PDA

View Full Version : Microfoon achter in gitaar cabinet



Lexvandoef
7 oktober 2008, 11:38
Ik heb een vraagje over het opnemen van mijn gitaar. Wij gaan met de band woensdag een poging wagen om iets op te nemen en ik ben gisteren avond met de drummer al wat wezen opzetten en soundchecken.

Ik heb dus verschillende posities met de mic geprobeerd (mijn zangmic, een 58 zonder bolletje) en het viel me op dat ik het meest gebalanceerde en natuurlijke gitaargeluid heb als ik de mic achter in het gat van mijn cab zet (ik speel over een Hook Captain 34 met bijbehorende cab).

Doen jullie dit ook weleens of is dit een beetje een vreemd idee? Ik heb namelijk helemaal niks in de search kunnen vinden over het plaatsen van mics in openback cabs/combo's.

MjS
7 oktober 2008, 11:45
Als dat is wat het beste klinkt moet je dat vooral doen! Check wel even hoe het in de mix past, misschien is een iets minder gitaargeluid in de mix wel iets beter.

Lexvandoef
7 oktober 2008, 11:53
Ik heb trouwens met de drummer samen snel iets op mijn laptop opgenomen dmv een usb interface en de PA, en het viel me op dat vooral de gitaar heel erg hol klinkt op de opname, echt het typische even snel in een oefenruimte opnemen geluid. Als ik alleen via de amp -> PA speel dan heb ik dat niet.

Is daar nog wat aan te doen? Ik dacht zelf aan de de ruimte achter de cab (staat zo'n 50 cm van de wand af, iets schuin) af te sluiten met wat isolatie platen (hebben we nog liggen). Verhelpt dat dat typische holle, 'even snel in een oefenruimte opnemen', geluid?

Ik heb trouwens echt 0 ervaring met zelf opnemen :sssh:

bass blom
7 oktober 2008, 12:09
dat holle komt wellicht door overspraak op de drum mics?
verder weg staan, minder hard spelen is dan de oplossing.

Heibel
7 oktober 2008, 12:26
Veel bekende gitaarsounds zijn door experimenteren tot stand gekomen. Wat men vaak doet is een mic achter in de cab, en eentje ervoor. Het holle geluid komt doordat je alleen de mic in de cab gebruikt hebt. De mic ervoor, met het mebraan ter hoogte van de rand, gericht op de conus, wordt het meest gebruikt. De sound is ook een stuk meer open, omdat de mic ook het geluid van de ruimte oppikt en niet alleen de speaker.

succes!

Kijk eens op www.homerecording.be voor tips mbt opnametechnieken voor gitaar.

Lexvandoef
7 oktober 2008, 13:03
Overspraak op de drum mics is er inderdaad, ik sta ook best dicht bij het drumhok, daar is wel wat aan te doen.

@Heibel, het gekke is dus dat als ik alleen over de PA speel, dus niet de laptop in, het absoluut niet hol klinkt, maar juist heel gebalanceerd.

harrie-beton
7 oktober 2008, 13:57
staat er niet iets in tegenfase - dat zou het holle geluid (of je water in je oor hebt) zou kunnen verklaren

Lexvandoef
7 oktober 2008, 15:27
Ik gebruik slechts 1 mic (sm58 zonder bolletje) dus ik zou niet weten wat er in tegenfase zou moeten zijn. Misschien icm de overspraak op de drummic's?

pol
7 oktober 2008, 16:05
laat eens eens wat samples horen anders ? hol klinkt als teveel ruimte, of wat bedoel je precies ?

Lexvandoef
7 oktober 2008, 23:42
Ik ben het vergeten op te slaan :chicken: :seriousf:

Maar morgen avond gaan we met de gehele band opnemen, misschien dat ik dan even wat kan posten.

