PDA

View Full Version : beste plectrum voor punkrock



xSophie
4 oktober 2008, 20:47
De laatste tijd vind ik het leuk om punkrock te spelen, dat betekend dat ik veel powerchords speel en ook heel snel. mijn plectra worden er niet echt beter op, ze zijn na 1 keer er me spelen helemaal bot en helemaal opgebruikt... dit is opzich logisch wat ik speel er mee, maar het gaat voor mijn idee toch een beetje te snel... want normaal gingen ze wel wat langer mee dan 1 speelbeurt... zijn er misschien plectra die het wat langer volhouden want ik gebruik nu dunlop tortex 1mm en ik heb ook dunlop nylon 1mm gebruikt... deze gaan allebei niet echt lang mee. Dus misschien zijn er hier ook wel mensen die punkrock spelen en dus wat tips voor mij hebben op dit gebied want ik blijf me lam kopen aan plectra.

Alvast bedankt,

soup
4 oktober 2008, 20:53
Misschien leren spelen? n/o ;)


Zelfs al zou ik echt rammen op mijn snaren met een 1mm plectrum dan blijft deze nog redelijk goed intact. =)

Joey Handsome
4 oktober 2008, 20:57
Ik denk dat je techniek niet helemaal goed is. Zo snel hoort het echt niet te gaan.
Zelf speel ik met een dunlop 1.14 punkrock. Zowel op bas als gitaar en dan gaan ze echt wel een weekje elke dag spelen mee.

xSophie
4 oktober 2008, 20:58
Als ik de plectrum (de dunlop 1mm tortex) van voren bekijk, dus met het schildpadje aan de voorkant, Slijt de punt heel snel, en dan vooral een beetje rechts van de punt.

Bram+
4 oktober 2008, 21:03
Misschien houd je de plectrum dan niet recht genoeg maar een beetje schuin waardoor de zijkant sneller afslijt i.p.v. dat je de snaar met het rechte vlak raakt.

Joey Handsome
4 oktober 2008, 21:04
Als het goed is zou je plectrum bij de punt aan beide kanten moeten slijten. Links en rechts. Het zou zeker niet zo snel moeten gaan en er zijn geen speciale plectra voor punkrock. Het zal echt je techniek zijn. Ik weet niet hoe lang je speelt, maar ik gok niet al te lang. Vroeger kreeg ik het zelf voor elkaar om m'n handen tot bloedens toe open te spelen. Dat gebeurt nu ook niet meer.

xSophie
4 oktober 2008, 21:06
tot bloedens toe is me nog niet gelukt maar ik speel nu ongeveer bijna 2 jaar waarvan ongeveer 8 maanden met les.

hoofd
4 oktober 2008, 21:09
Punkrock.. Dikke snaren en hard rammen, dan heb je gewoon een dik hard plectrum nodig. Niks van die slappe nylon of tortex rotzooi, maar gewoon de hard-plastic paarse 2.0 mm Dunlop 500, iets anders is niet mogelijk.

xSophie
4 oktober 2008, 21:12
Okee, die heb ik ook wel maar nooit echt geprobeert, vond ik iets te dik, maar ik ga hem nu wel ff uitproberen

hoofd
4 oktober 2008, 21:16
Aan te raden is om er met iets scherps of met een schuurpapiertje een paar keer langs de kant te gaan waar je 'm vasthebt, voor wat meer houvast. En dan goed stevig vasthouden en rammen met dat ding, ongenadelijk hard.

Lenweë Míriel
4 oktober 2008, 21:56
Als de 2 mm te dik is kan je ook wel de 1,5 mm dunlop 500 proberen.
erg fijn en slijt ook niet zo heel hard.

hoofd
4 oktober 2008, 22:08
Dat kan ook, inderdaad. Je bent dan wel een mietje, maar het kan.

