PDA

View Full Version : basis Pedaaltjes



Rexke21
8 oktober 2008, 00:07
Ik ga beginnen met pedaaltjes

Nu weet ik niet wat k het beste kan doen als beginner, beperkt budget omdat het maar voor te beginnen is; 100€
Als het me bevalt zal ik wel wat meer investeren
Zou ik losse pedaaltjes of een multi kopen om wat te klooien
De sound die ik zeker wil halen is die van Keith Richard
Buiten de stemming en de snaar weg laten dan
Ik speel over een buizen amp, die onderrand ook nog geüpgraded wordt
Waarschijnlijk naar Fender Blues Junior of Deluxe ofzo
Wat kunnen jullie mij aanraden?

Alvast Bedankt voor al jullie hulp!

hoofd
8 oktober 2008, 00:16
Ik zou gewoon een RAT kopen. Andere meuk komt later wel, eerst een RAT. Alles begint en eindigt bij een RAT. Een betere basis kun je niet hebben.

Mitch
8 oktober 2008, 00:31
Line6 ToneCore Docking station is een basis pedaal, kun je alle kanten mee op.

Nielsje
8 oktober 2008, 00:40
Hoor ik daar iemand metalzone zeggen?

bastiaanvanbeek
8 oktober 2008, 08:26
Ik zou sowieso niet voor een multi effect gaan, daar zit meestal niet zon goed geluid in als in losse pedaaltjes, of je moet belachelijk veel geld neer leggen.
Ik zou voor je zelf is nagaan wat voor pedaaltjes je nodig denkt te hebben als een goed begin. Ik begon zelf met een distortion omdat ik rock speelde. Het hangt er ook vanaf of je bijvoorbeeld alleen overstuurd speeld, dan kun je de overdrive/distortion gewoon uit je versterker halen. speel je de ene keer clean, en dan weer overstuurd, dan heb je een distorion/overdrive pedaal nodig of een footswitch.

Enkele goede overdrives/distortions:

ProCo RAT
Maxon OD808
Maxon OD9 / Ibanez TS9
Boss DS-1
Boss BD-2
Boss OD-3

stonerdaf
8 oktober 2008, 08:43
Die nieuwe Danelectro pedaaltjes misschien ?

Goedkoop, stevige metalen behuizing EN true bypass. 26 euro / stuk bij Thomann.

rocker_71
8 oktober 2008, 09:37
Keith Richard gebruikt volgens mij geen pedaaltjes. gewoon een telecaster en een lekkere buizenbak.
Je zou wel een overdrive pedaal kunnen aanschaffen voor wat meer dynamiek en boost, zie eerder post voor voorbeelden. Tube screamer is natuurlijk altijd goed.

marc_o
8 oktober 2008, 09:44
Inderdaad, upgrade eerst je versterker eens, wellicht dat je daarna niet eens zoveel behoefte hebt aan een pedaal.

Voor stones-muziek zeker geen high-gainpedalen aanschaffen, eerder een lekkere boost, en die zijn er in vele soorten en maten. Leg eerst een goede basis neer.
goede gitaar en goede versterker en een goede kabel, klinkt niet spannend, maar je sound is maar zo goed als je zwakste schakel. spaar liever langer door voor een goed pedaal dan dat je een pedaal koopt om maar wat in huis te hebben. zeker voor de keith-sound heb je niet veel spullen nodig, maar wel goede oren en een lekkere buizenversterker. met de genoemde Fenderversterkers kun je al een heel eind komen in ieder geval.

morroow
8 oktober 2008, 10:04
Ik denk dat een delay een goed basispedaal is.
Nooit te vroeg (of te laat) om daar mee te beginnen en elke artiest gebruikt het bijna wel!


(Check mijn sig!)

MarkV
8 oktober 2008, 11:01
Keith Richard gebruikt volgens mij geen pedaaltjes. gewoon een telecaster en een lekkere buizenbak.
Je zou wel een overdrive pedaal kunnen aanschaffen voor wat meer dynamiek en boost, zie eerder post voor voorbeelden. Tube screamer is natuurlijk altijd goed.

Hij gebruikt nu Fender tweed twins. Enige echte effect dat ie gebruikt is volgens mij een tape echo van Fulltone (http://www.fulltone.com/tte.asp)

Bernardduur
8 oktober 2008, 11:12
Keith Richard gebruikt volgens mij geen pedaaltjes. gewoon een telecaster en een lekkere buizenbak.
Je zou wel een overdrive pedaal kunnen aanschaffen voor wat meer dynamiek en boost, zie eerder post voor voorbeelden. Tube screamer is natuurlijk altijd goed.


