PDA

View Full Version : Bogner 412 of oversized 212 icm Top Hat



Najera
5 oktober 2008, 00:22
Vraagje:

aan mijn laatse bezoek aan de verenigde Staten heb ik een 50w Top Hat Emplexador mkII overgehouden (prachtamp). Ik ben nu op zoek naar een goede Cab hiervoor. Ik treed regelmatig op, maar heb een Cab nodig die zowel thuis als op (redelijk) grote optredens nog te gebruiken is. Ik heb tijdens de aanschaf van deze versterker getest door zowel een Bogner 412 als 212 oversized closed back). Ik merkte weinig verschil eigenlijk. Hierbij moet ik wel vermelden dat het testen in een kleine (4 bij 4) ruimte gebeurde. Als het even kan, ga ik eigenlijk liever voor een 212 ivm vervoersgemak en dergelijke, maar wel alleen op voorwaarde dat deze 212 ook op hoge volumes en in grotere zalen zijn 'indringendheid' (ik weet niet hoe ik het anders zou moeten beschrijven)behoudt. Ik zal zowieso de speakerconfiguratie v30/g12h30 (50/50) gebruiken.

Suggesties iemand? ik weet het even echt niet meer.

Toaster
5 oktober 2008, 00:55
Volgens mij weet je het al wel, alleen ben je bang dat die 2x12 tekort komt bij een optreden.

Ik heb opgetreden met 2x12 kasten en met 4x12 kasten. Ik moet eerlijk toegeven dat 4x12 kasten het in mijn oren beter doen dan 2x12. Maar dat kan ook psychisch zijn. De enige logische verklaring vind ik dat je een groter speakeroppervlak hebt en dat er 2 speakers wat hoger zitten / dichter bij je oor. Maar ja een 2x12 kan je altijd op zijn flightcase zetten om te raisen.

Je hebt trouwens ook bijna altijd een monitor voor je neus liggen.

Afgelopen weekend nog een band zien optreden waarbij de gitarist zijn cabinet gewoon aan de zijkant naast het podium had gezet met de speakers van hem af.

Speelde dus op vol vermogen maar kreeg het geluid terug door zijn monitor.

Post even soundsamples van je tophat met je 2x12 ;) ben wel benieuwd hoe die TopHat klinkt!

Najera
5 oktober 2008, 01:17
Volgens mij weet je het al wel, alleen ben je bang dat die 2x12 tekort komt bij een optreden.

Ik heb opgetreden met 2x12 kasten en met 4x12 kasten. Ik moet eerlijk toegeven dat 4x12 kasten het in mijn oren beter doen dan 2x12. Maar dat kan ook psychisch zijn. De enige logische verklaring vind ik dat je een groter speakeroppervlak hebt en dat er 2 speakers wat hoger zitten / dichter bij je oor. Maar ja een 2x12 kan je altijd op zijn flightcase zetten om te raisen.

Je hebt trouwens ook bijna altijd een monitor voor je neus liggen.

Afgelopen weekend nog een band zien optreden waarbij de gitarist zijn cabinet gewoon aan de zijkant naast het podium had gezet met de speakers van hem af.

Speelde dus op vol vermogen maar kreeg het geluid terug door zijn monitor.

Post even soundsamples van je tophat met je 2x12 ;) ben wel benieuwd hoe die TopHat klinkt!

Inderdaad, eigenlijk neig ik nog het meest naar de 212 kast. Mijn voornamste zorg is eigenlijk dat ik echt mijn versterkertop recht wil doen. Geld is hierin van secundair belang. De Tophat is nogal zeldzaam in de EU en als ik me niet vergis heb ik zelfs het enige exemplaar in Nederland. De Tophat is 50 watt, maar klinkt veeeeeel grootser, zoals wel meer Amerikaanse amps. Ik heb Brian gerhardt (de eigenaar van het merk) persoonlijk thuis opgezocht en ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit, never nooit niet, zo'n verschrikkelijke versterkeraffinado te woord heb gestaan. De rest van mijn bevindingen horen meer thuis in een review van deze Marshallachtige versterker, die ik zeker binnen nu en een maand ga geven.
Het is dus nu een prioriteit voor mij, een zo goed mogelijke cab voor deze amp te kiezen. De speakerkeuze staat al vast, zoals vermeld, maar ik weet nog niet zo goed of ik dan wel een 412 of eeno versized 212 moet kiezen.
Dilemma Dilemma.

Dude
5 oktober 2008, 11:08
Dr staat hier op het forum veel info over de verschillen/overeenkomsten tussen bogner 4x12 en 2x12 en hoe zich dat verhoud tegenover andere merken.

Ik weet dat de oversized 2x12 van een ouwe bandgenoot qua druk en sound lekkerder klonk dan mijn marshall 4x12.

toneblo
5 oktober 2008, 11:15
Heb je ook wel eens aan 2x12 met century's gedacht?
Liggen dicht bij karakter van de v30's, misschien wat voor jou.
ik heb zo'n cab, hoeft niet weg, mag wel weg...

Mitch
5 oktober 2008, 11:23
Als makkelijk vervoer een rol speelt weet ik eerlijk gezegd niet wat het voordeel is van de OS2x12 ;) Da's zo ongeveer de grootste en lompste 2x12 die er is momenteel...

