PDA

View Full Version : Het grote "FX voeding gerelateerde vragen "topic!



Nielsje
5 oktober 2008, 13:06
Zo! Mijn poging om eens iets van structuur aan te brengen op dit rommelige subforum ;). Hopelijk verzamelt alle zin en onzin m.b.t. voedingen zich in dit topic en wordt iedereen er gelukkiger van.

Mijn probleem van de dag:
Ik heb een godlyke powerall (zelfde als onespot) en daar heb ik aan hangen: Korg DT-10, dunlop wah, EHX smallstone, Trex Möller, MI Audio Bluespro, OCD.

Dit zou geen problemen moeten leveren (genoeg power voor het hele zwikkie). Gek genoeg lijkt het wel alsof de OCD op halve kracht draait, hij haalt amper unity gain. Alle overige pedalen doen het zonder problemen, bypass ook prima, dus geen problemen met de patchkabels. Als ik de ocd alleen op de godlyke aansluit, zonder andere pedalen, dan doet 'ie het feilloos! Dus verwachtte ik een probleempje ergens met een daisychain, maar ook het verwisselen van plugjes levert geen oplossing. Iemand een idee waar het dan wél aan kan liggen?

Mitch
5 oktober 2008, 13:11
Ik weet niet welke versie je hebt, maar ik weet dat er een probleem kan zijn met impedanties....de output is in de eerdere versies niet gebufferd of iets dergelijks, waardoor -ie in bepaalde combinaties (pedaal met erg lage impedantie erachter geloof ik) niet genoeg volume kon halen. Sorry, de precieze technische uitleg weet ik niet meer, maar zoiets was het wel.
Hoeft dus niet direct een probleem met de voeding te zijn, wat niet wegneemt dat het wel tijd werd voor een voedings FAQ.

Nielsje
5 oktober 2008, 13:19
Ik weet niet welke versie je hebt, maar ik weet dat er een probleem kan zijn met impedanties....de output is in de eerdere versies niet gebufferd of iets dergelijks, waardoor -ie in bepaalde combinaties (pedaal met erg lage impedantie erachter geloof ik) niet genoeg volume kon halen. Sorry, de precieze technische uitleg weet ik niet meer, maar zoiets was het wel.

Ik heb de vierde versie. Maar het wordt nog vreemder als ik zeg dat 'ie het eerst wel gewoon deed? Pas na het re-organiseren van m'n board kwam stak dit probleem de kop op.. En ik weet gewoon ff niet waar ik het zoeken moet, zal zo alles er wel weer aftrekken...


...wat niet wegneemt dat het wel tijd werd voor een voedings FAQ. ;)

Noctiis
5 oktober 2008, 16:42
Een vraag betreffende voeding pedaaltjes:

Ik ga een onespot + daisychain gebruiken, maar ik gebruik momenteel slechts 2 pedaaltjes. Wat is de beste manier om de niet gebruikte pluggen af te schermen? Kan het problemen veroorzaken als je deze gewoon oprolt en in een hoekje van de pedalcase legt? (denk aan storing door aanraken van andere pluggen/snoeren etc.)

Muchos gracias!

Nielsje
5 oktober 2008, 16:46
Een vraag betreffende voeding pedaaltjes:

Ik ga een onespot + daisychain gebruiken, maar ik gebruik momenteel slechts 2 pedaaltjes. Wat is de beste manier om de niet gebruikte pluggen af te schermen? Kan het problemen veroorzaken als je deze gewoon oprolt en in een hoekje van de pedalcase legt? (denk aan storing door aanraken van andere pluggen/snoeren etc.)

Muchos gracias!

Vaak zitten er bij die doorluskabeltjes van die rubberen/kunststof dopjes om over je niet gebruikte outputs te schuiven. Dit, omdat je niet wil dat ze contact maken met je behuizing. Als je dit niet hebt, kan je ook een stukje tape gebruiken, of gewoon meer pedalen kopen :D.

