die hard op de hi hat gaat.

Han S
10 oktober 2008, 10:15
@ Skanky: mooi hé die hi hat baffle, gebruikt de Brucemaster een Royer ribbon op de hi hat en een SM57 op snare. Uiteraard ga ik Bruce niet becritiseren, maar die 57 op snare is zo vreselijk amerikaans, net als op gitaarcab en soms hoor je gewoon dat het een 57 is vanwege de dunne scherpe toon.

Er zijn microfoons die zo enorm veel beter presteren onder die omstandigheden, maar die 57 zit er gewoon in geramd door de vele discussies. Ik heb er toen ook een gekocht omdat er op de forums zo over werd geroemd, maar eigenlijk gebruik ik hem nooit meer. Hij ligt daar bij de mengtafel als TB microfoon, maar dat kan ook met een microfoon van de Action van 98 cent.

skanky
10 oktober 2008, 10:23
Ja geweldig die baffle, maar toch vind ik de kick cover het hoogtepunt. Zijn versie is zo vreselijk lelijk, ouderwets en ziet er amateuristisch uit. Maar het zorgde wel voor een deel voor die overbekende drumsound op het meest verkochte album allertijden.

Maar het is natuurlijk logisch dat de amerikanen 57's gebruiken. Shure is een amerikaans merk. Stel je voor dat ze een Europees merk als beyer gebruiken, en dan ook nog Duits!
Laatst had ik zo'n sennheiser e604 tomclipmic op de snare gebruikt live. Dat klonk eigenlijk al zoveel beter dan een 57.
Op gitaaramps vind ik ze trouwens wel fijn hoor, in combinatie met een 421, condenser of whatever geeft het wel een bruikbare kleur. Een 57 prikt door de schelheid bv veel beter door de mix dan een 421 die veel beter klinkt. Daarom is die combinatie zo goed.

skanky
10 oktober 2008, 10:25
Ik heb ooit een tijdje de SM57 voor snare gebruikt en ook dat soort constructies gemaakt. Nu gebruik ik de 57 als talkback mic en de M201 gebruik ik al jaren op snare en zijn dit soort constructies helemaal niet meer nodig. Let maar eens op als je dit soort foto's ziet is het altijd een SM57. Geen slechte microfoon of zo, maar niet geschikt voor iemand die hard op de hi hat gaat.

Drummers die te hard gaan op de hihat moeten afgestraft worden. Een dB meter erbij en elke keer als ie met z'n hihat over een bepaalde treshold gaat krijgt ie automatisch 220volt door z;n flikker.

bert k
10 oktober 2008, 10:29
Dan gaat ie nog harder... :D

pol
10 oktober 2008, 10:29
of gewoon een stillere hi-hat nemen en dat ding niet de ganse tijd open laten staan.

skanky
10 oktober 2008, 10:30
of gewoon een stillere hi-hat nemen en dat ding niet de ganse tijd open laten staan.

Probeer dat die lompe, sociaal gestoorde, inmiddels dove drummers maar eens wijs te maken.

skanky
10 oktober 2008, 10:31
Dan gaat ie nog harder... :D

Om ontopic te blijven, dan hoor je door de overspraak op elk kanaal om de zoveel tijd een harde schreeuw. :D

MjS
10 oktober 2008, 10:33
Drummers die te hard gaan op de hihat moeten afgestraft worden. Een dB meter erbij en elke keer als ie met z'n hihat over een bepaalde treshold gaat krijgt ie automatisch 220volt door z;n flikker.

Volgens mij is daar wel een markt voor! Ik wil 't wel proberen ;-)

Kim Wilson
10 oktober 2008, 10:41
Ik heb juist een vrij luide hihat, zodat het dichtslaan met het pedaal wanneer ik op de ride speel ook nog te horen is. Voorwaarde is dan idd wel dat je niet zo hard erop moet slaan.

Deze heb ik: http://www.zildjian.com/EN-US/products/productDetail.ad2?catalogID=-2&typeID=7&productID=1154

http://www.zildjian.com/images/products/detailImage_1154.JPG

skanky
10 oktober 2008, 10:43
die 14" A's zijn prima hihats hoor.....het ligt er vooral wat voor drummer erop speelt.


