PDA

View Full Version : Overdrive voor Leon



Luke-wannabe
5 oktober 2008, 17:34
Hey iedereen,

Ik ben op zoek naar een lekkere overdrive voor slagpartijen die goed matcht met mijn Fender Concert die ik pas gekocht heb. Ik heb al een Maxon OD808 die ik erg lekker vind voor solo's (midhump), maar dat vind ik helemaal niets voor slag. Veels te neuzig.

Nu ben ik op zoek naar een lekkere transparante overdrive die goed het karakter van mijn versterker weergeeft. Ik heb al de Carl Martin Hot Boost 'n Drive getest, maar ik vind deze te 'Marshall' en weinig dynamisch. Hij speelt ook niet zo gemakkelijk weg als de Tubescreamer om dat zo maar te zeggen.
Eigenlijk zoek ik dus een transparante TS-achtige overdrive. Hij moet diezelfde 'gecompresste dynamiek' hebben als een tubescreamer.

Daarbij komt dat ik ook graag een dubbel kanaals pedaal zou hebben, zoals de Jekyll & Hyde bijvoorbeeld. Ik wil namelijk mettertijd ook nog een distortion hebben. Dit is geen must maar zou wel echt een pré zijn.

Kunnen jullie mij helpen?
Alvast hartelijk dank!



Edit: Budget voor een enkel pedaal is niet meer dan 150, voor een dubbele niet meer dan 200!

Squier4ever
5 oktober 2008, 17:36
Blackstar HT-Dual, in te stellen als lichte overdrive tot zware distortion en tweekanaals. echt zeer vet spul!

Mitch
5 oktober 2008, 18:02
Is zo'n gemodde SML/MS10 niks voor je? Zéér geschikt voor rhythm. Ik begreep van Niels dat jullie 'm hoofdzakelijk als lead hadden geprobeerd, maar met andere instellingen is -ie juist lekker open en bijtend genoeg om een perfect rhythm drive pedaal te zijn.

Luke-wannabe
5 oktober 2008, 18:04
Ja misschien wel. Ik had hem toen als lead pedaal getest, inderdaad, maar door de uitgebreide toonregeling is het ongetwijfeld een super veelzijdig pedaal. Waar heb jij de jouwe ook alweer laten modden, Mitch?

Pepe
5 oktober 2008, 18:04
Voor een transparante TS zou ik de Red Snapper een goeie kandidaat vinden.
Er zijn zowiezo een hoop kandidaten in dat segment.
Ga eens een middagje bij vd Haar uitproberen, die heeft een hoop dingen bij mekaar.

Maar tis allemaal oponthoud, uiteindelijk... :seriousf:

oh, vergeet ik bijna de Vox Big Ben, die is niet slecht en wat buiziger dan de tranny counterparts. Absoluut geen midhump, de toonknop zit ook wat meer in het midhigh, beetje voxie like.

Luke-wannabe
5 oktober 2008, 18:10
Voor een transparante TS zou ik de Red Snapper een goeie kandidaat vinden.
Er zijn zowiezo een hoop kandidaten in dat segment.
Ga eens een middagje bij vd Haar uitproberen, die heeft een hoop dingen bij mekaar.

Maar tis allemaal oponthoud, uiteindelijk... :seriousf:
Pff heb jij aandelen bij Chandler ofzo :seriousf:
Maar ik wil echt niet die midhump van een TS. Het moet een gebalanceerd pedaal zijn met eigenlijk een 'vlakke' EQ (die eventueel iets aan te passen is).

robert-gitarist
5 oktober 2008, 18:12
Misschien een Carl Martin Plexitone?
Heb je 3 in een: drive 1 en drive 2 en nog eens een cleanboost (kun je aan en uitzetten en is afscheidelijk te gebruiken van de plexitone). Idiaal pedaal, ik ben echt super super happy met mijn plexitone :)

Luke-wannabe
5 oktober 2008, 18:14
De Big Ben klinkt mij nog iets te 'Brits' geloof ik.
http://nl.youtube.com/watch?v=RE9tBSxOLwQ

Het moet dus niet per se een brits gevoiced pedaal zijn. Hij moet eigenlijk gewoon flink transparant zijn.