Lenweë Míriel
4 oktober 2008, 22:46
Zal ik ze eens even overdwars anaal komen inbrengen bij je, kijken wie er dan een miet is. hoerjong :stop:
Dan zal ik gelijk wel even je ijskast leeg zuipen want jij bent toch al zo verpest dat je niks meer nodig hebt. :p

Snuiter
4 oktober 2008, 23:35
Zal ik ze eens even overdwars anaal komen inbrengen bij je, kijken wie er dan een miet is. hoerjong :stop:

miet·je het; o (scheldw, inform) 1 mnl homoseksueel 2 slappeling, halve zachte

Kietterd
5 oktober 2008, 01:31
Ik speel ook punk rock, en ram ook redelijk hard op de snaren. Ik heb met Dunlop tortex 1 mm toch zeker wel een maand of 2 gedaan.

toon-
5 oktober 2008, 11:33
Ik denk toch dat dit aan je techniek ligt, hoor. Ik speel voornamelijk thrash metal, en altijd met een nylon plectrum van 1mm. Hier doe ik wel een paar maanden mee, ondanks ik elke dag ongeveer een uur speel.

pannekoek
5 oktober 2008, 12:33
probeer dunlop tortex 1mm plectrums, gaan eeuwig mee

Jellyfish00
5 oktober 2008, 13:34
probeer dunlop tortex 1mm plectrums, gaan eeuwig mee
Misschien moet je de openingspost nog een keertje goed doorlezen....

toon-
5 oktober 2008, 14:27
ik gebruik nu dunlop tortex 1mm en ik heb ook dunlop nylon 1mm gebruikt... deze gaan allebei niet echt lang mee.


probeer dunlop tortex 1mm plectrums, gaan eeuwig mee
Inderdaad toch minstens de openingspost lezen :chicken:

TimmU
5 oktober 2008, 14:36
Punkrock.. Dikke snaren en hard rammen, dan heb je gewoon een dik hard plectrum nodig. Niks van die slappe nylon of tortex rotzooi, maar gewoon de hard-plastic paarse 2.0 mm Dunlop 500, iets anders is niet mogelijk.
ik speel altijd met paarse dunlops, uitstekende dingen.

Mr.Fingers
5 oktober 2008, 15:28
Voor het stevigere beukwerk op m'n jazzmaster (Dinosaur Jr, Sonic Youth,...) gebruik ik Dunlop "Gator Grip" 1.14mm (die met dat witte poeder op, en het krokodilletje) (http://www.jimdunlop.com/index.php?page=products/pip&id=20&pmh=products/picks). Ze zijn vrij stug, maar liggen toch vlot in de hand, en geven een ontzettend pompende & dragende sound (ik gebruik ze ook voor bas). Ook "Fender Tortoise HARD" zijn vrij goede plectra

Levitation
5 oktober 2008, 15:58
Ik heb ook jarenlang punkrock gespeeld (wel vooral de Ramones-variant, die snelle boel vond ik nooit leuk om te spelen) en toen speelde ik nog met Dunlop 0.73 mm picks (de grijze) op .09 d'Addario snaren.

Vandaag de dag speel ik met 1 mm (de zwarte dus) op .09 d'Addario's en Ernie Ball Super Slinky's en daar hou ik het nog heel lang bij denk ik. Punkrock draait absoluut niet om op de snaren rammen...

Ik heb al veel beginnende gitaristen op hun snaren zien rammen dat hun armen er bijna van uit de kom leken te vliegen. Dat is mijns inziens absoluut niet nodig. Je pols in de buurt van je bridge houden en de snaren niet te hard maar wel efficiënt aanslaan, dàt is de juiste techniek naar mijn mening. En ook daadwerkelijk met je pols spelen en niet met je bovenarm. Zo oefen je met minder "kracht" meer attack uit en zo klinkt het hele boeltje ook wat zuiverder.

Plectrums zou ik wel nooit dunner dan 0.73 mm nemen, maar ook zeker niet dikker dan 1.5 mm. (Behalve bij oerdikke snaren dan.)

Tapirdier
5 oktober 2008, 16:23
probeer dunlop ultex 1.5 mm. Ik volgens mij breek je eerder een snaar dan één van die dingen.

aaronstonebeat
5 oktober 2008, 20:03
Niet dat ik veel punk speel, maar ik gebruik sinds enige tijd alleen nog Dunlop's Big Stubby (hard en 3 mm dik). Ik ging op een gegeven moment steeds dikkere plectrums proberen tot ik op deze uitkwam; nu wil ik niet anders meer. En dat terwijl ik jaren en jaren met witte sharkfins heb gespeeld.