......maar geleiden ze ook goed........?

Kim Wilson
10 oktober 2008, 10:46
Het zijn Mastersounds, met een geribbelde rand van de onderste cymbal. Dat maakt hem meer crispy bij het dichtslaan. En de lucht kan beter weg, waardoor hij beter dichtslaat.

Geleiden zullen ze wel doen. Het is volgens mij een koperlegering. :)

skanky
10 oktober 2008, 10:49
Die Mastersounds zijn erg fijn ja. Vooral bij het opnemen is het fijn dat de lucht weg kan. Bij sommige hihats lijkt het bij het dichtslaan alsof ie vacuum trekt.

Han S
10 oktober 2008, 10:53
Ik heb niet de intentie om een drummer van stijl te doen veranderen, maar na een week te hebben gewerkt met een werkelijk voortreffelijke drummer moet ik zeggen dat zoiets wel een verademing is. De man zat regelmatig te stemmen en heeft zijn geluid perfect in balans.

De MD421 op gitaarcab kan ook wel eens niet klinken zoals je wilt en als er een microfooon is die je blind voor een gitaarcab kunt zetten en altijd goed klinkt is het wat mij betreft de Beyer M88, een zeer ondergewaardeerde microfoon. Doet het ongeveer overal goed, is veel richtinggevoeliger dan de MD421 (hyper) en heeft een veel mooiere OAR. Hoe ze dat bij Beyer voor elkaar gekregen hebben weet ik niet en waarschijnlijk krijg je daar de vinger niet achter, maar het is buitengewoon.

Net als de M201, kan je gewoon in de kick hangen, op een trompet gebruiken, op een groepje zangers, op een akoestische gitaar, als overhead, op een staande bas, in de piano en het is een van de beste snare mics. Hij klinkt altid minstens goed maar vaak subliem. Ben je wel eens op de site geweest van Steve Albini? Bij de 201 zegt hij: if the SM57 was a microphone it would sound like this.

peter_heijnen
10 oktober 2008, 10:54
Probeer dat die lompe, sociaal gestoorde, inmiddels dove drummers maar eens wijs te maken.
Haha, ik zie pim vanmiddag en zal het eens proberen. :)

Alles goed verder?

Han S
10 oktober 2008, 10:59
Drummers hebben de naam hé? Maar dat is onzin, ik vind drummers meestal de meest relaxte figuren binnen de band en als het over lawaai gaat: ik hield van de week een dB meter voor de versterker van een harpspeler (smoelschaaf) en dat was dus 126 dBA. :D

skanky
10 oktober 2008, 11:22
Haha, ik zie pim vanmiddag en zal het eens proberen. :)

Alles goed verder?


Pim is een 'jazzmuzikant' geen drummer.....die hebben weer heel veel andere kuren....die houden wedstrijdjes wie de meeste smsjes van vrouwelijke wezens krijgen.
Arie, dat is wel weer typische een drummer.....

skanky
10 oktober 2008, 11:25
Drummers hebben de naam hé? Maar dat is onzin, ik vind drummers meestal de meest relaxte figuren binnen de band en als het over lawaai gaat: ik hield van de week een dB meter voor de versterker van een harpspeler (smoelschaaf) en dat was dus 126 dBA. :D


Drummers zijn wel makkelijk ja, het is of hard of ze spelen niet.

Maar Han dat weet jij wel, welke opname van Miles Davis is ook alweer diegene die ze de beste opname ooit noemen, opgenomen met 1 mic in de ruimte.

Han S
10 oktober 2008, 11:31
Drummers zijn wel makkelijk ja, het is of hard of ze spelen niet.

Maar Han dat weet jij wel, welke opname van Miles Davis is ook alweer diegene die ze de beste opname ooit noemen, opgenomen met 1 mic in de ruimte.

