PDA

View Full Version : Stratocaster pimpin', mijn eerste gitaar operatie.



Daan_B
6 oktober 2008, 11:01
Goeden morgen luitjes :).

Zoals sommige misschien wel weten, heb ik een in Januari een Fender USA stratje gekocht waar ik nog steeds blij mee ben.
Nu wil ik aan paar dingen aan de looks én sound veranderen.
Ik heb nog nooit grote operaties verricht aan mijn gitaar dus ik dacht ik zet mijn verhaal/probleem/whatsoever op gitaarnet.

Mijn gitaar licht nu compleet uit elkaar, ik heb al een nieuwe slagplaat (mint), element kapjes en knoppen (aged) en nieuwe schroefjes.
Verder komt er nog een nieuwe (60ies style) tremolo en nieuwe (vintage, ben de naam ff kwijt) tuners.

Verder wil ik de gitaar laten refinishen.
Eerst dacht ik aan Candy Apple Red, maar omdat ik nog lang met deze gitaar moet doen wilde ik iets simpelers en koos ik voor wit (olympic white).

Dit zou het uiteindelijke resultaat moeten worden (60ies look):
http://www.stratcollector.com/images/news/front.gif


Nu de sound.
De strat sound vind ik heerlijk vooral in de nek positie.
Helaas brommen de singlecoils bij wat overdrive/fuzz erg hard, hier zou ik graag wat aan doen.
Ook zou ik uit mijn brug pickup wat meer bas willen halen, het is een en al treble.. :chicken:
Hebben jullie enig idee hoe mn PU's minder gaan brommen en mn brug PU wat meer bas kan gaan geven?

Als er nieuws is en/of nieuwe spullen binnen zijn post ik het hier.
Ik kijk erg uit naar het resultaat :D!

Yoshida
6 oktober 2008, 11:39
Goeden morgen luitjes :).

Zoals sommige misschien wel weten, heb ik een in Januari een Fender USA stratje gekocht waar ik nog steeds blij mee ben.
Nu wil ik aan paar dingen aan de looks én sound veranderen.
Ik heb nog nooit grote operaties verricht aan mijn gitaar dus ik dacht ik zet mijn verhaal/probleem/whatsoever op gitaarnet.

Mijn gitaar licht nu compleet uit elkaar, ik heb al een nieuwe slagplaat (mint), element kapjes en knoppen (aged) en nieuwe schroefjes.
Verder komt er nog een nieuwe (60ies style) tremolo en nieuwe (vintage, ben de naam ff kwijt) tuners.

Verder wil ik de gitaar laten refinishen.
Eerst dacht ik aan Candy Apple Red, maar omdat ik nog lang met deze gitaar moet doen wilde ik iets simpelers en koos ik voor wit (olympic white).

Dit zou het uiteindelijke resultaat moeten worden (60ies look):
http://www.stratcollector.com/images/news/front.gif


Nu de sound.
De strat sound vind ik heerlijk vooral in de nek positie.
Helaas brommen de singlecoils bij wat overdrive/fuzz erg hard, hier zou ik graag wat aan doen.
Ook zou ik uit mijn brug pickup wat meer bas willen halen, het is een en al treble.. :chicken:
Hebben jullie enig idee hoe mn PU's minder gaan brommen en mn brug PU wat meer bas kan gaan geven?

Als er nieuws is en/of nieuwe spullen binnen zijn post ik het hier.
Ik kijk erg uit naar het resultaat :D!

Is je gitaar toeberust op het inbouwen van humbuckers? Kijk ook even naar je aarding en shielding, maar vooral voor de sound moeten humbuckers een groot verschil maken. Een gitaar kun je uitfrezen, evenals je pickguard.
Ik heb ook gehoord dat voor je bass/treble de waarde van je weerstand belangrijk is. Een 500k pot ipv 250k geeft meer/minder bas (niet zeker welke, uitzoeken!)

Hoe zit het precies met je vijfstanden schakelaar, op de 2e en 4e positie activeert ie 2 singles gelijktijdig. Onderdrukken die elkaars ruis niet? Succes en veel plezier met het uitzoekwerk!

Daan_B
6 oktober 2008, 11:58
Humbuckers kunnen er wel in, maar dat vind ik niet mooi en ik wil graag het SC geluidje houden.
Standje 2 en 4 geven inderdaad aanzienlijk minder ruis, maar vind ze niet mooi klinken. ;)

Di Stefano
6 oktober 2008, 19:35
Voor een vettere klank in de brug heb ik toch een humbucker moeten inbouwen. In de nek gebruik ik een Dimarzio HS-3. Mooie single coil klank zonder ruis (kan ook in de brug).

barno
6 oktober 2008, 20:02
voor mij zijn humbuckers op een strat absoluut onnodig. Mensen denken te vaak dat alles op te lossenis met humbuckers. legio strats met scoils die vet klinken: hendrix, srv, jv, enz...

plug es in op een bassman en crank it up ... enneuh geen tonesuckende pedaaltjes hé :)

Mr.Fingers
6 oktober 2008, 20:04
plug es in op een bassman en crank it up ... enneuh geen tonesuckende pedaaltjes hé :)

Barno, ik moet zeggen dat je verdomd goede smaak hebt!

Een strat over een openbrekende bassman is mijns inziens het 2e beste gitaargeluid dat er bestaat (na de telecaster op brugelement over een 4x10 bassman ;))

barno
6 oktober 2008, 20:26
Barno, ik moet zeggen dat je verdomd goede smaak hebt!

Een strat over een openbrekende bassman is mijns inziens het 2e beste gitaargeluid dat er bestaat (na de telecaster op brugelement over een 4x10 bassman ;))

tja fingers, what can I say: great minds think alike :)

Di Stefano
7 oktober 2008, 01:00
Nu ja het heeft veel met smaak te maken en onder vet versta ik ook veel verschillende dingen. Als je de sound van SRV, Hendrix, Clapton, Jeff Beck mooi vindt zijn single coils natuurlijk perfect. Maar als je flink wil rocken zoals Van Halen, Satriani en consoorten is een humbucker in de brug denk ik toch aan te raden.