PDA

View Full Version : Dikke flanger in een klein kastje



Fuhgawz
8 oktober 2008, 13:48
Ik gebruik momenteel met volle tevredenheid over de geluidskwaliteit een Ibanez FL99 flanger voor mijn spacey geluiden. Dikker dan deze klinken er maar weinig! Helaas is hij ook dikker dan de meeste qua omvang en aangezien ik ruimte wil besparen op mijn board is dat een probleem. Zeker aangezien ik hem niet zo heel vaak gebruik, maar wel af en toe nodig heb.

Mijn vraag aan jullie dus, zijn er flangers die een lekker dikke (swoooosh) klank hebben, maar qua formaat vergelijkbaar zijn met een gemiddeld Boss of klein MXR pedaal?

Ik heb al gekeken naar de Ibanez FL9 en een of andere oude Boss flanger (BF2 geloof ik), maar beiden zijn ze me te subtiel. Ik zoek een dik over the top spacey geluid zoals die FL99 dat heeft.

schizo910
8 oktober 2008, 13:54
Zoals je al aangeeft, dikker dan de FL99 zul je ze niet snel vinden... Ik denk dat je beter voor een goed pedaal kan gaan die je naar volle tevredenheid kan gebruiken dan té veel te letten op 't formaat...

Fuhgawz
8 oktober 2008, 14:02
Daarom is het ook een moeilijk besluit! Als je eenmaal die FL99 gewend bent verbleken de meeste flangers (die ik geprobeerd heb) daar tegenover. Toch kan ik het gewicht/omvang missen als kiespijn op mijn nieuwe/kleinere board. Zo bizar veel gebruik ik heb ook niet, maar af en toe heb ik wel een lekker dik spacey geluid nodig. Of zou ik de overstap naar een phaser moeten maken? Moeilijk moeilijk... iemand!? :)

schizo910
8 oktober 2008, 14:30
Als je een Phaser zoekt heb ik nog wel een EHX smallstone die je kan overnemen ;)

De Turbo Flange van Digitech is wel ok, zitten wat aardige functies op: 7 flanger effecten en 3 flanger voicings.

Je kan ook kijken naar de Ibanez CF7 die gaat even een tikkie verder dan de FL9 die je al hebt geprobeerd. Het is een combi van chorus en flanger.


Ik heb overigens een tijd hetzelfde "probleem" gehad met mijn Ibanex RC99. Heeft dezelfde behuizing als de FL99. Ik wilde ook wel een nadere chorus die wat kleiner was. Guess what? Die RC99 gaat neveramenooitniet meer van mijn board af :D

WillemdaGuide
8 oktober 2008, 14:52
overstap naar Phaser is altijd goed, in dat geval kan ik je de PH-99 echt aanraden!!

Valoosj
8 oktober 2008, 15:26
Heb je foto's van je flanger? Eventueel ook van de binnenkant? Misschien is het wel te doen om hem in een kleinere behuizing te proppen...

imlikeajungle
8 oktober 2008, 16:13
http://files.muziq.be/pics/ibanez_fl-303_001.jpg

Dirk_Hendrik
8 oktober 2008, 16:20
Da's een 303, geen FL99.

Kleiner doosje Valoosj??
Vergeet het maar. Tezij je zin hebt om te gaan SMD-en.

Sinner
8 oktober 2008, 16:28
Is de Ibanez FL301DX Flanger dan niet wat?

De zangeres van mijn band heeft'm en ik vind'm behoorlijk dik klinken -ik heb zelf een MXR flanger (ook groot, maar wel lekke)r en een originele FL-9 (idd misschien iets te subtiel voor je smaak)

Fuhgawz
8 oktober 2008, 16:42
Als je een Phaser zoekt heb ik nog wel een EHX smallstone die je kan overnemen

Ja dat is misschien wel wat! Ik zal eens wat samples beluisteren. Ik heb momenteel wel een phaser, een Ibanez PM-7 phase modulator, alleen gebruik ik deze niet om te phasen. Kenners weten wel waarom... Maar die Small Stone staat ook nog eens leuk naast mijn Small Clone.


overstap naar Phaser is altijd goed, in dat geval kan ik je de PH-99 echt aanraden!!

Die is toch net zo groot als mijn FL99, mallerd!!


