PDA

View Full Version : Tele Wiring



Chroxy
3 oktober 2008, 22:42
Zo, eindeiljk begonnen met mijn tele te wiren en ik loop tegen een probleem aan.

Ik heb een 2 way switch (simpel ding van de electronica zaak) met 6 pooltjes. Midden rechts = naar voluma
midden onder = hot van brug
midden boven = hot van nek

simpel! Ja, alleen heeft de nek 3 draadje (Fender Custom Twisted Tele element)... Geel + zwart + Groen.. Groen moet op aarde, maar wat moet met geel en zwart? Welke is hot en wat moet met die andere gebeuren? Internet helpt nog nie, jullie wel? :)

northstate
4 oktober 2008, 03:32
Misschien moet je hier even kijken. Halverwege de pagina staat een pdf met een diagram voor een Twisted Tele. Je moet ingelogd zijn om het te bekijken, dat heb ik niet gedaan, dus ik weet niet of het wat is, maar misschien is het wat. :-)

http://www.tdpri.com/forum/just-pickups/96589-twisted-tele-neck-pickup.html

en een follow up

http://www.tdpri.com/forum/just-pickups/118290-another-twisted-tele-neck-pickup-question.html

Lijkt me trouwens mooi speelgoed, de originele tele waar ie inzat had schakelmogelijkheden voor fase en serie.

Dit komt uit een Fender Baja Telecaster review van www.ratcliffe.co.za:

"Pickup switching is via a 4-way blade switch which offers the common bridge-both-neck pickup switching, with the fourth position adding an additional option - both neck and bridge pickups together, but series wired for more power. Added to this is an S1 switch, which in this Tele works as a phase switch in positions two and four of the pickup selector. In total, this doubles the Telecaster's normal compliment of three sounds to six."

Heel spannend, ook niet heel moeilijk om zelf te maken.

Ik gok dat die derde draad de aarde van de behuizing van de pickup is, dus een tweede aardedraad. Dan kun je de fase veranderen terwijl de behuizing van je element geaard blijft (heb ik geleerd op dit forum). Als je geen fase switch hebt, zou je die derde draad ook aan de aarde moeten vastmaken. Maar ja, welke? Ik heb niet heel lang gezocht maar na wat Google-en vind je best wat.

Ik weet dit hele verhaal NIET zeker, dus ga niet blind af op wat ik zeg. Maar ik ben zelf met een vergelijkbaar iets bezig (schakels voor fase en serie) dus vandaar mijn interesse. Als je meer wilt weten over dit soort dingen, zoek mijn project even op, daar staat veel meer. Verder denk ik dat als je eenmaal weet welke draad wat doet, de oplossing vrij eenvoudig is.

Succes!

northstate
4 oktober 2008, 03:40
PS:

http://www.fender.com/support/diagrams/pdf_temp1/telecaster/0141502A/SD0141502APg2.pdf

northstate
4 oktober 2008, 03:48
Sorry, nog een keer PS:

Je zei 2-way switch. Waarom geen 3-way? Met een 2-way kun je niet beide elementen tegelijk aanzetten, zoals op een originele tele.

Chroxy
5 oktober 2008, 22:50
northstate! Bedankt voor het meedenken en zoeken!

Ik had de gok maar genomen (2 draadjes blijven over) en gewoon geprobeerd.
Zwart wordt inderdaad ook een aarde en geel wordt het signaal.. Enigssinds tricky; ik heb de gitaar gemaakt zonder te kunnen testen. Ik heb de versterkers van me in de oefenruimte staan. De eerste keer dat ik hem kom 'uitproberen' was bij de gig van zaterdagmiddag!

IN ieder geval! Hij klonk weer heerlijk.

Origineel zit hij inderdaad ook in mijn Baja telecaster; die met diverse schakelmogelijkheden dus. IK wil deze mogeljkheden allemaal niet, ik gebruik ze niet en ga andere systemen in mijn gitaar inbouwen (later pas). Aangezien hij een simpele 2 way switch had, heb ik deze even aangepast zodat ik OF brug OF nek kon gebruiken; samen gebruikte ik hem toch nooit!

In ieder geval, mocht iemand op dit topic komen>
Fender Twisted Tele elmeent
Geel = signaal
Zwart = aarde
Groen = aarde van nekcover

northstate
6 oktober 2008, 02:06
Graag gedaan. Zelf ook weer wat wijzer...
Succes ermee!