Noctiis
5 oktober 2008, 16:51
Vaak zitten er bij die doorluskabeltjes van die rubberen/kunststof dopjes om over je niet gebruikte outputs te schuiven. Dit, omdat je niet wil dat ze contact maken met je behuizing. Als je dit niet hebt, kan je ook een stukje tape gebruiken, of gewoon meer pedalen kopen :D.

Thanks! Ok een stukje tape klinkt wel als een goede oplossing, kunststof dopjes heb ik niet gezien helaas..

Ja ik heb mijn oog al laten vallen op een 'talent simulator' pedaaltje, een 'tone suck so no one will here that I suck' pedaaltje en een 2e tuner om nóg secuurder te stemmen ;)

The Lo Lands
5 oktober 2008, 16:54
Waarom koop je niet gewoon één boss voeding welke makkelijk twee pedalen kan voeden en maak je gewoon zelf even een extra aansluiting?

Nielsje
5 oktober 2008, 16:58
Ik meende te lezen dat de vraagsteller al een onespot had, maar nu zie ik net dat dat er niet expliciet staat. However, de onespot is volgens mij kleiner, stiller én goedkoper dan de boss voeding, dus waarom zou je daarvoor kiezen? Ik heb overigens nog een boss voeding liggen, maar die koopt toch niemand over, dus die blijft lekker liggen. Overigens, met een onespot heb je veel meer mogelijkheden mbt uitbreiding in de toekomst.

Noctiis
5 oktober 2008, 17:09
Ik heb inderdaad al een Onespot besteld maar nog niet ontvangen. Wel al eentje getest overigens. Vind de adaper steviger en lichter dan menig andere adapter.
En inderdaad met het oog op uitbreiding, de Onespot levert voldoende vermogen voor een mooie phaser erbij bijv.

Nielsje
5 oktober 2008, 19:07
Overigens heb ik mijn probleem nog steeds niet opgelost. Zonet alles van m'n bord gehaald, aangesloten, geen enkel probleem. Zet ik alles op m'n board: weg output van m'n OCD. Heel erg vreemd...

Mitch
5 oktober 2008, 19:11
Tonesuck van je board :seriousf:

Nielsje
5 oktober 2008, 19:14
Tonesuck van je board :seriousf:

Ogenblik, ik schrap je even van m'n "vriendjes lijst" :sneaky:

Mitch
5 oktober 2008, 19:15
Effe serieus: je volgorde was dus exact gelijk? Kan het misschien zijn dat een kabel 'bijna' kapot is en dat als je 'm op je bord propt dat -ie 't dan net niet goed doet of zo? Daisy chain, patch kabel...

Nielsje
5 oktober 2008, 19:17
Effe serieus: je volgorde was dus exact gelijk? Kan het misschien zijn dat een kabel 'bijna' kapot is en dat als je 'm op je bord propt dat -ie 't dan net niet goed doet of zo? Daisy chain, patch kabel...

Volgorde hetzelfde, patchkabels doen niet moeilijk, bypass signaal is goed.
Maar als ik ook maar ergens aan wiebel (daisy chain), dan krijg ik helemaal géén verandering. Als er een (bijna) kabelbreuk aan zit te komen, zal verwacht ik ook wel stotteringen in het geluid..

Nog maar eens...:(

Nielsje
5 oktober 2008, 20:22
Probleem getraceerd: toch een brakke patch kabel, waaraan ik niet kan ontdekken wat er brak aan is. bypass signaal helemaal niets mis mee, met andere effecten nergens last van, soldeerverbindingen bekeken, ook geen problemen, maar met de ocd doet 'ie moeilijk...

nou ja, dan is't maar zo...

Mitch
5 oktober 2008, 20:26
Tja, hoe onwaarschijnlijk ook (je verwacht dan eignelijk een volledig uitvallend geluid) moest het, vanuit deductief oogpunt wel de positie van kabels zijn. Ghehe, net als op mijn werk: ook al klopt het vanuit de theorie niet helemaal, als je zuiver blijft kijken naar wat er is veranderd in de situatie mét en de situatie zónder problemen moet het daar wel mee te maken hebben.
Love it.

