PDA

View Full Version : Project 'Black Thunder'



Yoshida
1 oktober 2008, 23:28
OK het gonsde al een tijdje van de geruchten in het Zelfbouw forum, maar ik ga dus zelf een gitaar bouwen. Dit is meer een 'assemblage' dan een echte 'from scratch' topic.

Mijn uitgangspunt is een Strat body met een H-S-H frezing, die ik inderdaad wil vullen met twee buckers en een single verbonden aan een vijfstanden schakelaar.

Goed, even een plaatje voor de beeldvorming.
http://94.100.114.39/370500001-370550000/370540901-370541000/370540933_5_S-oR.jpeg
En nog 1
http://94.100.113.23/371150001-371200000/371186001-371186100/371186066_5_CUsD.jpeg

Ik ben er nog niet uit welke elementen ik ga gebruiken. Het is heel goed mogelijk dat ik me daarover laat adviseren door de gitaarwinkel om de hoek (letterlijk). Wel ben ik er zeker van dat ik eerst moet leren solderen voordat ik üeberhaupt elektronica ga kopen. Maar dat is alweer een stap verder.


Graag jullie reacties op het ontwerp. Over smaak valt natuurlijk te twisten. Over wat de snelste en makkelijkste methode is om het schilderwerk echt goed te doen zullen we het denk ik sneller eens zijn.

Meer nieuws bij daadwerkelijke voortgang (in het meest optimistische geval over 2 a 3 weken).

st.robot
2 oktober 2008, 10:53
het bovenste vind ik wel mooi. (van ontwerp toch, de kleur is ietsje minder)

het onderste, de kleur op zich vind ik best wel ok, alleen de mengeling van zwart-chrome-gouden hardware vind ik niet zo geslaagd (en volgens mij zijn dat geen humbuckers maar P90s, kan dat ik de bal misslaag, zo'n expert ben ik ook weer niet)

veel succes met je project

Yoshida
2 oktober 2008, 11:46
het bovenste vind ik wel mooi. (van ontwerp toch, de kleur is ietsje minder)

het onderste, de kleur op zich vind ik best wel ok, alleen de mengeling van zwart-chrome-gouden hardware vind ik niet zo geslaagd (en volgens mij zijn dat geen humbuckers maar P90s, kan dat ik de bal misslaag, zo'n expert ben ik ook weer niet)

veel succes met je project
thnx, de kleur van de input vind ik niet echt van belang. In de 10 minuten die ik vanmorgen had vond ik koper een geslaagdere kleur dan zwart of chrome. Maar chrome word t waarschijnlijk toch. Had eerst slagplaat ook zwart willen doen maar dat werd me iets té. Tremolo word zeker weten zwart.

De twee buckers zijn 'soapbar style' volgens Kisekae (thnx robot)

Het ontwerp van die draak heb ik laten maken, en word nu zodanig aangepast dat het hoofd op een meer zichtbare plek komt. (op moment van spelen hangt mijn arm ervoor) Ik ga thuis ff Photoshoppen om de twee ontwerpen samen te voegen. Je had het over de kleur, welke kleur zou je voor willen stellen?

Het hoeft niet gezegd te worden dat ik erg veel zin heb in het project, en dat ik niet kan wachten tot ik er op een goede manier mee bezig ben. Dit is zo'n projectje waar de reis minimaal net zo belangrijk is als de bestemming.

EDIT om meerdere redenen overweeg ik een jazzy single en 1 humbucker te gebruiken op een driestanden switch. Als iemand een link heeft naar goeie schema's (ook voor HSH) ga ik in de tussentijd leren solderen ;)

st.robot
2 oktober 2008, 13:36
je bedoelt, kisekae (en iedereen hier kent dat wel)

en qua kleur, daar moet je zelf maar wat achter zoeken. (het is vind ik het moeilijkste aan een ontwerp, een mooie kleur)

en op seymour duncan vind je heel veel schakelschema's

Yoshida
2 oktober 2008, 14:50
je bedoelt, kisekae (en iedereen hier kent dat wel)

en qua kleur, daar moet je zelf maar wat achter zoeken. (het is vind ik het moeilijkste aan een ontwerp, een mooie kleur)

en op seymour duncan vind je heel veel schakelschema's
Driemaal dank. :)

Ander vraagje: kill switch. Ik heb een keer een erg rommelige schets hiervoor gezien, maar wat ik zoek is een goede beschrijving hoe ik een aan/uit knop in kan bouwen. (als er plaats voor is natuurlijk ;) )

madman
2 oktober 2008, 17:57
'Soapbar style' komt van dat die p-90's wat groter zijn dan normale single coils, de witte variant lijkt nogal op, jawel; een soapbar.
Er is ook nog de dog-ear variant, die heeft aan de (van voren gezien) boven en onderkant nog een 'driehoekje' als het ware (vergeef me de luiheid om een plaatje te zoeken;)), die dienen als mounts. Die driehoekjes lijken op, jawel; dogears, maar het zijn dus ook gewoon p-90's.

Moraal van het verhaal; op bovenstaande plaatjes staan alleen maar single coils.

Yoshida
2 oktober 2008, 19:12
'Soapbar style' komt van dat die p-90's wat groter zijn dan normale single coils, de witte variant lijkt nogal op, jawel; een soapbar.
Er is ook nog de dog-ear variant, die heeft aan de (van voren gezien) boven en onderkant nog een 'driehoekje' als het ware (vergeef me de luiheid om een plaatje te zoeken;)), die dienen als mounts. Die driehoekjes lijken op, jawel; dogears, maar het zijn dus ook gewoon p-90's.

Moraal van het verhaal; op bovenstaande plaatjes staan alleen maar single coils.
Dan heeft Kisekae een foutje gemaakt, want ze stonden tussen de buckers. Het is gewoon een nickname voor de afwerking denk ik.
Tevens stond in mijn originele post dat ik de elementen nog uit moet zoeken, en dat ik een H-S-H configuratie ga gebruiken met fiveway switch.

Al die gegevens over bijnamen zijn wel welkom en leuk natuurlijk maar als je me wil helpen heb ik meer aan constructieve feedback. ;)

Vanmorgen had ik 10 minuten om dit te maken. Ik ga zo oefenen met een band (op mijn tele die ik al wel heb) en als ik vanavond later nog tijd over heb zal ik proberen een meer definitief ontwerp te posten.


OK? Vriendelijke groet Bram

madman
2 oktober 2008, 19:21
Dan heeft Kisekae een foutje gemaakt, want ze stonden tussen de buckers. Het is gewoon een nickname voor de afwerking denk ik.
Tevens stond in mijn originele post dat ik de elementen nog uit moet zoeken, en dat ik een H-S-H configuratie ga gebruiken met fiveway switch.

Al die gegevens over bijnamen zijn wel welkom en leuk natuurlijk maar als je me wil helpen heb ik meer aan constructieve feedback. ;)

Vanmorgen had ik 10 minuten om dit te maken. Ik ga zo oefenen met een band (op mijn tele die ik al wel heb) en als ik vanavond later nog tijd over heb zal ik proberen een meer definitief ontwerp te posten.


OK? Vriendelijke groet Bram
Was ook meer bedoeld om aan te geven dat het een single coil is, en dus dat je die niet per ongeluk bestelt als je humbuckers wil;)

Yoshida
2 oktober 2008, 23:44
Was ook meer bedoeld om aan te geven dat het een single coil is, en dus dat je die niet per ongeluk bestelt als je humbuckers wil;)
Yo top, no problemo.
Waarschijnlijk ga ik toch wel óf naar de gitaarwinkel om de hoek, óf naar een site die Seymour Duncan verkoopt. In het laatste geval ga ik waarschijnlijk voor deze herrieschoppers (http://www.seymourduncan.com/products/electric/humbucker/alternative_8_s/).

pueblo
3 oktober 2008, 12:40
ik zou voor twee gaan de eerste is niet echt mijn ding

aaronstonebeat
3 oktober 2008, 14:53
Ander vraagje: kill switch. Ik heb een keer een erg rommelige schets hiervoor gezien, maar wat ik zoek is een goede beschrijving hoe ik een aan/uit knop in kan bouwen. (als er plaats voor is natuurlijk ;) )

Er zijn knopjes te koop die verbinding maken als je ze indrukt en die verbinding weer verbreken zodra je ze loslaat ('maak' heet dat, geloof ik). Eén contact verbind je met de aarde en het andere met de hete leiding.
Indrukken = kortsluiting = kill. Kan uiteraard ook met bv 'n tuimelschakelaar.

