PDA

View Full Version : Repetitie met Micro Cube over PA



iWishmaster
6 oktober 2008, 10:10
Gisteren weer repetitie gehad en ik was het zat om mijn line 6 2x12" weer eens twee trappen op en af, in en uit de auto etc. te sjouwen. Aangezien er een mengpaneel aanwezig is in onze oefenruimte, dacht, ik neem mijn Roland Micro cube eens mee. Doorlussen naar de PA en raggen. Ik moet zeggen dat het geluid eigenlijk gewoon goed was. Nee, het is niet de tone van een buizenamp, en ook mijn line6 is een tikje beter, maar het was erg goed te pruimen. Ik gebruik (iig voorlopig met een setlist van 4 nummers) alleen een metal overdrive, dus effecten miste ik ook niet.

Nadeel: ik speel met (kruidvat à 5 euro) oordoppen, waardoor het geluid van de feedback speakers (de zanger en ik) achterblijft ten opzichte van de drums. Ik hoor mezelf dus erg slecht. Binnenkort eens proberen de micro cube open te maken en een schakelaar voor de interne speaker installeren, zodat die ook aan blijft wanneer er een plug achterin zit, misschien dat dat scheelt.

Het is geen permanente oplossing, maar het scheelt een hoop gesjouw. Ik kan het jullie allemaal aanraden om gewoon een keer te proberen! Kan natuurlijk ook met een line 6 pod of boss gt-x oid.

Madcow
6 oktober 2008, 10:27
de pa van een vriend van me doet dit ook dacht ik. ofja hij gebruikt de cube als head en heeft dan een 4x12 van mesa. klinkt wel lache haha. Maar check je pm eens

rocker_71
6 oktober 2008, 16:11
Wel lachen, een micro cube mee naar het oefenhok. Maar moet kunnen natuurlijk.

iWishmaster
6 oktober 2008, 16:22
Wel lachen, een micro cube mee naar het oefenhok. Maar moet kunnen natuurlijk.
Mijn bandleden vonden 'em allemaal heel erg schattig :seriousf:
Alsof je een puppy meeneemt naar de kleuterklas zeg maar.

Eko
6 oktober 2008, 18:37
Heb je al eens geprobeerd om het totale volume tijdens de repetitie te verlagen? En ja , ik weet dat de meeste drummers hakken tot en met. Maar als je doppen moet dragen tijdens een repetitie is er een wedstrijd in volume aan de gang.

iWishmaster
6 oktober 2008, 19:06
Heb je al eens geprobeerd om het totale volume tijdens de repetitie te verlagen? En ja , ik weet dat de meeste drummers hakken tot en met. Maar als je doppen moet dragen tijdens een repetitie is er een wedstrijd in volume aan de gang.
We hebben een redelijk kleine oefenruimte en de drummer slaat enorm hard en zegt datie niet rustiger kan ... De rest staat precies hard genoeg om de drummer bij te houden.

Daarbij ben ik ook gewoon extra voorzichtig en ik heb muziekoordoppen bestelt die beter werken als mijn huidige ...

TimmU
6 oktober 2008, 19:32
Heb je al eens geprobeerd om het totale volume tijdens de repetitie te verlagen? En ja , ik weet dat de meeste drummers hakken tot en met. Maar als je doppen moet dragen tijdens een repetitie is er een wedstrijd in volume aan de gang.
Ik heb ook altijd doppen in tijdens oefeningen.

Wiellem
6 oktober 2008, 19:56
Ik heb ook altijd doppen in tijdens oefeningen.

Ik ook, en als ik het niet heb heb ik spijt ervan..

Eko
6 oktober 2008, 20:39
I rest my case.

pannekoek
6 oktober 2008, 21:07
Ik ook, en als ik het niet heb heb ik spijt ervan..
ik ben 1x vergeten mijn doppen in mn tas te doen. dat hebben mijn oren geweten ook, onze 2de gitarist speelt ALTIJD te hard....

Squier4ever
6 oktober 2008, 22:38
ik ben 1x vergeten mijn doppen in mn tas te doen. dat hebben mijn oren geweten ook, onze 2de gitarist speelt ALTIJD te hard....

dan zet jij hem toch zachter voor 'm. anders zet je 'm uit de band. bandgesprek is niet overbodig soms hoor.

