PDA

View Full Version : JCM800 met GT8?



Laer
3 oktober 2008, 23:06
Hi guys,

Heb een JCM800 2210 met daarbij 4x12 speakerkast. (prachtig geluid komt er uit dat ding). Maar nu is mijn vraag, kan ik een GT8 eraan koppelen zodat ik kan switchen tussen de normale Marshall sounds en de GT8 sounds? Of is het het ene of het andere?

Als dit wel kan, hoe moet ik het aansluiten?

Alvast bedankt voor de info :)

Chroxy
3 oktober 2008, 23:23
een 2210 heeft een FXloop toch?

Als het goed is kun je dan door middel van de 4 kabel methode idd van 'preamp' kiezen..

gitaar -> input GT 8... FXloop out gt 8 -> input JCM800 -> JcM800 fx out -> Boss GT8 fx in -> Boss gt 8 out -> JCM 800 fx input

En dan intern (GT8) instellen :)

Henri H
4 oktober 2008, 00:31
Ik heb een GT-8 met een JCM 800 2205 en een 4212 (de 50 W versie v.d. 2210 resp. 4211).
De 4 kabel methode (4CM) is idd wel geschikt maar als je de preamp v.d GT-8 gebruikt moet je het volume ook regelen met de GT-8.
De return van de JCM 800 zit nl. na het master volume in het signaalpad waardoor je de volle bak aan volume uit je JCM 800 krijgt.

Voor een goede 4CM uitleg:
http://www.bossgtcentral.com/forum/showthread.php?t=11121

Ik vond het veel te veel gedoe en heb uiteindelijk gekozen om geen preamps en speakersims te gebruiken maar alleen de tubescreamer v.d. GT-8 om het scheurkanaal v.d JCM wat te boosten.
Wel gebruikte ik de 4CM.
De GT-8 zuigt i.c.m. de JCM behoorlijk toon heb ik ondervonden, ook al heb je geen effect aan staan.
Bovendien vond ik de preamps v.d. GT-8 niet je van dat maar dat kan ook heel goed te maken hebben gehad met de (eindtrap) v.d. JCM 800.
Ondertussen staan m'n GT-8 en JCM-800's stof te happen omdat ik eigenlijk alleen nog maar m'n JVM en Replifex gebruik.
Maar ik doe ze voorlopig niet weg. Superversterkers zijn het!

MarkS
4 oktober 2008, 01:03
4CM (4 cable method) is the way to go.
En zoals vrijwel ieder modeler is ook de GT-8 (als je de pre-amps, cab sims, mics etc wilt gebruiken) een kwestie van tweaken, tweaken en nog eens tweaken, maar uiteindelijk (dankzij/ondanks) de eindeloze mogelijkheden kun je er genoeg zeer overtuigende geluiden uit halen.
Anderszijds, de GT-8 puur als multi-effect gebruiken icm met de JCM800, daar valt ook zeker wat voor te zeggen. En wil je de boost/OD/distortion simulaties van de GT-8 gebruiken naast de overige fx, ook dan is de 4CM de aangewezen methode.

Laer
4 oktober 2008, 10:45
Oke, de 4CM dus. Dan moet ik van de week toch eens 2 kabels extra aan gaan schaffen haha. :D

Dus als ik het goed begrijp kan ik dan de geluiden van de JCM apart regelen, evenals de geluiden van de GT8? Maar dan moet ik dus het eea instellen in de GT8?

Of past de GT8 de sound aan van m'n JCM, waardoor hij niet meer hetzelfde klinkt als nu?

Jan Buurman
4 oktober 2008, 11:11
De GT-8 zuigt i.c.m. de JCM behoorlijk toon heb ik ondervonden, ook al heb je geen effect aan staan.


Een goede kans dat het niet je GT-8 is die je geluid zo beïnvloedt maar dat het aan je Loop ligt. Ik heb een 4210 (50W Dualchannel) en als ik daar iets in de loop hang gaat er een denkbeeldige dikke deken over mijn speaker. Of het nu mijn MIAudio Boost&Buff met mijn VisualSound H2O is of een 20cm patchkabeltje van goede kwaliteit. Mijn loop is/wordt gemodificeerd om dat te verhelpen. De eerste mod (Buizenbuffer) heeft het nog niet verholpen dus er moet nog aan gewerkt worden.

Henri H
4 oktober 2008, 12:33
Een goede kans dat het niet je GT-8 is die je geluid zo beïnvloedt maar dat het aan je Loop ligt. .....Dat kan idd heel goed kloppen want mijn JVM heeft nauwelijks toonzuig i.c.m. de GT-8 in 4CM.