Morkulv
8 oktober 2008, 16:03
Bijna iedereen gebruikt de traditionele 'microfoon voor de versterker'-opname manier, maar ikzelf vind dit veel te omslachtig want je hebt hier een paar dingen voor vereist:

1) De juiste soort microfoon
2) De juiste versterker
3) De juiste positie voor de microfoon
4) De juiste omgeving/kamer voor de opname

Ikzelf neem gitaar direct door de mixer naar geluidskaart op. Veel gitaristen durven dit niet aan maar met het juiste soort apparatuur kom je een heel eind en kan het prima klinken, hoewel dit uiteraard verschilt met wat voor geluid je precies wil. Deze 'direct input' opnames zijn overigens wel alleen aan te raden voor professionele geluidskaarten. Met een standaard ingebouwde geluidskaart klinkt het superslecht en kun je er ook nog eens je geluidskaart flink mee beschadigen. Ikzelf heb een Creative X-Fi geluidskaart in m'n PC laten bouwen, met daarachter weer een mixer. En als je dan nog steeds niet tevreden bent met de geluidskwaliteit kun je er desnoods nog een equaliser bij doen ofzo.

pol
8 oktober 2008, 16:16
fijn, maar dit heeft geen fluit met dit topic te maken. het gaat hier over opnames met mic, niet over directe opnames.

het is als iemand die om kooktips vraagt zeggen dat diepvriesmaaltijden ook best te doen zijn.

Lexvandoef
8 oktober 2008, 16:31
Inderdaad, voor directe opnames zou ik weer nieuwe spullen moeten kopen (geluidskaart, software), terwijl ik nu al over redelijk goeie spullen beschik (goeie amp/gitaar, mic, redelijke usbinterface, 2 sets mixers) dus doe ik het liever met de gitaar -> amp -> mic optie :)

guhlenn
8 oktober 2008, 18:40
Ikzelf neem gitaar direct door de mixer naar geluidskaart op. Veel gitaristen durven dit niet aan maar met het juiste soort apparatuur kom je een heel eind en kan het prima klinken, hoewel dit uiteraard verschilt met wat voor geluid je precies wil. Deze 'direct input' opnames zijn overigens wel alleen aan te raden voor professionele geluidskaarten.

JE komt misschien een heel eind maar het blijft dweilen met de kraan open. En Creative is geen 'professionele' geluidskaart. LOL ;)

pol
8 oktober 2008, 19:02
En als je dan nog steeds niet tevreden bent met de geluidskwaliteit kun je er desnoods nog een equaliser bij doen ofzo.

ik vond deze nog het grappigste...

weer wat bijgeleerd, met een equalizer los je alles op :seriousf:

blijkbaar krijg je daar dus zo'n geluid mee

http://www.myspace.com/prickrott

Han S
8 oktober 2008, 22:39
ik vond deze nog het grappigste...

weer wat bijgeleerd, met een equalizer los je alles op :seriousf:

blijkbaar krijg je daar dus zo'n geluid mee

http://www.myspace.com/prickrott

Ja, vooral zo'n hele goedkope met 31 banden doet wonderen.












































NOT!

Lexvandoef
9 oktober 2008, 01:35
Ik ben er trouwens achter waardoor het holle gitaar geluid kwam, toch die mic achterin de kast :seriousf:

Ik ben wezen experimenteren met de mic voor de speakers en er is nu best wel wat leuks uit gekomen, zeker gelet op het budget. Thnx all! De resultaten komen zsm!

Morkulv
9 oktober 2008, 07:37
JE komt misschien een heel eind maar het blijft dweilen met de kraan open. En Creative is geen 'professionele' geluidskaart. LOL ;)

Nee een 4-track recorder van 20 jaar is professioneel zeker. Creative mag dan niet professioneel zijn volgens jouw boekje maar het levert betere resultaten op dan de meeste analoge kutzooi waar de meeste mensen mee opnemen. Mag ik je er even op wijzen dat de meeste muziek die je vandaag de dag op de radio hoort opgenomen is met een dergelijke geluidskaart? Als je van gitaargeluiden houd die opgenomen lijken te zijn in een holle giertank dan is het altijd waard om aan te klooien met een derderangs microfoontje in je meterkast van 1 bij 1 meter ofzo.