Heb je het over 'Kind of Blue'? Die is opgenomen met drie buizen mics en een recorder die niet op snelheid liep. Overigens vind ik het een beetje overdreven want zo geweldig klinkt dat nou ook weer niet.

peter_heijnen
10 oktober 2008, 11:34
Pim is een 'jazzmuzikant' geen drummer.....die hebben weer heel veel andere kuren....die houden wedstrijdjes wie de meeste smsjes van vrouwelijke wezens krijgen.
Arie, dat is wel weer typische een drummer.....
Haha, dat zal ik arie maar beter niet vertellen. :)

peter_heijnen
10 oktober 2008, 11:35
Heb je het over 'Kind of Blue'? Die is opgenomen met drie buizen mics en een recorder die niet op snelheid liep. Overigens vind ik het een beetje overdreven want zo geweldig klinkt dat nou ook weer niet.
Die plaat is vooral sfeer.

skanky
10 oktober 2008, 11:36
Heb je het over 'Kind of Blue'? Die is opgenomen met drie buizen mics en een recorder die niet op snelheid liep. Overigens vind ik het een beetje overdreven want zo geweldig klinkt dat nou ook weer niet.

Owww ok, 3 mics dus. Maar die bedoel ik idd. Ik heb'm na al die jaren nog nooit gehoord dus ik ga eens luisteren.
Maar met 3 top buizen mics en een setje geweldige muzikanten is het al een stuk makkelijker om een goede opname te maken. Als je dan ook nog in een goede ruimte opneemt heb je het als technicus helemaal zelf in de hand. Dan gaat het alleen nog om de plaatsing van de mics en van de muzikanten.

rjong999
10 oktober 2008, 14:24
Goed bezig Rob, zo doe je dat. Ik heb voor elke muzikant een eigen mengpaneel en als je alles tegelijk wilt opnemen (bas-drums-gitaar en keyboards) maar akoestisch gescheiden zodat je de mogelijkheid open houdt om dingen te kunnen repareren zonder enige vorm van overspraak, dan heb ik meerdere ruimten. De drums en de bas kunnen dan in de grote ruimte waarbij ik de bas met een DI opneem, maar ook met een luidspreker die dan in een andere ruimte staat met een mic er voor. De gitarist staat dan in een ruimte naast de grote ruimte en is akoestisch gescheiden door een glazen wand. Dat doe ik omdat de feedback van de luidspreker op de gitaar een wezenlijk onderdeel van zijn geluid is.
...daarom neem ik de gitaarsolo's apart op, ik speel vaak met feedback maar dan moet ik toch geen overspraak van de andere gasten op mijn gitaarmic, en ik moet er vaak mijn versterker wel lekker voor open draaien, zeker in onze nu acoustisch dode ruimte, en dat werkt weer niet echt prettig op de overspraak op de drummics.


Maar als hij dat niet belangrijk vindt kan hij ook in de grote ruimte staan en blijft zijn amp in de kleine ruimte. Iedereen kan zijn mix zelf maken waarbij ik op het grote paneel een drummix maak die naar twee kanalen op hubn mengpaneel staat zodat ze niet zelf een drumgeluid hoeven te maken.

Zo kun je alles zoveel mogelijk in een keer opnemen en helemaal vrij van overspraak, maar ik hou ook wel van alles in dezelfde ruimte en gewoon live opnemen.Klopt, zoals gezegd, jij gaf het bij de opnames van onze vorige CD al aan, en we delen dar idee eigenlijk wel. Veel onderdelen van onze muziek zijn van een analytisch of bijna wetenschappelijke precisie, daar valt weinig sfeer op te vangen. Maar er zijn ook momenten dat de boel moet knallen en spetteren of dat je de spanning moet kunnen ruiken, en dat gaat veel gemakkelijker als je met z'n allen bij elkaar bent als je speelt.


