PDA

View Full Version : Dilemma (Les Paul)



E-J
8 oktober 2008, 16:46
Dag mede-gitaarnetters,

Emiel zit met een dilemma. Ik heb een Edwards Les Paul, een 1957 Goldtop model. De hals (een '59) speelt verrukkelijk. Ik heb nog geen hals kunnen vinden die me meer bevalt. Een '50s hals is te dik, een '60s hals te dun. De Edwards ziet er mooi uit, blijft goed op stemming, alleen is er een nadeel, hij klinkt nogal helder. Qua karakteristieken klinkt de Edwards echt als een jaren '50 Les Paul, met zijn PAF pickups. Ja, erg lekker maar net wat te helder. Het ligt duidelijk aan de gitaar. Ik heb geprobeerd de hoge tonen wat te dimmen door op beide 500k ohm weerstanden een 680k weerstandje te solderen, waardoor de potmeters 288k ohm werden. Het resultaat is een wat donkerder geluid, maar nu klinkt de gitaar niet meer zo levendig meer!

http://img136.imageshack.us/img136/7198/hpim2641gx8.jpg

Oftewel, de gitaar speelt fantastisch en ziet er goed uit, maar hij klinkt gewoon niet zoals ik zou willen. Ik moet zeggen dat met de standaard pickups (Seymour Duncan '59 en JB) hij ook helder klonk. Wat dat betreft is er dus niet veel veranderd, het schijnt dus echt aan de gitaar te liggen. Ik heb het met andere Edwards eigenaren van Duitsland, Engeland en de VS erover gehad en ieder van hun vond dat hun Edwardsen helderder en dunner klonken dan de Gibson Les Paul (Standards) van nu. Dat betekent niet dat mijn Edwards slecht klinkt, integendeel ik heb nog nooit iemand een slecht woord horen roepen over mijn geluid, maar ik wil liever toch een lekker dik, warm en scheurend Les Paul geluid.

Mijn vraag is: wat moet ik doen? Weer andere pickups erin (die donkerder zijn qua klank en meer output/mid), of toch maar kijken naar een andere gitaar...?

bagheera
8 oktober 2008, 17:31
persoonlijk zou ik die gitaar zowiso houden maar toch ook eens kijken naar een paar andere gitaren, een les paul of misschien een SG die zijn net een beetje ruiger kwa klank.
Trouwens een gitaartje meer kan toch geen kwaad :satisfie:

Hou ons op de hoogte

Iceman
8 oktober 2008, 18:10
Emiel, ik heb zelf de 98LTC gehad, die was ook erg helder. Heb er Blackouts in gedaan, maar de gitaar bleef helder klinken. Nu zijn Blackouts dan ook helder van zichzelf, en de JB natuurlijk ook.

Gitaar houden, en op zoek naar dynamische elementen die een redelijk afgerond tophoog hebben.

Marc Oblivian
8 oktober 2008, 18:18
Als het met PU's niet lukt een wat duurdere oplossing: uitkijken naar een amp die wat donkerder gevoiced is?
Niet gelijk maar wat kopen uiteraard, maar in ieder geval proberen of het probleem bij gebruik van andere amps ook aan de orde blijft.
Wie weet is er wel een amp die jouw gitaar op dat gebied uitstekend aanvult.

Orpheo
8 oktober 2008, 18:41
tja, de JB is gewoon heel, heel helder, op het schelle af soms!

Ik raad aan: rio grande BBQ/TX setje! warm, maar wel levendig, en helder genoeg voor eigenlijk iedere stijl (en met coiltap krijg je er zelfs een lekker funky slagje uit, met je LP).

of de air norton in de brug en hals (heb ik al heeel vaak gezegd geloof ik ;) )

of een super distortion in de brug en air norton (of een PAF) in de hals. lijkt superhot en megaveel distortion; valt in de werkelijkheid reuze mee. dat setje heeft gewoon behoorlijk wat mid en laag, en minder hoog dan de JB/59 set, en evenveel output.

