PDA

View Full Version : plaatsing basdrum mic



pol
7 oktober 2008, 09:50
hoe doen jullie dat meestal, diep in de kick, of eerder in het gat vh basdrumvel ?

en kan dat allebei life ? of gaat de basdrummic sneller feedbacken als je die diep in de kick stopt ?

HaroldA
7 oktober 2008, 10:27
hoe doen jullie dat meestal, diep in de kick, of eerder in het gat vh basdrumvel ?
Daar waar hij het beste klinkt. Is volledig afhankelijk van je bassdrum, microfoon, stemming, hoe hard je drummer trapt, etc, etc...

Het beste is zelfs om met 2 microfoons te werken: een (grensvlak?) microfoon om het hoge te vangen en een grootmembraam om de 'druk' te vangen.

Maar ik ben geen geluidsengineer, dus kom maar op met de juiste tips!

Roman
7 oktober 2008, 11:59
wat je oor het meest strelend vindt :)
hangt ook van de muziekstijl af. Met metal wil je bv meer "klick" en dus zet je de mic meer IN de kit richting de "beater".
wil je een meer rond geluid dan kun je de mic in het gat van vel plaatsen of, indien geen veel, lekker zelf de afstand bepalen.
mic richting de rand in de kick levert ook weer andere geluiden op.

kortom; there are no rules. :cheerup:

Heynis
7 oktober 2008, 12:56
Hangt een beetje van de stijl die je speelt af. Voor bijvoorbeeld jazz klinkt het heel mooi als je een omni naast de klopper zet en een enkele condensator overhead microfoon boven het drumstel hangt. Voorwaarde is dan wel dat je echt geen rock gaat spelen, en dat de drummer ook niet loopt te rammen. Ik gebruikte zelf een AKG C414 naast de klopper, en de overhead verschilt meestal per drummer. Je kunt in principe de equalizer op je mengtafel uit laten staan.

Voor het wat stevigere werk kun je een grootmembraan microfoon in/voor het gat plaatsen, en de overige componenten van het drumstel met andere microfoons opnemen.

pol
7 oktober 2008, 14:16
ok, thanx allemaal, ik had natuurlijk ook gewoon de handleiding van een shure beta52 kunnen lezen ben ik net achtergekomen, die ben ik ook van plan te kopen.

kan een sennheiser md421 eigenlijk tegen de druk als je die ver in de kick plaatst, bij een drummer die behoorlijk hard doorknalt op de basdrum ?

Mr.Bluesbreaker
7 oktober 2008, 14:23
Moeilijk om een gouden regel hiervoor te schrijven. Mijn favorieten:

'Gladde multitracking-pop': Shure SM91 in de kick leggen. (die platte mic)
Woofer van een Yamaha NS10 gebruiken om het
echte sublaag op te vangen. Mixen naar smaak.

Jazz: Minimaal: (trio drums/contrabas/vleugel) 2 AKG C414
in omni, niks in de kick en verder ook niks:D Gewoon
stereo.

En dan heb je nog ongeveer achtendertig tussenvarianten waar je weer heel andere variabelen hebt. Gewoon lekker testen zou ik zeggen. De MD421 heb ik wle eens voor een redelijk beheerste drummer niet al te ver het gat in gehad bij de kick, maar bij een houthakker weet ik niet of ik het zou aandurven.

pol
7 oktober 2008, 14:30
bedankt, maar voorlopig heb ik maar budget voor 1 basdrum mic, zal de beta 52 worden aangezien ik daar toch niks dan goed over hoor.

HaroldA
7 oktober 2008, 14:41
Woofer van een Yamaha NS10 gebruiken om het echte sublaag op te vangen.
Ehm, da's toch een speaker???

pol
7 oktober 2008, 14:43
idd, is een vaker gebruikte techniek, nog van gehoord.

Yamaha heeft die ook apart op de markt gegooid, de subkick.

een dynamische microfoon is ook een speaker :) maar dan in het klein.

skanky
7 oktober 2008, 15:16
Ik zou beginnen met de 52 in het gat te plaatsen met de gril in de kick en de rest er buiten. Dus precies op de helft. Ik gebruik dat altijd als basis. Van daaruit kan je verder experimenteren.


succes,

Peter

pol
9 oktober 2008, 09:05
bedankt voor de tips.
Ik ben ook nog een shure sm91 tegengekomen, de voorloper van de beta 91,

die heb ik op een optreden van ons ook es gehoord en dat knalde ook wel hard
ben deze ook aan het overwegen, is die apart ook goed bruikbaar ?

skanky
9 oktober 2008, 09:28
Jahoor, de sm91 is ook een prima microfoon. Alleen daarmee kan je al een vette kicksound krijgen.