BTW: uit hoeveel delen bestaat het drumstel?
snare
kick
hi hat
2 x tom
floortom
300 bekkens ofzo, van hele kleine splashes tot china's en alles wat je daar aan ride en crash tussen kunt vinden

Ik dacht dus

1 x snare
1 x kick
1 x hihat
3 x tom
2 x overheads voor de bekkens

Is dat een redelijke opstelling ? In het verleden hebben we ook wel met veel meer microfoons gewerkt, maar dan zit ik uiteindelijk met een flinke berg tracks die ik in de praktijk dan weer nergens voor gebruik. Dat is geen enkel probleem als je toevallig iemand kent met 48 Apogee kanalen en een kofferbak vol beyers maar als je het met je eigen 10 mic kanalen en een eigen drummic setje moet doen wordt het al weer lastiger :)

Han S
10 oktober 2008, 20:05
Rob, dat is dus een standaard vijfdelig drumstel. Ik gebruik daarvoor op de kick een oude AKG D12, op de snare een Beyer M201, op de toms en snare elk een oude Sennheiser MD421 MK1, op overheads twee AKG C451's met een CK1 kapsel en op de hi hat en het ride cymbal ook een C451. Die gebruik ik weinig, maar soms moet je even die ping wat aanscherpen en dan ben je blij dat je ze wel hebt. Bij een harde band gebruik ik inplaats van de C451's Samson CO2 mics.

Dit zijn net als de 451 van die penseeltjes, SDC's dus en ze kosten een drol, klinken wat helderder dan de beroemde C451, maar zijn veel richtinggevoeliger en hebben dus minder last van overspraak. Bovendien is de OAR (off axis response) van die dingetjes buitengewoon mooi dus dat beetje overspraak wat je dan hebt klinkt gewoon prima.

Als ik drums alleen opneem zet ik twee LDC's voor het drumstel in een ORTF stereo opstelling, maar gericht op de wand tegenover de drums en ik heb een grote opnameruimte. Als je die twee kanalen er bij mengt gaan de drums heel erg groot klinken.

Dit moet je niet verder vertellen, blijft onder ons.

skanky
10 oktober 2008, 21:12
Als ik drums alleen opneem zet ik twee LDC's voor het drumstel in een ORTF stereo opstelling, maar gericht op de wand tegenover de drums en ik heb een grote opnameruimte. Als je die twee kanalen er bij mengt gaan de drums heel erg groot klinken.

Dit moet je niet verder vertellen, blijft onder ons.

wow.....dit is echt uniek! room mics! :o

Han S
10 oktober 2008, 21:17
Room mics gebruikt iedereen, maar de meesten zetten ze een stukje voor de drums en op de bron gericht, ik zet ze andersom en dat kan niet met elke ruimte.

skanky
10 oktober 2008, 21:33
Oww, zo bedoel je. Nee dat kan niet in elke ruimte....soms kan het ook heel goed werken om een stereosetje achter de drummer, en van de drummer af te zetten. Krijg je weer een ander soort roomsound waarbij de drummer zelf als een soort baffle/filter werkt.

rjong999
10 oktober 2008, 21:53
N00b: Waarom niet gewoon een beetje reverb bij de drums ? Ik heb een hele mooie reverb plugin van waves, waar ook een heel mooi warme room reverb inzit. Praat ik nu poep of is het alleen maar strijdig met een dogma ? :)

Ander plan: ik koop een redelijke tweedehands setje drummics, zeg van DAP of Fame ofzo, en ik neem daar heul netjes mee op. Kan dat ooit goed komen ? Zou Han met zo'n setje bijvoorbeeld een goede opname kunnen maken, of blijft dat per definitie altijd onder de maat ? En als dat zo is, wat is er dan precies waar we bang voor moeten zijn ? ZOu je bijvoorbeeld wel met zo'n set kunnen beginnen en dan in de tijd wat upgraden, bijv. met een betere snare/kich/hihat set of betere overheads oid ? Of is dat alweer n00b ? Moet ik dan toch per sé een set mics van duizend euro kopen voordat er überhaupt iets gaat lukken ?

bert k
10 oktober 2008, 21:56
N00b: Waarom niet gewoon een beetje reverb bij de drums ? Ik heb een hele mooie reverb plugin van waves, waar ook een heel mooi warme room reverb inzit. Praat ik nu poep of is het alleen maar strijdig met een dogma ? :)

