PDA

View Full Version : Pickups - piezo switchen bij Godin LGX-SA



mcannegieter
2 oktober 2008, 10:28
Hoi iedereen,

Ik heb sinds kort een Godin LGX-SA. Is echt een supergitaar. Goed gewicht, hele fijne hals. Maar nu zitten op deze gitaar een normale en een piezo uitgang. Hiertussen kan ik switchen door met volumeknoppen te spelen maar eigenlijk is switchen met een pedaal handiger. Kan ik dat doen met een stereo volumepedaal? Dat lijkt mij handig omdat je dan ook een mix kan maken tussen beide signalen.
Daarnaast kwam ik de Boss Line Selector tegen. Is dat ook een mogelijkheid?

Belangrijk vindt ik om bij een eventueel optreden die piezo direct door te sturen naar de PA en de pickups naar mn versterker.

Hopelijk is de vraag duidelijk en ja... pics komen later

Groeten,

Maarten

tomcat
2 oktober 2008, 10:58
Ik heb een LGX, wat ouder model, zonder synthuitgang, maar dat speelt in jouw vraag geen rol.

Ik gebruik steeds de aparte uitgangen, waarbij de gewone PU-uitgang via m'n effecten (met volumepedaal) naar de versterker gaat. De LR Baggs-uitgang stuur ik rechtstreeks (via d.i.) naar de P.A. Ik regel het volume ervan op de equilizer. Je kan dat waarschijnlijk makkelijker door een aparte volumepedaal te gebruiken, maar da's weer een pedaal bij. Het is wel even oefenen met het volumeschuifje op de gitaar. Ook uiteraard zorgen voor goede monitoring. Op repetities gebruik je een ingang van de zanginstallatie, werkt prima.

Met deze set-up kan je zowel elektrisch/akoestisch als gemixt spelen. Ik weet niet of je het reeds hebt geprobeerd live, maar de gecombineerde klanken zijn werkelijk super. Ik gebruik soms ook de pure akoestische klank (volumepedaal op effecten dicht) en door de PA klinkt dat zeer acceptabel en nooit geen feedback. Ik kreeg reeds veel vragen waar die akoestische klank vandaan kwam.

Ik weet niet of jouw model ook een gemixte uitgang heeft, maar ik gebruik de mijne nooit. De piezzo heeft een eigen karakter en volume en heeft een aparte versterking nodig.
Ik heb geen ervaring met de door jou opgesomde pedaaltjes.

Ten slotte: de GLX is de beste gitaar die ik ooit had en ik gebruik ze bijna een heel optreden door. Enkel voor nummers die een puur single coil-geluid nodig hebben of waarin ik een tremolo gebruik (die zit er op mijn GLX niet op) neem ik een andere gitaar.

mcannegieter
2 oktober 2008, 11:11
Tomcat, hoe doe je dat met kabels. Gebruik je twee losse of bestaan er ook kabels met twee losse in/uitgangen maar die daartussen samengevoegd zijn (zodatje dus niet over twee losse kabels kan struikelen :-)).

tomcat
2 oktober 2008, 11:16
Twee kabels. Ik weet niet of er 'dubbele' kabels bestaan. Misschien wel een goed idee mocht dat niet zijn.

TimmU
2 oktober 2008, 12:03
Kun je ook zelf wel doen lijkt me . of lekker aan de slag met tape?

iWishmaster
2 oktober 2008, 12:33
Kun je ook zelf wel doen lijkt me . of lekker aan de slag met tape?
Precies. Is sowieso goedkoper, flink stuk kabel en 2x2 pluggen eraan solderen.

mcannegieter
2 oktober 2008, 12:58
Hmm, had zelf ook al bedacht om het zelf te doen. Maar met tape kloten lijkt me op den duur, met bier tijdens optredens e.d. geen structurele oplossing. Heeft geen enkele kabelfabrikant aan iets dergelijks gedacht?

Maar goed, dat kabel probleem is een zijspoor. Kan iemand met iets vertellen over een stereo volumepedaal of de Line Selector van Boss icm een piezogitaar?

Orpheo
2 oktober 2008, 13:03
waarom koop je niet een stereokabel, knip je het eind eraf, soldeer je op het eind 2 stukken kabel met plug, krimpkous eromheen, klaar?

over dat pedaal: als je je piezo gewoon in je amp kan prikken, dus niet PA oid, maar je gewone amp, dan moet 't via dat pedaal zonder problemen lukken.


Die wiring van de piezo is gewoon stom. ik heb een veel slimmer systeem bedacht voor mezelf met een toggletje, maar goed...daar wil de fabrikant niet aan denk ik. nog meer toggletjes.

iWishmaster
2 oktober 2008, 13:10
waarom koop je niet een stereokabel, knip je het eind eraf, soldeer je op het eind 2 stukken kabel met plug, krimpkous eromheen, klaar?

