PDA

View Full Version : [Sweep picking] Picking hand



Tony L
3 oktober 2008, 14:15
Ik heb een vraagje over het sweepen aan de experts hier :hippie:.

Korte inleiding:
Ik ben nu zo'n 1.5 maand bezig met sweepen waarvan de laatste 2 weken zo'n 60+ min per dag. Het gaat steeds beter en het dempen van zowel de linker als rechter hand gaan al erg goed. Ik hoor zo goed als geen enkele ruis of andere bijgeluiden meer. Ik zit nog lang niet op de snelheden die ik graag wil halen maar dat is ook niet de huidige prioriteit. Speed is a byproduct of accuracy and consistency in learning the motions, of te wel, gewoon goed blijven oefenen en uiteindelijk komt het allemaal goed ;). Ik zit nu op 140 bpm waarbij ik achtste noten speel (dus 2 noten per beat in een 4/4 maat).

Enkele vragen:
1). Bij het down en up picken, duw je je arm dan naar beneden en trek je dan je arm omhoog of beweeg je alleen je pols naar rechts en naar links?
2). Hoe hou je de pick vast zodat je ook weer goed naar boven kan sweepen? Momenteel hou ik de pick (voor het naar beneden sweepen) wat schuiner zodat de boven kant verder naar voren hangt dan het puntje en je zo een "natuurlijke" beweging krijgt. Alleen als je dan om hoog gaat moet je terug draaien omdat je anders vast loopt in de snaren. Ik merk dat ik hier spanning door krijg in mijn rechter pols en merk dat als ik zo blijf oefenen, dit nog wel eens mijn belemmerende factor kan gaan worden.

Check dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=PC9BP5qnWtI

Hoe houdt hij zijn pick vast?? Ik heb de indruk dat hij zijn pick recht op heeft staan. Bij het terug omhoog picken draai ik met mijn pols om weer vloeiend terug te kunnen sweepen (omdat de pick anders blijft haken) maar hij heeft dat dus helemaal niet. Vandaar dat ik de indruk krijg dat ik verkeerd bezig ben en ik er nog op tijd bij kan zijn om het om te gooien.


Alvast bedankt!!

Tony L
6 oktober 2008, 09:46
Ik heb nog meer bekeken en gelezen met betrekking tot het sweepen maar volgens mij is het algemene beeld: Het valt moeilijk uit te leggen en je moet zelf maar ondervinden wat het beste werkt :???:

Ik heb de manier van hoe de pick gehouden moet worden uitgewerkt en volgens mij moet het op de onderstaande manier?

Downstroke:
http://home.planet.nl/~lyckl022/pics/pick_down.jpg

Upstroke:
http://home.planet.nl/~lyckl022/pics/pick_up.jpg

Alleen als ik dan de pick op de traditionele manier vast hou, dus tussen wijsvinger en duim (ook de manier waarop je speed picked alleen dan met een groter puntje dat uitsteekt), dan krijg ik die positie niet voor elkaar bij een upstroke. Tenzij ik mijn hand ga opliften maar volgens mij wil je zo min mogelijk beweging hebben in je picking hand (behalve dan het omhoog en naar beneden schuiven).

Als ik het goed begrijp dan moet je geen spanning voelen (elke spanning is slecht is volgens mij het algemene beeld). Ik hou de pick dan ook losjes vast en bij een downstroke glijdt mijn hand naar mijn idee goed naar beneden. Ik gebruik hiervoor het gedeelte onder mijn duim voor. Als je onder het tweede kogel gewricht van je duim nog een denkbeeldige duim "plakt", dan gebruik ik die "tweede duim" om de strings te muten.

Bij een downstroke zit de plectrum al in de positie die je in het plaatje ziet. Maar bij een upstroke moet ik mijn "tweede duim" dan als een kantel punt gaan gebruiken om hem de andere kant op te krijgen. Heeft iemand enig idee of dit überhaupt de goede manier is?? Het is toch de bedoeling dat je je hand alleen omhoog en naar beneden beweegt zonder dat je je hand gaat draaien en wringen? Ik kan nergens goede filmpjes vinden die goed uitleg geven hoe je moet picken (en voornamelijk die goed in beeld weergeven hoe je moet picken).

Is iemand toevallig bekend met deze methode: Ultimate Guitar Techniques: Sweep Picking
http://www.amazon.com/gp/product/B000BVYEKK/ref=s9sdps_c5_74_img1-rfc_p-frt_g1-3215_p-3102_g1-3293_p?pf_rd_m=ATVPDKIKX0DER&pf_rd_s=center-5&pf_rd_r=0V5TY5JC9T9K38E0W71H&pf_rd_t=101&pf_rd_p=436516901&pf_rd_i=507846

Zie net dat de run time slechts 1 minuut is :o


Hopelijk kan iemand mij hier in de goede richting duwen!