Tegen de bosaap die onze bandlink misbruikt (pol): het geluid op de Myspace is niet te vergelijken met het huidige materiaal aangezien het samples betreft van eerder werk wat weer anders opgenomen is. Dat is ook wat een band orgineel maakt qua geluid, door telkens weer naar andere manieren te zoeken om je muziek op te nemen in plaats van blijven steken op dezelfde methodes wat jij schijnbaar wel doet. En als je niet gelooft dat equalizers een verschil kunnen maken ben je gewoon een domme hond zonder verstand van opnames wat dan ook. Elke 'pro' studio-band heeft zijn spul zo'n beetje ge-equalized. Nee toch dat kan niet? Ja dus, ELKE 'professionele' band. Bands die dat niet doen klinken bij voorbaat kut ook met je standaard buis-versterker geluid dat rondzingt als de pest. Bewaar je cynische opmerkingen dus maar voor iemand anders in 't vervolg, want mijn goed bedoelde advies is hier niet voor bedoeld.


























Hond.

MjS
9 oktober 2008, 08:04
Mag ik je er even op wijzen dat de meeste muziek die je vandaag de dag op de radio hoort opgenomen is met een dergelijke geluidskaart?

En als je niet gelooft dat equalizers een verschil kunnen maken ben je gewoon een domme hond zonder verstand van opnames wat dan ook.

Noem mij 1 band die in 2008 in de top 40 heeft gestaan en die een Creative kaartje gebruikt hebben!

En het gaat hier niet over het al dan niet gebruiken van EQ, het gaat over hoe je het gebruikt. Jij geeft aan dat je het gebruikt om je geluid te 'vormen'. De meesten houden zich hier verre van, van met de meeste EQ's moet je toch nogal radicaal te werk gaan wat uiteindelijk een minder mooi resultaat oplevert. Meestal wordt EQ bij opnames gebruikt om hier en daar een klein probleempje op te lossen of subtiel iets bij te werken.

Dat jij denkt dat je op een of andere manier verheven bent boven de rest van dit forum is één, maar dat je vervolgens mensen bosapen en domme honden noemt is niet een heel sterk punt voor je. Als je nou met goede argumenten aan komt in plaats van drogredenen is men misschien wel bereid om naar je te luisteren. Toch heb ik op de een of andere manier het vermoeden dat je geen goede argumenten hebt. En dat je desondanks toch stellig van je eigen gelijk overtuigd bent.

Ik durf het je al bijna niet meer te vragen, maar zet eens wat recent materiaal op je Myspace als dat zoveel beter is! Verlicht ons! Laat ons horen wat een goede opname is! Laat ons horen dat de groten der aarde helemaal niet opnemen met Mesa's en Diezels en Bogners en Marshalls en Fenders, maar allen zweren bij Creative geluidskaarten van na 2004 en excessief gebruik van equalizing!

P.S. Ik heb gehoord dat Jimmy Page zwéért bij on-board geluidskaarten voor zijn unieke sound, misschien een aanradertje!

:stop:

Lexvandoef
9 oktober 2008, 08:05
Zo, een beetje normale en vriendelijke reactie is wel zo aardig he, MorkuklV ;)

Niks tegen jouw manier van opnemen, maar ik heb hele goede resultaten gehoord van bands die via een mic opnemen, vaak veel beter dan bands die met de gitaar rechtstreeks opnemen, veel natuurlijker en fijner. Over dat equalizen, je kan daarmee wel wat aanpassen en finetunen, maar niet je hele geluid maken, vind ik. Het opnamemateriaal waar je mee werkt moet al goed klinken in de basis, vind ik.

Anyway, ik heb nu wel een redelijk gitaargeluid op band staan, via een mic voor mijn cab.