Noctiis
6 oktober 2008, 10:45
Ok, een volgend probleem betreffende de Onespot + daisychain:
Gisteren in de oefenruimte geprobeerd, en later bij een vriend thuis. Telkens een hele vervelende brom wanneer de (versterker) distortion was ingeschakeld. Dit deed ie met één pedaaltje en met meerdere pedaaltjes, alle mogelijke schakelingen geprobeerd.

Nu heb ik gelezen dat sommige effecten niet goed samenwerken met de Onespot. Lijkt me niet de oorzaak van de brom gezien we alle pedalen ook individueel hebben geprobeerd.

Kan dit exemplarisch zijn, of hebben alle Onespots hier last van? Ik heb op het forum gemengde reacties gelezen; bij sommige geen problemen, sommige ook een brom.

Iemand tips voor een brom-loze voeding?

Mitch
6 oktober 2008, 10:53
Ja, meerdere voedingen gebruiken. Dat klinkt vervelend maar het is echt zo. Kijk, het is niet voor niets dat veel gitaristen uiteindelijk voor een goede voeding gaan met geïsoleerde uitgangen gaan: da heb je nergens problemen mee.
Dat hoef je niet te doen, maar als je meerdere pedalen met één voeding van stroom voorziet kun je wel problemen hebben. Tijdje terug uitgeprobeerd bij mijn achterbuurman, die had verschillende voedingen liggen en ik had zelf ook wat. Dan merk je dus duidelijk bijvoorbeeld effect A prima stil is met voeding 1, maar dat voeding 1 op effect B weer lichte brom of ruis geeft. Voeding 2 is dan wel weer stil met effect B, maar geeft weer storing op effect A.
Mijn tip: liefst twee voedingen, liefst ook zowel een 'oldschool' trafo en een stepdown trafo (a la OneSpot etc.). Beide types hebben namelijk hun voor- en nadelen.
Een andere belangrijke tip is je delays (of andere digitale apparaten) apart voeden van wah en drives.

Noctiis
6 oktober 2008, 11:00
Bedankt voor de tips!

Wat is een goede voeding met geisoleerde uitgangen? En moet ik dan denken aan 150 euro of 450 euro?

Mitch
6 oktober 2008, 11:21
Tussen 150E en 250E is er al héél wat te koop. CIOKS, VoodooLab, Burkey, etc.
Maar nogmaals: twee adapters kan ook prima werken.

Bernd Veenema
6 oktober 2008, 19:42
Thanks! Ok een stukje tape klinkt wel als een goede oplossing, kunststof dopjes heb ik niet gezien helaas..

Ja ik heb mijn oog al laten vallen op een 'talent simulator' pedaaltje, een 'tone suck so no one will here that I suck' pedaaltje en een 2e tuner om nóg secuurder te stemmen ;)

Op de website van mijn werkgever staat de Talent Simulator ook aangeboden. Er zijn al een aantal mensen geweest voor dit pedaal en laatst kregen we nog een serieus mailtje uit Duitsland. Ongelooflijk...

ON: De Cioks Big John is een vrij goedkope, maar wel goede oplossing. Ik heb nog geen problemen ondervonden met deze power supply.

EDIT:
@ Niels, wat een vaag probleem is dat zeg. Ben benieuwd wat het is.

rickert
7 oktober 2008, 02:01
Ik heb straks ook een klein voedingsprobleempje, namelijk dat ik ondanks mijn Ciocks Schizophrenic alsnog met 3 stekkerts zit:D

Noctiis
7 oktober 2008, 08:31
hoe krijg je dat voor elkaar? dacht dat zon schizophrenic mooi geisoleerd was?

