PDA

View Full Version : Snaren vervangen Fender.



JelmerOnGuitar
8 oktober 2008, 10:53
Hey iedereen,

Deze vraag is eigenlijk even voor de zekerheid, dus miss. wat een debiele vraag:

Als ik snaren vervang op mn Les Paul dan haal ik alle snaren eraf, maak ik mijn gitaar schoon (op die plekken waar dat mét snaren lastig gaat) en doe ik er vervolgens weer een nieuw setje op...
Maar kan dit ook met mijn Fender strat? De tremolo van mijn strat zit zeg maar zo strak dat hij tegen de body aan zit, zodat je alleen nog maar de toon kan verlagen met de tremolo (vastzetten noemen ze dat?).. Dus wat die tremolo betreft kan ik ze der wel allemaal afhalen neem ik aan? En kan dat ook ivm de spanning om de nek? Is het geen probleem dat ik alles eraf haal en dan alles er weer op doe?

Jelmer.

Mr.Fingers
8 oktober 2008, 10:56
kan geen kwaad hoor, ik doe het zo al jaren.

JelmerOnGuitar
8 oktober 2008, 11:00
kan geen kwaad hoor, ik doe het zo al jaren.
Bedankt!!:D Het maakt zo lekker schoon vind ik:P

Nobler
8 oktober 2008, 16:19
Ik heb al eerder gemerkt dat ik al jaren volgens vrijwel iedereen veel te voorzichtig ben geweest met de hals van mijn gitaren, om dat moment allemaal gibson-achtige gitaren, dus met de kop onder een hoek, die ik nooit plat op de vloer wilde leggen omdat ik dan bang was dat dat slecht kon zijn voor de hals. Om dezelfde reden haalde ik bij het snaren wisselen de snaren per stuk los, en verving ze voordat ik de volgende snaar loshaalde. Ik ga er nu van uit dat dit niet nodig is, maar het is een gewoonte die ik nog steeds volg.

JelmerOnGuitar
8 oktober 2008, 16:53
Jah precies, ik snap je gevoel, je wil je gitaar niet beschadigen.
Bij mij komt de angst een beetje bij een Squier verhaal vandaan:

Op school hadden we een mooie Squier telecaster, die bijzonder slecht klonk.. Dus ik was van plan deze onder handen te nemen om hem beter te laten klinken. Ik begon met het proberen van neiuwe snaren. Een setje .010 erop.. Er zat een vaste brug op het ding dus ik ging er vanuit dat hij dat wel aan zou kunnen. Vervolgens zaten de nieuwe snaren erop, staat de nek de volgende dag helemaal voorover.. Niet zo'n beetje ook. Het was bijna onmogelijk om rond de 12e fret de snaren in de fretten te drukken... Daar schrok ik natuurlijk nogal van. Vandaar dat ik de vraag stelde.

Met die Squier is het nooit goed gekomen.. Ik heb hem laten liggen. Ik hoorde achteraf dat het een gitaar was die nieuw in de winkel 100 euro had gekost. Vanaf toen heb ik ook wat een hekel aan Squiers gekregen, wat misschien vooroordelen zijn, maar ik heb er nogal slechte ervaringen mee..

Ben blij met mijn Fender, kheb trouwens net de snaren vervangen en dat ging allemaal goed:p

snaarplukker
10 oktober 2008, 12:41
Jah precies, ik snap je gevoel, je wil je gitaar niet beschadigen.
Bij mij komt de angst een beetje bij een Squier verhaal vandaan:

Op school hadden we een mooie Squier telecaster, die bijzonder slecht klonk.. Dus ik was van plan deze onder handen te nemen om hem beter te laten klinken. Ik begon met het proberen van neiuwe snaren. Een setje .010 erop.. Er zat een vaste brug op het ding dus ik ging er vanuit dat hij dat wel aan zou kunnen. Vervolgens zaten de nieuwe snaren erop, staat de nek de volgende dag helemaal voorover.. Niet zo'n beetje ook. Het was bijna onmogelijk om rond de 12e fret de snaren in de fretten te drukken... Daar schrok ik natuurlijk nogal van. Vandaar dat ik de vraag stelde.

Lijkt mij een octaaf te hoog afgesteld. ;)

Cees