Met de GT-8 is het idd ook een kwestie van heel veel tweaken.
Vooral de signal chain is erg belangrijk.
Let er b.v. op dat je een overdrive of distortion vóór de preamp van je JCM zet.
In de signal chain moet je dus zorgen dat de overdive of distortion vóór de loop zit.
Denk er ook aan dat je de loop v.d. GT-8 dan aan moet hebben staan.
Het is best lastig om dat allemaal te begrijpen maar op zich is het wel logisch.
Als je dat éénmaal doorhebt.... legio mogelijkheden!

Laer
5 oktober 2008, 19:48
Begrijp er weinig van...:)

Met de 4CM kan ik dus de GT8 aan m'n versterker 'koppelen' en de geluiden apart bedienen (dus apart de GT8 en apart de gewone tonen van de versterker)?

Hoe tweak ik m'n GT8 en hoe zorg ik ervoor dat de loop van de GT8 aanstaat. Of is dit een simpele optie in de GT8?

MarkS
5 oktober 2008, 20:33
Begrijp er weinig van...:)

Met de 4CM kan ik dus de GT8 aan m'n versterker 'koppelen' en de geluiden apart bedienen (dus apart de GT8 en apart de gewone tonen van de versterker)?

Hoe tweak ik m'n GT8 en hoe zorg ik ervoor dat de loop van de GT8 aanstaat. Of is dit een simpele optie in de GT8?

Er zit een knop "loop" op. Simpeler kan niet.
Maar je zult in de effect chain (de volgorde van gebruikte pre-amps en effecten in de GT8 ) zelf moeten aangeven waar je wilt dat de loop-functie van de GT-8 komt te zitten. Zoals eerder gezegd, in ieder geval na de pre-amp sectie van de GT-8.

Henri H
5 oktober 2008, 22:36
Je kunt er ook voor kiezen om de preamp sectie achter de loop te plaatsen maar dan zul je het volume moeten regelen met de GT-8.
Dit komt - zoals ik al eerder vertelde - doordat de loop van de JCM na de master volume van de JCM zit.
Ik heb er destijds - ook al eerder verteld ;) - voor gekozen om de preamp sectie niet te gebruiken omdat dit nogal wat tweaken met zich mee brengt.
Ik heb wel het idee dat de GT-8/GT-PRO/GT-10 erg geschikt is i.c.m. een JCM 800.
Ik heb ook al een G-Major en een Rocktron Replifex geprobeerd maar de G-Major heeft niet zo'n goeie phaser (vind ik) en de Replifex stoort nogal.
Heeft waarschijnlijk ook met de FX-Loop van de JCM te maken.
Zie ook een eerder topic:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=104097

En nog een andere:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=99945

En nog één:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=94017

Het gaat maar door ;):

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=97830

Laer
5 oktober 2008, 23:33
Haha, kijk, dat laatste topic beschrijft dus eigenlijk precies wat ik ook wil? :P

Je zegt wel dat je dan je Marshall sound met de GT8 kunt bedienen. Hoe? Is het pedaaltje van de JCM dan uitgeschakeld, of werkt die ook nog?

Ik zal vandeweek even wat extra kabels aanschaffen en dan het eea gaan proberen met de FX Chain en Loop instellen. Kijken of ik er een goed geluid uit krijg.

Maar met die 4CM krijg ik dus wel m'n gewone orginele Marshall sound? Want dat vind ik het belangrijkste. Ik wil dus, net als H.Huisjes, de GT8 gebruiken voor wat effecten (akoestisch e.d.)

Henri H
6 oktober 2008, 08:21
Via de Amp Control v.d. GT-8 kun je beide kanalen v.d. JCM schakelen.
Hiervoor heb je nog een (goedkoop) signaal kabeltje nodig.
Het pedaal van je JCM is dan in principe overbodig.
I.p.v. 4 kabels, één of twee voedingskabels (1 extra voor je wah) en een midikabel zou je ook een Pedalsnake (http://www.pedalsnake.com/) kunnen kopen of zelf een multikabel in elkaar kunnen solderen.

Edit: helemaal vergeten, de kabel die je gebruikt voor de Amp Control moet waarschijnlijk een kabel zijn waarvan alleen de tips met elkaar verbonden zijn.
Als je een gewone kabel gebruikt krijg je waarschijnlijk last van brom.
Eerst proberen maar, bij mij werkte het.
Je kunt dus het beste zelf een multikabel in elkaar solderen omdat je anders met de Pedalsnake ook weer komt te zitten.

