PDA

View Full Version : Hersnaren



heiditjj
4 oktober 2008, 09:10
Hallo gitaarnetters en excuses als er al een soortgelijk onderwerp is, zou je me dan de link kunnen sturen want ik kan nergens een bruikbaar topic vinden!

Ik wil mijn gitaar hersnaren en ik wil het eerst graag zelf proberen voor ik hem wegbreng.

In principe snap ik het wel, maar ik heb geen flauw idee hoe ik de brug moet hersnaren :???: Het gaat om een Washburn X10 en misschien overbodig, maar dit (http://img503.imageshack.us/my.php?image=dscn3143ig5.jpg) is de brug.

Dus de vraag: hoe krijg ik de oude snaren uit de brug en zet ik de nieuwe erin?

Als ik het beter niet zelf kan doen hoor ik dat natuurlijk ook graag.

Bedankt alvast voor de moeite

R2on
4 oktober 2008, 09:27
Youtube filmpjes?


http://nl.youtube.com/watch?v=jhV2UiCnC6E

http://nl.youtube.com/watch?v=0lIa6S72j28


dat zal je wel op weg helpen, verder zoeken levert meer op, ik heb maar 10 seconden gekeken ofzo :P

succes!

richwoodplayer
4 oktober 2008, 09:30
de snaren zijn er vanaf de achterkant van je gitaar ingestoken.
de snaren gewoon bij de tuners los draaien, dan bij de brug naar beneden duwen en dan komen je snaren er aan de achterkant uit, dan kan je ze er zo uit trekken.
als je er nieuwe opzet, de snaren vanaf de onderkant door het goeie gaatje naar bove duwen dat de snaar door de brug heen gaat. dan kan je de snaar door de tuner doen en draaien tot de snaar er ongeveer 2x omheen zit, afknippen en stemmen! ;)

Kakihara
4 oktober 2008, 09:34
Nuttig topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=91773)

heiditjj
4 oktober 2008, 10:17
Bedankt!! Ik heb het kapje er aan de achterkant even afgehaald en inderdaad ;) Maar ik vond het niet verstandig om eerst zelf vanalles los te draaien enzo om er dan achter te komen dat ik de boel gemold heb.

Ik heb aan de hand van het topic wat je net postte mijn snaren erop gezet en het was met een klein half uurtje klaar, voor een eerste keer vind ik dat best netjes :P

Bedankt voor de hulp!

EDIT: en nu hoor ik een pets en knapt de hoge E! Nou ja, zo ff naar de muziekwinkel nieuwe snaren halen.

richwoodplayer
4 oktober 2008, 11:20
tjah, niet te strak aandraaien he!
wel gewoon stemmen met het apparaatje ;)

Mitch
4 oktober 2008, 13:09
Te strak aandraaien? Wat moet ze dan, naar een dubbele drop D?
Heel vaak zijn de zadels van beginnersgitaren veel te scherp en knappen snaren om de haverklap. Een vijltje doet wonderen...

teajay
4 oktober 2008, 13:16
hm, ik begon met een richwood en snaren zijn daar never op geknapt, ook al gebruikt ik de tremolo natuurlijk veel te veel. :strat:

woensdag wel een bassnaar geknapt, dat was toch wel een hele gewaarwording.

richwoodplayer
4 oktober 2008, 18:33
hm, ik begon met een richwood en snaren zijn daar never op geknapt, ook al gebruikt ik de tremolo natuurlijk veel te veel. :strat:

woensdag wel een bassnaar geknapt, dat was toch wel een hele gewaarwording.

bij mijn richwood knappen ze ook zelden, alleen de hoge E nog wel eens als die echt gaar aan het worde is.

Thundermane
4 oktober 2008, 23:22
Te strak aandraaien? Wat moet ze dan, naar een dubbele drop D?
Heel vaak zijn de zadels van beginnersgitaren veel te scherp en knappen snaren om de haverklap. Een vijltje doet wonderen...
Denk het ook, heb laatst geprobeerd om m'n pa z'n oude gitaar te hersnaren, wat denk je? De hoge E snaar knapte terwijl gewoon bezig was met hersnaren zoals altijd.
Wel apart eigenlijk, bij m'n pa gaan de snaren zo weinig kapot, dat hij niet eens weet hoe je snaren moet vervangen :p

heiditjj
5 oktober 2008, 07:36
Tsja, ik was ook bezig met op stemming brengen, hij was nog te laag. Gisterenavond nieuwe snaar erop gezet en geen problemen.
Ik heb ze vervangen omdat er 008 op zat en dat speelde niet echt prettig en het klonk naar mijn mening ook voor geen meter!