ColourofFire
7 oktober 2008, 00:37
Wij hebben gewoon met de hele band een "geen oordoppen" policy. Allemaal leuk en aardig, maar we hebben nu een hele fijne oefenruimte bij iemand thuis, en dat willen we graag zo houden zonder boze telefoontjes. Als je gewoon met zen allen een beetje rustig doet is het goed te harden.

Chroxy
7 oktober 2008, 09:05
Denk aan je oren! Je mag wel vinden dat het niet hard is, maar je oren hebben het er erg zwaar mee! Beter het volume laag houden en ook oordoppen in!

Wiellem
7 oktober 2008, 09:24
Eigenlijk zou ik ene DB metertje willen waaraan ik kan zien hoe erg het nu eienlijk is het volume... Zijn alleen waarschijnlijk heel duur

TimmU
7 oktober 2008, 09:33
check je lokale dumpstore is. Die dingen zijn hélemaal niet zo duur.

MjS
7 oktober 2008, 09:52
Heb zelf ook diverse malen geoefend of opgetreden met diverse modelers en dergelijke (Yamaha DG-stomp, Line 6 X3 live, H&K Tubeman) en ik moet zeggen dat het me best goed bevalt als er een fatsoenlijke manier is om jezelf te horen. Het is alleen vervelend bij optredens dat je afhankelijk bent van de monitor. Met een eigen monitortje is dat trouwens ook opgelost. PA-mensen vinden het in elk geval meestal erg prettig. Ik vind zelf het gemak en de veelzijdigheid fijn.

Off-topic: Wij oefenen in een houten 'vakantiehuisje' dat bij kennissen in de achtertuin staat. Woonkamer (waar wij spelen) is vrij krap, en de drummer houdt wel van een beetje meppen. Spelen dus vaak met oordoppen. Wel heb ik gemerkt dat veel van de opstelling afhangt. Als je als gitarist je combo vlak achter je hebt staan, is het vrij logisch dat je er nauwelijks wat van hoort. Ik heb hem dan nu ook van een afstandje van voren op mezelf gericht. Nu hoor ik mezelf 10x beter terwijl ik een stuk zachter kan. Deze aanpak werkt erg goed en zonder oordoppen gaat het dan nog wel.

iWishmaster
7 oktober 2008, 10:30
Onze drummer slaat zo hard dat ik al pijn aan mn oren krijg als hij in zn eentje aan het meppen is en de rest van de band niks doet ... Hij heeft pas nog een bekken bijna in tweeën geslagen (zit een grote scheur in en klinkt voor geen meter meer).

Mijn combo staat ook altijd achter bij .. Maar eens proberen andersom te zetten

ben vanhoof
7 oktober 2008, 20:01
Een drummer die niet rustig kan drummen is geen drummer maar een trommelhakker. De onze kon het eerst ook niet, maar hij heeft wat bijgeleerd en nu ist geen probleem. Ofwel heeft jullie drummer er problemen mee om zn spieren onder controle te houden ofwel heeft kan hij zn ego niet in toom houden en drumt hij daarom zo hard. Dat laatste is een typisch probleem bij beginnende muzikanten die nog niet veel in groepsverband gespeeld hebben. Ik spreek uit ervaring...

Opstelling is idd ook erg belangrijk. Zet bv de gitaarversterkers naast de drummer, naar jou gericht. Je moet er altijd voor zorgen dat hetgene dat jij graag hard wilt horen (jou gitaar) recht voor je oren staat.

Baker
8 oktober 2008, 09:29
Maar als je doppen moet dragen tijdens een repetitie is er een wedstrijd in volume aan de gang.

Volgens mij hebben we deze discussie al eens eerder gevoerd, en ik ben het er nog steeds niet mee eens.

Wij dragen ook oordoppen tijdens het repeteren. Om twee redenen.

1) Wij zijn een rockband, en we vinden het gewoon lekker om op stevig volume te spelen. De marshalls lekker opendraaien, en de drummer lekker stevig meppen. Dat wil niet zeggen dat er dan helemaal geen ruimte meer is voor dynamiek. Integendeel. De rustige stukken gaan zacht, en de harde stukken knallen. We staan dus niet keihard, maar gewoon hard. En oordoppen zijn dan prettig.

