PDA

View Full Version : Moeilijk dilemma! welke studio monitors



Stefan. Ptzl
4 oktober 2008, 03:16
¨Monitors* kiezen is nie gemakkelijk^^... Ik heb niet graag te veel laag of hoog dus eigenlijk zo naturel mogelijk.

*ADAM A5
*MACKIE MR5
*yAMAGA HS50M


Mss hebben jullie een van deze of heb je er gewoon watl verstand van :)

Roman
4 oktober 2008, 09:59
[lullige mode]Dat zijn geen speakers, dat zijn monitoren. Een speaker zit IN een monitor[/lullige mode]

Monitoren zijn lastig. Naast "smaak" heb je ook de "kamer" waar in ze worden gebruikt. Geen 1 monitor klinkt het zelfde in een andere kamer. Dus in de winkel "luisteren" is eigenlijk niet zo goed. Maar uiteraard kun je wel snel opmaken wat binnen je "smaak" gebied valt. Mits de monitoren in de zelfde ruimte naast elkaar staan zodat je A/B vergelijking kunt doen.

Dus ik kan je geen advies geven, hoewel ik zelf wel gecharmeerd van ADAM ben maar heb laatst ook prima op een stel mackies gemixed... zo zie je maar. Ik sleep meestal mijn eigen Genelecs mee maar soms doe ik het ook met wat voor handen is. Smaken... tsja.

harrie-beton
5 oktober 2008, 18:44
Hoe duur is die adam?

MjS
5 oktober 2008, 19:03
270 p.s. bij Thomann.

harrie-beton
6 oktober 2008, 11:49
voor dat geld is de KRK ook een goede keuze. Ik heb de KRK 8 en die is erg mooi. Ik bezit ook een Yamaha ns-10 en die hs50m komt daar in de buurt, hoewel de ns-10 een grotere reputatie heeft. Daar zit niet veel laag in. De KRK meer.

Tony L
6 oktober 2008, 12:40
Ik heb in een muziek zaak een aantal monitors beluisterd (lang niet alles) maar vond de Genelec 8030 erg goed klinken! De A7 vond ik te schel (gaat erg vermoeiend worden als je er veel naar luistert) en de BM5A / BM6A niet gedefinieerd genoeg (kon niet goed bepalen waar de instrumenten in de mix zaten). Maar het blijft allemaal subjectief. Ik wil alleen de 8020 nog gaan vergelijken metde 8030 om te kijken of er genoeg bass uit komt.

Roman
6 oktober 2008, 13:03
ik heb zelf ook een setje Genelec 8030(active) en bevalt me prima :) :rockon:
Overigens was ik ook zeer verrast bij de Phonic P8A, een budget merk!

Tony L
6 oktober 2008, 13:37
ik heb zelf ook een setje Genelec 8030(active) en bevalt me prima :) :rockon:
Overigens was ik ook zeer verrast bij de Phonic P8A, een budget merk!

Heb je bij de 8030A ook een subwoover? Ik zit namelijk nog te dubben of ik voor de 8020A ga of de 8030A in verband met de bass response. Ik zit in een relatief kleine kamer (9 à 12 vierkante meter) dus misschien dat de 8020A wel al genoeg is. Grote kans dat het één van beide gaat worden :hippie:

Roman
6 oktober 2008, 14:39
Ja, ik heb er een bijpassende sub bij maar die gebruik ik zelden. Ik heb'm ooit eens gekocht voor de compleetheid. Ik hou eigenlijk ook niet zo van die krengen.

Han S
6 oktober 2008, 14:53
http://cachepe.samedaymusic.com/media/quality,85/brand,sameday/fit,330by330/HR824mk2_3-4Rgt-9954d58eefd7394c6b7d2abee998c954.jpg


Ik heb ze nooit gehoord, maar Ethan Winer zegt dat de Mackie HR824 vanaf 35 hz zo recht is als een lineaal.

guhlenn
7 oktober 2008, 09:36
Ik heb ze gehoord, ze klinken verschrikkelijk en kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat die recht zijn vanaf 35 Hz.

harrie-beton
7 oktober 2008, 14:54
Misschien had je een verkeerde cd of een verkeerde ruimte? Ik heb ook wel eens bijna rechte speakers gehoord en met de cd van DIDO klonk dat kudt. Maar met een meting was het wel recht. Een nadeel van hele goede rechte speakers is dat slecht gemixte muziek door de mand valt.

MjS
7 oktober 2008, 15:41
De KRK's kunnen misschien ook leuk zijn. Heb ze helaas niet kunnen vergelijken met directe concurrenten, maar ik ben erg tevreden met m'n RP5's. Wel een sub bij nodig eigenlijk, dat zal bij de genoemde RP8 misschien niet nodig zijn.

Tony L
7 oktober 2008, 17:08
De KRK's kunnen misschien ook leuk zijn. Heb ze helaas niet kunnen vergelijken met directe concurrenten, maar ik ben erg tevreden met m'n RP5's. Wel een sub bij nodig eigenlijk, dat zal bij de genoemde RP8 misschien niet nodig zijn.

Met een 8" woofer lijkt me dat van niet nee.

Weet iemand een zaak waar je monitors thuis kan testen? Ik baal er eigenlijk van dat dit bij de muziekwinkels in mijn buurt niet kan. Het liefst heb ik ze één à twee weken in huis om te testen of het bij MIJ goed klinkt. Het is leuk als het in de winkel goed klinkt maar daar heb je thuis natuurlijk niets aan. En nee ik ben momenteel niet in de gelegenheid om mijn kamer perfect voor een studio in te richten maar dat is op lange termijn haalbaar (lees jaartje of 4 / 5). In de tussentijd heb ik near-field monitoren nodig die goed klinken van dichtbij, op laag volume, zonder dat ze de perfecte luister hoek nodig hebben. Ik zit hooguit 30 cm van mijn monitors vandaan en er zit hooguit 30 / 40 cm tussen elke monitor. De monitor zelf staat dan zo'n 5 à 10 cm van de muur vandaan. Vandaar dat ik denk dat ik beter voor een kleine monitor kan gaan zodat je bass response redelijk goed blijft. Of is dit een domme gedachten kronkel?

guhlenn
7 oktober 2008, 18:16
Misschien had je een verkeerde cd of een verkeerde ruimte? Ik heb ook wel eens bijna rechte speakers gehoord en met de cd van DIDO klonk dat kudt. Maar met een meting was het wel recht. Een nadeel van hele goede rechte speakers is dat slecht gemixte muziek door de mand valt.


Kan natuurlijk. Ik heb zelf PMC's, ook redelijk recht, maar die 824 vond ik echt uiterst matig. ach, to each his own natuurlijk, maar les is dus wel dat je moet luisteren. En dat een 8" woofer zeker niet per definitie zonder sub kan.