Mitch
5 oktober 2008, 18:32
Collega D_H heeft die werkzaamheden verricht. Hij doet behoorlijk goed wat je wil, niet teveel kleuren, net een tikkie compressie maar niet teveel. Tweetraps pedalen zou ik een beetje kritisch op zijn, vrijwel zonder uitzondering zit er een addertje onder het gras met gedeelde gain of toonregeling die na een tijdje toch gaat irriteren. Sowieso zijn twee pedalen leuker dan één ;)

Luke-wannabe
5 oktober 2008, 19:12
Ja dat is waar, misschien is het beter om 2 afzonderlijke pedalen te hebben.
Nog 1 vraagje; de Super Metal is toch precies het zelfde als de Metal Charger? Heb er namelijk op 1tje geboden op marktplaats.

Wat raad je aan voor een higher gain overdrive? Ik wil niet echt een distortion, maar gewoon dat clean, overdrive, en nog meer overdrive heb zeg maar.

Mitch
5 oktober 2008, 19:21
SM9 = SML (niet te verwarren met de MSL) = MS10, ja. Soms worden ze als collector's items aangeboden, wat flauwekul is, maar rond de 50E zijn ze wel te vinden. Op eBay Duitsland soms voor minder, zeker de MS10.
Dikkere drive zijn best wat mogelijkheden voor; Blues Pro, OCD, Black Star (maar die is misschien iets te veel distortion, maar wel erg lekker), RAT, Tubedriver natuurlijk (ghehe), Tube King (nieuwe ken ik nog niet), etc. etc.

Nielsje
5 oktober 2008, 19:27
Wat raad je aan voor een higher gain overdrive? Ik wil niet echt een distortion, maar gewoon dat clean, overdrive, en nog meer overdrive heb zeg maar.

OCD of MI Audio Blues pro? Die gaan beiden tot wel stevig, anders worden het echt distortion achtigen.

Aan de andere kant, volgens mij is de Blues pro ook gebaseerd op een tubescreamer (kan iemand dit bevestigen danwel ontkrachten?)..

OCD's doen het overigens niet altijd goed aan een daisychain heb ik ondervonden :D

Luke-wannabe
5 oktober 2008, 19:28
@ Nielsje: Hoe bedoel je niet goed aan een daisy chain?
@ Mitch: Wat heb jij eigenlijk precies voor mods laten doen? Iets met het volume, toch?

Mitch
5 oktober 2008, 19:33
Minder oversturing (is standaard teveel van het goede) en meer volume en ik dacht ook iets in de toonregeling, maar voor specs moet je de baas zelf even hebben hoor!

Luke-wannabe
5 oktober 2008, 19:42
Minder oversturing (is standaard teveel van het goede) en meer volume en ik dacht ook iets in de toonregeling, maar voor specs moet je de baas zelf even hebben hoor!
Okee dan :) Thnx!

Yannicks
5 oktober 2008, 19:51
Kun je niets met een cleanboost? Doet niets met je sound qua kleurig maar geeft je buisjes een optater dat ze lekker gaan snorren.

Mitch
5 oktober 2008, 20:17
Met een 60W bak die dan nog lang niet aan zijn dak zit krijg je er dan wel een flinke bak extra volume bij hè...

morroow
5 oktober 2008, 21:29
hé leon... je hield toch van mayer achtige sounds? misschien is zo'n oud marshall pedaal iets voor je? een guv'nor of bluesbreaker? die schijnen het ook goed te doen op fenders en john mayer is er ook wel fan van ;)

Lexvandoef
5 oktober 2008, 21:50
Ja klopt, Mr Mayer spaart zelfs oude Bluesbreaker pedaaltjes, en hij gebruikt ze live ook.

Luke-wannabe
5 oktober 2008, 22:17
Ja die Concert is als -ie op 3 staat al hard genoeg voor in de band ;)
Ik zal eens kijken naar die Bluesbreaker! Maar nogmaals; ik wil geen britse sound.. Hij moet transparant zijn.

Einzeln
6 oktober 2008, 09:10
coolcat transparant overdrive?

Luke-wannabe
6 oktober 2008, 09:12
Die kun je alleen nog nergens testen.. Maar is voor dat geld wel een optie om gewoon mee te laten komen als je toch al een bestelling hebt bij thomann.

Einzeln
6 oktober 2008, 09:15
Mijn idee. Het feit dat Bieke (HCFX) enthousiast is maakt me nieuwsgierig. Hij maakt een vergelijk met de cold fusion, die hij ook heeft.
En dit filmpje:
http://video.google.com/videosearch?q=danelectro+transparant+overdrive&emb=0&aq=f#

Rutger
6 oktober 2008, 10:40
Klinkt als een (2dehands) Fulltone Fulldrive. Werkt perfect met een Fender buizenbak, is vrij transparant en heeft in het juiste standje ook een lekkere compressie. Cruncht prima weg én heeft een lekker boost onder de knop.