E-J
8 oktober 2008, 19:19
Het kan geen kwaad misschien nog een keertje nieuwe pickups te proberen. Ik zoek in feite dan pickups die erg warm klinken.

Ik heb nu een low output PAF (linkje naar de maker, zie de P.U.F. (http://www.bg-pups.com/hb.html) ) in zowel de hals als de brug.

Orpheo
8 oktober 2008, 19:22
Het kan geen kwaad misschien nog een keertje nieuwe pickups te proberen. Ik zoek in feite dan pickups die erg warm klinken.

Ik heb nu een low output PAF (linkje naar de maker, zie de P.U.F. (http://www.bg-pups.com/hb.html) ) in zowel de hals als de brug.

zie mijn vorige post :) superdistortion, tonezone (ja, in eenLP kan die best, zeker als ie helder klinkt), breed, rio grande BBQ/tx, motherbuckers hoewel die behoorlijk hot zijn...

E-J
8 oktober 2008, 19:31
Ok! En twee Super Distortions?

barno
8 oktober 2008, 20:22
dit wil je niet horen, maar ik denk dat een gitaar die helder klinkt van zichzelf weliswaar wat kan getuned worden tot een meer donkere sound met pups en amps ... maar dat zijn kunstgrepen. verkopen aan iemand die de natuurlijke sound van de gitaar wel digt en zelf een dikke mahonieplank/neck kopen.

Orpheo
8 oktober 2008, 20:31
Ok! En twee Super Distortions?

helemaal te gek :) ik wilde 't niet aanraden, omdat ik dcht dat je dat nie wilde of 'te eng' zou vinden, maar ik vind het te gek. de halspup lekker laag inzetten, de brugpup ook, en daarmee kan je echt ongelooflijke sounds halen uit je les paul. denk aan metallica, maar OOK ace frehley, al dimeola (echt lekker funky jazz dus), of nja. gewoon van alles :) hoe hoger hoe hotter, hoe lager hoe milder en opener. de superD is een fantastisch element. ik denk dat je in een LP die te gek gaat vinden. met creme bobbins is 't helemaal prachtig.

http://farm4.static.flickr.com/3038/2607598213_dcbae27817.jpg?v=0

zoiets dus.

JvD.
8 oktober 2008, 20:36
een dimarzio tonezone dan?

heeft minder hoog. ideaal voor in de brug

Braindead
9 oktober 2008, 22:24
Maar waarom klinkt die gitaar eigenlijk zo helder dan? Hij is toch mahonie met rosewood toets? Of is de maple top te dik? Volgens mij moet je inderdaad echt wel een paar pickups kunnen vinden die die Les Paul goed laat klinken.


Dag mede-gitaarnetters,

Emiel zit met een dilemma. Ik heb een Edwards Les Paul, een 1957 Goldtop model. De hals (een '59) speelt verrukkelijk. Ik heb nog geen hals kunnen vinden die me meer bevalt. Een '50s hals is te dik, een '60s hals te dun. De Edwards ziet er mooi uit, blijft goed op stemming, alleen is er een nadeel, hij klinkt nogal helder. Qua karakteristieken klinkt de Edwards echt als een jaren '50 Les Paul, met zijn PAF pickups. Ja, erg lekker maar net wat te helder. Het ligt duidelijk aan de gitaar. Ik heb geprobeerd de hoge tonen wat te dimmen door op beide 500k ohm weerstanden een 680k weerstandje te solderen, waardoor de potmeters 288k ohm werden. Het resultaat is een wat donkerder geluid, maar nu klinkt de gitaar niet meer zo levendig meer!

http://img136.imageshack.us/img136/7198/hpim2641gx8.jpg

Oftewel, de gitaar speelt fantastisch en ziet er goed uit, maar hij klinkt gewoon niet zoals ik zou willen. Ik moet zeggen dat met de standaard pickups (Seymour Duncan '59 en JB) hij ook helder klonk. Wat dat betreft is er dus niet veel veranderd, het schijnt dus echt aan de gitaar te liggen. Ik heb het met andere Edwards eigenaren van Duitsland, Engeland en de VS erover gehad en ieder van hun vond dat hun Edwardsen helderder en dunner klonken dan de Gibson Les Paul (Standards) van nu. Dat betekent niet dat mijn Edwards slecht klinkt, integendeel ik heb nog nooit iemand een slecht woord horen roepen over mijn geluid, maar ik wil liever toch een lekker dik, warm en scheurend Les Paul geluid.

