PDA

View Full Version : 2de versterker erbij of één alleskuner kopen??



robertt
9 oktober 2008, 11:50
Beste forumleden,

Momenteel ben ik in het bezit van een Marshall 2558 silver jubilee (50 watt 2x12 v30's) uit 1987. Wat bestreft de crunch en leadgeluiden die uit deze versterker komen ben ik zeer tevreden. Alhoewel het soms naar mijn mening wel een redelijk schelle bak is.
Wat ik mis is een mooie clean en een wat meer punchie geluid.

Wat geluid betreft ben ik altijd wel gecharmeerd van het mooie geluid wat John mayer uit zijn vingers en versterkers haalt. Echter, ik heb niet zijn vingers en ook niet het geld voor een dumble of JM sig.

Qua muziekstijl die ik speel kan ik zeggen dat het behoorlijk verschild. Ik zit namelijk in twee bandjes. De één voornamelijk stevige rock (RHCP, Arctic monkeys, 3 doors down, pearljam), de andere band is meer gericht op funk en blues.

Ik heb laatst een keer de 59 bassman van mijn vader meegenomen naar de rockband. Wat mij toen al snel opviel is dat zo'n vesterker tot een bepaald volume heel mooi en punchie klinkt, maar dat als je dan bijvoorbeeld een overdrive of distortion intrapt dat er dan niksanders dan een dikke brei uit de versterke komt.

Daarom jullie hulp gevraagd.
Wat kan ik nou het beste doen? kijk, als ik mijn marshall verkoop dan heb ik een budget van ca. 2000 euro voor één versteker.
Als ik mijn marshall niet verkoop dan heb ik ca. 1.000 euro voor een versterker erbij.

Maar goed, het liefst heb ik natuurlijk één versterker (anders wodt het wel heel veel sjouwen.. of zien jullie dat anders?

alvast bedankt voor de reacties

pimmetje
9 oktober 2008, 12:12
Ligt ook een beetje aan hoe je zelf bent.
Ik zou persoonlijk na 1 gig met twee versterkers alweer klaar zijn met 't sjouwen. Ik heb daarom ook voor m'n "hoofdband" een 1-kanaals bak met HET geluid voor mij in die band. Voor andere projecten heb ik een alleskunnertje. In mijn geval Koch Twintone met een paar YellowJackets on the side.

Maar als je denkt dat je het slepen wel blijft volhouden, zou ik denk ik juist voor de perfecte setup met twee amps gaan.

Overigens ben ik ook meer van het idee dat m'n standaard amp juist op z'n clean lekker moet klinken. De verdere crunch en OD is dan wel te vinden (of voldoende te benaderen) met een pedaaltje, extra voorversterkertje of what not...
Maar dat is natuurlijk wel een insteek die nogal door genre, smaak en speelstijl wordt bepaald...

JimiDylan
9 oktober 2008, 12:32
Koop een Roland Jazz Chorus Combo voor ernaast, voor 700 euro ofzo heb je zo'n ding en de clean is geweeeeeldig! A/B switch erbij, klaar ;)
Anders gewoon het zaakje eruit plompen en voor dat geld een JVM410H kopen met Cab, als je de cab 2dehands koopt, en de Head uit engeland laat overvliegen, hou je ook nog is 500 euro over voor een nieuw gitaartje :rockon:

Rutger
9 oktober 2008, 12:41
Je moet die Silver Jubilee echt houden, dat is een prachtversterker met een sound die je niet makkelijk in een andere versterker terugvindt! Wellicht kun je er andere speakers ingooien om die schelheid er uit te halen.

Als ik jou was zou ik er een SF Fender Twin Reverb naast kopen, je kunt voor E1000 een Twin in zeer goede staat kopen en je hebt een lekker clean op hoog volume.

Je bent dan inderdaad flink aan het sjouwen, maar de SJ is one-of-a-kind en het zou zonde zijn als je er spijt van zou krijgen die verkocht te hebben.

zjanke
9 oktober 2008, 12:47
Ik heb een dual setup gehad, JCM888 en een Blue Angel voor mijn clean. AB boxje erbij en klaar. Ik ben nu weer terug bij 1 amp met pedalen (topje +4x10 kast) en het gesleep is niet minder, ik moet nog steeds twee keer lopen.

Ik zou die silver jubilee houden en een leuke kleine versterker erbij kopen die je ook als oefenampje kunt gebruiken.

