PDA

View Full Version : Blof - Oktober



marc_o
8 oktober 2008, 11:42
Wat vinden we ervan hier?

Ik moest er heel even aan wennen, maar wanneer je bedenkt dat het feitelijk een live album is zonder 1 overdub, zelfs de zang niet, dan staat alles ineens in een ander licht. de ene track stond er in een paar takes op, de andere pas na 20...

Ik vind het weer een bewijs van een staaltje vakmanschap en een berg talent.....maar ieder z'n eigen mening. In april komt het 2e deel uit en daarna een vette rockplaat....april ( zo heet de volgende) ken ik al voor een groot deel, de rockplaat moet nog worden geschreven.

rickert
8 oktober 2008, 12:02
Ik vind het lekker. Je moet er wel wat voor meegemaakt hebben om het te "voelen", niet dat ik nou zoveel meegemaakt heb, maar m'n broertje van 14 vind het saai en snapt het niet. Ik vond het fijn de CD lekker hard te draaien toen ik door de regen reed, echt een Oktober-plaat. Ben erg benieuwd naar April:D

Mitch
8 oktober 2008, 12:28
Ik weet het niet, heb jem nog niet beluisterd. Ik ben een enorme Blof fan maar door de matige nieuwe nummers die ik tijdens de theater tour hoorde ben ik (voor het eerst!) niet geneigd de plaat zonder te luisteren nieuw te kopen. Dat het een uitdaging is geweest om echt álles in één take op te nemen is bewonderenswaadig voor een popband, zonder meer.

WillemdaGuide
8 oktober 2008, 12:33
Ik heb de plaat nog niet gehoord, maar het nummer wel en eerlijk gezegd vind ik het maar een wat voortkabbelend niemandalletje, aan mij niet besteed.

heb nooit veel met Blof gehad maar toen ze met Blauwe Ruis kwamen ben ik overstag gegaan, briljante plaat. Helaas kan het nieuwere werk mij weer even weinig boeien als hun eerste platen. en best knap dat ze het live inspelen maar het nummer doet me helemaal niks.

almarvk
8 oktober 2008, 15:37
Blauwe Ruis vond ik de beste plaat van Blof tot nu toe. Komt ook vanwege de thema's en wat ze als band hadden meegemaakt op dit moment. De nieuwe plaat en single doen me nog niets. Het klinkt te eenvoudiger, simpel en de teksten raken me niet. Het komt me te soft en suf over. Hopelijk is April beter.

Reel Big Fish
8 oktober 2008, 15:43
Mooie plaat, ik wordt er erg rustig door en dat vind ik wel fijn :D. Beste plaat van Blof vind ik Watermakers, daar staan echt fantastische nummers op! Ben benieuwd naar April maar heb net weer Oktober zitten luisteren :)

marc_o
8 oktober 2008, 15:50
April is deel 2 van de opnamesessies, dus verwacht meer van hetzelfde.

Watermakers en Blauwe Ruis zijn ook mijn favorieten, hoewel ik de leukste herinneringen heb aan Omarm en Umoja, maar daar was ik dan ook meer bij betrokken.

Mitch
8 oktober 2008, 23:26
Naakt onder de Hemel - bij vlagen leuk maar nog erg pril en wiseelend van kwaliteit (logisch)
Helder - al behoorlijk constant van kwaliteit, meerdere toppers naast de succesvolle singles (Lieveling, Anders, Rijden door de Nacht, Taxi voor mijn Ogen, etc.) maar nog wel een gestoei met verschillende stijlen
Boven - misschien wel het meest constante album, ontzettend veel ontzettend goeie liedjes
Watermakers - een schop omhoog in diepgang met een paar absolute hoogtepunten (Halverwege, Waar de Oceaan Begint, Twee Koude Handen, Streep mijn naam maar weg, Heimwee)
Blauwe Ruis - niet alleen door de inspiratie en de emotie maar misschien ook wel door de productie (ontzettend veel subtiele lagen) een ontzettend sterk album, weer een torenhoog kippenvel bij o.a. Meer van Jou en Vrienden en er komt al wat meer accent op muzikaliteit in plaats van alles in dienst van het liedje (Vraag Me Niet)
Omarm - misschien een tikkie wisselvalliger, maar nog steeds die combinatie van meer ruimte voor muzikaliteit met nog steeds pakkende liedjes. Wel een iets hoger Sky Radio gehalte...
Umoja - Ook iets wisselvalliger, maar MIJN GOD! wat staan hier een aantal kanjers op. Mens natuurlijk, maar ook Geen Tango en Christina Branco eist de hoofdrol op bij Herinnering aan Later. Briljant gezongen.

rickert
8 oktober 2008, 23:57
En een manier om thuis te komen!

Han S
9 oktober 2008, 00:34
Dat het een uitdaging is geweest om echt álles in één take op te nemen is bewonderenswaadig voor een popband, zonder meer.

Ik las ook ergens dat ze in België een studio hadden gevonden waar ze alles in één keer konden opnemen. Grotere onzin heb ik nog niet gelezen in opnameland. Al tijdens de opnamen op de wasrol van Edison werden hele orkesten in één keer opgenomen en nog altijd gebeurt dat zo. Hoe wil je een symfonieorkest opnemen? Eerst de bassen en de pauken, dan de toeters en vervolgens de violen?