Yoshida
3 oktober 2008, 18:00
ik zou voor twee gaan de eerste is niet echt mijn ding

De tweede is ook mijn definitieve keuze, alleen de tremolo word een goedkoper merk.

Dit weekend ga ik leren solderen en verf advies inwinnen. Ik weet dat alles (materiaal en kennis) wel online te vinden is maar ik kijk liever of mijn locale verfwinkel mij kan helpen.

st.robot
3 oktober 2008, 19:18
ik kan goed snappen dat je het voor de eerste keer zo goedkoop mogelijk wil houden, maar met goedkope tremolo's moet je wel oppassen denk ik. Als uw uiteindelijk instrument snel ontstemd e.d. is het ook niet altijd even evident om die te vervangen (andere maten enzo)

Yoshida
3 oktober 2008, 20:17
ik kan goed snappen dat je het voor de eerste keer zo goedkoop mogelijk wil houden, maar met goedkope tremolo's moet je wel oppassen denk ik. Als uw uiteindelijk instrument snel ontstemd e.d. is het ook niet altijd even evident om die te vervangen (andere maten enzo)
Ik ga ervan uit dat ik op je aanbevelingen kan vertrouwen. Het budget laat ik gedeeltelijk afhangen van het succes van mijn voortgang.

Yoshida
5 oktober 2008, 16:17
Goed wat heb ik nog meer nodig behalve een body, soldeerervaring en goed gereedschap, OJA EEN WERKRUIMTE!!

http://www.padvindersband.nl/werk3.jpg

Yoshida
5 oktober 2008, 22:52
OK vandaag weer een paar dingetjes gedaan. Een simpel soldeerprojectje van Velleman, en ik ben redelijk tevreden met het resultaat. Helaas geen 9v batterij bij de hand dus testen komt later.
Enfin een gitaar is relatief low-tech. *ahum* goed mogelijk dat ik eerst een simulatie bouw met ledjes voor ik aan het echte werk begin.

Daarnaast heb ik de body binnen handbereik gelegd om vertrouwd te raken met de houtsoort. Het is niet bepaald vuren of meranti. :) Voor het verfen ga ik een roller gebruiken omdat aan sprayen teveel nadelen kleven.


Anywayz. Ik heb de waarschijnlijkheid dat die gitaar er komt vertienvoudigd. Nu word het tijd om te plannen en materialen in te slaan voor het schilderwerk. (carbonpapier, thinner, veel schuurpapier, grainfiller, verf (doh)...)

Noid
5 oktober 2008, 23:04
Anywayz. Ik heb de waarschijnlijkheid dat die gitaar er komt vertienvoudigd. Ja, nu kun natuurlijk niet meer terug :) Pas maar op: het is verslavend en kost veel tijd! Succes.

Yoshida
9 oktober 2008, 23:19
OK update!!

Er zijn vandaag weer onderdelen binnengekomen, om zo snel mogelijk een feel te kunnen krijgen voor de stijl de knoppen, de zwarte input en (!) grainfiller! Dat betekent dat ik vrij snel een begin kan maken met schilderen.

Heb ik alleen wel een vraag over. Ik wil de body rood schilderen, maar dan wel zodanig dat ik de houtnerf blijf zien. Hiervoor gebruik ik verf op terpentinebasis. Is het mogelijk om de body eerst te schilderen, en dan grainfiller toe te passen? Zonee trekt na het aanbrengen van de grainfiller de verf wel zodanig in dat ik het beoogde resultaat krijg? Kent iemand uit ervaring een goede methode hiervoor?

G.G.
10 oktober 2008, 08:19
Wat voor hout is het? Ziet eruit als een standaard kant en klare stratbody en dat is vaak elzen, en dan is een filler dus niet nodig.


Is het essen ofzo, dan zou ik eerst een filler gebruiken, dan rood stainen met waterbeits en dan blank aflakken als je het transparant wilt hebben.

Yoshida
10 oktober 2008, 09:58
Wat voor hout is het? Ziet eruit als een standaard kant en klare stratbody en dat is vaak elzen, en dan is een filler dus niet nodig.


Is het essen ofzo, dan zou ik eerst een filler gebruiken, dan rood stainen met waterbeits en dan blank aflakken als je het transparant wilt hebben.

't is Essen (vandaar die grainfiller) met een erg mooie nerf. (alleen aan de achterkant wat donkere lijntjes). Stainen lijkt me erg mooi werk maar ook lastig. Is stainen hetzelfde als beitsen?

Natuurlijk moet er ook een stukje artwork op komen (die draak), en hij moet goed worden afgelakt. Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar verf op terpentinebasis. Waarschijnlijk gebruik ik eerst de grainfiller, waarna ik doorzichtige lak meng met erg donkerrode verf en een druppel terpentine.

Enfin. Morgen sprokkel ik verfspullen. Vanavond upload ik ff een foto van alles wat ik nu heb.

Yoshida
10 oktober 2008, 18:08
OK een foto van wat ik al heb:

http://www.padvindersband.nl/body1.jpg
http://www.padvindersband.nl/body2.jpg

pueblo
10 oktober 2008, 21:43
mooie body

Yoshida
10 oktober 2008, 23:13
mooie body
thnx, hopen dat ie nóg mooier word als ik ermee klaar ben ;)

Zoals eerder bericht ga ik morgen de body behandelen met grainfiller, vervolgens met een lakroller 1 of 2 lagen rode verf gemengd met transparante lak erop smeren. Waarschijnlijk meer 'een drupje' rode verf, omdat er meerdere lagen over elkaar komen. Voor eerste laag is te weinig kleur beter dan te veel. In ieder geval zit er zat contrast in de nerf.

aaronstonebeat
10 oktober 2008, 23:21
Waarom eerst stainen en dan nog transparante kleurlak? Ik zou eerst eens proberen hoe die stain er met alleen blanke lak uitziet. Da's toch altijd verrassend.
Kun je daarna altijd nog bijkleuren als je dat nodig vindt.

Yoshida
10 oktober 2008, 23:28
Waarom eerst stainen en dan nog transparante kleurlak? Ik zou eerst eens proberen hoe die stain er met alleen blanke lak uitziet. Da's toch altijd verrassend.
Kun je daarna altijd nog bijkleuren als je dat nodig vindt.
Sorry tikfoutje, bedoelde grainfiller en dan lakken :s

beer 'o clock, ik heb mn post aangepast.

aaronstonebeat
10 oktober 2008, 23:36
Sorry tikfoutje, bedoelde grainfiller en dan lakken :s

beer 'o clock, ik heb mn post aangepast.

Ha, OK; ik zat dit net weer te lezen en dacht dat ik het verkeerd gezien had :)

Behouden vaart !

Yoshida
10 oktober 2008, 23:37
Ha, OK; ik zat dit net weer te lezen en dacht dat ik het verkeerd gezien had :)

Behouden vaart !
thnx, fotoverslag volgt.

Yoshida
11 oktober 2008, 12:56
OK 'The die has been cast' (Julius Caesar)

Voor dit verslag gebruik ik mijn ervaring met het schilderen van kozijnen, en dingen die ik links en rechts heb gelezen. Ik ga essen behandelen met grainfiller en vervolgens lakken met terpentineverf. Wat ik hier omschrijf is wat ik heb gedaan, en of je dit als een aanbeveling mag zien hangt af van het resultaat. Ik werk met het idee dat er meerdere wegen naar Rome zijn en je datgene moet doen waar je je gemakkelijk bij voelt.
Maar tips zijn natuurlijk altijd welkom.

