PDA

View Full Version : Ground wire jazz bass boren



prs
9 oktober 2008, 12:01
Wie kan mij een tip geven hoe ik bij een bestaande jazz bass body (waarbij enkel gaten voor de bedrading zijn geboord van de elementencavities naar de control plate cavity toe) een gat kan maken voor de aardedrad die van de volumepot naar de brugplaat gaat. Met een lange boor zou het misschien moeten gaan, maar je hebt wel heel weinig plaats. Dat is het probleem.
Zou je de aardedraad ook van de pot naar de control plate kunnen solderen, of is het toch wenselijk deze aan de brugplaat vast te maken?

Mr.Fingers
9 oktober 2008, 12:12
je kan best beginnen van onder de brugplaat, en zo naar de control cavity. Aan de hand van "elementaire driehoeksmeetkunde) kan je bepalen onder welke hoek je moet boren (je weet de afstand tussen cavity & brug, en je weet hoe diep je moet zitten, dus de 2 rechthoekszijden zijn gekend, de tangens van de hoek is dus diepte/lengte). Je kan ook de "1960-mod) doen, en de aardedraad naar de cavity van het achterste element doen lopen, en ze daar op een koperen strip monteren, die over de body naar de brug loopt.

EDIT: de aarde aan de volumeplaat solderen is "zinloos", aangezien de aarde altijd verbonden moet zijn met je hand (via de snaren), daarom is de enige "goede" manier via de brug. Op mijn Jazz Bass heb ik alles geaard (brug (deuh!), controlplate & kappen), hierdoor is alles afgeschermd als een kooi van Faraday, en is m'n bas muisstil!