Geen dogma, maar een feit is dat iedere ruimte zijn eigen galm heeft. Je kan twee routes nemen; je kan proberen om in een zo dood mogelijke ruimte de drums zo galmloos op te nemen, of je maakt gebruik van de galm die al in de ruimte aanwezig is. Beide methoden kunnen mooie opnamen opleveren.
Het hangt wel erg af van hoe je ruimte klinkt, en ik heb Han zijn hok gehoord, en daar zit een zeer fraaie galm in, daar kan je hele mooie dingen mee doen.

rjong999
10 oktober 2008, 22:03
Geen dogma, maar een feit is dat iedere ruimte zijn eigen galm heeft. Je kan twee routes nemen; je kan proberen om in een zo dood mogelijke ruimte de drums zo galmloos op te nemen, of je maakt gebruik van de galm die al in de ruimte aanwezig is. Beide methoden kunnen mooie opnamen opleveren.
Het hangt wel erg af van hoe je ruimte klinkt, en ik heb Han zijn hok gehoord, en daar zit een zeer fraaie galm in, daar kan je hele mooie dingen mee doen.
Ik blijf maar even n00ben: is dat nou echt een opmerkelijk verschil of meer het effect van richtinggevoelige luidsprekerkabels ? Ik heb onze ruimte helemaal dood gemaakt, waardoor de drum nu in mijn oren bijv. zó al heel lekker klinken, heel direct en strak (moet natuurlijk je smaak zijn, voor een sutke latin jazz mist het wellicht wel wat warmte :) ), en heel veel meer grootsheid of ruimtelijke klank zou voor mij echt niet hoeven. Ik kan me wel voorstellen dat als je dat heel close mic'ed en nog wat gate op de snare en toms zet het verhaal té droog wordt, dan zou ik er een roommic bij kunnen mixen (er is natuurlijk altijd wel wat galm en verstrooiing in de ruimte) of gewoon toch maar de Waves plugin erbij zetten. Zit ik dan op de goede weg of denken jullie "ach, prutser..." (of allebei :) )

Han S
10 oktober 2008, 22:17
Rob, er zijn veel discussies op forums als oa gearslutz over 'wat is de beste microfoon voor snare' en 'wat is de beste mic voor toms'. Daar valt veel te leren en de good old MD421 komt er meestal heel goed van af. Ik heb heel mooie buizencondensators waaronder een hele dikke en peperdure Neumann, maar die klinken op toms niet zo goed als een MD421.

Wat niets meer of minder wil zeggen dat een erg goede en dure microfoon zomaar overal op zijn plaats is. De geweldige Sennheiser MD441 van €750 klinkt geweldig op een saxophone of een trompet, maar op toms minder en als je hem in schuim rolt en tussen de brug van een akoestische bas klemt legt hij het af tegen een Audio Technica van €25.

Wat die galm betreft: je moet eens wat gaan lezen van de schrijfsels van Bruce Swedien, die gebruikt heel veel van de ruimte waarin hij opneemt en een akoestische gitaar neemt hij op met een Blumlein paar. Dat moet je zien een plaatsing van twee condensators met een acht karakteristiek die haaks op elkaar staan. In feite vormen ze dus twee XY paren waarvan het ene paar op de gitaar is gericht en het andere paar op de tegenoverliggende wand en de early reflections en de roomsound registreren. Ik heb van Bruce veel geleerd en hij laat je ook graag alles weten, hij deelt graag en gratis zijn kennis uit.

Bottom line: jij krijgt een beter geluid als je 421's op de toms zet, een D12 of gelijkwaardig in de kick en een M201 op de snare, daar kunnen weinig microfoons tegenop en of ze nou goedkoop of duur zijn is minder relevant.

bert k
10 oktober 2008, 23:17
En zoals je omschrijft, je ruimte is zo dood mogelijk, dus ik zou dat pad blijven volgen, close miken en later een galm naar smaak toevoegen.

rjong999
11 oktober 2008, 00:04
Tcoh een goeie site, gearslutz. Ik heb 'm nu bij mijn favs gezet, ik vergeet eigenlijk steeds dat íe bestaat.

