PDA

View Full Version : Moeite met grepen



Muzieknono
4 oktober 2008, 12:19
Hallo beste mensen, ik merk dat ik moeite heb om over 4 fretten te spelen, mijn pink kromt naar binnen.
Zijn er onder jullie die daar een oplossing voor hebben, Oefeningen of zo, behalve dan veel doen, want daar ben ik dus druk mee bezig maar ik verkramp steeds.
Alvast bedankt :metal:

G.G.
4 oktober 2008, 12:47
Kijk eens of je je gtaar iets schuiner of juist minder schuin kan houden, soms scheelt dat. Neem optijd je pauzes en forceer niets. Het heeft gewoon tijd nodig en komt vanzelf.

Reel Big Fish
4 oktober 2008, 13:21
Wat kan helpen:

- elleboog meer naar buiten brengen
- duim beter op de hals leggen, dus meer haaks. Als je je duim namelijk meer in het verlengde van de hals legt, hebben je vingers minder bereik. Probeer maar eens!

Oefeningen zijn er zat, bijvoorbeeld wijsvinger 1e fret, middelvinger 2e fret, ringvinger 3e fret en dan pink 4e fret. Hetzelfde op de volgende snaar enz enz.

Veel succes

Sterik
5 oktober 2008, 17:09
gewoon veel oefenen, dat soort dingen komen vanzelf wel
ik had eerst erg veel moeite met tears in the rain van Satriani, dat eerste akkoord, en nu kan ik hem ook spelen zonder pink
zolang je vingers maar niet kunstmatig gaat oprekken is het goed

en kijk op www.youtube.com, zoek bijvoorbeeld op spyder guitar excersise oid, dan krijg je van die leuke vingerbrekers

succes!

-=JEROEN=-
5 oktober 2008, 21:35
Duim plaatsing is erg belangrijk. Zet je duim eens in het midden van de hals. Of wat dichter naar of verder van je pink. Als ik een pink-strek doe, dan schuif ik mn duim dichter naar mn wijsvinger toe.

Luca P
6 oktober 2008, 10:14
Heeft je gitaar de goede mensuurlengte voor je handen ...hahaha...
Ik speelde jaren op ee Gibson met mensuur lengte van 25"(inch).
Eh...de Gibson Les Paul zit geloof ik op 24¾".
Dat betekent dat de frets van de LP dichter bij elkaar liggen. Een klassieke gitaar heeft standaard volgens mij ook een mensuurlengte van 25". Dat merk je dus duidelijk met spelen.
Ik zat altijd te klooien met mijn kleine handen op die 25" gitaar...
Gelukkig heb ik af en toe na 30 jaar spelen nog steeds moeite met sommige akkoorden vooral als je ze 20 keer moet herhalen in een nummer.
Een reden dus om door te oefenen tot je ze makkelijk wel kunt pakken.

Guitarmania
6 oktober 2008, 22:21
Ben je bewust van je fysiek. Sommigen kunnen beter uitstretchen dan anderen. Ga het niet overspannen. Sommige metalisten zoals Vai kunnen ellenlang stretchen, Mike Stern zoekt het binnen korter bereik. Ga geen dingen doen die je fysiek niet kan, want ik heb er ellende mee gekregen (RSI).

Muzieknono
7 oktober 2008, 06:41
Allemaal hartstikke bedankt, het rare is dat ik best grote handen heb maar ik zal veel oefenen, ben ook pas 2 maanden bezig, dus het zal zich allemaal nog wel uitwijzen.
Groeten Dirk Jan :metal:

JelmerOnGuitar
7 oktober 2008, 14:07
Oefeningen zijn er zat, bijvoorbeeld wijsvinger 1e fret, middelvinger 2e fret, ringvinger 3e fret en dan pink 4e fret. Hetzelfde op de volgende snaar enz enz.
Hehe precies, de bekende 1234:D.. Ik gebruik hem zelf ook nog vaak, in het begin zorgt het er voor dat je gevoel voor de fretten en je hals en gitaar ontwikkelt! Veel blijven spelen! Oefenen!:D

Succes.