2) Live maken we gebruik van onze backline om een deel van de zaalversterking voor de rekening te nemen. We hebben wel een PA, maar de amps + drums gaan daar alleen maar zachtjes overheen om het geluid wat meer te spreiden. Deze manier van werken heeft voor- en nadelen, en is op zich al een discussie waard. Maar dat gaan we hier niet doen, zo werken wij nou eenmaal, en dat bevalt ons erg goed. En aangezien we graag net zo repeteren als dat we live spelen, gaat het ook met een repetititie gewoon iets harder. Dus oordoppen zijn dan prettig.

@TS

Het kan erg leuk zijn om wat te experimenteren met kleine amps. Ik gebruik ook altijd een podje over de PA bij mijn gospelbandje. Geen gesjouw en werkt/ klinkt prima. Ik heb diezelfde Pod ook een meegenomen naar mijn rockband, maar dat was geen succes.

Michael AE
8 oktober 2008, 13:45
Een drummer die niet rustig kan drummen is geen drummer maar een trommelhakker. De onze kon het eerst ook niet, maar hij heeft wat bijgeleerd en nu ist geen probleem. Ofwel heeft jullie drummer er problemen mee om zn spieren onder controle te houden ofwel heeft kan hij zn ego niet in toom houden en drumt hij daarom zo hard. Dat laatste is een typisch probleem bij beginnende muzikanten die nog niet veel in groepsverband gespeeld hebben. Ik spreek uit ervaring...

Opstelling is idd ook erg belangrijk. Zet bv de gitaarversterkers naast de drummer, naar jou gericht. Je moet er altijd voor zorgen dat hetgene dat jij graag hard wilt horen (jou gitaar) recht voor je oren staat.

Hier ben ik het helemaal niet mee eens. Je moet als drummer beheerst kunnen drummen, maar net als een buizenbak hard moet om goed te klinken, klinkt een drumstel waardeloos als er niet stevig op gemept wordt. Ik heb met een aantal top drummers gespeeld die allemaal flink meppen, ook tijdens de repetitie.

Bovendien vind ik het de grootst mogelijke waanzin om in een oefenhok ineens zachter te gaan spelen dan live. De oefen situatie moet een reflectie zijn van wat je live wil gaan doen. Daar is repeteren voor. Ik vind het dus heel belangrijk om in de oefenruimte de livesituatie zoveel mogelijk na te bootsen; ook qua volume dus. (En dit hoeft gerust niet te betekenen dat je met een singer songwriter ineens rimshots op je snare moet gaan spelen en je oude superlead helemaal open moet gooien, maar gewoon een goede balans waarbij elk instrument voor iedereen goed te horen is en een volume dat bij de muziek past.)

Een versterker naar je toe richten en zachter zetten is misschien wel een manier om het volume te beheersen, maar hoe horen je andere bandleden je dan? Of luisteren die ook alleen naar zichzelf? Nee, nee en nog eens NEE!

MjS
8 oktober 2008, 13:59
Een versterker naar je toe richten en zachter zetten is misschien wel een manier om het volume te beheersen, maar hoe horen je andere bandleden je dan? Of luisteren die ook alleen naar zichzelf? Nee, nee en nog eens NEE!

Volgens mij houdt de typische gitarist er nogal van om zichzelf op redelijk volume te horen, hoger dan de bandbuddy's dat waarderen. Als ik in normale opstelling met de versterker op een volume dat ik prettig vind staat, vinden de bandleden het te hard. Zet ik 'm zachter, vind ik 'm te zacht. Dus richt ik hem op mezelf, probleem opgelost...

pol
8 oktober 2008, 14:10
Ik speel ook liever met een drummer die goed doorslaat, alleen niet als ze met open hi-hat spelen en daar keihard op doorslaan, of veel te hard op de cymbalen slaan.

op de rest van de drumkit kan niet hard genoeg geslagen worden.

goeie drummers hebben dat wel in balans en slaan wel door waar er moet doorgeslagen worden.

Baker
8 oktober 2008, 14:46
Volgens mij houdt de typische gitarist er nogal van om zichzelf op redelijk volume te horen, hoger dan de bandbuddy's dat waarderen.

beetje een vooroordeel hoor.

Drummers meppen ook vaak te hard, en ik ken een paar toetsenfiguren die ook altijd weten te bewerkstelligen dat hun piano overal bovenuitschalt.
Zelfs zangers hebben er soms last van dat ze veel harder dan hun medezangers of bandleden willen.