Acties tot zover:

Body afnemen met ammonia
Ammonia is een tot 5% verdunde ammoniak oplossing, en moet nog een keer sterk verdund worden met water. Deze behandeling maakt de body vetvrij en zet losse vezels omhoog. Het is belangrijk dat je dit doet vóór het schuren, omdat je anders vette vingerafdrukken en stof in het hout schuurt.
http://www.padvindersband.nl/wip1.jpg
Nodig: emmer, water, schone vezeldoek, ammonia, rubber handschoenen, mondkapje
Tijd: inclusief voorbereiding 10 minuten.

Schuren
De eerste keer schuren is spannend. Je wil geen beschadigingen in het hout maken of ongelijkmatig schuren. Ik schuurde toen mijn body nog nat was van de ammonia, en gebruikte 600 grit schuurpapier. Pak vast aan de halsfrezing, achter komt toch een plaat, en voor komt de hals. Mislukkingen hier door vieze vingers vallen niet op. Schuur met de nerf mee. Het is klaar wanneer alle losse vezels zijn verwijderd. Het verdient de aanbeveling om dit buiten te doen, zodat je werkruimte niet te stoffig word. Toevallig is het vandaag mooi weer en heb ik een balkon waar precies een werkbank op past. Leg een zachte doek op de werkbank (in mijn geval een fleecedeken).
http://www.padvindersband.nl/wip2.jpg
Gebruikt: schuurpapier naar keuze maar niet grover dan 300 grit, mondkapje
Tijd: 5 tot 10 minuten

Yoshida
11 oktober 2008, 13:42
grainfiller
Als je de body wil lakken word er altijd verf door het hout opgenomen. Vooral bij een erg poreuze houtsoort als Essen.

Voor een egale en niet te poreuze ondergrond heb ik grainfiller aangebracht (Rutin's). Dit vond ik lastig om mee te werken. Het mengt namelijk niet helemaal goed met terpentine. Terwijl in het midden een klomp zit met de consistentie van stroperige, te lang gekookte paste drijft er een laag terpentine bovenop. Het devies is goed doorroeren, terpentine toevoegen en diep met je vingers erin om het op te brengen. Ik bracht het op in een cirkelbeweging. De grainfiller had bij mij de consistentie van modderige klei.
Als voorbereiding heb ik een out katoenen shirt in stukken geknipt. Oud omdat dat niet meer pluist. Maak hier repen van die je een paar keer dubbelvouwt tot je een zachte sponsachtige doek hebt om de grainfiller mee in te wrijven. Hier heb je ongeveer twee minuten de tijd voor tot het opdroogt en klonterig wordt. Een blikje bevat (hopelijk) genoeg voor 2 lagen.

Naar mijn beleving hoeft de eerste laag niet superegaal te zijn. het word toch weer bijgeschuurd. De tweede laag moet in ieder geval goed dekkend zijn. Hier wil ik ook meer tijd en aandacht aan besteden. Omdat het uitharden even duurt (aanbevolen 24 uur) morgen meer hierover.

Et voila, zo heb ik voor de lunch een lastig karwei getackled waar ik de hele dag voor had uitgetrokken.
http://www.padvindersband.nl/wip3.jpg
En na een tijdje drogen...
http://www.padvindersband.nl/wip4.jpg
Ik gok erop dat de witte uitslag is weg te schuren, en dat daaronder een prachtige en goed gevulde nerf zit die zit te springen om nog zo'n laag. ;)

Gebruikt: grainfiller, roerstokje, terpentine, stukken katoen om mee te boenen.
Tijd: trek hier gerust een half uur voor uit om het goed te doen.


Onthoud dat 90% van het succes word bepaald door je voorbereiding.

aaronstonebeat
11 oktober 2008, 20:39
Raar spul he, die grainfiller; ik herken het precies van je foto's.

pasqual
11 oktober 2008, 23:50
ik heb bij mijn huidige project ( squier strat upgrade ) voor ik begon met grainfiller, schuren en lakken/kleuren, er voor gekozen om eerst alle gaten te boren ( neckpocket, tremelo, slagplaat/tremcover en input ). ben je niet bang dat je straks je body gaat beschadigen als je door de harde laklagen gaat boren? je kan je nu nog bedenken.

het zou zonde zijn van deze zeer mooie body!
verder een goed en duidelijk verslag.

groeten Pasqual.

Yoshida
12 oktober 2008, 00:35
Raar spul he, die grainfiller; ik herken het precies van je foto's.
Hopelijk betekent dit dat ik het goed doe. ;)

@Pasqual: Bedankt voor de tip. Omdat ik met verf op terpentinebasis werk ben ik daar niet zo bang voor. Kan zijn dat ik er nog Rustin's plastic coating op aanbreng maar de verf moet dan toch eerst 2 a 3 weken uitharden. Die tijd ben ik wel kwijt aan alle elektronica enzo.

Moet trouwens zeggen dat jouw body er ook heel goed uitziet. (voor mijn gitaardagen zou ik dat nooit tegen een andere man gezegd hebben ;) )

pasqual
12 oktober 2008, 10:44
dankjewel,

het grote verschil zit 'm erin dat de jouwe van essen is en daarom ook geschikt om 'm transparant te lakken. die van mij is van elzen en daar zijn natuurlijk ook mooie body's van te krijgen, maar deze vond ik niet geschikt om de nerf te laten zien, dus: dekkend.

over het voorboren: je moet niet vergeten dat je nog veel moeten meten en meten en nameten. dat betekent dus dat je veel met je meetgereedschap op je ( pas gelakte ) body zit. en een kras is zo gemaakt. en niet te vergeten: ook met je boormachine kan je wel eens misprikken, etc......
maar het is jouw keuze natuurlijk. misschien heb jij een vastere hand als ik :satisfie:

groeten Pasqual.

Yoshida
12 oktober 2008, 12:35
dankjewel,

het grote verschil zit 'm erin dat de jouwe van essen is en daarom ook geschikt om 'm transparant te lakken. die van mij is van elzen en daar zijn natuurlijk ook mooie body's van te krijgen, maar deze vond ik niet geschikt om de nerf te laten zien, dus: dekkend.

over het voorboren: je moet niet vergeten dat je nog veel moeten meten en meten en nameten. dat betekent dus dat je veel met je meetgereedschap op je ( pas gelakte ) body zit. en een kras is zo gemaakt. en niet te vergeten: ook met je boormachine kan je wel eens misprikken, etc......
maar het is jouw keuze natuurlijk. misschien heb jij een vastere hand als ik :satisfie:

groeten Pasqual.

Bedankt voor je advies.

Ik ga voorboren voordat de plastic finish word aangebracht, tot dan moet de verf toch eerst 2 a 3 weken uitharden en die tijd heb ik wel nodig om alle elektronica op de slagplaat te solderen (ex pickups). True: minder tijd, maar het duurt wel even om precies te weten wat ik ga doen en waarom, en het soldeerwerk wil ik een avond (of het liefst een complete zaterdag) voor uittrekken. Meer dan de benodigde onderdelen hiervoor en een tremolo staat mijn budget deze maand niet toe.

Yoshida
12 oktober 2008, 14:14
Dag 2

Vandaag hoopte ik de eerste laag grainfiller bij te schuren, en de tweede laag aan te brengen. Helaas: bijschuren bleek lastig. De overtollige filler (wat naar mijn mening hetzelfde is als verdunde plamuur) gaf een dikke, witte uitslag die slechts met moeite was af te schuren. Het papier zat na 1 beweging al vol. Daarnaast zat er ook nog witte uitslag in de poriën zelf.

Dit kon dus niet de manier zijn. Mijn redding bleek te zitten in een oude vaatdoek en een fles terpentine. Deze actie kan ik dus niet anders omschrijven dan het afboenen van de body met terpentine. Of beter: inboenen van de overtollige filler. Ik zag wel dat de grainfiller zijn werk heeft gedaan. Het karakter van het natte hout lijkt ineens van een hardere houtsoort. De body staat nu te drogen en mijn verwachting is dat dit over een uur nog een keer moet, en misschien wel een derde keer.

