PDA

View Full Version : Zanginstallatie: hoeveel watt?



tidalwave_sideburns
7 oktober 2008, 20:10
Dag iedereen,


Mijn vorige bandje is helaas op de klippen gelopen, en aangezien de bassist z'n microfoons, speakers mixer en wat al niet heeft meegenomen,ontzettende ploert die die is, moeten we met m'n nieuwe bandje er wat op verzinnen.

Beste optie is zelf kopen, maar ivm financien het liefst tweede-hands. Mijn vraag

- hoeveel watt heb ik nodig? We moeten twee microfoons, en de slap pick up van onze contrabassist ermee versterken. Onze drummer mag best wat zachter rammen, want daar moeten we boven uit. 300 watt voldoende?
- zijn er low-budget maar goede, of betrouwbare tweedehands merken waar ik het voorlopig mee zou kunnen doen?
- MIsschien ontzettend stom maar goed, weet maar nooit. Ik heb nog ergens een 100 watt transistor gitaarversterker staan. Kan ik hier eventueel gebruik van maken? De output van een microfoon zal wel anders zijn. Moet er nog een mixer/booster tussen?

Ben zeer benieuwd naar jullie feedback,


Jan

pol
7 oktober 2008, 20:14
watts zijn maar voor een deel belangrijk voor volume, je moet vooral zien dat je speakers met een hoog rendement hebt.

als je nog niks hebt, ga voor actieve speakers.

laag budget : DAP audio, behringer,etc...
(maar de klank is er dan ook naar)

beter: Mackie, RFC, JBL

voor instrumenten erbij : zeker 15 inch woofers nemen, sub erbij nog beter

tidalwave_sideburns
7 oktober 2008, 20:57
Ja, die speakers moeten die 3 klankbronnen op hoog volume goed kunnen verwerken.

Ik zag op thomann dit:

http://www.thomann.de/nl/tampthe_box_pa215e800_set.htm

Met een mengpaneel erbij zit ik iets over de 500 Euro, misschien net te doen (dag TV Jones pick ups, :( ). Is die The Box rommel wat?

THE BOX PA 252

" the box PA 252 full range speaker - 2x 15" woofers, 1.75"/90°x40° horn, 450/900W (music/peak), 4 Ohm, 98dB (Full Space), 45Hz-20kHz, SPK connectins in/out. Dimensions: 545 x 1108 x 497mm. Weight: 41kg "

pol
7 oktober 2008, 22:18
Ik vrees ervoor. denk niet dat je iets goed mag verwachten aan die prijs.

Dastard
8 oktober 2008, 04:49
Kijk anders eens naar een Yamaha Stagepass 500 of anders een Yamaha Stagepass 300

pol
8 oktober 2008, 08:15
die yamaha's lijken me helemaal niks, 10 inch woofers... hier gaat nooit veel laag uitkomen op een deftig volume.

voor zang alleen misschien nog te doen, niet voor contrabas

Dastard
8 oktober 2008, 11:24
Inderdaad daar heb ik overheen gelezen, mijn excuses.
Misschien toch handiger als die contrabas zijn eigen versterker heeft ?!

tidalwave_sideburns
8 oktober 2008, 11:28
Ja, die contrabas heeft 2 jacks. 1 active pickup over een basversterker, en dan nog een halspick up, die die lekkere "rockabilly"pluktik oppikt.

pol
8 oktober 2008, 11:37
dan nog... voor met een luide drummer samen te spelen zou ik toch iets nemen wat harder kan dan die yamaha's.

rendement van die speakers is ook behoorlijk laag.

tidalwave_sideburns
8 oktober 2008, 14:46
Het is eigenlijk alleen voor de oefenruimte. In die kelders waar we doorgaans speelden hebben ze wel een PA installatie.

Je kan ook van die rubberen dopjes voor drumstokken kopen, om de output wat aanvaardbaarder te maken. Moeten we dat dan ook maar doen.
Het hoeft niet snoei en snoeihard.

Maar goed, hoeveel watt speakers moet ik naar kijken?

pol
8 oktober 2008, 14:52
niet.
je moet niet naar watts kijken, maar naar het aantal db's dat eruitkomt.
dat staat bij de specs van de speakers..

bij die goedkope merken moet je dan nog die specs met een dikke korrel zout nemen.

klein voorbeeldje... een speaker met een rendement van 100db produceert op een 100 watt versterker 120db max..

neem je een speaker van amper 94 db rendement moet je al 400 watt nemen om aan hetzelfde volume te komen.

Nielsje
8 oktober 2008, 14:57
er is hier al heel veel over geschreven in Recording.
Daar hoort dit topic volgens mij ook thuis, maar dat kan ik verkeerd hebben.
Volgens mij komt er binnenkort overigens ook een speciaal subforum voor dit soort 'live' vragen etc.

tidalwave_sideburns
8 oktober 2008, 15:01
Hoi Niels,


Ik dacht aan overige randapparatuur. Ik zie de connectie met recording niet echt. Het gaat hier puur om een zanginstallatie voor een oefenruimte. Maar je mag het best verplaatsen.

Ik zal in ieder geval even in Recording kijken.

Nielsje
8 oktober 2008, 15:03
Hoi Niels,


Ik dacht aan overige randapparatuur. Ik zie de connectie met recording niet echt. Het gaat hier puur om een zanginstallatie voor een oefenruimte. Maar je mag het best verplaatsen.

Ik zal in ieder geval even in Recording kijken.

Hihihi, ik kan niets verplaatsen, om een of andere reden heb ik géén modrechten :D

Maar ik heb destijds ook het een en ander gevraagd over een zanginstallatie voor een oefenruimte en kleine gigs. Vermogen is inderdaad niet zo belangrijk, rendement en spreiding daarentegen wel. Volgens mij heeft Macky (Mackie?) wel redelijk geprijsde powered monitors, die ook wel goed zijn.