Heb je foto's van je flanger? Eventueel ook van de binnenkant? Misschien is het wel te doen om hem in een kleinere behuizing te proppen...

http://sew.up.seesaa.net/image/fl99.jpg

Dit is niet de mijne, maar het lijkt me niet echt een optie om twee voetschakelaars, vier knoppen, een schuifschakelaar en twee LEDs in een veel kleinere behuizing te proppen.


http://files.muziq.be/pics/ibanez_fl-303_001.jpg

Bij deze zou dat echter misschien wel kunnen! ;)


Is de Ibanez FL301DX Flanger dan niet wat?

De zangeres van mijn band heeft'm en ik vind'm behoorlijk dik klinken -ik heb zelf een MXR flanger (ook groot, maar wel lekke)r en een originele FL-9 (idd misschien iets te subtiel voor je smaak)

Die ken ik niet, maar ik zal eens kijken of dat een optie is.

Bedankt allemaal! En laat de goede ideeen maar komen. ;)

Dirk_Hendrik
8 oktober 2008, 17:53
Mooi,

Mag Valoosj lekker aan het werk met de 303:
http://www.dirk-hendrik.com/ibanez_fl303_fllanger.pdf

Sinner
8 oktober 2008, 18:03
Is de Ibanez FL301DX Flanger dan niet wat?

De zangeres van mijn band heeft'm en ik vind'm behoorlijk dik klinken -ik heb zelf een MXR flanger (ook groot, maar wel lekke)r en een originele FL-9 (idd misschien iets te subtiel voor je smaak)

Oh sorry, ik zie net dat je die al hebt 8)

zoon van Piet
8 oktober 2008, 19:33
compact en voilslagen over de top: de Pearl FL01 en de volgens mij nagenoeg gelijke Yamaha FL-01. vol waanzinnige specesounds, steeldrum, straaljafers en met een beetje verkeerd afstellen zelfs zelfoscillatie.

vintage en zeldzaam, allebei. maar niet te duur, want niet bepaald populair, omdat ze voor de normale flangersounds niet best zijn..

De 301-zowel de gewone 9 volt als de 19v Dx- lijkt nogal op de 9, dus zal het ws niet zijn wat je zoekt...

Mitch
8 oktober 2008, 20:14
Tja, die FL99 is wel vetter dan gemiddeld. De enige die ook zo sterk is, is de MXR flanger maar die is ook niet klein behuisd. Als je echt kleiner wil zou je kunnen switchen naar een phaser inderdaad maar ga dan voor de SMall Stone en áls je dat doet de 'gewone' NY reissue. Die nieuwe Nano is een afgang.
Hij heeft een paar kleine dingetjes als de bypass en een lichte volume drop maar da's vrij simpel te fixen en dan heb je er een vette phaser aan.
Ik ken de FL99 en PM7 maar al te goed, als je die cool vindt dan vind je de Small Stone ook te gek.

imlikeajungle
8 oktober 2008, 20:19
Da's een 303, geen FL99.

Kleiner doosje Valoosj??
Vergeet het maar. Tezij je zin hebt om te gaan SMD-en.

Ja, dat zie ik: het was een tip... Die 303 klinkt super & is kleiner dan een FL99 blijkbaar.

Die Pearl heb ik ook gehad maar doe mij dan maar een 303... Die is vet, vetter, vetst & niet te duur.

Nielsje
9 oktober 2008, 01:30
Hij heeft een paar kleine dingetjes als de bypass en een lichte volume drop maar da's vrij simpel te fixen en dan heb je er een vette phaser aan.

De nieuwere versies (zoals de mijne) komen inmiddels standaard TB. De volume drop was te fixen door 1 weerstand te vervangen.

bastiaanvanbeek
9 oktober 2008, 08:23
Je hebt ook de Ibanez FL-9 Flanger

Dirk_Hendrik
9 oktober 2008, 08:30
Je hebt ook de Ibanez FL-9 Flanger


dan de FL9 die je al hebt geprobeerd.

ofwel,
Hele draadje lezen is handig ;)

Valoosj
9 oktober 2008, 13:22
http://sew.up.seesaa.net/image/fl99.jpg

Dit is niet de mijne, maar het lijkt me niet echt een optie om twee voetschakelaars, vier knoppen, een schuifschakelaar en twee LEDs in een veel kleinere behuizing te proppen.

Uhm, hier zit enkel de switch niet bij :D
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01577.jpg

Het hangt er gewoon van af hoe groot je printplaat is. Bij sommige pedalen zit er een belachelijk kleine printplaat in een gigantische behuizing. Maar zoals DH aangeeft is dat niet het geval bij je flanger.

zoon van Piet
9 oktober 2008, 13:57
Die Pearl heb ik ook gehad maar doe mij dan maar een 303... Die is vet, vetter, vetst & niet te duur.