Als het nog de moeite waard is volgt aan het eind van de middag een dunne tweede laag. NB je zou haast niet zeggen dat deze body uit twee helften bestaat. Knap werk.

http://www.padvindersband.nl/wip5.jpg
http://www.padvindersband.nl/wip6.jpg

Gebruikt: terpentine, oude vaatdoek, geduld, mondkapje
Tijd: circa 10 minuten

no 1 hops
12 oktober 2008, 14:25
Nodig: terpentine, oude vaatdoek, geduld, mondkapje
Tijd: +/- een half uur
met dat mondkapje kom je er echt niet.
wil je dit vaker doen dan is een dampmasker nodig.
ik merk het nu zelf nu ik met twee componenten bezig ben en motip spuitlak.

okay, niet goedkoop, maar dat is je gezondheid ook niet

Yoshida
12 oktober 2008, 14:50
met dat mondkapje kom je er echt niet.
wil je dit vaker doen dan is een dampmasker nodig.
ik merk het nu zelf nu ik met twee componenten bezig ben en motip spuitlak.

okay, niet goedkoop, maar dat is je gezondheid ook niet
Goed mogelijk dat ik mijn volgende bestelling bespoedig om dit mee te laten komen. Nu werk ik nog buiten maar straks lak ik op zolder. Zoals ik mijn bergsport kosten verantwoordde: aan je veiligheid kan je geen prijskaartje hangen.

nb oorbescherming ook welkom... waarom moet die tering schlager op zo'n belachelijk volume worden gedraaid >__<

no 1 hops
12 oktober 2008, 15:59
Goed mogelijk dat ik mijn volgende bestelling bespoedig om dit mee te laten komen. Nu werk ik nog buiten maar straks lak ik op zolder. Zoals ik mijn bergsport kosten verantwoordde: aan je veiligheid kan je geen prijskaartje hangen.

nb oorbescherming ook welkom... waarom moet die tering schlager op zo'n belachelijk volume worden gedraaid >__<je vind dampmaskers van 3m bij de praxis met compleet dampfilter set voor rond de 40 euro
bij de automaterialen groothandel lasaulec kun je ronde fijnstof filters kopen (setje 10 euro) die er ook oppassen.

Yoshida
12 oktober 2008, 16:47
je vind dampmaskers van 3m bij de praxis met compleet dampfilter set voor rond de 40 euro
bij de automaterialen groothandel lasaulec kun je ronde fijnstof filters kopen (setje 10 euro) die er ook oppassen.
Guitarsupplies heeft onderhoudsvrij 30 Euro (vaste filters).

Net ff tot 2x toe Deadmines voor mijn vrienden verknald (WoW). Tijd voor een tweede laag grainfiller. Iets witte uitslag in de nerf maar dat lost wel op in de terpentine van de volgende laag.

EDIT: de tweede laag zit erop, deze had nu meer de consistentie van een dikke stroop of erg natte plamuur. De randen en hoeken zijn het moeilijkst om goed te doen.
Vanavond verwacht ik de body weer af te kunnen boenen met terpentine en dan is er voor morgenavond nog genoeg over voor een derde laag. Deze keer met de consistentie van verf hoop ik :)

Yoshida
12 oktober 2008, 19:38
Een voor/na shot...

http://www.padvindersband.nl/body1.jpg
http://www.padvindersband.nl/wip7.jpg

Tijd vinden om te lakken... hmm iedere avond weg komende week. Pech :(

Yoshida
14 oktober 2008, 21:36
Toch maar een derde laag grainfiller opgebracht, omdat ik nog overhad. Omdat ik de vorige keer vlak voor het deksel erop ging nog een flinke scheut terpentine had toegevoegd was de grainfiller nu zo dun als verf. Het viel dus goed gelijkmatig op te brengen maar niet bepaald dik. Omdat er al twee lagen op zaten vond ik dat ook niet echt belangrijk.

Wel heb ik eerst de body gladgeschuurd, omdat het oppervlak na de laatste keer afboenen met terpentine wat krijterig aanvoelde. Ik verwacht morgenavond nog een keer de body te kunnen boenen en dan kan ik zaterdag schuren en de eerste laag verf erop smeren. :)

Yoshida
19 oktober 2008, 21:07
Eerste laag schilderwerk opgebracht. Ik ben blij met de beslissing om hoogglans vernis te mengen met rode lak. Dit geeft echt een vet candy effect.
http://www.padvindersband.nl/verf2.jpg

Nu het slechte nieuws, er zitten kleine putjes in en luchtbellen. Ik denk dat dit allebei wel word opgelost bij het aanbrengen van de volgende laag. Ik laat het bij deze ene laag voordat ik hem een paar keer transparant aflak, en dan een paar weken uitharden, en polijsten, polijsten en polijsten...

De laklaag liet zich goed opbrengen en was na 3 of 4 uur al droog genoeg om met de blote hand aan te raken. Wanneer de body volledig in de verf zit en de artwork is aangebracht leen ik een betere camera.

ff tussen haakjes: welke laksoorten is Commandant 4 geschikt voor? Ik heb wat rimpeleffect, en in de backholte 2 lopers, is dat daarmee vlak te poetsen? Of beter wat bijpoetsen met terpentine, en dan een paar lagen blank erover?

Yoshida
22 oktober 2008, 23:34
Voor wie interesse heeft, hier een voorlopige planning.
Zondag komt een goede vriendin de draak op de body schilderen. Als dat droog is kan ik in 2 a 3 weken de bijgekleurde vernis op de resterende delen smeren, meerdere heldere vernislagen aanbrengen en dan de boel polijsten tot het echt vlak is en glimt als een spiegel. Met deze vernis is plastic coat niet nodig.

Dan zitten we inmiddels in november, en heb ik geld voor het bestellen van de pickups. Ik weet ook al welk bedradingsschema ik ga gebruiken.

==================================
EDIT deze zijn besteld ivm stijgende dollar
brugpuppie (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_23_24_307_302&products_id=1150)
middenpuppie (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_23_24_307_303_316&products_id=3189)
nekpuppie (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_23_24_307_302&products_id=1140)
==================================

bedrading (http://www.seymourduncan.com/images/support/schematics/lilhum_sing_lilhum_1v_2t_s.jpg)

Hier vermaak ik me ook wel 2 a 3 weken mee, wat de vernis de gelegenheid geeft om goed uit te harden. Als dat naar wens is kan ik tussen alle kerstcadeaus door geld vrij zien te maken voor de hals (http://www.guitarsupplies.nl/N_frame.html?http://www.guitarsupplies.nl/Strat_-neck-ebony-12__-22-frets--N_art_1071.php) (of eerder als de dollar weer duurder word), tuners, alle andere afwerkdingetjes en dan gaan assembleren. Dan is het afstellen, testen en zien of dit project de moeite waard is geweest. Maar rond die tijd zitten we al diep in december.

...en dan, what's next: Warlock hollow body met backholtes? kan nie w88 tot het weer zomer is :satisfie:

Yoshida
26 oktober 2008, 20:56
Semi-update.

De potmeters en de vijfstanden schakelaar zijn op de slagplaat geschroefd. Belangrijker: een goede vriendin is langsgeweest om de draak op de gitaar te schilderen. Dit prachtige Kolesar/Cloudmar design wacht om bedekt te worden met nog een laag rode vernis, maar niet voordat ie is uitgehard.

De pickups komen deze week ook binnen, maar het soldeerwerk moet echt wachten totdat de rode vernis klaar is, en er een aantal lagen transparante lak op zit. Dan moet er gepolijst worden. Oftewel: ik kan me voorbereiden op twee a drie weken terpentinedampen.

De draak is in ieder geval een sterke mijlpaal die we gevierd hebben met een goede maaltijd en een lekker glas wijn. Vanaf nu mag ik geen fouten meer maken om het werk dat hier nu al in zit recht te doen.

http://www.padvindersband.nl/draak5.jpghttp://www.padvindersband.nl/draak7.jpg

pasqual
26 oktober 2008, 22:44
heel mooi.

kun je je vriendin niet vragen om het gedeelte wat onder de slagplaat komt ook op de slagplaat te schilderen? is wel een beetje jammer als dat wegvalt.

groeten Pasqual.

