PDA

View Full Version : Geisoleerd opname cabinet (gitaar)



The Lo Lands
4 oktober 2008, 10:19
Ik heb een vraag betreffende de aanschaf van een geisoleerde opname cabinet enwel de AxeTrak (http://www.jlhproducts.com/axetrak/main.asp). Heeft iemand ervaring met dergelijke apparaten en zijn er misschien betere/andere varianten? Ik speel zelf pop, (heavy)rock, funk, zowel slag als solo. Ik kan de Axetrack helaas niet uitproberen en zal dit product uit Amerika moeten bestellen. De prijs lijkt mij redelijk met een 400 dollar, toch? Ik wil hem voornamelijk voor thuis gaan gebruiken met m'n huidige setup voor m'n eigen (huis- tuin en keuken)opnames : )

bass blom
4 oktober 2008, 10:47
zie ik het goed snel ff, dat er een 6 inch speakertje in zit? :eek:
dan zou ik me nog eens over de bol krabben.
aan de andere kant, met de juiste instelling is er vast wel een goed geluid uit te halen met het voordeel van geen lawaai naar buiten en naar binnen.

The Lo Lands
4 oktober 2008, 10:53
zie ik het goed snel ff, dat er een 6 inch speakertje in zit? :eek: dan zou ik me nog eens over de bol krabben.Vandaar dat ik het eerst even hier aanhaal Bas : ) Het is als vervanging voor de guitar moddeling software! Dit lijkt mij een meer realistische oplossing als je je eigen sound wil vastleggen zonder je buren op stang te moeten jagen met je versterker vol open. Er zijn ook 12" varianten (ander merk), maar volgens diverse reacties zijn de gebruikers toch meer te spreken over deze Axetrak? Het blijft lastig als je het niet even kan uitproberen maar de opzet vind ik subliem imo.

bass blom
4 oktober 2008, 11:09
er zijn er meer volgens mij ja.
ik zou voor de optie gaan er zelf 1 te bouwen.
uiterlijk is niet belangrijk, je hoeft er niet mee on stage te schitteren.
dus wat pklankjes en isolatie en 1 vintage 30 of iets dergelijks en een zooi isolatie spul.
dan een mic er in die je nog iets verstellen kan..

The Lo Lands
4 oktober 2008, 11:21
Dat zei een vriend ook al van me! Ik zag dat Randall ook dit soort producten verkoopt met een 12" V30 speaker wat mij persoonlijk wel meer aanspreekt ivm m'n Orange RV50H! Ik heb al een sm57 welke ik in de behuizing zou kunnen plaatsen en welke je dan zo zou moeten bouwen dat je eventueel ook een andere mic kan plaatsen. Het is iets om over na te denken al denk ik wel dat een product als de Axetrak goed getest is en optimaal gebruik maakt van zijn componenten, iets wat als je het zelf maakt ook een beetje op goed geluk gaat worden vrees ik.

pol
4 oktober 2008, 11:26
heb je al cab impulses getest ? klinkt ook zeer realistisch.

http://relivethefuture.com/music/patches/GuitarHacksImpulses.rar hier heb al wat prima impulses.

een programma om ze in te laden :

http://www.voxengo.com/product/boogex/

zet wel het amp sim gedeelte af, en gebruik enkel de cab sim

moet je enkel nog de line out van je versterker opnemen, of als die dat niet heeft, een d.i. op de speakeruitgang zetten.

The Lo Lands
4 oktober 2008, 11:29
heb je al cab impulses getest ? klinkt ook zeer realistisch.Wel via de Peavey Revalver MKIII software. Of bedoel je wat anders middels een hardwarematig apparaat. Het punt is dat ik mijn versterker wil opnemen met mijn pedalenplank aangesloten e.d.! Rechtstreeks vanuit de versterker (Orange RV50H) in je preamp inpluggen is hierbij geen optie!

pol
4 oktober 2008, 11:43
revalver kan dat ook ja.

moet je enkel nog de speakeruitgangen van je versterker opnemen, of de line-out als die dat heeft.

de fx-sent zal ook wel werken, alleen heb je dan de eindtrap niet mee...

met iets als een palmer pdi-3 of een hotplate kan je ook het speakersignaal naar je opname-apparaat sturen.

als de speakers aangesloten blijft is het nog eenvoudiger, dan lukt het ook met een d.i. box die speakersignalen aankan, zijn al vrij veel goedkopere die dat kunnen.

Roman
4 oktober 2008, 11:50
Nadeel van zo'n gesloten doosch is dat je gitaar geluid er niet beter op wordt. Je houdt met name veel mid over.