Ik vind het trouwens ook echt supertof om te doen, zodra ik het groene licht van de band heb, plaats ik hier een mp3'tje :)

guhlenn
9 oktober 2008, 08:32
Nee een 4-track recorder van 20 jaar is professioneel zeker. Creative mag dan niet professioneel zijn volgens jouw boekje maar het levert betere resultaten op dan de meeste analoge kutzooi waar de meeste mensen mee opnemen. Mag ik je er even op wijzen dat de meeste muziek die je vandaag de dag op de radio hoort opgenomen is met een dergelijke geluidskaart? Als je van gitaargeluiden houd die opgenomen lijken te zijn in een holle giertank dan is het altijd waard om aan te klooien met een derderangs microfoontje in je meterkast van 1 bij 1 meter ofzo.

Ik weet niet waar je al je aannames over 4 tracks van 20 jaar oud, meterkasten en analoge kutzooi vandaan haalt. Zal me ook weinig interesseren. Tegen beter weten in een tip: grow up.

Heibel
9 oktober 2008, 09:03
Ik ben er trouwens achter waardoor het holle gitaar geluid kwam, toch die mic achterin de kast :seriousf:
Ik ben wezen experimenteren met de mic voor de speakers en er is nu best wel wat leuks uit gekomen, zeker gelet op het budget. Thnx all! De resultaten komen zsm!

Ik wist 't wel...Ik stop de mic soms ook achter in m'n combo (dit klinkt heel vreemd als je het zo leest...), maar dan bewust voor dat holle effect in combinatie met een mic ervoor. Als je die twee signalen dan links en rechts panned, met op eentje 'n beetje delay, krijg je 'n hele brede en stoere sound.

Ben benieuwd naar je resultaten!!

bert k
9 oktober 2008, 09:24
Hond.
Vanwege die laatste toevoeging heb ik een rapportje verstuurd, wat denk je wel...

Creative maakt geen pro kaarten. Denk dan eerder aan M-audio, Terratec, Tascam, Presonus, noem maar op. Kom niet aan met 4-track, want dat was vroeger. En lees je eens in op dit forum voor je van alles gaat lopen blaten, er is al heel veel over geschreven hier. Iedereen zit nu een beetje te gniffelen om jouw 'professionele' kennis...

Roman
9 oktober 2008, 09:50
ja, een belediging voor het hondenras haha

Ik ben het ook zeker niet eens met je ongegronde aannames. Waar haal jij je info vandaan? Volgens mij gewoon uit die heeeele grote duim van je ;)

Overigens kan ik me prima voorstellen dat er mensen met een Creative kaartje opnames (willen) maken. Als nieuwkomer in de (pro)audio is het een middel om iets creatiefs op te gaan nemen. Gebruik wat je hebt. Daarna kun je eventueel overstappen op betere spul. Een 20 jaar oude 4-track bijvoorbeeld. Nee, dat was flauw maar wel gemeend. Goed analoog spul is onverslaanbaar. Wijsneus!

Eneuh, hou het een beetje vriendelijk anders moeten we het forum EQ-en eh!

Han S
9 oktober 2008, 12:04
Morkulv, je hebt na 7 posts al een gerapporteerde post en dat is erg snel. Iemand als Guhlenn kennen we hier al een tijd en hij heeft hier prima klinkende opnamen gepost. Hij weet dus waar hij het over heeft en ik raad je vriendelijk, doch dringend aan om je toon drastisch te herzien. Op dit forum zijn we gewend om elkaar te helpen en op een sociale en vriendelijke manier met elkaar om te gaan. Als we het met elkaar hevig oneens zijn zal dat altijd op een inhoudelijke manier zijn. Zelfs in Off Topic zal jouw toon niet worden geaccepteerd. Je bent hier onder mensen die beroepsmatig met de materie bezig zijn of op een hoog amateur nivo. En omdat ik wilde weten waar het over ging heb ik naar de opnamen geluisterd waar jij zo trots op bent, maar helaas ben ik wat minder enthousiast geworden.

Dus: vriendelijk maar dringend verzoek: je toon veranderen of wegblijven.