Chroxy
7 oktober 2008, 09:01
vanwege z'n EH MMX? ;)

rickert
7 oktober 2008, 10:35
Vanwege de POG en de MMD inderdaad:D

reneding
8 oktober 2008, 15:09
is het mogelijk om met een one spot EHX pedalen te voeden met een omzetter of zoiets dergelijks? want die EHX pedalen hebben andere plugs dan de plug van de one spot

rickert
8 oktober 2008, 15:11
Jup die zijn er, gewoon verloopstekkertjes. Moet wel het voltage goed zijn van de adapter enz.

reneding
8 oktober 2008, 16:25
gaat hier om EHX big muff die 9V is (die one spot ook) een verloopstuk als deze dus? : http://www.thomann.de/nl/visual_sound_adapterkabel_miniklinke.htm

rickert
8 oktober 2008, 16:26
Ja zulke ja;)

Noctiis
8 oktober 2008, 22:52
Als je de Onespot bij Maxguitars besteld krijg je er tevens een aantal verloop plugjes bij! Google eens op Onespot combo pack dan kom je vast wel wat afbeeldingen tegen, misschien zitten de juiste pluggen er al bij? :)

reneding
8 oktober 2008, 23:16
Als je de Onespot bij Maxguitars besteld krijg je er tevens een aantal verloop plugjes bij! Google eens op Onespot combo pack dan kom je vast wel wat afbeeldingen tegen, misschien zitten de juiste pluggen er al bij? :)

bedankt voor de tip precies wat ik zocht! vind hem wel alleen op amerikaanse sites, op de site van maxguitar zie ik alleen de normale one spot, niet met deze accessoires, alleen met een daisy chain met 5 plugs maar niet met de verloopstekkers naar ehx pedalen

Mitch
8 oktober 2008, 23:34
Of de Godlyke Powerall, daar zitten standaard alle verloopjes bij.

Nielsje
9 oktober 2008, 01:08
Of de Godlyke Powerall, daar zitten standaard alle verloopjes bij.

Jup, ik heb ooit een leuke vergelijking gedaan tussen de powerall en de one-spot, zoek maar eens. Vond het zelf een van m'n meest nuttige posts :D

Noctiis
9 oktober 2008, 08:28
bedankt voor de tip precies wat ik zocht! vind hem wel alleen op amerikaanse sites, op de site van maxguitar zie ik alleen de normale one spot, niet met deze accessoires, alleen met een daisy chain met 5 plugs maar niet met de verloopstekkers naar ehx pedalen


Ik heb er onlangs eentje besteld bij Max en ik kreeg de combopack met adapter, daisychain én verloopstukjes. Mail ze anders eens :)

reneding
9 oktober 2008, 08:41
Ik heb er onlangs eentje besteld bij Max en ik kreeg de combopack met adapter, daisychain én verloopstukjes. Mail ze anders eens :)
zal dadelijk even mailen en informeer ik direct bij meerdere zaken, dan vind ik het altijd ergens. bedankt ;)

Maarten16
11 oktober 2008, 13:27
Wat zijn jullie ervaringen met de powerall tot over de one-spot ? Bij de powerall zit inderdaad ook allemaal al verschillende kabeltjes enzo bij. En voor 32.50 te bestellen via een Nederlandse site.

Mitch
11 oktober 2008, 14:09
Zoals Nielsje hier in dit topic al zei: hij heeft daar een topic over geschreven. Even zoekfunctie gebruiken, selecteren op Nielsje als gebruikersnaam, zoeken op topics gestart door gebruiker in subforum Effecten.
Ze verschillen niet heel veel trouwens, lengte van het snoer en het bijleveren van de verloopjes en daisy chain zijn de grootste verschillen.