Twee zaken die mij opvallen: ik lees veel positiefs over de SM57, eigenlijk voor alles behalve kick, en voor kick dan bijv. een D112. Dat is allemaal nog wel voor redelijk geld aan te schaffen, als ik er dan nog twee condensators boven hang zou ik al een heel eind zijn, lijkt me. En da's wel realistischer dan een koffer MD421's, denk ik, die zijn toch flink aan de prijs.

En het tweede dat mij opvalt is dat we per ongeluk de isolatie/demping van de oefenruimte precies zo gedaan hebben als op de site van Ethan Winer beschreven staat, en eigenlijk ook precies met het door hem beschreven dempingseffect. Ik wil dan idd alleen nog vier basstraps in de hoeken ophangen, ik heb nog redelijk wat platen 703 rigid fibreglass in een metalen frame liggen, die ga ik daar van het weekeinde dan maar eens voor gebruiken, en dan toch ook maar eens wat meten aan frequentieresponse in de ruimte.

Han S
11 oktober 2008, 00:36
Rob, er zijn heel veel goedkope uit China afkomstige (condensator) microfoons en een groot aantal daarvan klinkt op zijn zachtst gezegd niet geweldig, maar een aantal klinkt wel echt goed.

Ik heb zoals gezegd een stuk of wat klassieke AKG C451's van bijna 40 jaar oud en die doen tweedehands op marktplaats zo'n 250 tot 350 euro. Maar op de forums als gearslutz, harmony central, prosoundweb etc vind je af en toe ervaringen van mensen waarvan je weet dat ze geen poep praten en eigenlijk heel goed weten waar ze het over hebben. Zo zei een zekere Nick op HC dat we eens moesten gaan luisteren naar de Samson CO2 en ik dacht: Samson? dat kan toch niks wezen? Maar ik kocht een 'matched pair' voor 100 euro omdat ik altijd wel korting krijg en ik probeerde ze op van alles en nog wat en raakte behoorlijk onder de indruk van een microfoontje van 50 euro.

Als je daar een paartje van als overheads gebruikt ben je onder de pannen. Een SM57 klinkt bepaald niet als een 421, maar doet het meer dan redelijk op snare en toms, mits de drummer geen hat basher en cymbal beul is want de off axis response van een 57 moet wel de lelijkste zijn in microphoneland. Maar een Beyer M201 kost bij Thomann (http://www.thomann.de/nl/beyerdynamic_m201tg.htm) ook niet meer dan €155 en dat is vijf tientjes meer dan een 57, maar tien keer zoveel microfoongenot.

Je moet struinen op de forums en struinen bij de leveranciers, de een vraagt het dubbele van de ander.

Bins
11 oktober 2008, 12:20
Als je nou een band in 1x opneemt, wat is dan de "ideale opstelling" zeg maar?
Dus niet om zo weinig mogelijk overspraak te hebben, maar gewoon een zo goed mogelijk geluid.

Ik heb een vrij grote ruimte (die best ok klinkt imo). Voor de drums heb ik 2 overheads, een kick en snare mic. Gitaar wordt 2x sm57 en bas di.

Drums opnemen met die 4 mics gaat me al redelijk goed af, maar ik vraag me af waar ik de gitaarcabs het beste neer kan zetten.

Han S
11 oktober 2008, 12:31
Het is minder belangrijk om zo weinig mogelijk overpraak te hebben, veel belangrijker is dat die overspraak zo goed mogelijk moet klinken en dan kun je het ook gebruiken. Veel live opnamen klinken geweldig, Judas Priest heeft in de jaren 80 twee live albums uitgebracht en dat zijn de best klinkende platen die er zijn van Judas Priest. En die barsten van de overspraak.