Mijn vraag is: wat moet ik doen? Weer andere pickups erin (die donkerder zijn qua klank en meer output/mid), of toch maar kijken naar een andere gitaar...?

Squier4ever
9 oktober 2008, 22:29
Wolftone Dr. Vintage? helaas nooit geprobeerd, maar lijkt me erg vet spul. weet niets van de sound, maar ik dacht gooi gewoon ff ong. het duurste op boutique-pup gebied in de discussie.

Dirkdewaard
9 oktober 2008, 22:32
Wolftone Dr. Vintage? helaas nooit geprobeerd, maar lijkt me erg vet spul. weet niets van de sound, maar ik dacht gooi gewoon ff ong. het duurste op boutique-pup gebied in de discussie.

Je zit goed, alleen niet qua prijs, ze zijn niet zo duur.

Squier4ever
9 oktober 2008, 22:38
dan is dat veranderd, waren paar jaar geleden niet direct goedkoop ofzo.

edit: 300 bucks voor een setje, nog steeds niet goedkoop ivm duncans. maar met de huidige dollarkoersen idd niet heel duur :D

E-J
9 oktober 2008, 22:50
Mijn Marshall top krijgt deze week een onderhoudsbeurt, er blijft niet veel over voor nieuwe pickups e.d.

Eigenlijk bevallen die twee weerstandjes op de volumepotmeters wel. Met de toonpotmeters op 10 is het schelle geluid weg. Enig nadeel is dat de weerstandjes ook van invloed zijn op de toonknoppen, met oversturing schijnen ze niet meer goed te werken. Ik ben nu aan het kijken of ik nieuwe electronica in de Les Paul ga stoppen, met twee 300k ohm volumepotmeters en twee 500k ohm toonpotmeters (waarvan de hals een push/pull potmeter krijgt). En misschien dat ik uiteindelijk ook een setje donker klinkende pickups er in laat zetten, met wat met meer output. Waarschijnlijk wordt het hetzelfde merk als die er nu inzitten (BG pickups), ik ben namelijk meer dan tevreden ermee. Het zijn alleen echte oude PAF's en veel output hebben ze niet. Klinken doen ze echter wel! Nieuwe pickups is echter nu even iets voor later. Eerst de Marshall, dan 8 november weer een optreden en daarna kijk ik wat er met de Les Paul gaat gebeuren :).

Bedankt voor alle input! Het heeft me echt geholpen.

Orpheo
10 oktober 2008, 00:50
mahonie, en mensen denken gelijk 'warm' qua sound. niet waar, zeker niet waar, een sg is toch ook niet 'warm'? een explorer toch ook niet? en dat ding is een enorme plak mahonie. sterker nog, ik durf te beweren dat een plank van mahonie, met goed mahonie, juist veel helderder klinkt dan over 't algemeen wordt aangenomen.

pannekoek
10 oktober 2008, 01:15
mahonie, en mensen denken gelijk 'warm' qua sound. niet waar, zeker niet waar, een sg is toch ook niet 'warm'? een explorer toch ook niet? en dat ding is een enorme plak mahonie. sterker nog, ik durf te beweren dat een plank van mahonie, met goed mahonie, juist veel helderder klinkt dan over 't algemeen wordt aangenomen.


