PDA

View Full Version : Adviezen m.b.t. gitaar setup gevraagd



tnijland
7 oktober 2008, 20:33
Als setup voor het oefenen in een band zit ik momenteel een beetje te twijfelen tussen de volgende opties:

1. Mijn volledige rack-setup blijven gebruiken 12HE rack + speakerkasten met meerdere preamps (CAE, Triaxis, Marshall) : Super sound maar veel en zware aparatuur. Kosten: geen want alles is er al.

2. Een Line6 Variax 700 + PODXt LIVE aanschaffen: Enorm veelzijdige en bruikbare setup (heeft zich perfect bewezen tijdens mijn bigband optredens), weinig sjouwwerk, inpluggen in de mengtafel. Nadeel: sound blijft wat achter en Line6 heeft toch wat matige effectkwaliteit. Kosten van de set samen is ca 1250 Euro

3. Mijn oude Marshall bluesbreaker combo combineren met een eventueel aan te schaffen TC Electronic Nova systeem. Mooie setup, redelijk goede sound, goede effecten maar wel wat minder veelzijdig dan de Line6 approach. Acceptabel sjouwwerk. Kosten 700 Euro voor de TC Nova.

4. Een Axe-Fx effect apparaat aanschaffen: Betere kwaliteit effecten en amps dan de Line6, waarschijnlijk iets minder veelzijdig dan de Variax/PODXt combinatie. Kosten ca 1400 Euro.

Eigenlijk vind ik mijn rack setup wel perfect voor thuis maar niet voor veelvuldig oefenen. Kortom, veel keuzes. Enig advies van mijn mede forumgenoten wordt dan ook enorm op prijs gesteld. Waar zou jij voor kiezen en waarom????

arcane
7 oktober 2008, 20:47
http://www.randallamplifiers.com/products/amplifiers/mts/mtsheads.asp

Tot 4 verschillende voortrappen (in de rackversie, 3 in een top) te gebruiken, die je zelf kunt uitzoeken.

Tristan
7 oktober 2008, 21:04
Geen van allen denk ik, ik zou gewoon een simpele amp in de oefenruimte neerzetten en daarmee repeteren...
Of misschien die Bluesbreaker gebruiken, maar daar zou ik zeker geen TC Nova bijkopen, mijn ervaring is dat de combinatie van een 'vintage' amp met moderne 19" effecten echt niet lekker werkt en dat TC 19" spul hoor ik ook uitsluitend negatieve verhalen over...
De G-Force en G-Major heb ik weleens getest en die klinken behoorlijk ruk i.m.o en dat zijn dan nog de betere units zo zegt men...
Dus misschien een klein pedalboardje maken voor bij die Bluesbreaker?
Als je het slim aanpakt heb je dan ook meteen een leuk pedalboardje dat je bij je 19" spul kan gebruiken -> weer extra soundmogelijkheden...
En als je een keer ergens anders moet repeteren waar een rukamp staat of als je een optreden hebt waarbij je over een vaste backline moet spelen heb je toch nog een redelijke sound...
Axe-Fx zou ik ook zeker niet doen, ik heb er wel wat dingen van gehoord en was er zeer zeker niet van onder de indruk, sterker nog, ik heb de indruk dat het nog een stuk slechter is dan Line 6...
Line 6 Variax zou ik ook niet doen, wie wil er nou op zo'n baggergitaar spelen?
Gaat je op den duur echt wel tegenstaan lijkt me, als je echt spul gewend bent...
Bovendien wat is de zin ervan om dat te doen?
Kan je net zo goed gewoon een simpele amp in je oefenruimte neerzetten en het daarmee doen...

morris
7 oktober 2008, 21:57
Als het alleen voor te oefenen is en je wil je rack blijven gebruiken voor optredens ga ik met Tristan mee. Amp is er al, wat pedaaltjes erbij en klaar.