Om overspraak goed te laten klinken heb je microfoons nodig met een zo goed mogelijke off axis response, dus heb je kennis en ervaring nodig en als je die zelf nog niet hebt gebruik je die van anderen. Op de recording forums is daar zat van te vinden, je moet alleen de zin van de onzin kunnen scheiden want net zoals hier komen er mensen lopen brallen over equalizers bijvoorbeeld, terwijl ze geen flauw idee hebben waar ze het over hebben.

Harald
11 oktober 2008, 20:20
Met alle respect, Han, maar bij Blof lijkt het me toch meer een uitdaging om alles tegelijk erop te knallen dan bij een bluesband...

Môah, hangt van de bluesband af.... Zo complex zijn de nummers van Blof die ik me voor de geest kan halen nou ook weer niet. En de overspraak problematiek is hetzelfde voor een band als Blof of een bluesband.

Ik neem aan dat ook Blof met een one taker bedoelt dat alles in één keer is ingespeeld, zonder overdubs. Niet dat het allemaal first takes zijn. Dat laatste zou wel een behoorlijke prestatie zijn. Joe Jackson had ergens in de 80er of begin 90er jaren een live opgenomen plaat (Big World zo uit mijn hoofd) waarbij zelfs alles gelijk bij de opname naar 2 sporen werd gemixt. Dat wordt al een stuk lastiger. Ze hebben toen 3 avonden opgenomen, waarbij het publiek pas mocht klappen als het nummer even afgelopen was. Uit die opnames zijn de beste takes gekozen. Dan kun je dus echt niets repareren achteraf. Neem je live op multitrack op kan er nog behoorlijk veel gerepareerd worden, ook met overspraak. Zappa's Drowning Witch en Envelopes zoals ze op Ship ariving too late to save a drowning witch staan zijn bij elkaar geknipt uit opnames van verschillende concerten. Op een goede 10 minuten tijd zo'n 15 edits. (nu is het ook een behoorlijk lastig nummer) En toevallig van de week bij Han die bigband opname gehoord waar hij het wel eens over heeft gehad. Gelijk stereo gesneden op een plaat, ipv dat er band tussenzit. Die band moest dus de hele LP kant aan één stuk door spelen. Die opnames klinken geweldig!

bert k
11 oktober 2008, 22:42
Ik liep hier (http://nl.youtube.com/watch?v=cmUvVj2mxnY)tegenaan, opYouTube. Luister en huiver, en denk na over overspraak. Dit is echt live...

Han S
11 oktober 2008, 23:01
Dat is zeker live bert en ik vind het altijd zeer interessant om te zien welke mics er worden gebruikt. Zo zie ik op zang een C414, ik zie op sax een U67 of U87, ik zie MD421's, allemaal geweldig.

Wat Blof betreft: ik zie ook het verschil niet met Blof of een bluesband als het over opnemen gaat. Drums, bas, gitaar, keyboard en zang, what's the fucking difference?

bert k
11 oktober 2008, 23:25
Mooie opname toch? Bij het blazersintro hoor je de ruimte nogal, maar in de mix klinkt het prima. En de snare komt werkelijk overal op binnen, maar wat klinkt die goed! Volgens mij zonder een spat galm, dat is allemaal de ruimte die je hoort.

Han S
11 oktober 2008, 23:30
Je hoort zeker de ruimte en de kunst is om ook dat goed te laten klinken. Wat een retestrakke band trouwens.

rjong999
13 oktober 2008, 11:19
wel...onze drummer heeft zich dik weekeinde een setje drummics van merk X uit het verre oosten aan laten smeren (zelf had ik liever iig een akg112 en wat sm57's aangeschaft, en die tip over die Samsoms gevolgd, maar goed, het is zijn geld...), dus we gaan van de week eens proberen wat daar uit komt. Ik neem aan dat jullie het wel aardig zouden vinden om daar wat van te horen, dus ik zal het onbewerkte materiaal ook posten, dan hoor ik graag jullie mening daar over. Zoals gezegd, bij het opnemen van drum ben ik echt een newbie, dus ik kan jullie input goed gebruiken.