Het is gewoon een beginnersfout van elke discipline.

ben vanhoof
8 oktober 2008, 17:00
Daarom dat als de zang / gitaar niet makkelijk boven de drummer bovenuit kan, dat de drummer dan best wat zachter drumt zoals de topic starter aanhaalt....

Tho
8 oktober 2008, 17:03
Ik heb ook altijd doppen in tijdens oefeningen.

Ik ook hoor. het zou me niets verbazen als we soms met 120 decibel staan te blazen. Ik wil dat eens meten eigenlijk.

TimmU
8 oktober 2008, 17:20
Ik niet. Ignorance is bliss af en toe.

Tho
8 oktober 2008, 23:59
Ik weet niet wat bliss betekent

tabmaniac
9 oktober 2008, 00:16
Dit weekend net een setje alpine musicsafe aangeschaft, 22euro. 3 verschillende soorten filters erbij, goed te pruimen!

Volgens mij zaten wij de laatste keer dat we het gemeten hadden op 105 of 110 db, behoorlijk hard dus, daarom leek het mij ook wel verstandig om die dinge aan te schaffen;)

Michael AE
9 oktober 2008, 01:14
Ik gebruik Exinore oordoppen op maat gemaakt. Geniaal.

Ik vind de sound beter met oordoppen en dan hard, dan zacht zonder doppen.

eggen_h
9 oktober 2008, 10:45
origineel gepost door michael AE :Hier ben ik het helemaal niet mee eens. Je moet als drummer beheerst kunnen drummen, maar net als een buizenbak hard moet om goed te klinken, klinkt een drumstel waardeloos als er niet stevig op gemept wordt

er zit een verschil tussen met 'power' of intensie slaan en hard slaan. Drummers die power en intensie alleen kunnen bereiken doormiddel van hard slaan moeten aan hun techniek werken. In principe moet het zo zijn dat een goede drummer zacht dezelfde intensiteit houd als zacht. natuurlijk moet het af en toe harder, maar dit moet niet 'het' middel zijn om power te krijgen..


lijkt mij hoor, ik vind het af en toe ook lekker als de drummer lekker met ballen speelt, lekker hard, maar ze moeten het wel kunnen doseren.

over dat het drumstel waardeloos klinkt: misschien moet ie dan of een betere kit kopen of de kit stemmen.

Kim Wilson
9 oktober 2008, 10:54
Een buizenbak klinkt hard mooier vanwege compressie in de buizen en speakers. Daar heeft een drumstel natuurlijk niks mee van doen. Je kunt als drummer best doortastend maar toch zacht drummen. En iemand die zijn crashes kapotslaat, mag zeker wel eens wat aan zijn techniek gaan doen. Hihat en crashes zijn net de dingen waar je het meest beheerst mee om moet gaan.

pol
9 oktober 2008, 11:00
een drum reageert ook anders als je er hard op slaat. komt toch wat meer tot leven dan, zeker kick en snare moeten knallen.

bij cymbalen hangt het vooral af van wat er hangt, sommige zijn idd wel belachelijk hard.

Kim Wilson
9 oktober 2008, 11:12
een drum reageert ook anders als je er hard op slaat. komt toch wat meer tot leven dan, zeker kick en snare moeten knallen.

...
Da's ook een kwestie van stemmen, hoor. Natuurlijk klinkt het wel iets anders, maar een goeie kit klinkt ook goed als je niet als een houthakker tekeer gaat. :)

pol
9 oktober 2008, 11:18
Ik heb live liever zo'n houthakker bij me, die hoor ik tenminste overal op het podium, en dwingt de rest van de band ook in de maat.

Kim Wilson
9 oktober 2008, 11:20
Dat je een drummer overal hoort, heeft ook weer te maken met het volume van de rest. Onze drummer slaat behoorlijk zacht, waardoor we min of meer gedwongen worden om de gitaaramps e.d. ook zachter te zetten. Voordeel is dat je alles hoort, ook de gitaaramp aan de andere kant van het podium. Dus als je elkaar wilt horen, kun je beter zachter spelen dan nog harder gaan.