Chris Winsemius
9 oktober 2008, 13:00
Qua schelligheid SJ-setup:
- Celestion 65 Watters
- OT-upgrade/circuit-mod

Qua misgaan '59 Bassman op hoger volume met pedalen:
- circuit-mod en/of OT/choke-upgrade

Andere opties:
- volume-regelaar op gitaar wat terugdraaien voor 'n cleane(re) sound.
- TwinReverb d'r bij maar dan loop je meestal nog steeds tegen het probleem aan v/d laagweergave icm. od-pedalen, blackface (rei) gaat dan IETSJE makkelijker maar is vaak nog steeds "lastig"
- qua clean is 'n VOX AC15/30 misschien ook 'n goeie naast je Marshall hoewel de reactie op od-pedalen ook vrij nauw luistert.

Probeer iig. zoveel mogelijk amps uit met je eigen gitaar/effekten.

EDIT: misschien ook eens de Mesa Boogie Blue Angel van Zjanke proberen

robertt
9 oktober 2008, 14:16
Wellicht kun je er andere speakers ingooien om die schelheid er uit te halen.


Wat voorspeakers zouden dan een optie kunnen zijn?
Heb laast 4x12 cabinet van mijn vader (marshall cabinet uit ca. 1965 met 4 20 watt greenbacks) gebruikt op mijn silver jubilee. Moe zeggen dat het clean er echt op vooruit ging. Maar op hoog volume klonk het lead (rode) kanaal echt als een brei....

Ben nu sinds een jaar weer serieus met spelen bezig, en het lijkt erop dat hoe verder ik in de materie duik hoe ingewikkel het wordt. Zie echt door de bomen het bos niet mer :(

robertt
9 oktober 2008, 14:19
Qua schelligheid SJ-setup:
- Celestion 65 Watters
- OT-upgrade/circuit-mod

Qua misgaan '59 Bassman op hoger volume met pedalen:
- circuit-mod en/of OT/choke-upgrade


EDIT: misschien ook eens de Mesa Boogie Blue Angel van Zjanke proberen

Ik ben echt een noob qua versterkers.
Wat houdt dat precies in? : OT-upgrade/circuit-mod/ chocke-upgrad?

Rutger
9 oktober 2008, 14:32
Dat je er zsm Mercury Magnet transformators in moet zetten die je bij hem kunt bestellen :D

Wat de speakers betreft. Celestion G12-65 speakers gaan er heel goed mee samen

dml
9 oktober 2008, 14:43
Antwoord op de vraag: 2e versterker erbij kopen, natuurlijk.

Waarom?

Twee is beter dan één!

robertt
9 oktober 2008, 14:57
oke, even een vraag over de twin reverb.
Hier zitten JBL speakers in toch? Ik zie regelmatig dat nsen er Jensen speakers in stoppen, waarom is dit? Ander geluid kan ik me vostellen, maar hoe uit het verschl zich?

Kim Wilson
9 oktober 2008, 15:23
Twin Reverbs zijn ook geleverd met JBL's, maar dat was destijds een optie. Het merendeel heeft Utah's of Oxfords.

Chris Winsemius
9 oktober 2008, 15:47
JBLs: heel clean, wat minder geschikt voor "randje" en niet al te licht qua gewicht.

TimmU
9 oktober 2008, 16:32
Wel is gedacht aan een Hook?

Lexvandoef
9 oktober 2008, 16:35
Dan moet hij er ook nog eens een cab bij kopen he, en voor 2000e een hook top zien te vinden is ook vrij lastig ;)

TimmU
9 oktober 2008, 16:37
zijn ze zó duur ! ?

Lexvandoef
9 oktober 2008, 16:39
nou, ze zijn nieuw 2800e voor alleen de top, en als je ze dan eens 2dehands tegen komt dan zijn ze meestal rond de 2100/2200.

robertt
9 oktober 2008, 21:03
wat zin eigenlijk nog meer goede versterkers voor een mooie clean ook op hard volume.

Jimwoud
9 oktober 2008, 22:04
wat zin eigenlijk nog meer goede versterkers voor een mooie clean ook op hard volume.
Engl Blackmore! En dan heb je ook nog een vet scheur kanaal. Kan echt hard tot hij gaat vervormen, en klinkt erg goed.

artnaz
9 oktober 2008, 22:29
Ik zou je Silver Jubilee sowieso houden, no matter what! Voor 1000 euro zou je ook een alleskunner kunnen krijgen (zoals de genoemde ENGL Blackmore :rockon: ) als je per se met 1 versterker wilt slepen.

Eko
9 oktober 2008, 22:41
Het verschil wat je hoort zit hem in de speakerconfiguratie. Een 2 x 12 klinkt anders , warmer , ronder , met bottomend.
Een 4x 10 is directer en heeft een prachtig fel geluid. Zet maar eens een tele op beide versterkers en je weet het direct.
Een goedkopere optie is een losse box met 4 x 10 inch er bij te zetten.
Een 2e amp is altijd leuk. Zelf switch ik tussen een enkele 15 inch en een 4 x 10 amp.