Raffie
8 oktober 2008, 07:33
Voor repetities gebruik ik , een 4HE SKB met een Rocktron VV en Velocity300 , besturing doe ik met een midimate die ik live ook gebruik maw geen verschil behalve een beetje de sound. Ben pas ook terug overgeschakeld van een 10HE op wieltjes naar een 6HE SKB voor live, dit met een steengoede genz-benz g-flex 2x12 cabinet ... eindelijk alles draagbaar (moet trap op en af)

Wat je ook kan doen is bv een podxt live of een andere flooprocessor met een mackie SRM450 actieve monitor , boenkt gelijk hel ;-)

Raf

Nocki
11 oktober 2008, 15:16
Hoi,

Zelf weet ik dat ik altijd blijf rommelem tussen handig en goed kwa sounds. Daarom heb ik gekozen om alles te hebben. Cab en head, combo met pedalen en een volledig rack. zo heb ik voor alles wat ik doe wat anders en doe ik neit meer het 1 weg voor het ander. voor mij is gear ook de grootste hobby en niet het spelen denk ik maar ook daar ben ik nog niet helemaal over uit hoor :)

Is het misschien een goed idee om keuzes te maken? Ook hetgeen Yoeri doet is een idee. (lordriffenstein) Hij heeft een modulair rack. soms neemt ie alles mee soms maar een deel.


De marshall preamp kan je laten vallen. De andere preamps kunnen dat makkelijk. verder ben ik benieuwd wat je nog allemaal hebt!


De keuze voor Line6 heb ik ook gemaakt in het verleden, Toch is dat niet gebleven. Ik heb de Pod XT live, huppelldepuptone III en de Vetta gehad. En alle 3 gaven me veel moeite met volumes en dynamiek. nu staat er op de plaats waar ik die dingen had staan een Marshall AVT150 head en een 1960AV kast. werkt daar fantastisch! ik ben daar erg tevreden over. Line6 is dus zeker niet mijn cup of thea!

Chiel
11 oktober 2008, 19:42
't is toch een repetitie? Gewoon de eerste de beste combo die je te pakken krijgt.

vinni
11 oktober 2008, 21:36
Ik denk daar toch ander over....

Ook met de repetites wil ik zo goed mogelijk klinken.
Mijn motto is : als ik zo goed mogelijk klink, speel ik ook zo goed mogelijk.
Dus ik sleep lekker alles mee.

Vinni

Nocki
11 oktober 2008, 21:49
Ik denk daar toch ander over....

Ook met de repetites wil ik zo goed mogelijk klinken.
Mijn motto is : als ik zo goed mogelijk klink, speel ik ook zo goed mogelijk.
Dus ik sleep lekker alles mee.

Vinni

Dat klinkt bekent. Zo voel ik dat zelf ook. Ik wil graag bij het repeteren net zo klinken als live. de bete spullen halen het beste uit je spel naar boven... zo groei je en is er een lijn in wat je doet binnen die band.

Tristan
11 oktober 2008, 22:12
Dat is ook wel waar...

Daemon
12 oktober 2008, 01:37
Maybe eens een H&K switchblade proberen?

peter_heijnen
12 oktober 2008, 02:24
+1 voor de pedalen die idd ook te gebruiken zijn met je rack.

toneblo
12 oktober 2008, 09:04
Ik lees je opzetjes en mis er dan toch een die naar mijn mening het meest in de buurt komt van je pod-variax setup...

Is een vetta niet geschikt?

Gaat hard zat, heeft bijna net zoveel flexibiliteit als een pod, kun je gewoon een gitaar aan hangen en blijft in een band netaan overeind staan.

Nogmaals, je hebt een goede gear voor het podium als ik het zo mag zeggen maar dit was ook maar een ideetje van mijn kant.

Waarom ik het dan niet zou doen?

...het blijft digitaal..... en er gaat niets boven een buizenbakkie toch??!!:satisfie:

toneblo
12 oktober 2008, 09:07
vinniIk denk daar toch ander over....

Ook met de repetites wil ik zo goed mogelijk klinken.
Mijn motto is : als ik zo goed mogelijk klink, speel ik ook zo goed mogelijk.
Dus ik sleep lekker alles mee.


...aansluitend op mijn vorige post: +1!

tnijland
12 oktober 2008, 10:54
Bedankt voor alle informatie. Ik denk dat ik ga doen wat N0cki voorstelde: Het opdelen van mijn rack in een 2e (kleiner) rackje om mee te nemen tijdens het oefenen.

Inderdaad kom je bij Line6 apparatuur steeds weer terug op de toch wel matige kwaliteit. Ze hebben een fantastisch concept maar zijn qua kwaliteit en dynamiek voorlopig nog niet op het juiste niveau en dat geldt ook voor de andere modeling fabrikanten NI Guitar Rig, Amplitude en Fractal Audio. Neemt niet weg dat het compacte mij wel heel erg aanspreekt.