Muzieknono
7 oktober 2008, 06:46
Is dit Sweep picking, hetzelfde als strummen???
Groet Dirk Jan :metal:

Tony L
7 oktober 2008, 09:24
Is dit Sweep picking, hetzelfde als strummen???
Groet Dirk Jan :metal:

Nee, met sweep picking wil je alle noten afzonderlijk horen terwijl je met strummen een reeks van noten tegelijkertijd wilt horen. Als je dat filmpje bekijkt wat ik eerder heb gepost dan zie je precies wat ik bedoel :hippie:

Muzieknono
7 oktober 2008, 16:59
Ik gezien, ik snappen!!!
Bedankt, weer wat geleerd :metal:

Augurk
9 oktober 2008, 13:16
Ben ook bezig het te leren en speel het ongeveer zoals in dat filmpje.
Ik merk zelf dat het prettig is bij het leren iig om het plektrum met flink wat kracht over de snaren te laten gaan, je hoort dan echt duidelijk of de coordinatie en kadans goed is.
De houding van het plektrum is in een hoek op de snaar, zoiets:

---------/---------- alleen dan wat vlakker.

Het helpt hierbij als je plektrum lekker puntig is, ikzelf zweer bij jazzIII plektrums.

Tony L
9 oktober 2008, 13:29
Ben ook bezig het te leren en speel het ongeveer zoals in dat filmpje.
Ik merk zelf dat het prettig is bij het leren iig om het plektrum met flink wat kracht over de snaren te laten gaan, je hoort dan echt duidelijk of de coordinatie en kadans goed is.
De houding van het plektrum is in een hoek op de snaar, zoiets:

---------/---------- alleen dan wat vlakker.


Dat met kracht over de plectrums gaan is nog wel een idee... In de ideale situatie wil je natuurlijk zo min mogelijk kracht zetten om lekker "soepel" de sweeps te maken maar om het te leren aanvoelen is het misschien wel handig ja. Ik merk trouwens dat hoe rechter op ik de plectrum zet met een hééééle lichte buiging naar voren of achter (afhankelijk of je up- of down sweept) dat het een stuk soepeler gaat.



Het helpt hierbij als je plektrum lekker puntig is, ikzelf zweer bij jazzIII plektrums.


Wat een toeval!! :D Ik heb gisteren Jazz III plectrums gehaald op aanraden van Guthrie Govan en mijn God wat een verademing! Vanochtend twee boeken besteld van Guthrie schijnen erg goede boeken te zijn, voornamelijk de eerste.

http://www.bol.com/nl/p/boeken-engels/creative-guitar/1001004001819662/index.html
http://www.bol.com/nl/p/boeken-engels/advanced-technqiues/1001004001949805/index.html

Kan niet wachten tot ze binnen zijn... :hippie:

Ben aan het kijken of ik misschien naar een floating hand techniek toe wil alleen nog niet helemaal zeker of ik alles om wil gooien of niet...

EuroCinema
9 oktober 2008, 14:43
Floating hand als in nergens ankeren? Ik zeg: absoluut doen. Hoe eerder je dat geleun en gesteun afleert, hoe beter. Het is mijn timing en cleanheid waarmee ik aansla enorm ten goede gekomen.
Ten tweede: lekker soepel sweepen is natuurlijk het doel, maar het mag nooit zover komen dat een sweep verwordt tot "zo snel mogelijk achter elkaar de snaren aanslaan". Timing is alles en je moet dus zo kunnen sweepen dat elke noot nog steeds strak getimed is, niet alleen de eerste en/of de laatste. Daarvoor is een beetje extra wrijving tussen plectrum en snaar erg behulpzaam.

Tony L
9 oktober 2008, 15:19
Floating hand als in nergens ankeren? Ik zeg: absoluut doen. Hoe eerder je dat geleun en gesteun afleert, hoe beter. Het is mijn timing en cleanheid waarmee ik aansla enorm ten goede gekomen.