Ik ken 'm, ik heb 'm. Twee zelfs.. maar echt klein is ie niet en ik vind de 303 meer een prachtige, wijdse, open klinkende subtiele flanger. En gezien de wensen van de TS:

Ik heb al gekeken naar de Ibanez FL9 en een of andere oude Boss flanger (BF2 geloof ik), maar beiden zijn ze me te subtiel. Ik zoek een dik over the top spacey geluid zoals die FL99 dat heeft.

En de pearl is waaaaaaaay more over the top dan de 303, of zelfs de 305 (al valt die al af vanwege het schoendozenformaat).

Dirk_Hendrik
9 oktober 2008, 15:09
Het hangt er gewoon van af hoe groot je printplaat is. Bij sommige pedalen zit er een belachelijk kleine printplaat in een gigantische behuizing. Maar zoals DH aangeeft is dat niet het geval bij je flanger.

Precies,
Daar je met een flanges sowieso met een vertragingslijkn, een driver daarvoor, een LFO en je filters zit.... heb je daarmee al een groter circuit dan een simpel prut-Zvex-diy-prutfusje.

De FL99 is de enige die ik qua circuit niet exact ken. Anders zou ik nog wel wat "modificeer een FL9 naar FL99 specs" kunnen verzinnen. Ik vermoed niet dat dat simpel gaat zijn.

Fuhgawz
9 oktober 2008, 16:51
Als je echt kleiner wil zou je kunnen switchen naar een phaser inderdaad maar ga dan voor de SMall Stone en áls je dat doet de 'gewone' NY reissue. Die nieuwe Nano is een afgang.

In welk opzicht is die Nano dan slechter dan de 'gewone'?


De FL99 is de enige die ik qua circuit niet exact ken. Anders zou ik nog wel wat "modificeer een FL9 naar FL99 specs" kunnen verzinnen. Ik vermoed niet dat dat simpel gaat zijn.

Als je hem wil kennen mag je hem best lenen hoor. Stuur maar een PM. ;)

IK denk dat ik toch maar eens zo'n Small Stone aan de tand ga voelen dan. En misschien zo'n Pearl dingetje eens proberen te vinden voor niet te veel, aan de beschrijvingen te horen is dat ook wel wat voor mij. ;) Thanks voor de reacties!!

Mitch
9 oktober 2008, 17:12
De Nano klinkt gewoon als een algemene, matige phaser. De NYC ri is een vet ding. Veel meer diepte in de sound.

Dirk_Hendrik
18 oktober 2008, 20:57
Dikke bump.


Met nu eindelijk m'n eigen FL99 kan ik rustig melden dat FL9 naar FL99 specs niet haalbaar is. Totaal verschillende ontwerpen en de chip die in een FL99 wordt gebruikt is veschriklkelijk zeldzaam. Het is de eerste keer dat ik er één zag.

en dus voor Valoosj:
Ibanez FL99 schema (http://www.dirk-hendrik.com/temp/ibanez_fl99.pdf)

Succes jonge!

Bernardduur
18 oktober 2008, 21:08
Dikke bump.


Met nu eindelijk m'n eigen FL99 kan ik rustig melden dat FL9 naar FL99 specs niet haalbaar is. Totaal verschillende ontwerpen en de chip die in een FL99 wordt gebruikt is veschriklkelijk zeldzaam. Het is de eerste keer dat ik er één zag.

en dus voor Valoosj:
Ibanez FL99 schema (http://www.dirk-hendrik.com/temp/ibanez_fl99.pdf)

Succes jonge!

haha, deja vu! :D

Dirk_Hendrik
18 oktober 2008, 21:32
Ja wat dacht jij dan gozer :seriousf:
Goed te weten dat je ook tot de grote groep behoort die het wel zie maar niks zegt. Net zals die AD99. 287 downloads en een stuk of 4 reacties... ;) Soortgelijk dus met de door jou gepostte Pearl delay... te moelluk.

Ga voor de grap es kijken naar de kruisbestuiving tussen het newtone forum en de werkbank hier hier. Da's pas een Deja Vu!

Mitch
18 oktober 2008, 21:50
Ghehehe... ik bedenk me wel dat dat het enige pedaal is waar k spijt van heb dat ik 'm heb verkocht. Ik had een volume dip maar was toen nog niet zo wijs dat dat misschien wel eens exemplarisch kon zijn en dat daar waarschijnlijk wel wat aan te doen zou zijn. Zucht....want het ding klonk wél toffer dan een FL9. Meer richting MXR flanger, meer jet, zeg maar.