Als je een zooi "isolatie" materiaal er in plakt, zoals iemand opmerkte, zul je veel (mid) hoog gaan verliezen omdat het materiaal absorbeert ipv isoleert. Daarnaast heeft het laag niet genoeg ruimte om zich te ontwikkelen. Wat je overhoudt is niet een erg fraai geluid maar voor sommige doel einden toch prima te doen! (denk aan thuis opnames voor test/demo/songschrijven etc)
In de "studio" kun je de partijen dan wel echt goed opnemen uiteraard.

Zelf bouw is goed te doen, ik heb er zelf ook al een paar gemaakt. Zorg voor een "zware" bekisten. Massa zal isoleren. Dus 2 lagen 15mm MDF en alles afkitten, dan kom je een heul eind. Meer massa=meer isolatie. EN, jaja, toch aan de binnenkant bekleding aanbrengen met name achter de microfoon en speaker ivm heeeel veeel reflecties die je gaat krijgen. Achter de speaker zou ik een hele dikke laat glaswol plaatsen.

The Lo Lands
4 oktober 2008, 12:00
revalver kan dat ook ja.

moet je enkel nog de speakeruitgangen van je versterker opnemen, of de line-out als die dat heeft.

de fx-sent zal ook wel werken, alleen heb je dan de eindtrap niet mee...

met iets als een palmer pdi-3 of een hotplate kan je ook het speakersignaal naar je opname-apparaat sturen.

als de speakers aangesloten blijft is het nog eenvoudiger, dan lukt het ook met een d.i. box die speakersignalen aankan, zijn al vrij veel goedkopere die dat kunnen.De Orange heeft helaas geen line-out. Ik ga eens opzoek naar een DI of hotplate. Hoewel ik eigelijk even geen simulatie wil is het misschien wel iets om uit te proberen. Tanks voor de info!

@Roman: het zal inderdaad wel wat meer mid gaan opleveren maar ik denk dat hier wel een soort composatie in de mic met EQ zal zitten (als je een kant en klaar apparaat als bijv. de Axetrak aanschaft)?!

bass blom
4 oktober 2008, 12:06
@Roman: het zal inderdaad wel wat meer mid gaan opleveren maar ik denk dat hier wel een soort composatie in de mic met EQ zal zitten (als je een kant en klaar apparaat als bijv. de Axetrak aanschaft)?!

de plaatsing van de mic..
in een gesloten doos zal dat vergelijkbaar zijn met een mic voor een speaker met beamblocker, grillig dus, maar niet onmogelijk een sweet spot te vinden.

The Lo Lands
4 oktober 2008, 12:23
de plaatsing van de mic..
in een gesloten doos zal dat vergelijkbaar zijn met een mic voor een speaker met beamblocker, grillig dus, maar niet onmogelijk een sweet spot te vinden.Mijn punt dus! Het zal nooit 100% het gewenste resultaat opleveren als met een Mic voor je cabinet maar het zal wel beter zijn dan middels simulatie software denk ik.

Ik zat net even te kijken naar de THD hot plate. Jeeuz, die apparaten kosten ook al rond de 400 euro!!! Dan zou ik eerder kiezen voor de alles in één oplossing van Axetrak :dontgeti:

peter_heijnen
4 oktober 2008, 13:09
Ik vind die axetrak opzich al best goed klinken eigenlijk, maar dat idee van die axetrack 112 vind ik eigenlijk briljant, zo'n axetrak meteen ingebouwd in een 1x12 gitaarmonitor!

Als je dan kijkt naar die axatrack 312 zou ik bijna op zoek gaan naar een oude 4x12 om daar 1 speaker uit te slopen en in de vrijgekomen ruimte zo'n isocab in te bouwen. Kan natuurlijk ook met een oude 2x12.

Wat betreft die 6,5 inch speaker, dat zou best eens juist de goede keus kunnen zijn gezien de kleine ruimte waarin dat ding zijn werk moet doen.

Nog een isobox btw:
http://www.reussenzehn.de/
Klik eerst op 'musiker', en daarna op 'guitar recording box'.
Vanaf 499,- maar dan met 10" alnico speaker.

peter_heijnen
4 oktober 2008, 13:11
Mijn punt dus! Het zal nooit 100% het gewenste resultaat opleveren als met een Mic voor je cabinet maar het zal wel beter zijn dan middels simulatie software denk ik.

Ik zat net even te kijken naar de THD hot plate. Jeeuz, die apparaten kosten ook al rond de 400 euro!!! Dan zou ik eerder kiezen voor de alles in één oplossing van Axetrak :dontgeti:
Heb je al uitgerekend hoeveel die axetrak moet kosten incl alle ver- en invoerkosten?