klopt denk ik wel, mijn volledige mahonie les paul klinkt veel helderder dan mijn les paul studio mahonie/maple

op 1 of andere manier blijf ik bij dit probleem met seymour duncan blackouts in mijn kop zitten... en ik denk dat dat best wel eens de oplossing kan zijn, ze geven echt prachtig clean, vol, warm, sprankelend, helder, distortion, vol, gebalanceerd, en heel warm

Orpheo
10 oktober 2008, 01:22
klopt denk ik wel, mijn volledige mahonie les paul klinkt veel helderder dan mijn les paul studio mahonie/maple

op 1 of andere manier blijf ik bij dit probleem met seymour duncan blackouts in mijn kop zitten... en ik denk dat dat best wel eens de oplossing kan zijn, ze geven echt prachtig clean, vol, warm, sprankelend, helder, distortion, vol, gebalanceerd, en heel warm

dan gaat 't niet meer helemaal op, als je een LP hebt van volledig mahonie; de gitaar is dan zo massief, dan het hoog 'weggedrukt' wordt, en je netto een wat warmere sound overhoud. Luister eens naar bv. led zep, alman bros, etc etc; echt geen superwarme sound; slash heeft en veel veel warmer geluid, Joe Perry ook.

ik zal't anders zeggen; hoe 'holler' (dus lichter mahonie), hoe helderder ze klinkt. (empirisch ondervonden, dus geen vaste bewijzen voor)

Braindead
10 oktober 2008, 22:01
Maar dat geld toch voor iedere dikke gitaar met willekeurig welke houtsoort lijkt mij.

Laten we het dan anders stellen,welke gitaar (uit welke houtsoorten) moet de ts dan hebben als ie uit deze gitaar geen geluid krijgt dat warm genoeg is?

Orpheo
10 oktober 2008, 22:08
Maar dat geld toch voor iedere dikke gitaar met willekeurig welke houtsoort lijkt mij. Maar misschien is mahonie wel niet zo warm (als mensen denken), het wordt echter wel altijd zo neergezet.

Laten we het dan anders stellen, welke houtsoort moet je dan hebben Orpheo om een warmer geluid te krijgen (bij dezelfde dikte body)? Warmer dan mahonie bedoel ik dan.
alder is een goeie :) basswood is een goeie, maar korina is imho het allerwarmst...

ACSlater
11 oktober 2008, 01:14
Als je toch nieuwe elementen er in drukt, doe dan open coils. Dat is een stuk mooier dan de nickel kapjes.
Volledig mahonie, zoals een SG, klinkt inderdaad niet warm als ik kijk naar bijvoorbeeld het geluid van The Doors. Weet je zeker dat er een esdoorn top op zit?

E-J
11 oktober 2008, 11:52
Als je toch nieuwe elementen er in drukt, doe dan open coils. Dat is een stuk mooier dan de nickel kapjes.
Volledig mahonie, zoals een SG, klinkt inderdaad niet warm als ik kijk naar bijvoorbeeld het geluid van The Doors. Weet je zeker dat er een esdoorn top op zit?

Jep. Edwards gebruikt vergeleken met Gibson lichter hout, misschien dat dat ook meer hoge tonen doorlaat. Ik ga er eerst nieuwe potmeters en dergelijke inzetten, 300k ohm volumepotmeters i.p.v. 500k ohm, dat scheelt al een hoop heb ik gemerkt. Uiteindelijk zal ik dan ook gaan voor nieuwe pickups, met meer output en meer mid. En met nikkel kapjes ;)

Pepe
11 oktober 2008, 12:30
Ja, mijn ervaringen ook wel

Hoe lichter en hoe minder mahonie, hoe lichter het geluid. Een kwa gewicht lichte LP klinkt minder donker dan een zware LP en een SG klinkt lichter omdat de body dunner is. Grosso modo want de klankeigenschappen van een stuk hout verschilt ook.

Ik ben het trouwens wel eens met Barno, niet klungelen met pickups, een gitaar moet al in the first place in de goeie richting wijzen, dan kan je lichtelijk bijsturen met pickups. Het hout moet de goeie grondtoon geven.