PDA

View Full Version : Potmeters



Chroxy
5 oktober 2008, 00:41
Mijn Gibson is aan een 'grote' beurt toe. De elementschakelaar kraakt/werkt half, dus hier komt oa een nieuwe in, net als 1 potmeter die kraakt.

Nu wil ik de electronica (switch + potmeters) graag compleet vernieuwen. Maar bij potmeters 'loop' ik een beetje vast: je hebt Alpha's, CTS, Japanse (kopieen?)..

Dat er verschil is geloof ik graag, gezien de prijs. Maar, is de meerprijs van CTS potmeters het waard tegenover bijvoorbeeld Alpha's.. En wat is het verschil dan?

zeppo
5 oktober 2008, 07:25
Tsja, over welk edrag hebben we het hier? Op 4 potmeters scheelt het misschien 16 Euro ... Om daar nou moeilijk over te gaan doen ...
Koop gewoon het beste in zo'n geval.

Een zinniger advies kan ik in dit geval niet geven.

Waar het verschil in zit? De ene haalt storingsvrij 100.00 draaibewegingen, de andere 70.000 / 80.000 / 90.000?

Agent_Smith
5 oktober 2008, 10:41
Tsja, over welk edrag hebben we het hier? Op 4 potmeters scheelt het misschien 16 Euro ... Om daar nou moeilijk over te gaan doen ...
Koop gewoon het beste in zo'n geval.

Een zinniger advies kan ik in dit geval niet geven.

Waar het verschil in zit? De ene haalt storingsvrij 100.00 draaibewegingen, de andere 70.000 / 80.000 / 90.000?

Ja, mee eens. Voor dat beetje extra zou ik gewoon de beste nemen.

budje
5 oktober 2008, 10:45
waarom iets vervangen dat niet stuk is? je weet maar nooit of jouw model ooit over 30 jaar een oud lijk is of een vintage verzamelobject, en dan heb je m liever zo origineel mogelijk

toneblo
5 oktober 2008, 10:53
Ik weet niet waar je het laat doen maar misschien kunnen die potmeters eens een keer flink bespoten worden met contactspray?!


Wat betreft de schakelaar, er kan altijd een originele gibson in terug toch?

Mocht je hulp zoeken voor een grote beurt en herfret... dan PM.

snaarplukker
5 oktober 2008, 17:26
Wat betreft de schakelaar, er kan altijd een originele gibson in terug toch?
Ik wist niet dat Gibson zelf schakelaars fabriceerd. Dacht altijd dat ze de electronica componenten bij een electronica groothandel bestelden.

Cees

zeppo
5 oktober 2008, 20:23
De oude potmeters en schakelaar zeker bewaren wanneer je e.e.a. gaat vervangen, je weet maar nooit. Overigens kun je het beste videokoppen-spray gebruiken (als dat nog te koop is): contactspray is meestal licht vettig, en dat heb je binnen no time weer het nodige aan stof verzameld.

Chroxy
5 oktober 2008, 22:55
bedankt voor alle reacties!

De vraag is meer omdat ik graag het verschil zou willen weten tussen bijvoorbeeld Alpha en CTS, geld speelt in principe (tenzij er potmeters van 50 euro zijn) geen rol natuurlijk.

Vervangen? Mijn gibson is een afgeragde studio met een herstelde headcrack: hij heeft en krijgt geen vintage waarde. Daarnaast heb ik het idee dat de potmeters sipmelweg op het einde van hun leven zijn en denk ik dat het nie precies 500k is! Simpelweg nieuwe erin dus. Contactspray zou ik dus kunnen proberen en helpt waarschijnlijk even: maar omdat het mijn nieuwe giggitaar wordt heb ik liever alles meteen in orde, dan halfgare oplossingen (een bus spray kost evenveel als 2 potmeters nie!?)

Dus! Waar kan ik goedkoop CTSjes krijgen? heeft iemand een goed (online)adres?

groovieguitarguus
5 oktober 2008, 22:57
De 3 standen schakelaar van Mijn The Heritage ES 535 - waarschijnlijk met Gibson kwaliteit schakelaars, kraakte al een eeuwigheid als de pest.
Zit allemaal wat lastiger dan bij een Les Paul.
Op een bepaald moment moest na een schade het spul er uit.
Zat er een groenige aanslag op de switch.
Met heeeel fijn waterproof schuurpapier de contacten oxidatie vrij gemaakt.
Zit nu alweer 3 jaar PROBLEEMLOOS in mijn gitaar... en nog origineel daardoor.
Potmeters wat lastiger... idd wel altijd de oude bewaren en het liefst de huidige bedrading niet opnieuw afstrippen o.i.d.

Succes...