Laer
6 oktober 2008, 16:46
Of gewoon 4 kabels toch? :P

Solderen e.d. zit er bij mij niet in haha.

Henri H
6 oktober 2008, 17:06
Ja, 4 kabels kan ook maar van 1 van die kabels zul je waarschijnlijk de ring los moeten knippen of zelf een kabel (laten) maken waarvan alleen de tips met elkaar verbonden zijn.

Laer
7 oktober 2008, 17:21
Plannen zijn gewijzigd.

Ik hou m'n oude versterker om met de band te repeteren, daarbij gebruik ik de GT8. En thuis gebruik ik de JCM800, die klinkt zonder effecten namelijk gewoon super. 8-)

Toch bedankt voor de informatie jongens!

Laer
7 oktober 2008, 17:30
Hoe werkt dat trouwens met een normaal effectpedaaltje. Alleen in en output.

Waar gaat dan de output in? (Even nieuwsgierig) :)

Henri H
7 oktober 2008, 19:54
Stel dat je een delay pedaaltje hebt (b.v. BOSS DD6), dan kun je deze het beste als volgt aansluiten denk ik:
send JCM > input DD6 > output DD6 > return JCM.
De gitaar kabel stop je gewoon in de input van je amp.

olaftheholy
8 december 2008, 13:14
lieverds...
de gt8 is een VOORVERSTERKER...DUS HET ZAL ALTIJD BELABBERD KLINKEN ALS JE ALLE FUNKTIES VAN DE GT8 GEBRUIKT MET EEN NORMALE VERSTERKER

olaftheholy
8 december 2008, 13:21
stel dat je een delay pedaaltje hebt (b.v. Boss dd6), dan kun je deze het beste als volgt aansluiten denk ik:
Send jcm > input dd6 > output dd6 > return jcm.
De gitaar kabel stop je gewoon in de input van je amp.


eeeeh... Waarom zet je die niet gewoon in de externe loop van de gt8???

Henri H
8 december 2008, 13:30
......Mijn loop is/wordt gemodificeerd om dat te verhelpen. De eerste mod (Buizenbuffer) heeft het nog niet verholpen dus er moet nog aan gewerkt worden.Mijn JCM wordt op dit moment ook gemodificeerd. Er komt eenzelfde buffer in als in de reissue 2203.
Ik weet niet of dit gaat helpen maar we zullen zien.
Is jouw mod al wat verbeterd?

Ik had ook last van "kwantificeringsruis" i.c.m. m'n Replifex.
Hopelijk is dat ook gelijk verholpen.
Ben bang van niet eigenlijk....

@olaf: Dit was een voorbeeld hoe je een willekeurig (delay) pedaaltje aan moet sluiten.

Laer
17 december 2008, 20:55
Ik heb nu mijn Boss DS1 aangesloten op m'n JCM800. Nu is mij verteld dat als je de DS1 hebt aanstaan, je dan de distortion van de versterker zelf niet aan moet zetten, omdat dit slecht is voor de versterker.

Is dit waar, of kunnen ze gewoon allebei aanstaan? (ik boost nu de distortion van de versterker dus met de DS1)

hole
17 december 2008, 21:02
:stop:

Dat is echt onzin hoor (dat het niet zou kunnen). In principe kun je ervan uitgaan dat elk pedaal (gitaar effect bedoel ik dan) voor je amp kunt zetten zonder dat dit schade veroorzaakt.

Orpheo
17 december 2008, 23:18
Ik heb nu mijn Boss DS1 aangesloten op m'n JCM800. Nu is mij verteld dat als je de DS1 hebt aanstaan, je dan de distortion van de versterker zelf niet aan moet zetten, omdat dit slecht is voor de versterker.

Is dit waar, of kunnen ze gewoon allebei aanstaan? (ik boost nu de distortion van de versterker dus met de DS1)

kan makkelijk hoor, geen probleem. gebeurd zo vaak.

soup
20 december 2008, 20:43
een 2210 heeft een FXloop toch?

Als het goed is kun je dan door middel van de 4 kabel methode idd van 'preamp' kiezen..

gitaar -> input GT 8... FXloop out gt 8 -> input JCM800 -> JcM800 fx out -> Boss GT8 fx in -> Boss gt 8 out -> JCM 800 fx input

En dan intern (GT8) instellen :)


Juist dit geprobeerd met mijn GT6 maar wat moet ik dan instellen?

Heb geen flauw idee.