PDA

View Full Version : Zelf een a/b box bouwen



bassopotmus
4 maart 2003, 19:25
Hey, ik lees vaak op dit forum over het zelf bouwen van effecten.
Nou speel ik met het idee om eens zelf een a/b boxje te bouwen. Ik weet niet of ik het goed zeg, maar zon schakelaar dat me input, vanaf me bas 2 kanten kan uitgaan. Ik wil het gebruiken voor bv. een tru-bypass van me effecten board, zodat ik een clean signaal naar me amp krijg.
Of dat ik 2 amps kan kiezen(oefen ampje en 4x10)

Kan dit zelf gemaakt worden, lijkt mij van wel. Ik heb zelf al bedacht dat ik dan 3 van die pluggen moet hebben voor input en output 1 en 2.
Ook een schakelaar heb ik dan nodig..hebben jullie een idee hoe dit te maken is, mischien zelfs een schema ervan?
Alvast bedankt!!

Nielsje
4 maart 2003, 21:22
ja hoor, dat is wel te doen, keb ze ook wel gemaakt.
heel eenvoudig. je bent een behuizing nodig, 3 inputs, en een dpdt schakelaar.
op http://www.generalguitargadgets.com staat ergens wel de a/b schakelaar van Dod, type 270 volgens mij, niets geen gepruts en die ene weerstand gewoon weg laten, ik heb um zonder en t werkt perfect.

maarten
13 maart 2003, 19:29
hoi,
ik vind de beschrijving van die DOD niet.
wel de beschrijving van een andere a/b/y box maar die is echt wel ingewikkelder dan die dod die je suggereert.

hilfe!

Nielsje
13 maart 2003, 19:51
Nou vooruit, ik heb voor je opgezoch, met m'n slechte internetverbinding, dus het heeft me ongeveer 10 min gekost :S:P

oke, ga naar generalguitargadgets.com
dan ga je naar SCHEMATICS CROSS REFERENCE staat linksonder op de pagina, in dat linker menu, dan ga je naar boosters & routers, en daar staat ie dan onder.

veel plezier, is echt goed te doen, 10 euro voor behuizing, 6 tot 16 euro voor een DPDT schakelaar, jackpluggen heb je al voor minder dan euro, ik zou echter wel duurdere nemen, gewoon beter kwaliteit, draad heb je zelf wel, en die ene weerstand moet je gewoon niet erinzetten, ik heb het ook nie geprobeerd, misschien doe ik dat wel es, maar ik zie het nut niet, bij mij werkt het perfect.

veel plezier en laat maar weten of het gelukt is....

jpb
14 maart 2003, 09:50
Maak er dan meteen 4 inputs op (dus nog een "effect-out"), dan kun je hem ook nog gebruiken als true-bypass-box

maarten
14 maart 2003, 13:08
hey bedankt nielsje!
ik heb em ook al gevonden via google :grin:
maareehhhhhh

ik heb toevallig hier een switch, maar die heeft maar drie pootjes ipv zes zoals op de beschrijving, maar ik zie dat sommige pootjes wel met elkaar verbonden zijn.
zou ik die dan kunnen gebruiken?
en waar moet ik de aarde aan maken? aan de behuizing ofzo?
sorry voor mijn dumb-ass-igheid maarjah kheb niet zon ervaring hiermee.

thanx!

sash
14 maart 2003, 15:27
3 pootjes is niet true bypass. Je zal toch echt een DPDT switch hebben (6 pootjes). Is ook wel aan te raden, want dat zuigt geen toon weg.

maarten
14 maart 2003, 22:15
en how about de aarde? waar moet ik die aan vastmaken? aan de behuizing?

jpb
15 maart 2003, 07:56
Ja, aan de behuizing. Sommige boxjes hebben een speciale schroef daarvoor, is wel handig.

bassopotmus
15 maart 2003, 13:55
Op 2003-03-14 09:50, schreef jpb:
Maak er dan meteen 4 inputs op (dus nog een "effect-out"), dan kun je hem ook nog gebruiken als true-bypass-box