The Lo Lands
4 oktober 2008, 16:46
Heb je al uitgerekend hoeveel die axetrak moet kosten incl alle ver- en invoerkosten?De Axetrak zelf kost 400 dollar en om te verzenden nog eens 40 dollar dus dat is omgerekend zo'n 320 euro. Wat betreft VAT kan het soms inclusief zijn maar moet ik nog even checken inderdaad!

guhlenn
6 oktober 2008, 08:39
Ik zou het zelf bouwen. Maar blijft een compromis.

pol
6 oktober 2008, 08:46
met die impulse cab sims die je nu hebt vind ik zo'n isocab toch vrij overbodig worden, zo dichtbij zit dat geluid al bij een gemicte cab, en het leuke is, je kan zelf impulses van je eigen cab maken, moeilijk is dat niet.

en over een 6,5 speaker heb ik toch zwaar mijn twijfels, zal toch heel anders klinken dan een 12 inch... ben toch eerder geneigd te blijven met iets waarvan ik zeker ben dat het goed werkt.

harrie-beton
6 oktober 2008, 11:29
los van het feit dat ik een modeling freak ben zou ik geen 6 inch speaker gebruiken. Ik hoor een groot verschil in middentonen tussen Celestion G12 en elke 6 inch gitaar speaker. Bouw dan een kastje en isoleer zelf. Zet er een microfoon voor met een mini statief en je bent goedkoper uit en met een veel betere klank.

Dick Wolkendeck
7 oktober 2008, 13:32
Hoi ik heb een gesloten 1 x 12" speaker cab van Koch (USA music import prijslijst 491 Eur - ik betaalde 365 Eur bij Conijn een jaar of wat geleden) in een grote oude flightcase gezet (1,30 x 80 x 80 of zo, tweedehands voor 50 Euri). In de flightcase op alle vlakken van dat pyramideschuim geplakt. Sm 57 op klein statief voor de cab. Verder nog 2 dikke schuimpanelen schuin binnen in de flightcase gezet tegen reflecties.

Het resultaat is ,... Check de solo vanaf 2:23 van http://www.seraphique.com/mp3/anywhere.mp3

Of de solo vanaf 2:42 van http://www.seraphique.com/mp3/chrysalis.mp3.

Overige gitaren zijn traditioneel opgenomen.



Wat vinden jullie ervan?

HaroldA
7 oktober 2008, 14:35
Ik zat net even te kijken naar de THD hot plate. Jeeuz, die apparaten kosten ook al rond de 400 euro!!! Dan zou ik eerder kiezen voor de alles in één oplossing van Axetrak :dontgeti:
Ik ook als ik jou was. Ik heb een Koch Loadbox en die kan ook een gesimuleerd cabinet geluid naar je mixer sturen, maar dat klinkt werkelijk nergens naar...

Het geluid lijkt een beetje alsof je direct je preamp/overdrive pedaaltjes op je tafel aansluit...

pol
7 oktober 2008, 14:38
tuurlijk klinkt dat ergens naar, maar daar heb dan die plugins voor die met impulses werken.

al die hardware speakers sims zoals palmer pdi-3, redbox, marshall se-100 leggen het daar tegen af.

een goedgeplaatste mic voor een goedklinkende kast is natuurlijk nog steeds wat beter, maar veel scheelt het niet meer. impulses geven je ook wel meer opties achteraf.

The Lo Lands
11 oktober 2008, 15:35
Hoi ik heb een gesloten 1 x 12" speaker cab van Koch (USA music import prijslijst 491 Eur - ik betaalde 365 Eur bij Conijn een jaar of wat geleden) in een grote oude flightcase gezet (1,30 x 80 x 80 of zo, tweedehands voor 50 Euri). In de flightcase op alle vlakken van dat pyramideschuim geplakt. Sm 57 op klein statief voor de cab. Verder nog 2 dikke schuimpanelen schuin binnen in de flightcase gezet tegen reflecties. De geluidsfragmenten klinken lekker Dick! Ik ga hoofdwaarschijnlijk er toch maar één zelf bouwen met 12" Celestion V30 omdat de 6" in de AxeTrak mij toch gaat tegenvallen vrees ik! De oplossing van een klein cabinet in een flightcase of anders lijkt mij ook wel een idee! Ik heb een gesloten cab van Orange met een 12" V30 welke hiervoor prima geschikt zou zijn. Binnenkort ga ik verhuizen en ga ik op de zolder een muziekkamer cq homestudio bouwen en dacht eraan om een soort 'kast/ruimte' te bouwen onder het schuine dak welke geisoleerd is en waarin ik een cabinet met mic/stand kwijt kan voor opnames(?). Ik zal dit nog even goed overdenken wat praktisch en optimaal isolerend werkt. In iedergeval bedankt voor jullie suggesties en tips!