Dude
5 oktober 2008, 11:25
ahhhhh ik wil hem ook.....

zo duur alleen he ?

pol
5 oktober 2008, 11:27
4 x 12 is luider en klinkt ook wat anders.
ik was zelf geen fan van de bogner 4 x 12, vind de mesa traditional beter klinken, maar dat zal ook van het genre afhangen.

qua vervoer maakt het nu ook niet zoveel uit he. die 2 x 12 is bijna even lomp als een 4 x 12.

ieme
5 oktober 2008, 13:59
de 212 bogner oversized klinkt beter dan de 412 bogners vind ik...

casper innosence
5 oktober 2008, 14:00
4 x 12 is luider en klinkt ook wat anders.
ik was zelf geen fan van de bogner 4 x 12, vind de mesa traditional beter klinken, maar dat zal ook van het genre afhangen.

qua vervoer maakt het nu ook niet zoveel uit he. die 2 x 12 is bijna even lomp als een 4 x 12.

en van smaak/versterkergevoelig, ik vond de mesa in vergelijk et bogner, orange en engl weer de minder icm mijn amp

Nielsje
5 oktober 2008, 14:02
de 212 bogner oversized klinkt beter dan de 412 bogners vind ik...

Waarom heb je dan nog van 2 van 412 bogners??
Alhoewel, 4 x 212OS zou ook wel een beetje saai zijn ;)

ieme
5 oktober 2008, 14:14
Waarom heb je dan nog van 2 van 412 bogners??
Alhoewel, 4 x 212OS zou ook wel een beetje saai zijn ;)

ik zeg niet dat ie slecht klinkt, ik hou van greenbacks en mijn 150 watt top op een 50 watt 212 is niet verstandig... daarom zet ik em op mijn 100 watt 412 greenback... en die 412 v30 verkoop ik waarsch

Mr.Bluesbreaker
5 oktober 2008, 14:22
Krijg je met je Recto op greenbacks niet teveel blubber door de combinatie Ieme? Ik heb ook greenbacks, mijn amp heeft dan niet zo'n enorm laag als een recto maar bij mij kan het higain zegmaar nog net voordat het lelijke braggel word.

(of ben je daarom opzoek naar de mix van V30/GB?)

ieme
5 oktober 2008, 14:34
Krijg je met je Recto op greenbacks niet teveel blubber door de combinatie Ieme? Ik heb ook greenbacks, mijn amp heeft dan niet zo'n enorm laag als een recto maar bij mij kan het higain zegmaar nog net voordat het lelijke braggel word.

(of ben je daarom opzoek naar de mix van V30/GB?)

zal smaak zijn maar ik vind het wel oke zo, heb ook een aantal optredens gedaan met een 212 v30 en 212 greenback... beviel me eigenlijk ook wel... misschien dat ik uit luiheid die 412 gb wel meeneem naar gigs tegenwoordig.. staat klaar in flightcase...

Najera
5 oktober 2008, 15:32
Merci voor alle reacties. Ik twijfel nog steeds heel erg. Kijk, eigenlijk zou je zeggen dat als het even kon je voor de 'real deal', dwz de 412 gaat, maar hoewel dit in grotere ruimtes vast wel een meerwaarde heeft boven de oversized 212, ben ik een beetje bang dat dit in de huiskamer veel te veel vermogen oplevert, zeker in combinatie met mijn Top Hat die al erg groots klinkt.
Wat betreft 412's is mijn ervaring voornamelijk beperkt tot greenback-uitgeruste Marshall cabs, en dit is toch wel even iets anders.

jorrit
7 oktober 2008, 20:07
als geld van secundair belang is zoals je zo mooi zegt, waarom dan geen 1x12 voor thuis (of een 2 keer 12 als het echt van secundair belang is) en een 4x12 voor optredens...?

Zelf zou ik voor een oversized 2x12 van bogner gaan volume genoeg voor op t podim en als je geen metal speelt genoeg oomph

groovieguitarguus
8 oktober 2008, 21:45
Ik ben HEEEL tevreden met mijn 2x12 Bogner Oversized.
Heb laatst weer eens mijn Marshall 4x12 greenbacks aangesloten... snel weer terug. Ik plaats de bogner altijd wel wat hoger. Op een kist of enkele flightcase deksels er onder.

gr. Guus

Najera
12 oktober 2008, 02:58
Allereerst mijn excuses voor het uppen van dit topic, maar ik dacht dat het wel zo leuk zou zijn om het publiek ff mee te delen wat het uiteindelijk geworden is.
Welnu, ik ben op dit moment eigenaar van een bogner oversized closed back 212 met celestion vintage 30 speakers. 1 Hiervan ga ik zowieso vervangen met een g12h30 anniversary exemplaar omdat dit nou eenmaal mijn favo combinatie is. De Bogner 212 os heeft inderdaad, zoals al genoemd is, meeeeeer dan genoeg vermogen, mijn emplexador klinkt fantastisch.
Ik zou graag nog wat verder uit willen wijden, maar ik denk dat een aparte review (top hat emplexador + bogner os 212 v30/g12h30) hier meer voor geschikt is. Geef me een weekje en hij staat op gitaarnet forum.

bedankt voor alle goede raad,

Najera.

Toaster
13 oktober 2008, 08:58
He! Gefeliciteerd!

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar clipjes van deze top combinatie

Najera
13 oktober 2008, 15:52
Ik zal eens kijken wat ik kan doen. Ik krijg volgende maand pas opname matriaal, dus het zal nog wel eventjes moeten wachten.

Ik heb nog even een vraagje aan de Bogner 212 kenners. Ik maakte gisteren de kast open, en ik zag dat rond de plaatsen waar de schroeven zitten, er splinters hout los beginnen te laten. het zijn geen grote stukken ofzo, ongeveer 0.4 bij 0.7 mm, maar ik vraag me af of dit wel normaal is.
Later, toen ik de back panel weer vast probeerde te krijgen, merkte ik dat ie eigenlijk niet goed past. De balk, die door het midden loopt, steekt ietsjes te ver naar buiten, waardoor je enige kracht nodig hebt de boel weer goed vastgeschroefd te krijgen.