PDA

View Full Version : 2 akkoorden gezocht



hendrix2
7 oktober 2008, 20:16
Ik hou me niet zo erg bezig met het benoemen van akkoorden, maar nu ben ik eens wat muziek aan het uitschrijven van mijzelf en kan ik twee benamingen maar niet vinden :D


een akkoord bestaande uit volgende noten:

D E F# G (gespeeld als: x5405x)

A B C# (gespeeld als: x0760x) Aadd9 dacht ik, maar de 5de valt weg...


Progressie is eigenlijk simpel, refrein bestaat maar uit drie akkoorden

Cadd9 dan het D? akkoord en dan het A? akkoord.

Mr.Fingers
7 oktober 2008, 21:08
Dat eerste ziet er qua structuur uit als een Cadd9 die je 2 posities opschuift, dus een Dadd9 misschien?

dat tweede heb ik geen idee van

Tristan
7 oktober 2008, 21:18
De D is eigenlijk min of meer een Sus akkoord, maar dan met de grote terts er nog in...
Als ik hem theoretisch compleet juist zou willen benoemen zou ik iets zeggen als: D add9/sus4

De A is wat makkelijker, inderdaad gewoon een A add9 (no 5th) zoals je zelf al uitgevonden had...

De add9 op het D akkoord zit trouwens ook bovenin met de losse E snaar, dus in plaats van de e op de b snaar te spelen zou je daar ook nog een andere noot kunnen toevoegen...
Je zou bijvoorbeeld ook dit kunnen spelen:

C add9: x32030
D add9/sus4: x54030
A add9: x07600

hendrix2
7 oktober 2008, 21:37
bedankt Tristan!


De add9 op het D akkoord zit trouwens ook bovenin met de losse E snaar, dus in plaats van de e op de b snaar te spelen zou je daar ook nog een andere noot kunnen toevoegen...
Je zou bijvoorbeeld ook dit kunnen spelen:

C add9: x32030
D add9/sus4: x54030
A add9: x07600

Ik tokkel de akkoorden en dan vind ik het met die x54030 net iets minder.

Je krijgt dit nummertje trouwens nog te horen de 5de ;)
(je kan morgen nog een pm verwachten van mij met wat meer info enzo. Sorry dat het allemaal wat traag gaat! :) )

Tristan
7 oktober 2008, 22:27
Cool! :)
No problemo man, ennuh, graag gedaan... :D

-=JEROEN=-
7 oktober 2008, 23:19
Sus komt van suspended, oftewel vervangen. Van sus spreek je dus alleen als de terts vervangen wordt. Zit de terts er nog in dat noem je het add.

Dus x5405x = Dadd4add9

In combinatie met deze akkoorden, probeer ook eens A11 (x0543x)

Tristan
8 oktober 2008, 02:13
Geweldig JEROEN, but I beg to differ...

Waarom?
Omdat, als ik echt naar het akkoord luister, ik de kwart meer als een vervanging hoor en niet als een toevoeging...
Waarschijnlijk komt dat omdat de kwint uit het akkoord is weggelaten en daardoor kan je de kwart dus als suspensie voor de kwint horen...
Het komt niet vaak voor, maar in dit geval zou ik het akkoord toch aanduiden als D add9/sus4, maar D add4/add9 is theoretisch gezien ook niet onjuist...
Het gaat er natuurlijk om dat iemand begrijpt wat 'ie moet spelen en verder is het ook niet echt een hele interessante of zinvolle discussie, dus laten we het hier maar bij houden...

-=JEROEN=-
8 oktober 2008, 10:12
Als je dat ook sus noemt, dan heeft dat nogal wat consequenties in de jazz, waar de 5 wel vaker 'vervangen' wordt. Hoe noem je dan bijv 1 b7 9 11 waarbij zo wel de 3 als de 5 'vervangen' zijn of 1 3 b7 13 wordt dat dan sus13 ofzo.

Tristan
8 oktober 2008, 12:37
Nee, dan zijn het meestal wel degelijk toevoegingen (de kwint wordt dan ook meestal vervangen door de #11, b13 of 13) en anders kan je ze vaak ook benamen als slash chords, zoals bijvoorbeeld C/D ofzo...
Het gaat om de klank van het akkoord en daarom is het hier genoemde akkoord voor mij een uitzondering...

-=JEROEN=-
8 oktober 2008, 18:01
Hoe dan ook, de regel is en blijft dat sus betekent vervangen-van-de-terts. En dus niet de 5 en ook niet als de terts er wel in zit. Daar zijn andere benamingen voor.

Ik geef toe, akkoordnamen zijn vaak niet erg éénduidig (vooral met 11 en 13 akkoorden), maar met sus is dit nou eindelijk wel het geval en dan ga jij er weer iets anders van maken. Niet doen. Sus zonder terts, add met terts. Punt uit. http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.gif

Tristan
8 oktober 2008, 21:35
Prachtige regels, maar als ze de werkelijkheid niet weergeven dient men toch echt een andere weg in te slaan, daar laat ik het bij...
Nogmaals, deze hele discussie is eigenlijk helemaal niet interessant, het een of het ander is niet fout, het is gewoon een verschil in interpretatie en ik denk dat een verder debat hierover het topic niet echt helpt... ;)

Bruvtilov
8 oktober 2008, 23:59
Hoe dan ook, de regel is en blijft dat sus betekent vervangen-van-de-terts. En dus niet de 5 en ook niet als de terts er wel in zit. Daar zijn andere benamingen voor.

Ik geef toe, akkoordnamen zijn vaak niet erg éénduidig (vooral met 11 en 13 akkoorden), maar met sus is dit nou eindelijk wel het geval en dan ga jij er weer iets anders van maken. Niet doen. Sus zonder terts, add met terts. Punt uit. http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.gif

Deze man heeft gewoon gelijk.