Toaster
9 oktober 2008, 22:53
de marshall houden en zeker niet in modden is alleen maar zonde van die amp.

Wat voor gitaar heb je eigenlijk en wat voor elementen zitten erin???

Je pa heeft trouwens mooie spulletjes!! Daar kwijlen de meeste bij hier!

Ik ken het probleem, ik heb besloten geen compromissen te sluiten:
http://i73.photobucket.com/albums/i218/pauel_photos/Stack.jpg

Marshall superlead en een fender dual showman

robertt
9 oktober 2008, 23:05
de marshall houden en zeker niet in modden is alleen maar zonde van die amp.

Wat voor gitaar heb je eigenlijk en wat voor elementen zitten erin???

Je pa heeft trouwens mooie spulletjes!! Daar kwijlen de meeste bij hier!

Ik ken het probleem, ik heb besloten geen compromissen te sluiten:
http://i73.photobucket.com/albums/i218/pauel_photos/Stack.jpg

Marshall superlead en een fender dual showman

Mijn pa heeft zeker mooie spullen!! Zijn strat en cabinet heeft hij gewoon nog vanuit zijn jeugd, echt kwijlspul haha

Ik speel zelf op een fender '62 reissue usa stratocaster met rosewood toets. Pickups weet ik niet precies. heb ze wel eens bekeken, aan de onderkant zit een customshop sticker. Maar durf niet met zekerheid te zeggen wat voor elementen het zijn.

Wat heeft jou doen besluiten om voo die dual showman te gaan?

Toaster
10 oktober 2008, 00:02
Die Fender is gewoon clean en blijft gewoon clean. Ook op hoge volumes. De Marshall kan crunchen met de strat en ook redelijk scheuren en het hardere werk wordt met de Gibson gedaan. Daar zaten eerst ceramische pu's in maar daar heb ik nu de gewone pafjes ingedaan. Klinkt wat echter en vriendelijker.

Jouw Marshall klinkt ook veel dikker met humbuckers...

Een strat kan heus wel voor rock doeleinden gebruikt worden, daar zijn genoeg voorbeelden van. Maar misschien moet je eens met je jubilee naar de winkel gaan en een gibson inpluggen. Of je moet in het elektrische gitaar forum eens je problemen voorleggen met het dun klinken van je gitaar.

Pu's vervangen (zonder hak en zaagwerk) vind ik persoonlijk wat beter te overzien als je huidige amp verbouwen.

P.s. voor het clean gebruik ik ook wel eens een marshall superbass, die gaat pas crunchen als hij echt heel hard staat.

robertt
10 oktober 2008, 01:37
Die Fender is gewoon clean en blijft gewoon clean. Ook op hoge volumes. De Marshall kan crunchen met de strat en ook redelijk scheuren en het hardere werk wordt met de Gibson gedaan. Daar zaten eerst ceramische pu's in maar daar heb ik nu de gewone pafjes ingedaan. Klinkt wat echter en vriendelijker.

Jouw Marshall klinkt ook veel dikker met humbuckers...

Een strat kan heus wel voor rock doeleinden gebruikt worden, daar zijn genoeg voorbeelden van. Maar misschien moet je eens met je jubilee naar de winkel gaan en een gibson inpluggen. Of je moet in het elektrische gitaar forum eens je problemen voorleggen met het dun klinken van je gitaar.

Pu's vervangen (zonder hak en zaagwerk) vind ik persoonlijk wat beter te overzien als je huidige amp verbouwen.

P.s. voor het clean gebruik ik ook wel eens een marshall superbass, die gaat pas crunchen als hij echt heel hard staat.

Ik weet dat hij met humbuckers nog vetter klinkt. Mijn eerste gitaar ( een immitatie les paul) heb ik laatst een optreden mee gedaan. Klinkt heel vet, alleen ontstemt deze gitaar als de *&^#. Dit komt door de tuners. Hoe dan ook, klonk zeker vet! Vooral voor de wat zwaardere nummers. Alleen liep ik wel echt te worstelen met mijn geluid. De otput van de nep les paul is een stuk hoger dan die van mijn strat, dus dat was wennen.

Mijn pa (ja wat heeft hij niet) nog een setje kinman elementen liggen. Die had hij ooit eens in zijn 64' strat laten zetten. Nu heeft hij zijn orginele pickups er weer in zitten, en liggen de kinmans maar in de kast. Weet alleen niet wat het karakter is van deze pickups. Misschien wel de meite waard om te proberen.

