PDA

View Full Version : Combo bovenop Cabinet?



Quicksilver
3 oktober 2008, 21:17
Dat is dus de vraag, en echt waar, ik heb het nergens kunnen vinden.

ik heb een Line 6 Spider III 120 Watt, en voor net dat beetje extra power overweeg ik misschien als ik een nieuwe gitaar bij elkaar heb er misschien een cabinet (origineel Line 6 ofc.) onder te plaatsen. Is dit mogelijk?

MVG :rockon:

Einzeln
3 oktober 2008, 22:26
Wat bedoel je met power? Je krijgt immers niet meer vermogen. Waar heb je behoefte aan?

pasqual
3 oktober 2008, 22:32
hij zal niet ineens harder gaan. je zal wel een betere spreiding van het geluid krijgen en misschien een iets ander geluid als wat je gewend bent.

maar: als je line 6 een externe speaker output heeft is dit zeker mogelijk en wellicht een verbetering van je sound. waarom neem je 'm niet mee naar een muziekzaak en probeer je het uit? want hier kan niemand je vertellen of dit beter of slechter is, dat blijft subjectief, m.a.w.: wat vind jijzelf ervan?

groeten Pasqual.

the sure thing
4 oktober 2008, 04:35
Gewoon doen! Het ziet er stoerder uit, kan geen kwaad en je volume zal niet iets toenemen, maar de beleving van het geluid neemt wel toe. HEt kan wat "grootser" gaan klinken.

DeiDRagonas
4 oktober 2008, 08:48
Inderdaad... Wat de rest zegt dus. Ikzelf heb ook tijden met 4x12 cabs gesleept (eerst een 1960 en later een kleinere valvestate serie cab) en bij optredens hoorde ik mezelf beter door de betere spreiding en het iets "grootse" geluid. En het kan zeker weten, want als er geen extra speaker out op je amp zit, ontkoppel je gewoon de huidige speaker en gebruik je die output. Wel ff letten op impedantie..

Grt R!

pol
4 oktober 2008, 09:41
met meer speakers ga je dus wel harder. het rendement stijgt met +- 3db per verdubbeling van de speakers. meet het op met een db meter en je weet het

een 4 x 12 cab gaat met hetzelfde vermogen ook een stuk harder dan een 1 x 12 of een 2 x 12, heeft met koppeling van de speakers te maken.

de afstand tussen de speakers bepaald wel op welke frequenties dit gebeurd, ze gaan vooral koppelen op de lagere frequenties, en op sommige hogere frequenties gaan ze dan weer volledig uit fase zitten, dat is ook een reden waarom een 4 x 12 voller klinkt dan een 2 x 12.

Baker
4 oktober 2008, 09:50
Ik heb zelf ook een open 2x12 combo gehad.
Op een goede dag een extra closed 2x12 cab erbij gekocht.

Tijdens de soundcheck van onze eerste gig waren zowel mijn mede gitarist als ik zelf zeer onder de indruk van de extra hoeveelheid "druk" en "spreiding" en "Laag" ik ineens in mijn geluid had. Zeer voldaan en blij met mijn aankoop heb ik een heerlijke gig gespeeld.


Kom ik er na de gig bij het afbreken achter dat het welliswaar erg mooi stond, zo'n 2x12 cab met daarop een 2x12 combo, maar dat ik vergeten was om de cab aan te sluiten.

Ik heb die avond een belangrijke les geleerd, en dat is dat geluidsbeleving voor een heel groot gedeelte tussen de oren zit.

@TS,

Als je echt een ander geluid wilt en echt veel meer power, kun je dus beter een andere amp nemen. Als het er er gewoon leuker uit moet zien, en als je ķets meer spreiding en ķets meer druk wilt, dan zou je er een extra cab bij kunnen kopen.

http://www.xs4all.nl/~butme/overig/multi.jpg
edit hopla, een plaatje erbij

dml
4 oktober 2008, 11:57
http://www.xs4all.nl/~butme/overig/multi.jpg
edit hopla, een plaatje erbij

Ik hoop dat dat plaatje niet tijdens het betreffende optreden is geschoten....... Overigens wel een prachtige TS212 ;)