Sorry , maar zijn het dan geen 4 outputs?

bassopotmus
15 maart 2003, 14:01
Ow thanks for the info guys.. Dit zal mijn eerste zelfbouw iets worden..dus. Lets keep our fingers crossed. enig idee waar ik die Switch vandaan kan halen??

sash
15 maart 2003, 17:53
http://www.vanweelden.nl Ik raad je de Carling 316PP aan. Goede heavy duty DPDT switch.

jpb
15 maart 2003, 19:15
Op 2003-03-15 13:55, schreef bassopotmus:


Op 2003-03-14 09:50, schreef jpb:
Maak er dan meteen 4 inputs op (dus nog een "effect-out"), dan kun je hem ook nog gebruiken als true-bypass-box

Sorry , maar zijn het dan geen 4 outputs?


Excuses voor de verwarring. Ik bedoel: in, out, effect in, effect out.

bassopotmus
16 maart 2003, 13:50
ow no prob..d8 alleen ff..wat raar\

bassopotmus
21 maart 2003, 14:15
Owkee Folks, komt al wat schot in de zaak, ik ben bij me local boer gaan vragen voor een DPTP switch en hij had toen een voetschakelaar, maar hij noemde em een Alpha(??) Switch, had wel zes polen en zei dat hij uitermaate geschikt voor true-bypass was, en hij had geen ruis, klik ofzo. Hij was van Koch (ken het merk persoonlijk niet maar ze zeggen dat ze goed spul maken..)

Zo nu nog een behuizinkje maken en moet de 51-Ohm weerstand persee?

Nielsje
21 maart 2003, 14:55
nee, dat hoeft niet persee, ik heb um zonder, maar anders probeer je het toch gewoon? zo'n weerstand kost wel 15 cent hoor... als het niet minder is :razz:

bassopotmus
21 maart 2003, 20:19
neej geld is het niet..maarjah lijkt me zo nutteloos iets,..

aadplagiaat
21 maart 2003, 23:33
Tsja het lijkt misschien nutteloos. Toch heeft het wel zin om eens te proberen. Zelf merk ik (ik heb deze schakeling in mijn wah en in mijn chorus gebouwd zonder de weerstand) toch een lichte "plop" (plopperdeplop") :smile:. Ik wil dat t.z.t. nog eens testen, het verschil. Denk dat dat gebeurt als mijn octaver klaar is. Die maakt 1 en 2 harmonischen lager dan de orginele toon. Cool effect hoor! Heb hem lang geleden al eens gebouwd en die was wel te gek. Ga hem nu netjes maken in een kastje enzo. :smile:

sash
22 maart 2003, 00:02
Hehehe nu eindelijk eens netjes maken in een kastje... Zie je zo'n hele reeks pedalen op het podium liggen en ertussen zo'n printplaatje met losse switch en pots :grin:

bassopotmus
2 april 2003, 17:10
Hijs af!!! masterlijk handig, nu kiezen uit 2 instrumenten of 1 signaal slitsen naar amp, of naar tuner. En nog zelf gemaakt ook!

BTW helemaal geen ruis en/of plops als ik switch, (thanks Koch voor de lekkere switch)

maarten
7 april 2003, 12:41
ik heb hem ook af, maar mn gitaarsignaal wordt er wel een beetje doffer van. Hij ruist niet, maar als ik mn 5150 op distortion zet dan krijg ik wel een brom erbij...

de aarding is goed, en de rest ook. Weet iemand nog wat tips?

maarten
7 april 2003, 16:54
nouja eigenlijk werkt hij absoluut niet zoals ik wil, want er zit gewoon een dikke brom in het signaal als de versterker op distortion staat. bovendien is t ding niet true bypass heb ik het idee. want als de ene versterker op distortion staat, en het kastje selecteerd de andere versterker, hoor ik uit de ene versterker vette ruis plus wat ik speel. dat zou niet moeten kunnen..
ik heb ook zo'n alpha switch dus dat is t probleem niet. er is ook nergens los of verkeerd contact..