Werkt overigens veel beter met een 18V voeding, op 9V heeft ie wat te weinig ballen.

Overigens noem je zelf de J&H, wat een vergelijkbaar pedaal is met een stuk meer gain onder de knop. Klinkt imo wat rauwer en brutaler dan de Fulldrive. Als je die graag wilt, waarom neem je die dan niet gewoon?

Mitch
6 oktober 2008, 11:22
Omdat -ie al twee keer genoemd is in het "Welk pedaal had je nooit moeten kopen?" topic misschien? :D

Rutger
6 oktober 2008, 11:23
Ow ha, die post las ik daarna pas :D

Geen J&H voor Leon dus :chicken:

Luke-wannabe
6 oktober 2008, 11:30
Marc Odijk was geloof ik best tevreden over zijn J&H icm z'n AC15, maarja ik heb natuurlijk geen Vox meer.. Misschien werkt ie niet op Fenders.
Ik heb trouwens een MS10 aan de haak geslagen! Eens kijken wat ik daar mee kan. Lijkt me eigenlijk wel een lekker pedaal én voor high én voor low gain.

guitarfreakrobert
6 oktober 2008, 12:37
hey ,
misschiens is het helemaal niks voor je, maar al gedacht aan een treble booster? best leuk spul eigenlijk.
greetzz robert

Luke-wannabe
6 oktober 2008, 12:42
Ja maar werkt dat niet alleen met vox amps? En is dat niet meer om een already pushed amp te overdriven? Die Fender blijft namelijk erg lang clean.

guitarfreakrobert
6 oktober 2008, 12:53
Ja maar werkt dat niet alleen met vox amps? En is dat niet meer om een already pushed amp te overdriven? Die Fender blijft namelijk erg lang clean.


Alleen met vox,... neh dat vind ik niet maar hey das weer een kwestie van smaak.

met een pushed amp is het steeds lekkerder, maar is volgens mij geen must. Maar das toch altijd weer zoals met alles, altijd een kwestie van smaak.

hmmmmja hier heb je ook niets aan sorry
greetzz robert

Jan Buurman
6 oktober 2008, 13:18
Ik heb al overdrives te veel maar die catalinbread Hyper Pak blijft maar in mijn hoofd zitten. Lijkt mij zeer bruikbaar voor diverse gradaties van overdrive. En het kleine ding ziet er sexy uit....

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=102097&highlight=catalinbread

Luke-wannabe
6 oktober 2008, 15:19
http://nl.youtube.com/watch?v=iemlEecQvYY Damn die klinkt lekker!

Jan Buurman
6 oktober 2008, 15:31
Ja toch? +10

Ibanez666
6 oktober 2008, 15:45
http://nl.youtube.com/watch?v=iemlEecQvYY Damn die klinkt lekker!


Hmmm, vind er niet veel aan eigenlijk. Smaken verschillen :-)

Luke-wannabe
6 oktober 2008, 15:49
Hmmm, vind er niet veel aan eigenlijk. Smaken verschillen :-)
Nee, ik daarentegen houd weer niet van die over-saturated distortions.

Ibanez666
6 oktober 2008, 15:53
Nee, ik daarentegen houd weer niet van die over-saturated distortions.

Ik ook niet. Ik gebruik mn MI Audio Crunchbox het minste van al mn drive/dist. pedalen eigenlijk alleen voor solo's

Nielsje
6 oktober 2008, 15:58
Ik word wel geil eigenlijk van die hyper pak....

peter_heijnen
6 oktober 2008, 16:00
Die hyperpack spookt bij mij ook al een tijdje door het hoofd. Zijn die catalinbreads eigenlijk tb or not tb?

Nielsje
6 oktober 2008, 16:01
Die hyperpack spookt bij mij ook al een tijdje door het hoofd. Zijn die catalinbreads eigenlijk tb or not tb?

Volgens mij allemaal TB, ogenblik, ff zoeken.

Luke-wannabe
6 oktober 2008, 16:07
To be of not to be. Ik weet het niet.
Wat ik wel weet is dat -ie een lekker transparant soundje heeft met niet te veel gain! Lekkah! Goeie kandidaat!

Ibanez666
6 oktober 2008, 16:11
To be of not to be. Ik weet het niet.
Wat ik wel weet is dat -ie een lekker transparant soundje heeft met niet te veel gain! Lekkah! Goeie kandidaat!