Chroxy
5 oktober 2008, 23:03
ja nogmaals; ik geef niks om originele waarde van instrumenten. Ik koop instrumenten op klank en het feit dat ik ze ga gebruiken; niet dat het later geld waard zou kunnen worden. Ik kan inderdaad goedkope manieren bedneken om het werkend te krijgen, maar dan heb ik liever in 1x alles in orde.. Ik ben die tijd voorbij om hiermee aa te modderen (en zowiezo geen tijd ;)) Zowiezo is de switch kapot, vaak doet hij het simpelweg niet meer..

snaarplukker
6 oktober 2008, 14:09
Dus! Waar kan ik goedkoop CTSjes krijgen? heeft iemand een goed (online)adres?
Hier (http://www.guitarsupplies.nl/) bijvoorbeeld.

Cees

yhcmarc
6 oktober 2008, 14:38
Ik heb een hierop aansluitende vraag. Ik gebruik een oude ibanez met een setje VintageVibeGuitars HS90 (humbucker sized P90's) pups. Ik wil binnenkort deze gitaar compleet gaan shielden en misschien ook het complete bedradings schema gaan aanpassen.

Nu zat er in die gitaar al een kleine switch om de actieve EQ aan en uit te schakelen, maar dat zit er niet meer in. Ik gebruik nu die switch om de toneknop te bypassen. Echter, als ik de boel ga shielden en vervangen, wil ik daar een 3DPT switch in zetten om ook de volume pots compleet te kunnen bypassen, hoe minder in het signaalpad hoe beter lijkt me. Zou ik voor die P90's beter 250 of 500K pots er in kunnen zetten?

HaroldA
6 oktober 2008, 15:11
Hier (http://www.guitarsupplies.nl/) bijvoorbeeld.
Ehm, ik kan daar geen long shaft CTS pots vinden...

Hier (http://www.wdmusic.co.uk/product/CTS_Premium_500k_Long_Shaft_Pot_CTS500XL) overigens wel. Daar heb ik ze laatst ook gekocht...

zeppo
6 oktober 2008, 15:15
Tonefactory (http://www.tonefactory.nl/shop2/index.php?cPath=28_158_90&osCsid=8526952252674a2324ac342acac28eaa) heeft ze ook ...

Chroxy
6 oktober 2008, 18:08
Ehm, ik kan daar geen long shaft CTS pots vinden...

Hier (http://www.wdmusic.co.uk/product/CTS_Premium_500k_Long_Shaft_Pot_CTS500XL) overigens wel. Daar heb ik ze laatst ook gekocht...

Long shaft!? Heb ik die nodig gezien mijn gecarvde top (Gibson studio).. of voldoet een normale potmeter ook?

HaroldA
6 oktober 2008, 18:13
Long shaft!? Heb ik die nodig gezien mijn gecarvde top (Gibson studio)
Op mijn Gibson LP Standard had ik die wel nodig. Ik heb geen studio, maar verwacht daar bijna zeker ook long shafts...

Agent_Smith
6 oktober 2008, 20:10
Op mijn Gibson LP Standard had ik die wel nodig. Ik heb geen studio, maar verwacht daar bijna zeker ook long shafts...

Het merendeel van de LPs van na ca '85 heeft lange pots.

Chroxy
11 oktober 2008, 17:26
Ik heb weer wat vraagjes ;)

Ik kan alleen (na het bekijken van alle 3 de websites) 500k log lange/long potmeters vinden. Terwijl ik er toch ook 2 liniaire nodig heb? Hoe hebben jullie dit opgelost?

Daarnaast; ik wil er ook een nieuwe 3way switch inzetten; ik denk hierbij aan switchcraft; waarom is dit nu weer nie te krijgen bij die online winkels (in NL!) aah!

HaroldA
11 oktober 2008, 17:30
Ik kan alleen (na het bekijken van alle 3 de websites) 500k log lange/long potmeters vinden. Terwijl ik er toch ook 2 liniaire nodig heb? Hoe hebben jullie dit opgelost?
Ik heb maar 1 werkende tone pot nodig en 1 dummy, omdat ik geen tone wil op mijn brug element.

De tone potmeters waren nog niet versleten, de volume wel...

Mijn 3-way switches zijn allemaal nog goed, dus ik heb nooit naar vervanging gezocht.

Squier4ever
11 oktober 2008, 17:44
waarom bestel je geen RS kitje dan als het toch goed moet zijn?

Chroxy
11 oktober 2008, 20:36
dat is inderdaad ook een mogelijkheid (net zitten kijken voor info).. Toch neig ik meer naar aparte CTS'jes + Switchcraft switch ipv hele nieuwe kit (uit de STates)..

Nadeel is dat in mijn directe omgeving geen top gitaarwinkel is en online is niet alles in 1x te bestellen..