Keith Richards gebruikt een Boss TR-2, een Ibanez TS-9, een MXR analoge delay, een MXR phase 100, een Fulltone TTE en een fuzz pedaal naast een flink rack met parametrische EQ en andere dingen.

(tijdens hun laatste optreden in Nederland was ik backstage :D)

peter_heijnen
8 oktober 2008, 11:51
Die nieuwe Danelectro pedaaltjes misschien ?

Goedkoop, stevige metalen behuizing EN true bypass. 26 euro / stuk bij Thomann.
En zo is het maar net, 'fantastic value'! Ik heb zelf de chorus en tremolo, de trem is niet echt mijn smaak maar de chorus vind ik geweldig.

de hele lijn bij thomann (http://www.thomann.de/nl/search_dir.html?sid=d80c5ce3656c61b97f9f26d115b0a7 a0&xsid=d80c5ce3656c61b97f9f26d115b0a7a0&sw=cool+cat&x=4&y=3)

demo (http://www.thomann.de/nl/search_dir.html?sid=d80c5ce3656c61b97f9f26d115b0a7 a0&xsid=d80c5ce3656c61b97f9f26d115b0a7a0&sw=cool+cat&x=4&y=3)

Rutger
8 oktober 2008, 12:33
Er bestaat toch niet zoiets als basis-pedaaltjes. Je basis is je muziekstijl, een gitaar en een versterker. Als je van daaruit nog wat wilt toevoegen, kun je dat doen met behulp van pedalen.

En als je basis de sound van Keith is, moet je volgens Bernard nogal wat effecten bij elkaar sparen :D

blindfaith85
8 oktober 2008, 12:38
Van keith is het toch algemeen dat zijn basis twee tweed twins gebruikt 1 clean en de andere dirty?

rocker_71
8 oktober 2008, 13:03
Keith Richards gebruikt een Boss TR-2, een Ibanez TS-9, een MXR analoge delay, een MXR phase 100, een Fulltone TTE en een fuzz pedaal naast een flink rack met parametrische EQ en andere dingen.

(tijdens hun laatste optreden in Nederland was ik backstage :D)

Tjeeesss, da's een hoop. Maar vroegah had ie dat vast niet.

Bernardduur
8 oktober 2008, 15:33
Van keith is het toch algemeen dat zijn basis twee tweed twins gebruikt 1 clean en de andere dirty?

Ze staan allebei niet clean.......... Hij heeft gewoon zn Twins zo hard staan dat de speakers het niet houden en overdrijven....... echt, ik stond ernaast tijdens de soundcheck en damn, wat is dat hard! Ze staan ook erg schel afgesteld.

Keith nu = Oude Fender Twin amps (5F8-A's) hard! en 2x. Gebruik een tubescreamer voor de mids (de twins hebben een lekkere kleine middip). Hij gebruikt een Andy Topeka volume preamps (simpele buffers met volume en toon control) zodat humbucker gitaren en tele's even hard klinken voordat ze door de FX / amps gaan........

Ik kon helaas geen foto's maken (foto's via mn mobiel zien er niet uit) maar ik heb ergens van een andere site een soortgelijke foto gevonden. Als mensen die willen zien kan ik em wel effe posten!

blindfaith85
8 oktober 2008, 18:12
Posten!!!!!

the sure thing
8 oktober 2008, 21:26
+1 (en 10 tekens)

Bernardduur
9 oktober 2008, 00:18
Alstemblaft!

Check! (http://www.student.ru.nl/r.kerkhof/Posts/Keith.jpg)

blindfaith85
9 oktober 2008, 13:13
HOi,

Toffe foto! wat is die cleanex doos naast de echoplex?

en erg tof die speaker tweede van rechts!

Bernardduur
9 oktober 2008, 15:46
Goeie vraag........... die stond er toen niet iig :)

dml
9 oktober 2008, 16:10
Nog interessanter: wat doen die Alesis, Marantz en Tascam recorders in dat linker rek? Of worden ze vooral gebruikt als afspelers en playbackt Keith daarmee zijn spel?

Mitch
9 oktober 2008, 17:15
Die piratenvlag is van ná zijn bijdrage aan Hollywood als de vader van Jack Sparrow? :seriousf:

blindfaith85
9 oktober 2008, 17:53
@dml,

Die recorders zijn voor als ie teveel gedronken, sturen ze een van te voren op opgenomen signaal van zijn gitaar door zijn rigs:P.