Hey het zou ook niet leuk zijn als we allemaal dezelfde pedalen op ons boardje zouden hebben liggen :-)

Luke-wannabe
6 oktober 2008, 16:13
Hey het zou ook niet leuk zijn als we allemaal dezelfde pedalen op ons boardje zouden hebben liggen :-)
En daar ben ik het mee eens!

Mitch
6 oktober 2008, 21:05
Hyper Pak: prima open sound, weinig compressie dus ook weinig sustain, maar hij klinkt heerlijk vol en open. De sound op zich is prima, maar hij kan, afhankelijk van de amp/axe combinatie, een tikkie helder/scherp klinken. Niet schel hoor, maar je kan je toonpot er wel bij nodig hebben. De gain kun je wel hoger draaien maar daar wordt -ie niet echt mooier van; een randje tot een dikke rand, dáár is -ie op zijn lekkerst!
Als ik mijn gemodde MS10 hier al niet voor gebruikte had ik 'm al lang gekocht, superlekker ding en neit duur.

Luke-wannabe
6 oktober 2008, 21:12
Dan kan ik me voorstellen dat -ie met een Strat en een Marshall scherp word. Maar met Hollowbody + Fender?

peter_heijnen
7 oktober 2008, 16:41
Volgens mij allemaal TB, ogenblik, ff zoeken.
Valt nog niet mee he? :)

Het valt me op dat 'tb' nooit genoemd wordt, noch op youtube, noch op de eigen site, noch op bijv tgp. Ik heb zojuist dan toch maar een mailtje gestuurd met de vraag.

Nielsje
7 oktober 2008, 16:53
Valt nog niet mee he? :)

Het valt me op dat 'tb' nooit genoemd wordt, noch op youtube, noch op de eigen site, noch op bijv tgp. Ik heb zojuist dan toch maar een mailtje gestuurd met de vraag.

Ja inderdaad, kon het niet vinden! Je kan ook even vragen aan Harry of Mitch of ze ff hun pedaal willen openschroeven :D

Mitch
7 oktober 2008, 17:35
Catalinbread zijn allemal true bypass, 100% zeker....

Leon: zou je effe moeten testen zelf, maar ik denk dat je daar oké zit.

Luke-wannabe
7 oktober 2008, 18:47
Catalinbread zijn allemal true bypass, 100% zeker....

Leon: zou je effe moeten testen zelf, maar ik denk dat je daar oké zit.
Ja ik las dat De Gier in Schiedam zit. Da's wel lekker in de buurt. Zijn hun gewoon altijd open?

Mitch
7 oktober 2008, 19:18
Hun zijn niet altijd open, check de site www.degiergitaarbouw.nl
Op andere dagen kun je soms wel langs komen, maar dan moet je vantevoren even bellen.

Nielsje
7 oktober 2008, 19:44
Hun zijn niet altijd open..

Heerlijk :D

Ik denk dat ik mijn spellingstips in het vervolg ook maar op deze manier aan het licht ga stellen...*grinnik*

Rinze
7 oktober 2008, 19:50
Check mijn sig, daar staat iets wat hier als spam zou gelden :hippie:

Luke-wannabe
7 oktober 2008, 20:07
Hun zijn niet altijd open, check de site www.degiergitaarbouw.nl
Op andere dagen kun je soms wel langs komen, maar dan moet je vantevoren even bellen.
Ja hey, hier in boskoop zeggen ze niet anders.. En als ik effe niet oplet sluipt het er in. Excuus :D

Edit: Ik lees dat je er do en vr van 10 tot 18 terecht kunt. Goed toch?

Mitch
7 oktober 2008, 20:10
Hier net zo hard hoor. Het is pas als ik het lees dat ik denk: "o ja" :D

Nielsje
7 oktober 2008, 21:09
Edit: Ik lees dat je er do en vr van 10 tot 18 terecht kunt. Goed toch?

Als je meteen een BYOC delay meeneemt en hier ff afzet, krijg je een kopje koffie van me ;)

peter_heijnen
8 oktober 2008, 10:22
Catalinbread zijn allemal true bypass, 100% zeker....
Heb een mailtje terug gehad van ze en idd, mitch had weer eens gelijk. :)

Binnenkort toch maar weer eens naar schiedam geloof ik...

Luke-wannabe
8 oktober 2008, 12:35
Als je meteen een BYOC delay meeneemt en hier ff afzet, krijg je een kopje koffie van me ;)
Alleen als ie weer zo sterk is ;)