Yoshida
26 oktober 2008, 23:12
heel mooi.

kun je je vriendin niet vragen om het gedeelte wat onder de slagplaat komt ook op de slagplaat te schilderen? is wel een beetje jammer als dat wegvalt.

groeten Pasqual.

thnx :satisfie:

In de eerste plaats, het is de vriendin van een goede kameraad. Ik ben nog steeds vrijgezel dames ;)

De body word verder beschilderd met doorzichtige rode vernis, zoals een paar posts omhoog. Het gevaarlijke is dat ik een nieuw mengsel moet maken tegen de tijd dat ik deze kant kan schilderen. Maar hier heb ik wel vertrouwen in.
De clou van dit verhaal is dat de draak wat naar de achtergrond verdwijnt en 'gewoon' een design feature word zoals de knoppen die ik heb gekozen, de ebben toets en het feit dat dit een HSH setup word. Neemt niet weg dat de draak, samen met mijn lakkeuze, het dominerende effect heeft.

Yoshida
27 oktober 2008, 21:30
Dit is balen...
Ik heb de slagplaat voorgeboord, gelet op de positie van de neckpocket, de pickup frezingen en de ideale positie voor de tremolo (blok vrij van body, plaat dekt holte volledig af).
Nu heb ik de pots vastgezet, en die drukt de slagplaat 2 a 3 milimeter hoger dan gepland.

aaronstonebeat
27 oktober 2008, 21:35
Gewoon even voorzichtig wat ruimte frezen; of beitelen misschien.

Te gek trouwens, die draak !

Yoshida
27 oktober 2008, 22:17
Gewoon even voorzichtig wat ruimte frezen; of beitelen misschien.

Te gek trouwens, die draak !

Mah... combi van boren en beitelen op de juiste plek. Ik heb geen frees, word misschien toch tijd voor een dremel

Die draak heb ik op verzoek laten ontwerpen door Alex Kolesar (http://www.noneedforbushido.com). Het schilderwerk is van Marjolijn Vledder (http://marjolijnvledder.hyves.nl/).

pasqual
27 oktober 2008, 22:31
Dit is balen...
Ik heb de slagplaat voorgeboord, gelet op de positie van de neckpocket, de pickup frezingen en de ideale positie voor de tremolo (blok vrij van body, plaat dekt holte volledig af).
Nu heb ik de pots vastgezet, en die drukt de slagplaat 2 a 3 milimeter hoger dan gepland.

normaal gesproken moet je meer dan genoeg ruimte hebben voor je pots, zelfs met een klodder soldeertin erop voor je massa. hoe diep is je electronicaruimte? ik dacht dat ie zo'n 33 of 35 mm diep moet zijn.
heb je misschien een vulringetje teveel tussen de slagplaat en de pots?

groeten Pasqual.

Yoshida
27 oktober 2008, 22:45
normaal gesproken moet je meer dan genoeg ruimte hebben voor je pots, zelfs met een klodder soldeertin erop voor je massa. hoe diep is je electronicaruimte? ik dacht dat ie zo'n 33 of 35 mm diep moet zijn.
heb je misschien een vulringetje teveel tussen de slagplaat en de pots?

groeten Pasqual.

Het is geen kwestie van diepte, ik kom breedte tekort. Oftewel de slagplaat word richting de neckpocket gedrukt. Met een beetje kracht kan ik alles wel op zijn plek drukken maar dit kan alleen maar slecht zijn voor de klank.

Dit is niemand zn fout, gewoon een gebrek aan standaarden...

Yoshida
29 oktober 2008, 19:05
OK weer een bepalend moment.

http://www.padvindersband.nl/pup1.jpg

De pickguard 'zweeft' vooralsnog, mede omdat de bucker schroeven wat aan de lange kant zijn maar ook om de potmeter sparing die niet breed genoeg is.

De rode vernislaag wil ik wat vlakschuren zodat de draak weer wat donkerder afsteekt. De vernislaag had niet beter kunnen worden.


Oftewel werk zat dit weekend! ;)

pueblo
29 oktober 2008, 23:33
ziet er goed uit

grizzly
29 oktober 2008, 23:55
Mooi stuik werk, die draak is zo goed gemaakt, dat hij er best wat meer uit mag komen.

Yoshida
1 november 2008, 00:36
Goed, we komen op terrein dat nu voor veel gitaarbouwers van toepassing is. Voornamelijk als je een strat gaat bouwen. Hieronder mijn ervaringen met het monteren van de pickups en de bedrading. Ik zal dit (http://www.seymourduncan.com/images/support/schematics/lilhum_sing_lilhum_1v_2t_s.jpg) schema gebruiken.

http://www.padvindersband.nl/pick1.jpg
De pickguard heb ik kant en klaar besteld. Je kan ervoor kiezen om die zelf te maken, maar waarschijnlijk alleen als je van passen en meten houdt en echt iets bijzonders wilt.

Ik kies voor een setup met 2 humbuckers en een single coil, waarbij ik gebruik maak van coil splitting. Dit houdt in dat op de even standen de single coil word gemixed met één spoel uit een van beide humbuckers. De midden- en neckpickup krijgen een toneregelaar, die feitelijk niks anders doet dan via een lineaire potmeter tonen van een bepaalde frequentie (afhankelijk van de geïnstalleerde condensator) weglekken naar de aarde.

Het installeren van een potmeter is eenvoudig. Ik heb stelringen gebruikt om ze zo diep mogelijk weg te werken. In het ideale geval heb je een dopsleutel liggen van dat formaat.

De vijfstanden schakelaar is een no-brainer. Naar mijn bevinding moet de kant met de lipjes aan de zijde van de potmeters zitten, en de beugel naar de zijkant van de sparing.

De pickups waren een uitdaging. Bij de humbuckers zaten vrij lange schroeven met nog langere veren. Er zit een garantielaag in de schroefgaten die doorbroken moet worden. Het is lastig om de veer er tussen te krijgen. In mijn geval moesten vervolgens de schroeven worden afgezaagd omdat ze te lang waren.
De single coil was eenvoudiger. Hier zaten kortere schroeven bij en in plaats van veren rubberen afstandhouders. Deze kunnen flink worden samengeknepen dus er zit een paar millimeter speling in de hoogte.

http://www.padvindersband.nl/pick2.jpg
Om alles netjes af te werken moet je de draden zodanig 'vouwen' dat ze netjes van A naar B lopen. Waar ze samenkomen met tape bij elkaar houden. De aarde voor de single coil heb ik afgebogen in de goede richting.

Vanaf de humbucker komen 5 draden in 1 mantel. Dit zijn de north- en south start en finish, en een aarde. De vier andere draden zijn geshield en de shielding is verbonden met de aarde.

Mijn volgende stap is om van de humbucker kabels het laatste stuk mantel te verwijderen. Het werkelijke knippen, strippen en vertinnen doe ik pas wanneer ik ga solderen. Mijn intentie is om alles zo clean mogelijk te houden, draadjes in een nette bocht, zoveel mogelijk samengebonden etc. Om vanaf de vijfstanden schakelaar verder te werken heb ik 5m koperdraad met gevlochten kern als aarde, en een halve meter shielded draad als hot wire.

aaronstonebeat
1 november 2008, 01:05
Reuze strak tot zover; ga zo door !

pasqual
1 november 2008, 22:57
hey Yoshida, ik zou wel je volumepot en eerste tonepot met de contactpunten naar elkaar toedraaien. het maakt de draden niet onnodig lang en je tonepot komt zo als alles gesoldeerd is waarschijnlijk tegen hout van de uitsparing aan. ik kan me natuurlijk vergissen, probeer het anders eens ff uit.

groeten Pasqual.

Yoshida
1 november 2008, 23:44
hey Yoshida, ik zou wel je volumepot en eerste tonepot met de contactpunten naar elkaar toedraaien. het maakt de draden niet onnodig lang en je tonepot komt zo als alles gesoldeerd is waarschijnlijk tegen hout van de uitsparing aan. ik kan me natuurlijk vergissen, probeer het anders eens ff uit.

groeten Pasqual.