Ik doe al 20 jaar niets liever dan bands in één keer opnemen, krijg je de mooiste muziek mee. Mensen die met elkaar een chemie hebben en met elkaar tot enorme hoogten komen. Dat deed men al zo sinds men muziek is gaan registreren, in de eerste 20 jaar van de vorige eeuw direct naar een lakplaat, in de jaren 30, 40, en 50 alles naar één spoor, naar een draadrecorder en later de taperecorder. Pas in de late jaren 50 kwam er stereo en in de jaren 60 kwamen er drie en vier sporen. Tegen het eind van de jaren 60 acht sporen en in de jaren 70 16 en 24 sporen op brede tape.

Dat Blof alles in one takers heeft gedaan is niets bizonders, jazz, blues en soul neem je gewoon in een keer op en ik draai er mijn hand niet voor om. Ik heb afgelopen week een hardstikke goede band gehad en alles inclusief de leadvocals in één keer opgenomen. En verdomd, de meeste nummers stonden er meteen goed op. Sommige bands kunnen gewoon goed spelen en zo simpel ligt dat.

marc_o
9 oktober 2008, 09:47
Het is overigens niet in Belgie geweest, maar in Ierland en ze hebben er geloof ik 26 of 27 nummers opgeknalt.


Ik vind het absoluut wel bijzonder dat het zonder dubs is gedaan, ze hebben namelijk wel een naam hoog te houden in de popwereld in Nederland en om je dan op deze manier vast te laten leggen, bevestigt voor mij alleen maar het vakmanschap.


tuurljk neem je jazz in 1 keer op, dan ben je er eerder vanaf, hahaha..

Kim Wilson
9 oktober 2008, 10:06
Ik las ook ergens dat ze in België een studio hadden gevonden waar ze alles in één keer konden opnemen. Grotere onzin heb ik nog niet gelezen in opnameland. ...
Het gaat om hun gevoel. Misschien hebben ze elders een studio gevonden omdat zij het daar prettig vonden en het idee hadden dat ze daar de beste resultaten zouden halen.

cosmos
9 oktober 2008, 11:25
Ik vind het absoluut wel bijzonder dat het zonder dubs is gedaan, ze hebben namelijk wel een naam hoog te houden in de popwereld in Nederland en om je dan op deze manier vast te laten leggen, bevestigt voor mij alleen maar het vakmanschap.

Allemaal leuk en aardig, maar als dát het selling point is van je CD, in plaats van fatsoenlijke liedjes, dan weet ik het nog zo net niet. Uiteindelijk komt het erop neer of die muziek van Blof je smaak is, ik heb er niks mee. Veel te vage teksten, muzikaal is het ook niet echt spannend en live is het ook niet bepaald exciting om naar te kijken.
Leuk trouwens om te zien dat als Kane had geroepen dat ze alles in 1 keer hadden opgenomen, dat niemand dat dan zou geloven, maar als Blof dat roept, het dan ineens waar is en niemand daar aan twijfelt. :stop:

marc_o
9 oktober 2008, 12:06
Twijfel je daaraan dan? Ik weet dat het waar is, maar goed, ik snap je twijfel.

Uiteraard speelt smaak een rol, want als het je ding niet is, nou, dan is dat zo....simpel toch?

Han S
9 oktober 2008, 12:43
Het is overigens niet in Belgie geweest, maar in Ierland en ze hebben er geloof ik 26 of 27 nummers opgeknalt.


Ik vind het absoluut wel bijzonder dat het zonder dubs is gedaan, ze hebben namelijk wel een naam hoog te houden in de popwereld in Nederland en om je dan op deze manier vast te laten leggen, bevestigt voor mij alleen maar het vakmanschap.


tuurljk neem je jazz in 1 keer op, dan ben je er eerder vanaf, hahaha..


Dat laatste was een grap hé Marc. Maar even serieus, ik zou niet weten waarom jazz wel in one takers zou moeten worden opgenomen (en dat is echt de enige methode die jazz oplevert) en popmuziek niet. Ik heb de afgelopen vijf dagen opnamen gemaakt met een bluesband en zelfs in een nummer waar de drummer niet meer doet dan over de cymbals aaien met brushes, terwijl de gitarist met twee versterkers en acht speakers het nodig vindt om loeihard te spelen zodat je barst van de overspraak, hebben we toch een hardstikke goed klinkende opname. De kunst ligt in het gebruiken van de juiste microfoons op de juiste plaats in een goed klinkende ruimte en dan klinkt ook die overspraak opeens prima. Het klinkt zelfs beter dan zonder overspraak. Music first zegt de Brucemaster altijd en zo is het, de rest is bijzaak.

marc_o
9 oktober 2008, 13:12
Dat laatste was inderdaad een grap Han!

Het is maar wat je wilt overbrengen met je muziek, en de ene methode is 'live" en de andere methode niet, wat beide werkt, maakt namelijk helemaal niet uit. Als je een 3-stemmige solo wilt opnemen, maar je bent maar in je eentje, dan heb je dus meer takes nodig. Uiteraard ben jij de laatste aan wie ik een dergelijke opmerking zou moeten richten. kennelijk wordt er makkelijk gedacht hier en daar over een goed stuk muziek opnemen en dat daadwerkelijk tegelijk zingen en spelen.

Afijn, thread gaat over Oktober, wat vinden we ervan?

Mitch
9 oktober 2008, 17:28
Dat Blof alles in one takers heeft gedaan is niets bizonders, jazz, blues en soul neem je gewoon in een keer op en ik draai er mijn hand niet voor om.
Ik denk: ik zet er expres bij " is bewonderenswaadig voor een popband, " anders komt Han met zijn jazzbands vorbeeld, maar het mocht niet baten :D
Ik lees wel in een hoop reviews dat mensen 'Labrador' niets vinden en dat vond ik in het theater ook al. Ach ja, je moet af en toe de grenzen opzoeken.