Verder ligt de aard van mijn probleem niet zo zeer bij de rockcapaciteit van mijn marshall, die is er ongetwijfeld. Het zit 'm meer in het cleane. En vooral gelet op het feit dat ik met mijn bandjes voornamelijk optreedt zonder uitversterkt te worden.
Qua clean ben ik op zoek naar zoiets als onderstaande links:

http://www.youtube.com/watch?v=_GgcK7xE1jw

(eerste 14 seconde)
http://www.youtube.com/watch?v=rwMfS594qfE
Mooie heldere hoog en mooie warme laag.

Dus als er versterkers zijn waarmee ik deze sound kan evenaren (budget 1000 euro) dan hoor ik het graag.

thanks

vulvasonic
10 oktober 2008, 06:23
Vraag 1: Is het de bedoeling dat je voor beide bands een andere sound nodig hebt en DAAROM op zoek gaat naar een tweede versterker, die beter aansluit bij die stijl, of wil je voor beide bands twee versterkers gaan gebruiken om de diversiteit aan klanken te verruimen?

Vraag 2: Heb je roadies?
(lijkt een geintje, maar ga maar eens een tijdje rondzeulen met twee versterkers, gitaren en alles wat je verder nog gebruikt - zelfs indien je gezegend bent met een ruime auto, gaat de lol van het sjouwen er snel vanaf!)

Opmerking 1: Je Marshall is er een met het typische Marshall-geluid. Als DAT het geluid is waar je je lekker bij voelt, dan wordt het lastig om een versterker te vinden die dat typische geluid weet te reproduceren en daarbij tevens tot de mogelijkheden beschikt om je geluid om te toveren in het tevens typische geluid dat helemaal aan de andere kant van het spectrum lijkt te staan...

Opmerking 2: Dat typische andere geluid, afgaande op de introotjes waaraan je refereerde, is het geluid dat kenmerkend is voor een Fender over een Fender.

Opmerking 3: Test de kwaliteit en de inzetbaarheid van je pedalen over beide versterkers. Ik weet niet welke en hoeveel effectpedalen je nu gebruikt, maar als je straks kiest voor een tweede amp, dan zul je goed moeten nadenken of je de pedalen niet moet splitsen in twee groepen. Iedere versterker reageert namelijk weer anders op bepaalde effecten.

Opmerking 4: Mocht je een veelzijdige versterker tegenkomen dat al je gewenste geluiden naar tevredenheid benadert, zij het NET niet helemaal, realiseer je dan dat een extra pedaaltje het plaatje helemaal af kan maken. Laat een kleine tegenvaller je dus niet in de weg staan, maar zorg dat je wat geld achter de hand houdt om die 'missing link' voor je ideale set up aan te kunnen schaffen.

Hou ons op de hoogte en veel succes met je zoektocht!
:)

robertt
10 oktober 2008, 13:27
Vraag 1: Is het de bedoeling dat je voor beide bands een andere sound nodig hebt en DAAROM op zoek gaat naar een tweede versterker, die beter aansluit bij die stijl, of wil je voor beide bands twee versterkers gaan gebruiken om de diversiteit aan klanken te verruimen?

Lang verhaal, maar het komt er op neer dat ik voor beide bands twee vrsterkes wil gaan gebruiken. Belangrijk is dat de versterker voor het mooie clean ook op hoger volume mooi clean is (dit gezen het feit dat we veel optreden zonder uitversterkt te worden)

Vraag 2: Heb je roadies?
(lijkt een geintje, maar ga maar eens een tijdje rondzeulen met twee versterkers, gitaren en alles wat je verder nog gebruikt - zelfs indien je gezegend bent met een ruime auto, gaat de lol van het sjouwen er snel vanaf!)

Heb geen rodies, maar wel een mooie ruime fiat panda uit '94 1000cc yeah baby!!!! :jam:
Als ik zou gaan voor een tweede versterker dan denk ik dat bij de oefensessies ik toch maar 1 versterker mee zou nemen. Dat vele sjouwen zou dan alleen voor de optredens zijn.



Opmerking 3: Test de kwaliteit en de inzetbaarheid van je pedalen over beide versterkers. Ik weet niet welke en hoeveel effectpedalen je nu gebruikt,
Ik momenteel de volgende pedalen:
maxon od 808
ehx big muff
boss ds-2
mxr dyna comp
ibanez wh-10 wah
gemodificeerde (door Anton uit Den Haag) jimmy hendrix wah

Maar eigenlijk gebruik ik vrijwel alleen de mxr dynacomp en de wh-10 omdat ik qua cruch en distorded sound deze geluiden het mooist uit mijn versterker zelf kan halen. Heb dus nog geen ruimtelijke effecten (wat wel op de verlanglijst staat).







.................................................. .................