Hey bedankt, maar hier heb ik vooralsnog geen last van.
Onderste is volume, de twee daarboven zijn tone. De middelste knop kwam met de achterkant tegen de body dus dit heb ik iets weggeschaafd. Met proefpassen kan het nu precies maar juist aan de kant van de lipjes heb ik plaats over.

Ik weet dat de positionering vrij onorthodox is, maar 'er is over nagedacht'.

Zou je de toneknoppen parallel doen aan de pickups (oftewel aan de middelste single en aan 1 spoel van de nek bucker) of parallel aan de hotwire voor meer controle in álle standen?

pasqual
1 november 2008, 23:57
ik zou, maar daar denk jij waarschijnlijk anders over, maar één tone gebruiken voor alle elementen. maar ik gebruik de tone dan ook nooit. het is dat ik vind dat het "hoort"op een strat, anders zou ik ze helemaal weglaten.

groeten Pasqual.

Yoshida
2 november 2008, 00:10
ik zou, maar daar denk jij waarschijnlijk anders over, maar één tone gebruiken voor alle elementen. maar ik gebruik de tone dan ook nooit. het is dat ik vind dat het "hoort"op een strat, anders zou ik ze helemaal weglaten.

groeten Pasqual.

Kan ik me op zich in vinden. Pickguard was al voorgeboord dus heb weinig keus. Maar soms wil je wel een keer lekker uithalen in overdrive, een andere keer mag het wel wat doffer.

Ik heb me over de meest orthodoxe setup laten adviseren door Tonefactory. Die ging uit van een tone parallel aan standje midden en nek (met bijpassende potwaarde en condensator) maar ik denk dat ik ze allebei parallel doe aan de hotwire. Moet ik een paar te gekke geluiden uit kunnen halen.

Maar goed, eerst af zien te krijgen. Benieuwd of de lak op terpentinebasis het hout iets 'doder' maakt, maar de pickups die erin zitten noem ik veelzijdig en veelbelovend.

Yoshida
2 november 2008, 22:18
Wat doet een gezonde Hollandse jongen van 26 op zaterdagavond rond een uurtje of 1?


Dansen?

Zuipen?

Achter de wijven aan?

Schilderen? (http://www.padvindersband.nl/verf3.jpg)
:blast:

Yoshida
4 november 2008, 22:52
OK definitieve plan d'campagne (oid).

Ik heb nu alles dofgeschuurd. Lopers weggesneden, kale plekken bijgewerkt (vooral rond neckpocket). Vervolgens komt nog een laag blanke vernis die precíes de juiste consistentie moet hebben.

Naar mijn idee kan dit uitharden tot ik het soldeerwerk klaar heb. Gezien ik dit weekend nodig heb voor de vernislaag word dat een weekend later, wat betekent dat de vernislaag in ieder geval een week uit kan harden voor ik het spul ga afmonteren. Of ik ga polijsten hangt een beetje af van de laagdikte.

Hopelijk heb ik dan alles binnen wat nodig is voor de afwerking. Oftewel met een week of 3 heb ik definitieve foto's (en hopelijk met een betere camera).


Wens me succes..... :chicken:

aaronstonebeat
4 november 2008, 23:27
Succes !!!

Yoshida
9 november 2008, 23:18
OK weer voortgang.

Ten eerste de draak weer even wat meer kleur gegeven. Nu kun je beargumenteren dat zwart geen kleur is maar je snapt het idee ;) dit is wat rommeliger dan het origineel (sorry Marjolijn) maar ik hoop dat dit meer diepte geeft en in het ideale geval een fossiel effect.

http://www.padvindersband.nl/proef4.jpg
ja ik weet het, kwaliteit uitermate teleurstellend fotografisch gezien, maar als de laatste finish erop zit leen ik een betere camera.

En zojuist de pickups aan de 5 standen schakelaar gesoldeerd. Vanzelfsprekend loont het om georganiseerd te werken, en een goed schema bij de hand te hebben.

Een geoefend bouwer zal snel zien dat ik Seymour Duncans heb gemonteerd met coil tapping. De bedrading is niet echt 'clean' maar wel compact. Om het georganiseerd en compact te houden heb ik eerst de laatste tape moeten verwijderen, en na afloop een nieuw stuk tape aan moeten brengen.

Rood en wit heb ik samengedraaid (coil tapping) en natuurlijk alle draden eerst vertind. De tin pakt dan niet alleen beter, de draadeinden worden ook stugger waardoor je een betere fysieke connectie kan maken. Na het strippen alle mantels nagekeken of er stukjes draad waren meegekomen.

http://www.padvindersband.nl/pick3.jpg

Stap 3 zal zijn om de condensatoren aan de potmeters te solderen, de potmeters onderling te aarden en parallel te monteren aan een pickup. De bovenste twee potmeters die broederlijk naar de schakelaar toewijzen gaan dienst doen als toneregelaar, en de onderste die naar de rest van het zaakje wijst is mijn volumeknop.


En een laatste tip. Bewaar de 'afvalstukjes' draad. Je houdt genoeg groen (=aarde) en zwart (=signaal) over om de potmeters aan te sluiten.

Kakihara
10 november 2008, 09:28
Ik weet niet welke jouw muziekstijl is, maar ik vind die zelfbouw een mooie "Tattoo'd Lady" ;)

Yoshida
10 november 2008, 20:33
OK al het soldeerwerk wat op de pickguard kan gebeuren is klaar. Aarding van de tremolo en signaal naar input moet gebeuren bij assemblage.

http://www.padvindersband.nl/pick4.jpg

Legenda:

humbuckers:
Zwart = signaal
Rood en wit = coil tap
Groen = aarde

single coil:
Wit = signaal
Zwart = aarde

Ik heb afvalstukken groen draad gebruikt voor alle aarding. De toneknop zit parallel aan de pickup op de fiveway, met gebruik van hetzelfde soort draad. Het dunne zwarte draadje naar de verste pot is misschien het grootste risico want dit is het signaal naar de volumeknop. De condensatoren zitten 'uit het zicht' naast de potmeters.

Het lijkt rommelig maar het is compact en alle draden volgen een vloeiende lijn. Ook weet ik niet wat voor draad ik moet gebruiken naar de tremolo, input aarde en input signaal. Tot dusver ben ik erg tevreden met het resultaat en met hoe weinig moeite ik dit heb bereikt.

Yoshida
11 november 2008, 15:32
Holy crap, ik wist dat ik het ergens zou verkloten...

Er is een flinke druppel soldeertin in de fiveway naar beneden gelekt, waarbij de schijf die contact maakt werd geblokkeerd. Tinzuiger erbij gepakt... mocht eigenlijk niet baten. Het contactpunt is uit vorm dus dat word fiveway switch vervangen.

Als ik van mijn fouten zou leren was ik nu de slimste persoon op deze planeet. >___<

aaronstonebeat
11 november 2008, 15:38
Holy crap, ik wist dat ik het ergens zou verkloten...

Er is een flinke druppel soldeertin in de fiveway naar beneden gelekt, waarbij de schijf die contact maakt werd geblokkeerd. Tinzuiger erbij gepakt... mocht eigenlijk niet baten. Het contactpunt is uit vorm dus dat word fiveway switch vervangen.

Als ik van mijn fouten zou leren was ik nu de slimste persoon op deze planeet. >___<

Is die schakelaar te demonteren? Vaak valt er veel meer te redden dan je in eerste instantie zou denken.

Yoshida
11 november 2008, 18:34
Is die schakelaar te demonteren? Vaak valt er veel meer te redden dan je in eerste instantie zou denken.

Niet demontabel, het is n OAK fiveway die met popnagels aan de beugel zit.

Dit is natuurlijk het eerste waar ik naar keek, de overweging dat ik waarschijnlijk nooit meer goed contact zou krijgen op dat lipje weegt voor mij ook wel zwaar.

