PDA

View Full Version : Bass Versterker Kapot



sjansman
4 maart 2003, 17:41
Het is zover, hij doet het niet meer. Mijn bas versterker (top). Tis een Roland (meer weet ik niet) heel oud model. Half jaar geleden was hij ook al 'kapot', maar toen was alleen de zekering slecht verbonden. TOen detie het weer. Nu leek het hetzelfde aan de hand te zijn. Ik heb de zekering maar doorverbonden. Er komt weer de gewoonlijke ruis/plop bij m'n kast als ik de versterker aanzet. Maar geluid komt er niet uit. Ook als ik een kabel in de input doe, hoor ik geen ruis, terwijl dat altijd al zo was geweest. Hij kraakt wel was als ik aan de output stekker om, maar das ook niet meer dan normaal.

Technici? Wie heeft er een idee?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sjansman op 2003-03-04 17:42 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sjansman op 2003-03-04 17:43 ]</font>

nicoverduin
4 maart 2003, 18:13
Zekeringen gaan nooit zomaar stuk. Mogelijk was er een kleine overbelasting toen het gebeurde. Ik weetniet of het een "torren" of "buizenbak" was. Dus kan je er ook niet veel zo van zeggen.
Een zekering vervangen voor een stukje zilverpapier (bij wijze van spreken) is de goden verzoeken. Mogelijk was er "toen" weinig stuk en repareerbaar, je hebt nu kans dat de schade veel groter is. Bij een buizenbak, kan de uitgangstrafo einde oefening zijn terwijl bij een torrenbak, de eindtrap doorgeslagen is en wie weet wat er daarbij allemaal meegenomen is.
Daarnaast, als het een buizenbak is, kan het zijn als de versterker heel oud is, dat de elco's einde oefening waren. Wat de schade nu is, is zo niet te bepalen.
Nico

sjansman
4 maart 2003, 18:16
Tis geen buizen; En er zaten 2 zekeringen in, waar er nu een van doorverbonden is. Dan zou het het toch gewoon moeten doen?

aadplagiaat
4 maart 2003, 20:18
Kan van alles zijn. Moeilijk te zeggen wat precies. Eindtor(ren) stuk. Draadbreuk. Losse draad. Scheur in je print. Waarschijnlijk is je voeding heel (vanwege de ruis bij inschakelen?). Thermische terugkoppeling in de fout. Speaker relay stuk. Voortrap defect. Potmeter(s) versleten.
Noem het maar.

Denk toch dat je iemand naar moet laten kijken die er verstand van heeft.
Anders zou je met een signaltracer aan de gang kunnen gaan. Kijken tot waar-ie het nog wel doet. Een signaltracer is niet meer dan een (klein) versterkertje waarmee je in je kapotte amp "prikt" om te kijken of daar geluid staat. Vanaf het punt waar het geluid verdwijnt moet je dan gaan zoeken.

andy
5 maart 2003, 00:31
we kunnen er wel heel moeilijk over gaan doen wat er misschien naar de klote is, maar het ding is dood. Wegbrengen naar de reperateur en hopelijk kost het reanimeren niet zoveel. Nico geeft trouwens wel een doomsenario hoor met de trafo"s. Want als dat het is... Dan kost het geld.

andy
5 maart 2003, 00:36
uuuh zit er wel een eindtrap, uitgangstrafo in een transi?? sorry ,ging ook van een buizenbak uit. je leest slecht na wat te veel bier. Heb geen verstand van transistortjes.