Michael AE
10 oktober 2008, 15:19
er zit een verschil tussen met 'power' of intensie slaan en hard slaan. Drummers die power en intensie alleen kunnen bereiken doormiddel van hard slaan moeten aan hun techniek werken. In principe moet het zo zijn dat een goede drummer zacht dezelfde intensiteit houd als zacht. natuurlijk moet het af en toe harder, maar dit moet niet 'het' middel zijn om power te krijgen..


lijkt mij hoor, ik vind het af en toe ook lekker als de drummer lekker met ballen speelt, lekker hard, maar ze moeten het wel kunnen doseren.

Je hebt wel een punt natuurlijk, maar volgens mij neem je mijn woorden een beetje te serieus. Ik vind helemaal niet dat je zo hard mogelijk moet gaan slaan op die kit. Je moet natuurlijk niet je trommels gaan dichtslaan. Wel vind ik dat als je een vette sound wil hebben en een beetje met ballen wil spelen, je in elk geval niet dat ding moet gaan aaien. (Wat ik een hoop drummers hoor doen...)

Wat ik wel echt de grootst mogelijke onzin vind, is dat mensen gaan stellen dat hard slaan met een slechte techniek te maken heeft. Wat een belachelijk verhaal. Ik ken bijvoorbeeld Oscar Kraal persoonlijk en die slaat als een malle, maar drumt het grootste gedeelte van de Nederlandse top technisch gezien naar huis. Bovendien weet hij als geen ander een goede sound uit een drumkit te halen. Als hij mij zegt dat je een beetje moet rammen voor een goede sound met ballen, neem ik dat wel serieus hoor.


over dat het drumstel waardeloos klinkt: misschien moet ie dan of een betere kit kopen of de kit stemmen.

Dude, give me a freakin' break. Ik heb met een aantal van de grootste talenten van Nederland (en daarbuiten ook, trouwens) op drumgebied gewerkt, zowel als gitarist en geluidsman. Sommigen hadden een drumstel dat duurder is dan een maandsalaris en stemden vaker hun drumstel dan ik mijn gitaar. Ik weet gerust waar ik over praat, dus liever geen wiseass opmerkingen meer, okay? :p ;)

Michael AE
10 oktober 2008, 15:26
Een buizenbak klinkt hard mooier vanwege compressie in de buizen en speakers. Daar heeft een drumstel natuurlijk niks mee van doen. Je kunt als drummer best doortastend maar toch zacht drummen. En iemand die zijn crashes kapotslaat, mag zeker wel eens wat aan zijn techniek gaan doen. Hihat en crashes zijn net de dingen waar je het meest beheerst mee om moet gaan.

Nee, natuurlijk. Dat bedoelde ik ook niet. Lees mijn post nog maar eens. :)

EDIT: Trouwens, het is bij een buizenbak niet alleen de compressie van de buizen en speakers, maar zeker ook de luchtverplaatsing en het volume. Meer volume is meer midden en met een mic ervoor is de sweetspot van een amp meestla toch best redelijk hard. Ik ben benieuwd wat Han hier over te zeggen heeft met zijn ervaring.

Ik bedoel te zeggen dat een drumstel beter klinkt als je er wat meer op slaat. je hoeft niet als een boeren houthakker overal ongecontroleerd op te rammen, maar je moet wel een beetje doorslaan om een goede sound te krijgen.

Bovendien gaat het om balans. Je moet natuurlijk niet as een idioot op de snare gaan slaan en vervolgens de bassdrum gaan aaien.

Crashes kapot slaan heeft meer te maken met waar je ze raakt. Natuurlijk moet je ze dan ook met veel kracht raken, maar ik ken weinig drummers die een bekken kapot krijgen als er niet al een scheurtje in zit.

iWishmaster
10 oktober 2008, 16:18
Wel vind ik dat als je een vette sound wil hebben en een beetje met ballen wil spelen, je in elk geval niet dat ding moet gaan aaien.
Die zin sprong er een beetje uit in je verhaal op de één of andere manier ... :chicken:

Overigens: de drummer drumt pas een tijdje en doet het ondanks datie veel te hard slaat gewoon goed, maar hij moet nog aan zn techniek werken. En fatsoenlijke bekkens kopen, deze klinken als pannedeksels ...

