PDA

View Full Version : welke trussrod het beste?



grizzly
4 oktober 2008, 19:36
Hi gitarist's,

Ik ben zover dat ik een trussrod moet bestellen voor mijn Strat-achtige zelfbouwgitaar.
Mijn voorkeur gaat uit naar een dual action.
Het liefst in nederland/europa te bestellen ivm eventueel invoer gezeur.
Als er al te spreken valt over "de beste" trussrod, welke kunnen jullie mij aanraden? en weet iemand de afmeting ervan ivm het fresen?

JipStoop
4 oktober 2008, 20:40
Trussrods, ook de dual action, kun je hier bestellen: klik (http://www.guitarsupplies.nl/)

JacquesLeDick
4 oktober 2008, 21:23
Trussrods, ook de dual action, kun je hier bestellen: klik (http://www.guitarsupplies.nl/)
Guitarsupplies is zeer goed! Stuur hen een mailtje en krijgt snel antwoord, een aanrader!

grizzly
4 oktober 2008, 22:32
Guitarsupplies heeft inderdaad trussrods. Op hun site geven ze helaas zeer sumier informatie over de trussrods. Geen info over merk, geen kwaliteit voor en nadelen t.o.v. de een of de ander, helemaal niets.
Er staan alleen 3 trussrods met een verschillende prijs, en dat er 1 een Martin style U channel is.
Kan ik nergens een Hotrod bestellen? Daar is in ieder geval wat info over te vinden.

jan jansen
4 oktober 2008, 23:04
Guitarsupplies heeft inderdaad trussrods. Op hun site geven ze helaas zeer sumier informatie over de trussrods. Geen info over merk, geen kwaliteit voor en nadelen t.o.v. de een of de ander, helemaal niets.
Er staan alleen 3 trussrods met een verschillende prijs, en dat er 1 een Martin style U channel is.
Kan ik nergens een Hotrod bestellen? Daar is in ieder geval wat info over te vinden.


Volgens mij staat er voldoende info,meer als de afmetingen heb je toch niet nodig?En anders een meeltje eraan wagen,geheid dat je snel antwoordt krijgt.

JJ

aaronstonebeat
4 oktober 2008, 23:23
Ik maak m'n trussrods zelf, van stukken draadijzer; 'n moer, 'n ringetje en iets om 'm te verankeren. 't Is wel 'n beetje werk, maar voor minder dan 'n euro heb ik m'n trussrod eerder dan 'n bestelde in huis is.
't Is uiteindelijk maar een stang waar je wat spanning op moet kunnen zetten.

grizzly
4 oktober 2008, 23:50
Ik heb nog wel wat stangen 6mm RVS schroefdraad staan.
Hoe maak ik daar dan een dual action trussrod van? :p

aaronstonebeat
5 oktober 2008, 00:05
Mmm, even denken. Stel hij zit onderaan de hals los zonder dat-ie heen en weer kan (door daar bv. 2 moeren vast te lassen), dan zou je bovenaan een 'verankerde moer' willen hebben, een of ander stuk metaal met een getapt gat erin dat verankerd is onder de topkam. Als je dan een sleuf in het bovenste uiteinde van de pen zaagt, kun je die met een schroevendraaier zowel heen als weer draaien. Voila dual action. Misschien zou je ook bovenaan een moer met voldoende speling vast kunnen lassen zodat je met een sleutel heen en weer kunt draaien.
Stripje hout met een lichte bolling onderaan erop lijmen voor de kromming en you're ready to rock!

aaronstonebeat
5 oktober 2008, 01:10
Maar waarom zou je dual action willen hebben? Halzen buigen, bij mijn weten, alleen de verkeerde kant op als de fretslots een te krappe maat hebben.

Of je zou een slidespeler moeten zijn die van extreem hoge actie houdt. En in dat geval is een hogere topkam makkelijker.

grizzly
5 oktober 2008, 15:31
Pfff, RVS lassen, daar haal ik weer wat op mijn hals :p .
Zo duur is een trussrod nu ook weer niet.

Ik weet niet of er veel verschil tussen trussrods zit.
Dual aktion leek me verstandig onder het principe "beter mee verlegen dan om verlegen" het kost niet veel extra.
Maar als het in de toekomst nodig blijkt, zit ie er in ieder geval in.

Ik heb verhalen gelezen van verroeste en brekende trussrods. Daarom wilde ik kiezen voor het beste model.

aaronstonebeat
5 oktober 2008, 16:20
Ach ja, gewoon doen dan.
Idd even GuitarSupplies mailen, krijg je vast meer info.

G.G.
5 oktober 2008, 17:02
Guitarsupplies dual action gebruik ik ook. Zijn exact dezelfde als die ik eerder van Stew Mac heb ontvangen dus dat zit wel goed. Zeker met lompe dikke halzen is dual action soms echt wel nodig

st.robot
5 oktober 2008, 17:33
ik heb ook nog een vraagje over zo'n truss-rod, ik heb er nu ook gebruikt van guitarsupplies (dual-action)

maar hoe hard kan je zo'n hals 'forceren' , kromtrekken bedoel ik dus. Er staat natuurlijk wel spanning op maar hoe hard kan je gaan voor er iets misloopt (misschien is de enige manier om dat te weten te komen destructief onderzoek, maar ik zou het gewoon eens willen weten)

(sorry voor het hi-jacken van het topic)

madman
5 oktober 2008, 22:25
ik heb ook nog een vraagje over zo'n truss-rod, ik heb er nu ook gebruikt van guitarsupplies (dual-action)

maar hoe hard kan je zo'n hals 'forceren' , kromtrekken bedoel ik dus. Er staat natuurlijk wel spanning op maar hoe hard kan je gaan voor er iets misloopt (misschien is de enige manier om dat te weten te komen destructief onderzoek, maar ik zou het gewoon eens willen weten)

(sorry voor het hi-jacken van het topic)

Zolang je er geen hoogspanningskabels op gaat leggen, en de trussrod niet te snel veel gaat draaien zal het allemaal wel meevallen...
Denk eerder dat een hals kapot gaat als je de belasting erop te vaak te erg varieert.

barno
6 oktober 2008, 00:33
ik heb ook nog een vraagje over zo'n truss-rod, ik heb er nu ook gebruikt van guitarsupplies (dual-action)

maar hoe hard kan je zo'n hals 'forceren' , kromtrekken bedoel ik dus. Er staat natuurlijk wel spanning op maar hoe hard kan je gaan voor er iets misloopt (misschien is de enige manier om dat te weten te komen destructief onderzoek, maar ik zou het gewoon eens willen weten)

(sorry voor het hi-jacken van het topic)

niks forceren, truuk bij TR : er maximum 1 kwartdraai per keer aan te geven en dan hals 10 minuutjes ofzo zich laten zetten, dan indien nodig nog es een kwartdraai...
enfin, zo doe ik het, and it works for me