Het buizen gitaar rack met goede preamps biedt kennelijk toch teveel pure sound kwaliteit en ik ben het dan ook met jullie eens dat dit de pijn van het extra sjouwwerk waard is. Ik zit er zelfs aan de denken om in het andere rack ook maar een GForce als effectuint te plaatsen ipv iedere keer de GMajor over te bouwen die ik momenteel heb.

vinni
12 oktober 2008, 11:45
Ik zou Fractal Audio toch niet gelijk willen scharen met Line6 e.d.
Toegegeven....ik heb dat ding helaas zelf niet mogen testen, maar iedere gebruiker (ook de verstokte buizennerd) is laaiend enthousiast over de AXE-FX. Velen hebben hun hele rig verruild voor een AXE-FX. Daar zijn vele topics over.

Vinni

Chiel
12 oktober 2008, 12:38
Combinatie van buizen en Moddeling niets?

Ik heb nog een hagelnieuwe SpiderValve112 incl. Floorboard in de aanbieding.

tnijland
12 oktober 2008, 13:12
Ik zou Fractal Audio toch niet gelijk willen scharen met Line6 e.d.
Toegegeven....ik heb dat ding helaas zelf niet mogen testen, maar iedere gebruiker (ook de verstokte buizennerd) is laaiend enthousiast over de AXE-FX. Velen hebben hun hele rig verruild voor een AXE-FX. Daar zijn vele topics over.

Vinni

Klopt, maar de audio samples die ik tot nog toe op het web gehoord heb zijn imo gewoon niet goed genoeg. Ik vermoed overigens wel dat Fractal Audio het gat tussen low-end en pure high-end buizen opvult. Waarschijnlijk iets meer druk en dynamiek als de Line6 clonen maar net niet dat pure van een goede buizen preamp/poweramp.

tnijland
12 oktober 2008, 13:19
Combinatie van buizen en Moddeling niets?

Ik heb onlangs een Vox Tonelabs met een buisje uitgeprobeerd en deze biedt wel iets meer dan Line6 (clean en crunch is wat beter) maar daar vindt ik de overstuurde sounds van de marshall JTM en SL100 weer ondermaats. Ook de effecten van de Vox zijn iets beter.

Kortom, wil je perfecte kwaliteit dan moet je kennelijk ook top kwaliteit materialen nemen van gitaar tot eindtrap.

Overigens, er is nog hoop want mijn backup eindtrap, de Rocktron Velocity 300 is een goed voorbeeld van een perfect klinkende mosfet power-amp.

prinspatrick
18 oktober 2008, 18:41
Axe-Fx zou ik ook zeker niet doen, ik heb er wel wat dingen van gehoord en was er zeer zeker niet van onder de indruk, sterker nog, ik heb de indruk dat het nog een stuk slechter is dan Line 6...


duidelijk dat je nog nooit op een axe-fx gespeeld hebt! :)

Tristan
18 oktober 2008, 20:31
Nee, wel de sound van Cynic live meegemaakt en dat klonk zeer, zeer slecht, uitzonderlijk klinisch en onnatuurlijk, daarnaast ook nog eens totaal balloos en ongedefinieerd...
Bovendien enkele demo's op internet beluisterd, vond ik ook helemaal niks...
Ik weet het niet zeker, maar ik heb toch echt het idee dat het 't niet is...

Hangt er natuurlijk ook vanaf wat je zoekt he, als je een Steve Lukather sound zoekt zal 'ie dat misschien wel heel goed doen en ook coverband dingetjes enzo, maar een echte vette klassieke Rocksound, of een meer 'Engelse' sound zal ik maar zeggen, denk het echt niet...

tnijland
18 oktober 2008, 22:40
Iets genuanceerder, ben ik het wel eens met Tristan. De pure dynamiek van de buizenversterker mis ik inderdaad bij Axe-Fx audio demo. De demo's klinken vrij kunstmatig. Daarentegen denk ik wel dat het apparaat de processing power goed gebuikt om van digitale sounds richting de pure analoge sounds te gaan met meer punch.

Helaas kennen we allemaal het fenomeen dat je op unieke locatie een foto neemt die naderhand toch niet de grootsheid bevat van het orgineel. En let's face it, van de dynamiek van een pure buizenversterker is ook weinig over nadat hij op de mengtafel is gezet....