PDA

View Full Version : even wat vragen over stratocaster



Paulusstrat
8 oktober 2008, 19:40
Hoi

Ik heb een strat uit 1978 met (evans pick ups) maar heb wat issues zeg maar

-ik merk dat de hoge noten er te scherp uitkomen niet mooi zeg maar. ik heb pickups als verwisseld van hoogte maar het helpt niet. waar kan dit aan liggen?

-ik merk dat als ik de 14de positie van de bsnaar met de 12 positie van de hoge e snaar tegelijk aansla er een soort raar buzzy geluid onstaat lastig te omschrijven is zeg maar. is dit normaal? waar kan dit aan liggen?

Rutger
9 oktober 2008, 09:33
Punt 1 zal het karakter van je strat zijn. Heb je dit op al je elementen of alleen op de achterste?
De eenvoudigste oplossing is je toneknop een tikkie terugdraaien, of wat presence op je versterker wegdraaien. Dat eerste kan alleen niet voor je brugpu, dan zul je een tonepot moeten omsolderen.

Punt 2 is een afstelprobleem. Waarschijnlijk lastig om er zelf uit te krijgen, dus het is de moeite waard om hem voor een afstelbeurt weg te brengen.

Daan_B
9 oktober 2008, 10:11
Misschien is je amp niet goed ingesteld ;).

Eko
9 oktober 2008, 16:24
Pick-ups kun je niet alleen in hoogte verstellen maar ook schuiner zetten. Op foto`s van bv Jimmy Vaughn is dat goed te zien. Die staan met de kant van de dunnere snaren helmaal omhoog. De andere kant zit zowat gelijk met de slagplaat. Zo kun je je geluid beinvloeden.
Een slecht bespeelbare hals is , meestal , simpel te verhelpen. Een goede setup kan het verschil maken tussen een goed instrument en een zeer goed bespeelbaar instrument.

Paulusstrat
9 oktober 2008, 16:57
zullen nieuwe elementen bijvoorbeeld de orginele zeg maar dit probleem op lossen ik had het namelijk nog niet aan het begin dat scherpe op de hoge snaren?

Rutger
9 oktober 2008, 17:06
Dat kan. Maar je kunt, voor je je elementen weer gaat wisselen, ook eerst even die tip proberen door de elementen aan de kant van de hoge snaren een stuk omlaag te schroeven. Is een fluitje van een cent en je hebt snel resultaat.

Wat voor elementen heb je er trouwens inzitten?

Paulusstrat
9 oktober 2008, 17:48
evans pickups worden niet meer gemaakt http://www.synapticsystems.com/studios/evans/evans.htm

maar zeg maar aan de ene kant hoger instellen heb ik al geprobeerd:) maar het gekke is dat ie aan het begin echt super was

Orgasmocaster
9 oktober 2008, 17:58
Mischien moet je zeg maar even rewiren ofzo zegmaar

STW
9 oktober 2008, 18:00
ik heb hier wel eens een vergelijkbare vraag gesteld. toen werd mij verteld dat t resonantie kan zijn van de veren van de tremolo. iets zachts ertussen zou het probleem verhelpen. bij mij hielp het niet... maar bij jou misschien wel, wie weet!

Paulusstrat
9 oktober 2008, 18:02
jammer genoeg heb ik zelf nog nooit gerewired xD maar hoe kunnen elementen zeg maar kapot gaan? kan het ook aan een soldering liggen?

Eko
9 oktober 2008, 22:34
Heb je snaren gewisseld? Ander materiaal en dikten hebben grote invloed op de klank. Als je eerst de gitaar met oude snaren hebt gehoord ,en nu met nieuwe snaren , dan lijkt het ineens een eind helderder.
Als je van dikten hebt gewisseld kan het ook invloed hebben op de afstelling.

Pepe
11 oktober 2008, 15:08
Als er normaal signaal uit je pickups komt zijn ze doorgaans niet kapot. Een seventies strat klinkt van nature al high toned, misschien dat je perceptie veranderd is, niet ongewoon na het optrekken van de witte broodsweek wolken (die jaren kunnen blijven hangen...)

Een simpele methode op dit te attaqueren is een wiring zoals in een Jimmy Vaughn strat bijvoorbeeld door een draadje van de toonpot anders aan je 5 standen schakelaar te solderen zodat de toonpot op je brugpup werkt ipv je neckpup. Zet de toonpot een fractie dicht en het hele scherpe kantje is er van af zonder dat het volume inboet.

Een andere pup kan ook en probeer er dan eentje met een alnico II magneet.