Bernardduur
18 oktober 2008, 22:06
Ja wat dacht jij dan gozer :seriousf:
Goed te weten dat je ook tot de grote groep behoort die het wel zie maar niks zegt. Net zals die AD99. 287 downloads en een stuk of 4 reacties... ;) Soortgelijk dus met de door jou gepostte Pearl delay... te moelluk.

Ga voor de grap es kijken naar de kruisbestuiving tussen het newtone forum en de werkbank hier hier. Da's pas een Deja Vu!

Hmmmm, enige plaats waar ik nooit kom..... het Newtone forum...........

Maar mn Pearl is toch mn schatje........... hou van dr!

Speeddemon
18 oktober 2008, 23:02
De oplossing:

een vintage MXR Micro Flanger!

Als ik jullie vertel dat ik op 2 na, alle vintage MXR effecten heb, en de 2 Flangers uitgebreid heb kunnen A/B-en, waarbij de EVH 'swoosh' uit "Unchained" en "And the cradle will rock" m'n benchmark/target was, en toen de Micro Flanger stiekem lekkerder vond klinken, zegt dat toch wel iets, of niet?

De grote Flanger van MXR heeft nl. een beetje een volume drop en daarnaast geeft ie een beetje een mid-scoop aan je sound. De Micro Flanger doet dat veel minder, terwijl ie even dik, vet, smeuïg, etc. klinkt.

Oh, ter vergelijking; ik bezit ook een Ibanez FL9, Ibanez CF7, Ibanez SF10, DOD 670 en nog zo'n gaaf Korg Flangertje (de FLG-1, die ook super klinkt. Doe er alleen niks mee, dus wie maakt me los? *kuch*spam*), en de Ibanez FL9 is zeker braver dan de rest.

Dirk_Hendrik
18 oktober 2008, 23:40
De oplossing:

een vintage MXR Micro Flanger!

Als ik jullie vertel dat ik op 2 na, alle vintage MXR effecten heb, en de 2 Flangers uitgebreid heb kunnen A/B-en, waarbij de EVH 'swoosh' uit "Unchained" en "And the cradle will rock" m'n benchmark/target was, en toen de Micro Flanger stiekem lekkerder vond klinken, zegt dat toch wel iets, of niet?


Dan zegt dat dat je een ADA en een in je rijtje FL99 mist. ;), o, en een tychobrahe pedalflanger voor de hufterigheid. En zegt niet, maar het is wel zo, dat ik toch echt geen flanger fan ben. Stijve lush-loze dingen. :sneaky:

the cadle is wél een prima benchmark.

Speeddemon
19 oktober 2008, 00:05
ADA Schmada. :sneaky:

Fuhgawz
19 oktober 2008, 00:37
Jaja, leuk zo'n vintage Micro Flanger maar die dingen zijn volgens mij wel moeilijk aan te komen / duur, niet? Ik zal eBay eens checken of het voor een redelijke prijs kan. Intussen ben ik in onderhandeling over een Small Stone en die hoop ik deze week toch wel te kunnen checken.
Trouwens, D_H, hartelijk dank dat je nog even laat weten of die FL9 te converteren was. Top man!!

Speeddemon
19 oktober 2008, 11:13
Meestal niet duurder dan de vintage grote Flanger van MXR.
Maar wel zeldzamer ja. Reken op een prijs van 75 (ex verzenden, in redelijke staat) tot 125-140 euro (izgst, met doosje/handleiding).

zoon van Piet
19 oktober 2008, 13:24
ADA Schmada. :sneaky:

sorry voor de pavlov-reactie..
maar alleen de naam al laat mij kwijlen!

Een keer een middagje mee mogen spelen.. sindsdien hoog/bovenaan op de verlanglijst, terwijl ik toch een stuk of acht, negen flangers heb..

Bernardduur
19 oktober 2008, 13:38
+1! Heerlijk, die ADA........

Ik hou het nu gewoon op mn EHX non-deluxe

Fuhgawz
19 oktober 2008, 13:50
Meestal niet duurder dan de vintage grote Flanger van MXR.
Maar wel zeldzamer ja. Reken op een prijs van 75 (ex verzenden, in redelijke staat) tot 125-140 euro (izgst, met doosje/handleiding).

Oke, 75 is nog goed te doen. Zeker als ik mijn FL99 erbij verkoop. 140 vind ik sowieso te veel eigenlijk. Dan zal ik toch maar eens eBay in de gaten gaan houden, want hij lijkt wat betreft mijn wensen wel perfect. Thanks!!