Dat wou ik ook net voorstellen. Dit *klik* (http://www.europewebcompany.com/product-3324_Dual-mono-jack-kabel-Dubbele-Mono-63mm-Jack-Kabel-Zwart.html?PHPSESSID=f8b7a9bc0c43e0ca5739a3c07bbe1 05d) is anders ook een optie (ze bestaan dus wel). Ik ken het bedrijf niet, maar dit was eerste google hit ...

mcannegieter
3 oktober 2008, 15:33
Hier de foto's:

http://img78.imageshack.us/my.php?image=img2180cw8.jpg

http://img78.imageshack.us/my.php?image=img2178co5.jpg

http://img78.imageshack.us/my.php?image=img2182tn4.jpg

Mitch
3 oktober 2008, 16:44
Ik vond het ook de grote gemiste kans van Godin dat ze niet gewoon een schakeling hebben aangebracht dat je direct kan kiezen tussen pickups en piezo. Dat terwijl er al wel een schakelaar op zit, maar die hebben ze heel vage functies gegeven. Je zou natuurlijk uit kunnen (laten) zoeken of er niet zo'n schakeling van te maken is.
Een driestandenschakeling met beide sounds apart en één stand waarin ze allebei aktief zijn werkt in de praktijk perfect. Zou heb ik het later bij mijn custom gitaar laten doen en dat is echt helemaal te gek.

Kaboemba
3 oktober 2008, 21:06
Ik vond het ook de grote gemiste kans van Godin dat ze niet gewoon een schakeling hebben aangebracht dat je direct kan kiezen tussen pickups en piezo. Dat terwijl er al wel een schakelaar op zit, maar die hebben ze heel vage functies gegeven. Je zou natuurlijk uit kunnen (laten) zoeken of er niet zo'n schakeling van te maken is.
Een driestandenschakeling met beide sounds apart en één stand waarin ze allebei aktief zijn werkt in de praktijk perfect. Zou heb ik het later bij mijn custom gitaar laten doen en dat is echt helemaal te gek.

Nou dat is een kwestie van keuzes maken, godin lijkt er vanuit te gaan dat je de piezo uitgang over een andere versterker wilt gooien dan de normale uitgang. Overigens weet ik bijna zeker dat je dat bij een godin trouwens wel kan doen, ik meen dat op de godin die ik had dat kon. Je kon kiezen om 1 uitgang te gebruiken waarop je beide elementen kon schakelen en ook mixen.

Mitch
3 oktober 2008, 21:12
Ik he er zelf één gehad Kaboem ;) Het was helaas niet mogelijk om de twee uitgangen direct te schakelen, je blijft afhankelijk van de volumeregelaars zoals de topic starter al aangaf. Je moet de twee sounds ook absoluut apart uitversterken, dat geeft het mooiste effect.

mcannegieter
4 oktober 2008, 11:47
Wat ik verder nog tegen kwam. Met een AB-box kan ik natuurlijk ook tussen twee inputschakelen naar één versterker. Dit zou werken als ik de piezo ook via mn amp wil versterken.

Wat ik me afvraag is of er ook een soort van AB-box bestaat die de twee signalen naar een andere versterker stuurt, in mijn geval dus de pickups mn peavey classic en de piezo naar de PA. Bestaat zoiets?

Mitch
4 oktober 2008, 11:57
Eigenlijk een dubbele mute A/B... twee ingangen, twee uitgangen, separaat of beide. Een A/B/Y maar dan anders. Misschien eens kijken op de sites van Radial, Lehle, Loopmaster...

Orpheo
5 oktober 2008, 16:43
Wat ik verder nog tegen kwam. Met een AB-box kan ik natuurlijk ook tussen twee inputschakelen naar één versterker. Dit zou werken als ik de piezo ook via mn amp wil versterken.

Wat ik me afvraag is of er ook een soort van AB-box bestaat die de twee signalen naar een andere versterker stuurt, in mijn geval dus de pickups mn peavey classic en de piezo naar de PA. Bestaat zoiets?

ik zit zo te denken, maar het is lastig. je hebt een soort aan/uit switch nodig dan op je pedaaltje... zo van 'aan/uit' naar de PA of aan/uit naar de gewone amp. met gewone toggles is dat echt zo gesoldeerd, maar met een pedaal is 't lastiger.

tomcat
6 oktober 2008, 13:44
Voor alle duidelijkheid: op mijn LGX staat (origineel fabriek) een kleine drie-standenschakelaar waarmee je de keuze piezzo/elektrisch/mix maakt. Die werkt echter enkel op de mix-uitgang, die ik nooit gebruik.
Het zou kunnen dat later, wanneer de synth-uitgang er bij de LGX nog eens is bijgekomen, dat dit is veranderd.

Orpheo
6 oktober 2008, 13:46
Voor alle duidelijkheid: op mijn LGX staat (origineel fabriek) een kleine drie-standenschakelaar waarmee je de keuze piezzo/elektrisch/mix maakt. Die werkt echter enkel op de mix-uitgang, die ik nooit gebruik.
Het zou kunnen dat later, wanneer de synth-uitgang er bij de LGX nog eens is bijgekomen, dat dit is veranderd.

op de lgx met piezo werkt die toggle alleen met de hex-uitgang, dus niet de 'gewone' uitgang.

mcannegieter
6 oktober 2008, 15:54
Wat orpheo zegt dat is precies wat ik zoek... Ik kwam bij Lehle wel zoiets tegen lijkt het.

http://www.lehle.com/frameset.php?country=nl&lang=en&A_Link=products

Zou dit werken?