maarten
7 april 2003, 16:55
nouja eigenlijk werkt hij absoluut niet zoals ik wil, want er zit gewoon een dikke brom in het signaal als de versterker op distortion staat. bovendien is t ding niet true bypass heb ik het idee. want als de ene versterker op distortion staat, en het kastje selecteerd de andere versterker, hoor ik uit de ene versterker vette ruis plus wat ik speel. dat zou niet moeten kunnen..
ik heb ook zo'n alpha switch dus dat is t probleem niet. er is ook nergens los of verkeerd contact..

aadplagiaat
7 april 2003, 22:13
Op 2003-04-07 16:55, schreef maarten:
nouja eigenlijk werkt hij absoluut niet zoals ik wil, want er zit gewoon een dikke brom in het signaal als de versterker op distortion staat. bovendien is t ding niet true bypass heb ik het idee. want als de ene versterker op distortion staat, en het kastje selecteerd de andere versterker, hoor ik uit de ene versterker vette ruis plus wat ik speel. dat zou niet moeten kunnen..
ik heb ook zo'n alpha switch dus dat is t probleem niet. er is ook nergens los of verkeerd contact..


Heb je 'm zo aangesloten?
http://members.chello.nl/aad.sieraad/ab_box.jpg

maarten
8 april 2003, 13:14
uhm ik heb m zo aangesloten
http://www.musicomlab.com/ab_box/ab_box.gif

bassopotmus
13 april 2003, 15:21
das hetzelfde...heb je goede kwaliteit draad gebruikt? zijn je jacks van goede kwalitiet, ik heb 3x stereo jacks van switchcraft (stereo plug houd me kabel beter vast door de 2 "lipjes")

maarten
14 april 2003, 22:28
nouja de draad had ik nog ergens vandaan. misschien is dat t wel, en ik had maar goedkopere pluggen gepakt omdat die van switchcraft iets van 4,50 per stuk kostten.
Maar of de draad nou goed is of niet, en of die pluggen nou goed zijn of niet, het zou niet mogen dat ie niet true bypass is. grmbl

aadplagiaat
14 april 2003, 23:34
Wat ik denk dus is dat je deze switch gebruiken wilt om je gitaar naar twee versterkers of twee kanalen, preamps of whatever je ze wilt noemen te sturen.

Op 't moment dat je nu de ene versterker hebt geselecteerd staat de andere open met geen aansluiting. Die veroorzaakt dus de brom c.q. ruis.

Ik kan het natuurlijk verkeerd hebben.

jpb
15 april 2003, 07:41
Aad heeft gelijk. Schakeling pedaal lijkt wel goed, maar wanneer je hem gebruikt met twee versterkers zul je een aanpassing moeten doen voor het aardings-probleem (=brom). Ik weet niet meer waar dat staat, maar met zoekfuncties vindt je het wel. succes

maarten
15 april 2003, 09:59
ok thanx, ik zal eens zoeken

bassopotmus
15 april 2003, 18:50
klopt indd, een schakeling tussen 2 amps gaat er wat minder mee, merk het zelf ook!

edit. Ik heb trouwens wel een foto van mijn schakelingetje, nothing special maarjah


http://groups.msn.com/thebassopotmusplace/meandgear.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=50

naja works for me!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: bassopotmus op 2003-04-15 18:53 ]</font>

Nielsje
16 april 2003, 11:25
Je hebt er wel een extreem grote kast voor gebruikt moet ik zeggen....\

basswasp
16 april 2003, 16:35
Voor gebruik met een tuner? Zit er geen tuner-out ofzo op je versterker?

koen_V
16 april 2003, 16:51
ik hang mijn tuner gewoon op send van mijn efx-loop van mijn versterker.

bassopotmus
17 april 2003, 15:48
jah best wel groot boxje, maar stoort absoluut niet.

Neej ik heb geen tuner out(hartke 3500)

Neej niet in de efx send want dan heb ik geen mute...wil er trouwens 19" aan gaan hangen.
dynamic prosessor+headphone pre-amp ofzo