Het nadeel van een floating hand techniek is dat het zoooo ongelovelijk onnatuurlijk aanvoelt... Ik merk wel beperkingen met dat geleun en gesteun, vooral op de lage snaren (met name de lage E). Het snel alternate picking lukt daar namelijk van geen kant en heb zo'n donker bruin vermoeden dat mijn leun / steun techniek daar een oorzaak van is. Zal eens wat meer info zoeken om te kijken wat het precies inhoud. Je steunt met je arm nog steeds op je gitaar toch? Alleen je pols en hand zijn los als ik het goed heb? Mocht je goede filmpjes / andere bronnen hebben dan hou ik mij aanbevolen! Sowieso is het "onnatuurlijk aanvoelen" geen criteria om het niet te doen aangezien gitaar spelen opzich al onnatuurlijk aanvoelde toen ik voor het eerst een gitaar in mijn handen had. Ik ga de komende tijd flink bestuderen wat de voor- en nadelen zijn... Bij het sweepen heb je weinig aan een floating hand techniek lijkt me, aangezien je hoe dan ook de strings goed wilt muten?



Ten tweede: lekker soepel sweepen is natuurlijk het doel, maar het mag nooit zover komen dat een sweep verwordt tot "zo snel mogelijk achter elkaar de snaren aanslaan". Timing is alles en je moet dus zo kunnen sweepen dat elke noot nog steeds strak getimed is, niet alleen de eerste en/of de laatste. Daarvoor is een beetje extra wrijving tussen plectrum en snaar erg behulpzaam.


Helemaal mee eens, accuracy en tone staan ook op de eerste plek bij mij en ergens onderaan bungelt snelheid. Je hebt overigens gelijk met wrijving, als je geen wrijving hebt sla je niets aan ;) en als je heel weinig wrijving hebt dan hou je geen tone over. Als je te veel wrijving hebt dan sta je in je strings te harken wat ook niet helemaal de bedoeling is. Of te wel, zoeken naar de "ideale" manier blijft lastig :D

EuroCinema
9 oktober 2008, 15:55
Zal eens wat meer info zoeken om te kijken wat het precies inhoud. Je steunt met je arm nog steeds op je gitaar toch? Alleen je pols en hand zijn los als ik het goed heb? Mocht je goede filmpjes / andere bronnen hebben dan hou ik mij aanbevolen! (...) Bij het sweepen heb je weinig aan een floating hand techniek lijkt me, aangezien je hoe dan ook de strings goed wilt muten?

Fijn filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=8bU7c-BQvaU&feature=related) van 2 geweldige gitaristen met mooie rechterhandtechniek (hoewel heel verschillend: staccato vs legato) die beiden niet of nauwelijks ankeren/leunen.
Het muten bij sweeps moet m.i. vooral van links komen, met rechts kun je een individuele snaar wel korter laten klinken met een palm mute, maar moeilijk in 1 keer stilleggen.

gorgasm
9 oktober 2008, 17:27
ik vind scofield voorlopig nix, maar jongen jongen, die pat,wat een dijk van een speler!

trouwens waarom niet leunen?

Danieldg
9 oktober 2008, 17:43
Wat een bullshit. Leunen mag ZEKER. Contrabasspelers leunen ook, het wordt ze zelfs zo aangeleerd. Petrucci verkankert zijn hand, alsook vele andere gitaristen (Paul Gilbert gebruikt zijn pols hiervoor). Mensen die zeggen dat bepaalde dingen niet goed gaan omwille van het steunen moeten gewoon harder oefenen, het maakt in feite geen zak uit of je je hand verankert of niet. Maar zeggen dat het slecht is, klopt helemaal niet.

EuroCinema
9 oktober 2008, 22:43
Mensen die zeggen dat bepaalde dingen niet goed gaan omwille van het steunen moeten gewoon harder oefenen
:seriousf: geweldig, Pat Martino moet harder oefenen! Ik heb dit advies van zijn instructiematerialen en na een kleine 20 jaar ankeren was het voor mij een openbaring en in 1 keer een grote stap vooruit. Maar alles ""mag" natuurlijk, we zitten niet op school of zo.

Danieldg
9 oktober 2008, 23:11
:seriousf: geweldig, Pat Martino moet harder oefenen! Ik heb dit advies van zijn instructiematerialen en na een kleine 20 jaar ankeren was het voor mij een openbaring en in 1 keer een grote stap vooruit. Maar alles ""mag" natuurlijk, we zitten niet op school of zo.
Voila, het is dat, ieder zijn ding ;) 8-)

gorgasm
10 oktober 2008, 21:48
wat heb je zoal €?(v pat ja)

EuroCinema
10 oktober 2008, 22:54
Ik bezit niet zoveel, alleen een papieren kopie van linear expressions. Maar ik heb veel van hem bij verschillende bibliotheken geleend en heb les gehad van een leraar die volgens mij al Martino's materialen had. Wel veel cdtjes natuurlijk. El Hombre!