PDA

View Full Version : Stereo pan drum



kwante
8 oktober 2008, 22:41
Hoi,

Ik heb een tijdje geleden een groep van hier uit de buurt opgenomen.
Nu zit ik met het volgende bij het afmixen.

Aangezien de drummer linkshandig is, heb ik de drum ook zo gepanned.
Zouden jullie dit ook zo doen?

Als ik er naar luister vin ik het toch zo maar vreemd, hi-hat en toms aan andere kant.

Bedankt alvast.

Groet
Kwant

Martien
8 oktober 2008, 23:04
Wat is de goede kant dan?

Mix je voor het aanzicht van de drummer, of van het publiek?
Is maar net hoe je het bekijkt. Hangt vaak af of het een pop,live of klassieke productie,verschilt allemaal.
Geloof niet dat er regels voor zijn...

bass blom
8 oktober 2008, 23:13
ja, natuurlijk ga je een linkse drummer pannen zoals hij speelt.
waarom niet?
als ze ergens live spelen ga je het toch ook niet omkeren?

kwante
9 oktober 2008, 00:29
ik heb het ook zo gepanned dat het links staat en ben ook niet vanplan om dit te veranderen.
Gewoon even horen of dit ook zo gedaan wordt zodat ik straks niet met een vreemde mix zit.

Ik bekijk het altijd vanuit het standpunt van het publiek.

Alvast bedankt voor de reacties!

groet
Kwant

skanky
9 oktober 2008, 07:46
ik hou zelf altijd de het stereobeeld van de overheads aan. Anders kan het heel raar klinken, bv de hihat close links en via de overhead meer rechts.
Zo maakt het ook niet uit of je het vanuit welk perspectief je het panned, het klopt altijd.

guhlenn
9 oktober 2008, 08:36
ik hou zelf altijd de het stereobeeld van de overheads aan. Anders kan het heel raar klinken, bv de hihat close links en via de overhead meer rechts.
Zo maakt het ook niet uit of je het vanuit welk perspectief je het panned, het klopt altijd.


hahaha, dit is een denkfout of vergis ik me? Ligt er maar net aan welke OH je dan links noemt...

Ik pan vanuit de drummer. Drummer blij, en mocht het iemand opvallen, dan is dat dus iets opvallends. Lijkt me ook niet slecht. :)

skanky
9 oktober 2008, 09:26
hahaha, dit is een denkfout of vergis ik me? Ligt er maar net aan welke OH je dan links noemt...

Ik pan vanuit de drummer. Drummer blij, en mocht het iemand opvallen, dan is dat dus iets opvallends. Lijkt me ook niet slecht. :)

Je vergist je. Als je vanuit de rechtshandige drummers perspectief panned pan je de OH's toch ook andersom ?

Roman
9 oktober 2008, 09:53
Daarom "noem" ik mijn OH's ook nooit "links" en/of "rechts". Ik benoem de kant waar deze staat. dus bv "OHS" voor OverHeadSnare en "OHF" voor OverHeadFloor.
Toms benoem ik per nummer en ga uit van drummers perspectief, als of je er zelf achter zit. Dus T1, T2, T3. Of soms gewoon TH, TL voor TomHigh, TomLow. Hangt van aantal toms af denk ik :)

bert k
9 oktober 2008, 10:18
Ik bekijk het altijd vanuit de luisteraar/het publiek. Als ik in een zaal sta, dan zit de hihat dus rechts, en de floortom links. (En bij een linkhandige drummer dus omgekeerd)

guhlenn
9 oktober 2008, 12:11
Je vergist je. Als je vanuit de rechtshandige drummers perspectief panned pan je de OH's toch ook andersom ?

Analoog aan Roman's verhaal noem je de oh links ahv je perspectief: dus hi-hatt zit links en op OH links vanuit drummer perspectief en rechts en op OH rechts vanuit publieks perspectief. Als je de hi-hatt rechts zet en hij links in de OH's zit doe je toch simpwelweg iets fout?

skanky
9 oktober 2008, 12:28
soms is taal zo verwarrend.
Ik pan de hihatOH naar de kant van de hihat en de floortomOH naar de kant van de floortom.
Zo duidelijk? :p

guhlenn
9 oktober 2008, 13:41
:) 1234567890

Harald
11 oktober 2008, 18:31
Denk dat het gewoon lekker moet klinken. Je zou eens naar opnames van Rory Galagher kunnen luisteren. Die had een linkshandige drummer. Maar vermoed dat hiervoor geen standaarden bestaan. Ruimtelijkheid in een pop of rockopname is sowieso een redelijk fictief gebeuren.