Noctiis
11 oktober 2008, 14:50
Mijn ervaringen met de Onespot zijn niet erg positief. Ik kreeg een enorme brom in de oefenruimte. Later bij forumlid Arcane thuis ook een brom. Alles geprobeerd, 1 pedaaltje, willekeurige pedaaltjes, maar de brom bleef.
Ik gebruik nu toch maar een duurder alternatief (Flatliner SIX met geisoleerde uitgangen) om van de brom af te komen. Kost wat maar werkt perfect, superstevig en (tot nu toe) betrouwbaar ;)

Nielsje
21 oktober 2008, 13:23
Wat ik me eigenlijk afvraag:

wat is het voordeel van een center-negative aansluiting? Bijna alle grote merken adapters en pedalen voeren dit systeem, maar waarom?

Nu moet je altijd een geïsoleerde aansluiting gebruiken, en als je van je daisychain per ongeluk zo'n stekkertje ongebruikt laat, moet je d'r een schoentje overheen schuiven anders heb je weer sluiting. Waarom is er niet gewoon gebruik gemaakt van het center positive systeem? Hoef je niets te isoleren, en hoef je je ook geen zorgen te maken over kortsluitinkjes...

zjanke
2 januari 2009, 21:33
Ik kon het antwoord op mijn vraag niet vinden, dus maar hier.

Ik wil mijn board aanpassen en een goede voeding kopen waarmee ik een aantal dingen tegelijk kan oplossen.

-OCD op 18 volt laten draaien
-minimaal 8 pedalen voeden (waarvan 2x line6)
-Er gaat waarschijnlijk een Fuzz bijkomen. Mocht de keus vallen op een negative ground uitvoering, zijn er dan voedingen waarop dit toch allemaal braaf samenwerkt?

Welke merken moet ik bekijken buiten Cioks, Burkey en Voodoolab?

Mitch
2 januari 2009, 21:39
Fuzz met negative ground is geen probleem, alleen een positive ground kan niet aan een daisy chain met negativ ground pedalen (bijna alle normale pedalen dus). Met geïsoleerde voedingen heb je dit probleem overigens niet, daar kun je 'm gewoon aan hangen.
Met je eisen zit je wel in de Cioks en Burkey hoek...

Nielsje
2 januari 2009, 21:43
Ik kon het antwoord op mijn vraag niet vinden, dus maar hier.

Ik wil mijn board aanpassen en een goede voeding kopen waarmee ik een aantal dingen tegelijk kan oplossen.

-OCD op 18 volt laten draaien
-minimaal 8 pedalen voeden (waarvan 2x line6)
-Er gaat waarschijnlijk een Fuzz bijkomen. Mocht de keus vallen op een negative ground uitvoering, zijn er dan voedingen waarop dit toch allemaal braaf samenwerkt?

Welke merken moet ik bekijken buiten Cioks, Burkey en Voodoolab?

Ik denk dat je juist die voedingen moet gaan bekijken. Of je moet met losse adapters gaan werken. Wat voor Line6 pedalen zijn het? Tonecore pedalen werken niet echt lekker op daisychains en geschakelde voedingen, alhoewel één pedaal wel schijnt te kunnen.

Je kan het OCD 18V 'probleem' opvangen door een powerpump achtige te kopen. Je kan ook aan D_H vragen of hij er een voor je wil maken.

Met fuzzjes altijd even oppassen of die op een daisychain kunnen. In de voedings FAQ wordt dit allemaal wel uiteen gezet :D

Maar gezien je specifieke wensen (Line 6, fuzz) zou ik kijken naar een voeding met geïsoleerde uitgangen.

zjanke
2 januari 2009, 22:15
Ik heb een delay en reverb van line6 en die staan nu allebei op een eigen adapter (brrrrrroooooooommmmmm bij elke andere oplossing die ik heb geprobeerd :sneaky:), een aparte adapter voor mijn Wah (want center positive) en onderstaande voeding (wat eigenlijk een daisychain in een doosje is, ben ik inmiddels achter...)
http://img.alibaba.com/photo/51746786/Power_Bank.jpg

Ik wil dus een kleiner, handzamer board gaan maken met in ieder geval maar een voeding.