Eerst maar eens zien dat we ook nog aan een doos xlr-kabels komen :)

hansli
13 oktober 2008, 19:23
Die plaat van Joe Jackson waar over gerept wordt is night and day, ik heb de LP, en kan iedereen verzekeren dat dat idd een geweldige opname is, met iets wat tegenwoordig zo zeldzaam is: DYNAMIEK.......

De CD zal wel een stukje minder klinken, maar de opname, geheel op ouderwetse wijze gemaakt, laat weinig te wensen over.

skanky
13 oktober 2008, 19:31
Dynamiek is helemaal niet zeldzaam, je moet alleen niet bij de commerciele top40 muziek zijn.

Han S
13 oktober 2008, 20:21
Dynamiek, je kunt het op verschillende manieren zien. In feite is dynamiek het verschil tussen de harde en zachte geluiden. Als je in het Concertgebouw bent en je luistert naar een goed orkest welke de zesde symfonie van Beethoven speelt, dan zul je een dynamiek ervaren welke een CD niet aankan.

Maar daar heb je ook met je CD niks aan en de dynamiek zal middels compressie ook met klassieke muziek worden beperkt want anders zijn de zachte passages te zacht en de harde passages te hard. Je hebt nou eenmaal niet de akoestiek van het Concertgebouw in je huis.

Waar het mij om gaat als je praat over dynamiek is dat enorme detail wat je hoort bij de goede opname van een akoestische gitaar, maar ook bij wat hardere popmuziek is het heerlijk als de ping van het ride cymbal er echt bovenuit piekt.

En het zijn juist deze details welke met hard masteren verloren gaan. Je zou eens bij me moeten komen luisteren naar een DC vinyl, heerlijk, compleet met ruis en spettertjes, maar een dynamiek wat je bij CD's zelden of niet meer zult vinden.

rjong999
13 oktober 2008, 22:07
maar denk je dat de muziekindustrie de tekortkomingen van al dat compressen niet kent ? Ik denk dat de compressiemethoden ook steeds beter worden, en verlies van detail zeker niet altijd meer noodzakelijk is. Ik hoorde laatst een demo van de Waves L2 UltraMaximizer en de Maxxvolume, die jongens compressen echt de laatste lege bit nog drie keer vol en toch blijft er erg veel detail behouden. En ik neem aan dat er nog wel een tijdje doorgesleutelt gaat worden.

Han S
13 oktober 2008, 22:31
Rob, het interesseert die jongens helemaal geen ene reet, daar lopen echt enorme morons rond. De recording jongens maken zich druk om dat soort dingen en dat gaat ook nergens heen.

Het detail waar ik het over heb is iets als een iets hardere tik op het ride cymbal waardoor het 6dB harder is dan de andere tikken en dat kun je met een L3 niet behouden. Neem jij maar eens een akoestische gitaar op met dynamisch spel en bekijk het goed in je editor. Gooi er een L3 overheen en kijk nog eens, van de 12 tot 15 dB dynamiek hou je er nog 3 of minder over. Je kunt namelijk niet harder dan 0dB en om harder te gaan moet alles opschuiven richting 0dB, er is geen andere manier.

Harald
13 oktober 2008, 23:46
Die plaat van Joe Jackson waar over gerept wordt is night and day, ik heb de LP, en kan iedereen verzekeren dat dat idd een geweldige opname is, met iets wat tegenwoordig zo zeldzaam is: DYNAMIEK.......

De CD zal wel een stukje minder klinken, maar de opname, geheel op ouderwetse wijze gemaakt, laat weinig te wensen over.

Nope, is echt deze: http://www.bol.com/nl/p/muziek/big-world/1000004000033031/index.html

Night and day is wel muzikaal wat interressanter. Ondanks ( ga hier niet zeggen dankzij ;) ) het feit dat er geen gitarist in de band zit, een heerlijke band. Over de opnametechniek van deze plaat weet ik geen details. Die band speelde toen wel op een rockpalast nacht. Dat was een erg goed concert.

http://www.bol.com/nl/p/muziek/body-soul/1000004000033033/index.html was ook al een 'back to the roots' experiment. Opnemen in een goede ruimte, ipv digitale galmpjes toevoegen.