PDA

View Full Version : Hersenkronkel over bodyconstructie



madman
3 oktober 2008, 13:30
Niet dat er plannen zijn, maar had net een gedachte;
Stel je zou een body uit 2 wig-vormige delen samenstellen, of een body samenstellen met een schuine top, gezien vanaf de strapknop aan de brugkant zeg maar, beetje zoals dit bijvoorbeeld
------------------------------
|...................................... /|
|........................../,,,,,,,,,,,,,|
|.......... /,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,|
|/,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,|
------------------------------

Stel dat je de top van esdoorn zou maken en de back van mahonie, standaard LP-combo, zou het dan je lage snaren helderder maken en de hoge snaren juist wat minder fel, of zou het weinig uitmaken?

barno
3 oktober 2008, 14:19
er is maar een manier om dat te weten te komen: twee gitaren met identieke specs bouwen: eentje met vlakke top en eentje met schuine top. it's a long shot, denk ik.

Ik denk dat het vooral de samengevatte bodyresonantie is die via de pups een kleur geeft

madman
3 oktober 2008, 21:12
er is maar een manier om dat te weten te komen: twee gitaren met identieke specs bouwen: eentje met vlakke top en eentje met schuine top. it's a long shot, denk ik.

Ik denk dat het vooral de samengevatte bodyresonantie is die via de pups een kleur geeft

Probably true, maar wat nou als je een les paul brug hebt, en je maakt de bovenste en onderste helften allebei van een andere houtsoort, zeg mahonie en esdoorn:

*******|========|
|---------------------------|
|...................,,,,,,,,,,,,,,,,,,,|
|...................,,,,,,,,,,,,,,,,,,,|
|...................,,,,,,,,,,,,,,,,,,,|
|...................,,,,,,,,,,,,,,,,,,,|
|...................,,,,,,,,,,,,,,,,,,,|
|---------------------------|

aaronstonebeat
3 oktober 2008, 21:24
Net wat Barno zegt, je komt er alleen achter als je het bouwt en test. En dan nog zal het moeilijk zijn te duiden waarin het verschil zit als je het al hoort.

Bij je 2de voorbeeld kan ik me nog wel een verschil in klank voorstellen als je een string-through maakt; bij een brug op studs verdeelt de brug zelf een waarschijnlijk aanzienlijk deel van de trillingen over de studs.

madman
3 oktober 2008, 21:43
Bij je 2de voorbeeld kan ik me nog wel een verschil in klank voorstellen als je een string-through maakt; bij een brug op studs verdeelt de brug zelf een waarschijnlijk aanzienlijk deel van de trillingen over de studs.

True, een brug op studs verdeelt de trillingen, maar verschillende houtsoorten zullen op verschillende frequenties anders reageren, waardoor je van links naar rechts een overloop krijgt in de eigenschappen. De lage E zou dan dicht bij de stud van het esdoorn zitten, en dus wat scherper zou moeten klinken, terwijl de hoge E in van de stud in het mahonie wat meer warmte en body zou moeten geven...

Bouwen zou wel ideaal zijn, maar 't gaat meer even om het idee...

aaronstonebeat
3 oktober 2008, 22:03
Het idee vind ik absoluut erg inspirerend: zoeken naar andere constructies en je hardop afvragen of je een goed idee hebt.
Uitvinders onder elkaar! Er is nauwelijks iets leukers.

Ik kan nog wel wat afdingen op je laatste post. De hals maakt ook deel uit van het geheel; lang geen onbelangrijk deel. Beide bodyhelften zouden aan dezelfde hals hun trillingen doorgeven en daarvan terugkrijgen; én alle snaren hangen aan één kant aan dezelfde hals.

Maar halzen kun je ook lamineren. En het feit blijft dat de bruguiteinden in verschillend hout staan ...

En de gitaar moet ook nog recht blijven ...

pasqual
3 oktober 2008, 22:14
ik ben geneigd te zeggen dat dit enorm gemierenneuk is waarvan je niet kunt aantonen dat het op het gehoor enig effect op de toon zal hebben.
zoals al eerder vermeld: de trillingen en resonanties worden door het geheel gemaakt en bepaalt. maar bewijs mijn ongelijk en maak zo'n body en maak soundclips. ik ben alleen bang dat het niet aantoonbaar is dat het verschil maakt.

maar nogmaals: probeer het eens!

groeten Pasqual.

pueblo
4 oktober 2008, 10:48
probeer, en laat het ons zien en horen ;)

madman
4 oktober 2008, 10:57
probeer, en laat het ons zien en horen ;)

Lijkt me best een leuk experiment, maar moet eerst eens tijd vinden om m'n tele af te maken, en daarna de onderdelen voor m'n firebird uit het stof trekken, dus zal er voorlopig niet echt in zitten...