RoelTM
11 november 2008, 20:34
Wauw, dat wordt een 'hell of a stratocaster' :) gaaf ding.
En inderdaad leer je van foutjes, ik ook (van andermans fouten)
Zo zal ik nooit een druppelte tin bij de 5-standenschakelaar laten ;)

Yoshida
13 november 2008, 10:37
Wauw, dat wordt een 'hell of a stratocaster' :) gaaf ding.
En inderdaad leer je van foutjes, ik ook (van andermans fouten)
Zo zal ik nooit een druppelte tin bij de 5-standenschakelaar laten ;)

hey thnx.
Jij hebt ook wel een knappe gitaar gemaakt, ben erg benieuwd hoe die klinkt.

Yoshida
15 november 2008, 14:07
Goed, de fiveway is vervangen. Alles zit nu vast met een minimale hoeveelheid tin.

De laatste onderdelen zijn onderweg, wat betekent dat ik aan de laatste finish voor de body moet beginnen. Omdat iedere volgende laag minder geslaagd was ben ik nu erg voorzichtig. Als er bij schoonmaken, schuren of lakken nu fouten ontstaan ben ik de pineut, imperfecties zijn straks redelijk permanent.
Het voordeel van de vernis is dat iedere laag gelijk staat aan drie tot vijf lagen uit een spuitbus. Mocht het nodig zijn dan kan ik een week nadat het is opgebracht schuren en polijsten. Dat laatste wil ik me echter besparen.

Assemblage en het laatste soldeerwerk gaat hopelijk volgend weekend of in de week daarna plaatsvinden. Dan pas kan ik zien of de som der onderdelen het geld waard is, en of mijn 'vakmanschap' daar recht aan doet.

Yoshida
16 november 2008, 11:28
Gisteren de achterkant en zijkanten in één run afgelakt, met een roller. Mooi gelijkmatig, maar ook perzik effect, eigenlijk ook wel mooi. Ik laat die kant uitharden, gisteravond zelfde truucje voorop en that's it!

Ik heb het vrij ingewikkeld gemaakt door doorzichtige lak én fantastische artwork te gebruiken, gewoon een standaard kleur was makkelijker geweest. Wel tevreden ben ik over de manier van verven en de goede voorbereiding. Het resultaat is er ook naar, afgezien van de nog zichtbare sporen van lopers.

Een teaserpic van mijn dragoncaster... :p

http://www.padvindersband.nl/finish2.jpg

Als een strat een vrouw is, dan word mijn dragoncaster een b!tch op steroiden... :satisfie:

Yoshida
16 november 2008, 15:40
Ik begin nu ook langzaam na te denken over het in mekaar zetten.
Een onderdeel dat toch onverwacht moeilijk gaat worden (onverwacht want ik heb wel eerder een brug vervangen, maar dat was tele) is de tremolo. Naar wat ik heb begrepen moeten de brugplaat en sustainblok 100% vrij zijn van de body. De veerspanning word tricky mede omdat dat bepaalt hoe ver de tremolo boven de body zweeft. Ik heb her en der gezien dat 2 mm een goede afstand is, zolang ie maar vlak ligt.
http://www.guitarsupplies.nl/b_129.jpg

Heb ik nog een vraagje waar ik een intelligent antwoord op nodig heb:

Hoe dik moet een aarde draad zijn? Tot nu toe heb ik me kunnen redden met restjes, maar hier zat qua lengte niks bij waarmee ik van de tremolo en naar de input kon aarden. Ik heb onwetend 0.75mm2 draad gekocht maar dit is voor mijn gevoel 2x te dik.

aaronstonebeat
16 november 2008, 16:11
Ik wel eens 'n FR voor iemand helemaal uit de gitaar gehaald, gedemonteerd, schoongemaakt en alles weer ineen gezet. Het is een heel gedoe, maar goed te doen hoor. Het punt is de spanning van de snaren en de veren goed uit te balanceren. In principe komt dat neer op eerst helemaal stemmen, kijken hoe de brug staat en dan de veerspanning aanpassen; dan moet je opnieuw stemmen en uiteraard klopt dan de veerspanning niet meer. Dus een hele tijd heen en weer totdat je het juiste punt bereikt. Standaard staan die dingen idd parallel aan de body.

'n Strattrem kun je eventueel tegen de body zetten, dan werkt-ie nog maar één kant op. Zelf heb ik dat het liefste omdat ik nogal tegelijk wat bassen speel en dunnere snaren erbij tokkel met af en toe bends. Bij een standaard afgestelde trem worden bij bends alle andere snaren duidelijk hoorbaar lager; en dat vind ik helemaal niks.
Ook stemmen is met een eenzijdig werkende trem veel makkelijker.

De aardedraad naar de brug hoeft volgens mij niet dikker te zijn dan de rest van de bedrading in de gitaar; het zijn allemaal maar minieme stroompjes en spanninkjes.

Yoshida
21 november 2008, 19:34
Juist... net terug van een week 'werken' in Utrecht (onderzoek doen naar een nieuwe manier van bouwkundige projecten ontwerpen). Ben afgepeigerd.

Bij de buren was mijn laatste bestelling afgeleverd... althans dacht dat het de laatste was. Summary:
-locking strap holders. Nog geen gelegenheid gehad om ze te monteren en/of testen,
-neck. Genoegen moeten nemen met een rosewood fretboard ipv ebben. Het is lekker donker bruin op een warme manier. Niet zo zwart als ik had gewild maar ik realiseer me dat er lichter ebben bestaat dan het rosewood dat ik nu heb. Deze klinkt waarschijnlijk nog beter ook.
-trem nut. Graphtech spul. Berekend op gebruik van tremolo's.
-roller string trees.
-tuners.

Het word echt tijd voor een goede dopsleutel set. De nut moet ik nog wat aan bijschuren. De tuners kan ik zonder problemen monteren wanneer ik denk dat ik een geluksdag heb. De neck past goed in de pocket, er is niks aan voorgeboord wat betekent dat ik de werkbank en een kolom voor mijn boormachine moet lenen. No sweat. De neck werd geleverd zonder stalen neckplate en schroeven, voor de zekerheid maar even afgewacht om het risico op dubbel bestellen te ontlopen. De pocket boor ik voor op de volledige schroefdikte (incl schroefdraad) en de neck natuurlijk dunner, absoluut niet dieper dan nodig. Neck dusdanig dat ie tijdens het schroeven tegen de body word aangetrokken voor betere sustain.

Typisch strat is dat de trussrod vanaf de onderkant versteld moet worden. Fretbuzz betekent snaren eraf, neck losschroeven, bijstellen, snaren erop, stemmen, etc. Niet echt leuk trial&error werkje maar het moet gebeuren.

Dus wat staat me te doen. Neckpocket voorboren (is al half gebeurd in fabriek). Al het soldeer- en schroefwerk aan de body. Tuners monteren. Wanneer de schroeven en neckplate er zijn de neck voorboren en monteren. Snaren en rollertrees erop, inpluggen en testen. Komende week? Waarom niet tussen Sinterklaas en kerst, ik heb de tijd :p


OK teaserpick? Zeker weten?
http://www.padvindersband.nl/neck1.jpg

En vergelijk dit...
http://www.padvindersband.nl/totaal1.jpg
met dit...
http://94.100.113.23/371150001-371200000/371186001-371186100/371186066_5_CUsD.jpeg

en je zult snappen dat ik niet kan wachten om mijn dragocaster te bespelen. ;)

richwoodplayer
21 november 2008, 21:53
ik vind dat kapje over het element alleen niet zo mooi.
verder, super vet!:cooler:

aaronstonebeat
21 november 2008, 22:00
Yes, vet !
Maar ik deel de mening over het kapje in zoverre: beide wel of beide niet.

Yoshida
21 november 2008, 23:27
Hey, thnx voor de complimenten.
Tja, de pickup cover, misschien een beetje 'tele-nostalgie' maar je zit daar wel recht onder de sweetspot. Ik ben van mening dat dit een betere geluidskwaliteit op gaat leveren maar wie zal t zeggen...

Je zal m moeten bekijken om het te snappen. ;)

aaronstonebeat
21 november 2008, 23:32
Als 't beter klinkt, moet je 't laten zitten.

pasqual
21 november 2008, 23:38
was je nog van plan om de tremelo te vervangen voor een zwarte? dat zou wel mooi zijn . of je vervangt de zwarte output voor een chromen. maar niet zoals je 'm nu hebt imho.

groeten Pasqual.