Vanavond een afspraak om oordoppen (à 99 euro) aan te laten meten, ik hoop dat dat het één en ander wat aangenamer maakt. De doppen die ik nu heb (kruidvat kneedbolletjes) zitten niet fijn en dempen het middengebied teveel waardoor ik tussen de nummers door niemand hoor praten en de zang niet kan volgen. Die alpine dopjes schijnen beter te zijn, maar ik ga er niet (en zeker niet op een podium) als ET bijlopen. Verkoopster zij dat het geluid vrijwel hetzelfde bleef, alleen iets doffer.

pol
10 oktober 2008, 16:29
micheal heeft groot gelijk, een drummer niet niet fatsoenlijk slaat kun je versterkt of op een opname ook niks van maken, tenzij je alles gaat triggeren, dan draait het puur om timing.

Ik heb het nu wel over hardere genres.

Michael AE
10 oktober 2008, 16:42
micheal heeft groot gelijk, een drummer niet niet fatsoenlijk slaat kun je versterkt of op een opname ook niks van maken, tenzij je alles gaat triggeren, dan draait het puur om timing.

Ik heb het nu wel over hardere genres.

Ja, als het echt heftig moet, moet het sowieso allemaal wat harder. Toch is het bijvoorbeeld bij soul of blues ook best cool om wat harder te slaan. Wel met nuances in dynamiek uiteraard en natuurlijk ook niet het hele nummer lang.

Han S
10 oktober 2008, 19:52
Mooie en nuttige discussie hier en eigenlijk heeft iedereen wel min of meer gelijk. Drummers die loeihard slaan lijken onbehouwen boeren, maar bij sommige muziek hoort dat gewoon en is de enige oplossing de oordoppen, want als je een simpel dB metertje koopt en je gaat eens meten schrik je je een ongeluk.

Je ziet wel eens van die tabellen van 85 dB maximaal 8 uur. 90 dB max 4 uur en bij 105 dB gaat het al over drie minuten maximale blootstelling want anders loop je risico op permanente gehoorbeschadiging.

Ik was van de week met een opname bezig en ik loop naar binnen om de harpspeler te wijzen op het feit dat hij zo hard stond dat ik behoorlijk overspraak had op de drums (dit was een uitstekende en geweldig klinkende drummer). Waarop de beste man zei dat het volgens hem nogal meeviel. Dus ik pak de dB meter en houd die een halve meter voor zijn buizenamp en wat denk je? 126 dB en ik hoef je hopelijk niet uit te leggen dat dit heel erg hard is. De mannen speelden zonder oordoppen. De gitarist speelde met twee Hotrods en twee 4*12 kasten, dat is dus twee keer 40 watt buizen en acht speakers, dat kan ook erg hard.

De vocalist stond in een andere ruimte en had dus geen last van dat geluidsnivo, maar klaagde dat het geluid af en toe kraakte. Ik kreeg het donkerbruine vermoeden dat de versterker gewoon stond te clippen en zette de dB meter tegen de koptelefoon. Een gemiddeld nivo van 110 dB en dat zonder zang. Met zang zal dat aanzienlijk veel meer zijn geweest omdat die zang wel twee keer zo hard stond als de muziek. Het is een keus die je maakt want je kunt bij mij het volume zelf regelen.

Drummers die zo hard slaan dat de cymbals sneuvelen hebben A geen techniek of B slaan veel te hard. Als je hard op een vel slaat, slaat dat vel hard tegen de stok (actie=reactie) en je zult een veel fellere aanslag hebben dan wanneer je zacht slaat, maar ook als je niet zo hard slaat kan het net zo goed heel stevig klinken. Veel hangt af van de skill van de drummer.

Buizenversterkers lijken harder te klinken dan transistor versterkers. Een buis vervormt anders dan een transistor. De buis genereert veel even harmonischen terwijl solid state ook oneven harmonischen genereert. Als je met de buizenamp hard gaat zal ook de eindtrap vervorming geven en de speaker zal verzadigen. Tel daarbij op dat je meer feedback op de gitaar zult hebben en dat we een zachter geluid anders ervaren dan hardere geluiden en je begrijpt waarom harder lekkerder is.

Maar nogmaals, ga maar eens meten en je zult je een ongeluk schrikken, je zit zo boven de 110 dBA en dat is ruim voldoende om permanente gehoorbeschadigingen op te lopen. En als je dat gaat merken is het te laat, er is geen cure en geen weg terug.