Ik heb nu alleen het probleem dat ik, met name op de A, een soort van fretbuzz heb, maar de snaar raakt de frets niet als ik hem aangeslagen heb. Wat zou het probleem kunnen zijn? Heb ik misschien iets fout gedaan?

richwoodplayer
5 oktober 2008, 11:48
dat heb ik nou ook op de G snaar.. :angry:
heb het geprobeerd weg te krijgen door me brug zadeltje naar voor en achter te draaien maar het blijft maar zitten, maar ik hoor het versterkt niet.

toon-
5 oktober 2008, 21:02
Ik heb nu alleen het probleem dat ik, met name op de A, een soort van fretbuzz heb, maar de snaar raakt de frets niet als ik hem aangeslagen heb. Wat zou het probleem kunnen zijn? Heb ik misschien iets fout gedaan?
Hoogstwaarschijnlijk raakt de snaar een of meerdere frets wel hoor. Dit is gewoon moeilijk om te zien, meestal zit het zo ergens rond de 12de fret.

richwoodplayer
5 oktober 2008, 22:42
moet dan de neck wat worden versteld als de brugzadeltjes omhoog of naar beneden draaien niet werkt?

Riverdale27
6 oktober 2008, 16:29
Nooit bang zijn om je gitaar eens open te schroeven hier en daar hoor... zo snel gaat dat allemaal niet kapot :)

Zamalan
6 oktober 2008, 16:37
De eerste keer ik verse snaren op legde heb ik de hoge E (of B) ook door gedraaid. Ik had de snaar goed vast gedraaid, stembakje aangesloten, ik zag dat hij te laag was en draaide vaster. Pets snaar knapt en een mooie snee in mijn hand.
Ik had dus initieel al veel te strak gedraaid, en probeerde strakker te draaien tot aan de gewenste noot (maar dan een octaaf hoger).

Geleerde les: begin al met op je bakje te kijken ook al staat hij veels te laag gestemd.

Sindsdien (9 maand, 4 hersnaringen) nog geen snaar geknapt zelfs niet tijdens spelen of stemmen.

Eko
6 oktober 2008, 18:28
Er zijn tal van zaken die de bespeelbaarheid van je instrument beinvloeden. De hoogte van je topkam tot en met de kromming van je hals. Het is allemaal geen raketwetenschap maar een beetje studie doet wonderen. Er zijn meerdere topics over geweest en prachtige manieren zijn al beschreven over het opnieuw besnaren van je axe.
Als je niet van dikte wisselt is het niet moeilijk. Als je dat wel doet, dan doen kleine afstellingen al wonderen. Doe kleine stappen per keer en het gaat best lukken.

keessie
6 oktober 2008, 20:21
dat heb ik nou ook op de G snaar.. :angry:
heb het geprobeerd weg te krijgen door me brug zadeltje naar voor en achter te draaien maar het blijft maar zitten, maar ik hoor het versterkt niet.
Hey Richy als je je brug zadel naar voor en naar achter draait heb je kans dat je intonatie niet zuivert meer is

keessie
6 oktober 2008, 20:25
Heb nog wat gevonden misschien heb je hier wat aan

Hals
Hierna is de hals aan de beurt. Zie aanschaf hoe je de hals kunt schouwen. Hieronder zie je hoe je de hals kunt afstellen met behulp van een capo en de voelermaatjes. Zet de capo op de eerste fret en druk met je vinger de dikke e-snaar in rond de vijftiende fret. Meet nu met het voelermaatje in het midden van de hals hoe groot de afstand tussen de fret en de snaar is. Deze afstand zou ongeveer 0,3 mm moeten zijn.
3. Zadels
Nu komen we bij het op hoogte brengen van het brugzadel. Dit is bij akoestische gitaren het witte stripje van plastic of been in de brug op de kast. Bij elektrische gitaren zijn het vaak losse zadels, die met een 1,5 mm limbussleuteltje te verstellen zijn. Meet de snaarhoogte tussen de dikke e-snaar en de twaalfde fret. Doe hetzelfde bij de dunne e-snaar.

Dikste snaar Dunste snaar
Akoestisch 2 mm tussen 12e fret en snaar 1,5 mm tussen 12e fret en snaar
Elektrisch 1,5 mm tussen 12e fret en snaar 1,1 mm tussen 12e fret en snaar
Bas 2,5 mm tussen 12e fret en snaar 2 mm tussen 12e fret en snaar

richwoodplayer
6 oktober 2008, 21:30
ik had deze site op het forum ergens gevonden:

http://www.donhofstee.nl/?Zelf_afstellen

richwoodplayer
6 oktober 2008, 21:30
Hey Richy als je je brug zadel naar voor en naar achter draait heb je kans dat je intonatie niet zuivert meer is

wat is intonatie?
kan er zo snel even niet opkomen :D

keessie
6 oktober 2008, 22:01
wat is intonatie?
kan er zo snel even niet opkomen :D
je snaar lengte je zuiverheid van je gitaaros

richwoodplayer
6 oktober 2008, 23:02
ach, versterkt hoor ik niks van de buzz, dus heb er geen last van.