Yoshida
21 november 2008, 23:54
was je nog van plan om de tremelo te vervangen voor een zwarte? dat zou wel mooi zijn . of je vervangt de zwarte output voor een chromen. maar niet zoals je 'm nu hebt imho.

groeten Pasqual.

Kwestie van smaak, misschien wel iets dat ik niet heb, maar de som der componenten ben ik wel tevreden over.
Nu alleen nog bespeelbaar zien te maken. Nog wat solderen, paar gaatjes boren en schroeven draaien, hij kan snel genoeg klaar zijn.

PS rotspul die headstock, óf de tunerschroefjes. Drie schroefkoppen waren al uitgesleten met nog 2mm te gaan. Ik had voorgeboord als er ueberhaupt houtboortjes voor dat formaat bestonden.

Yoshida
23 november 2008, 15:53
Sinds de laatste post ben ik een machine geweest.

Ik heb de tremnut en de tuners op de neck bevestigd.
Ik heb de tremolo claw gemonteerd.
Ik heb de verbindingen met de input en de trem claw gesoldeerd.
Ik heb de pickguard en input gemonteerd.
Ik heb de neckpocket voorgeboord.
Ik heb de tremolo gemonteerd.

Waarschijnlijk was dit de uitlaatklep voor een week stressen (http://www.bimcaseweek.nl). Het gevolg is helaas wel bedenkelijk voorboorwerk wat resulteerde in slordig schroefwerk. Bevredigend was het wel, en als ie speelbaar is en goed klinkt ben ik tevreden.

grizzly
23 november 2008, 19:44
Dan ben je lekker opgeschoten Yoshida, en waar zijn de foto's.....:)

Yoshida
23 november 2008, 23:03
Dan ben je lekker opgeschoten Yoshida, en waar zijn de foto's.....:)

Geen tijd voor gehad :p als ik me iedere keer beperk tot dat ene kleine flutdingetje en dan vol trots daar een fotoverslag van maak word het natuurlijk nooit wat.

enfin, voor jouw plezier een paar ploaties van het resultaat.

http://www.padvindersband.nl/bijna1.jpghttp://www.padvindersband.nl/bijna4.jpg
http://www.padvindersband.nl/bijna2.jpghttp://www.padvindersband.nl/bijna3.jpg

Het valt misschien op dat er 2 brugschroeven ontbreken. Die heb ik op moeten offeren om de beugel mee vast te zetten, omdat ik hun grote broers onmogelijk ver genoeg erin kon draaien zonder de schroefkop misschien voorgoed te mollen. (EDIT: gefixed. Voorboren kon nét onder de juiste hoek.)

Net even de body ingeplugd en mijn tele daar omgekeerd naast gehouden. Elektronica werkt en het geluid (rijkheid, variatie) is niet teleurstellend. Later meer. Misschien vrijdag tijd voor een youtube filmpje als dan de gitaar al klaar is. (moet kunnen)
Wat dat zwart vs chrome verhaal betreft, ik ben er onbevooroordeeld ingestapt en evengoed gekeken naar functionaliteit als naar de uitstraling. Onwetendheid en originaliteit gaan vaak hand in hand en ik ben niet ontevreden over hoe het er nu uitziet.

Yoshida
26 november 2008, 23:47
OK tijd voor een van mn laatste updates.

Alles is ready set go om mn snaren te ontvangen (behalve de roller string trees). Ik wacht alleen nog op de schroeven en de neckplate voor de hals.

Dan kunnen de snaren erop, brug bijstellen, zonodig tremolo, en ik word pissig als ik de trussrod aan moet draaien want die zit in de hiel (spanning van snaren, neck los, rod bijdraaien, neck vast, weer stemmen). De neck lijkt nu vrij recht en kan met snaren alleen maar krommer worden, dus ik stel liever de brug hoger dan dat ik de trussrod aandraai.

Enfin, toch geen zak te doen dit weekend, dus ik kan los op mijn dragocaster. :strat::satisfie:

Even een technisch vraagje: als mijn gitaar gestemd is en op de 12e fret klinkt de toon te laag. Moet de zadel dan naar voren (kortere lengte) of naar achteren (langere lengte)? Mijn intuitie zegt naar voren omdat een kortere snaar hoger klinkt maar please correct me if I'm wrong.

aaronstonebeat
27 november 2008, 00:29
Bij te laag: zadeltje naar voren idd.

Als ik jou was, zou ik overwegen een klein stukje uit de body te frezen of beitelen om bij de trussrod te kunnen zonder de hele hals te moeten verwijderen, alleen maar de slagplaat (ook niet leuk, maar toch minder ingrijpend).

Yoshida
27 november 2008, 23:17
Bij te laag: zadeltje naar voren idd.

Als ik jou was, zou ik overwegen een klein stukje uit de body te frezen of beitelen om bij de trussrod te kunnen zonder de hele hals te moeten verwijderen, alleen maar de slagplaat (ook niet leuk, maar toch minder ingrijpend).

Gelukkig niet nodig. Ik heb m besnaard en getuned, en nergens last van fretbuzz. Tremolo werkt lekker, in mijn enthousiasme wel de stringtrees vergeten, maar dat en de tremolo cover monteer ik morgen. De tusqnut doet zn werk super.
Ik heb nu vijf standen over drie pickups en bij vier standen werken de toneknoppen. (brugpickup geen toneknop) Hij klinkt super, alleen wel wat ruis tenzij ik de toneknoppen maximaal dof zet. Pickups misschien toch niet goed geaard?
Sustain is super. Een toon op distortion duurt vrijwel eeuwig en dankzij elixir .010-.046 snaren ook onversterkt zeer helder.

Al met al zeer tevreden.

Yoshida
30 november 2008, 14:42
http://www.padvindersband.nl/done.jpg
Trussrod bijgesteld, moet/kan misschien nog iets meer. Het is helemaal niet zo frustrerend om de spanning van de snaren te halen, hals los schroeven, en trussrod bij te stellen. Opnieuw stemmen moet toch na het aandraaien van de trussrod.
Hij moet iedere dag gestemd worden maar dat schijnt de eerste paar weken bij iedere gitaar het geval te zijn. De tuners zijn Wilkinson locking tuners dus dat kan 't niet zijn.

grizzly
30 november 2008, 15:33
Mooi werk Yoshida,
met de foto's spreekt het resultaat toch voor mij wat beter (ik ben nogal visueel aangelegd)
Ik houd wel van die unieke exemplaren. Zelf je eigen ding met je gitaar doen en niet weer de zoveelste kopie van iets wat al bestaat.

Yoshida
9 december 2008, 23:27
hm ik heb een leuke spookstrat...

mn tremolo is nu op goede hoogte afgesteld, en de zadels zitten op de juiste lengte. Mijn snaren zijn Elixir plaatstaal met een fenomenale respons.

Als ik nu de dunne e snaar open bespeel met zware distortion dan hoor ik de A snaar in dezelfde toonhoogte resoneren. Misschien komt dit door een eventuele galm in mijn sustainblock? Als ik de 1e snaar nu vervolgens demp blijft de A snaar nog vrolijk meegalmen. Dit heeft ie minder als ik een E aansla op de B snaar.

aaronstonebeat
10 december 2008, 00:09
Doet ie dat met alle elementen? Met zware distortion lijkt zoiets me niet abnormaal; met wat minder distortion zal het vast minder sterk optreden en met nog meer distortion zullen ook andere tonen gaan meezingen.
Ik kan me goed voorstellen dat de snaren via het resonantieblok trillingen aan elkaar doorgeven; het zou me zelfs verbazen als dat niet zo is.

Is het een probleem? Kwestie van afdempen, lijkt me.

Yoshida
10 december 2008, 08:18
't is niet echt een probleem, de betreffende pickup (brugpickup) is een Seymour Duncan SH5 humbucker. Deze word omschreven als 'een PAF on steroids'. Op de andere pickups moet ik het nog testen.

Ik leer nu langzaam de verschillen kennen tussen 'een doorsnee strat als de mijne' en mijn Tele van €90.