PDA

View Full Version : Hulp bij eerste gitaar.



PiNeAppLePro
1 oktober 2008, 22:07
Hallo Gitaristen,

Ik ben hier nieuw en zal mij nog even voorstellen in het "stel me voor" topic.
Ik zou graag wat advies willen hebben bij het uitkiezen van mijn eerste gitaar.

Mijn budget is : ongeveer 150 e , dit lijkt mij een goed start budget.
Om de "basics" onder de knie te krijgen.

Wie o wie kan mijn helpen bij het uitkiezen van de goede gitaar?

( morgen ga ik ook langs een mooie muziek-zaak in A'dam voor wat advies)

Mvg. Sander :cooler:

Mr.Fingers
1 oktober 2008, 22:21
zoekfunctie, en het topic "gitaren onder 250€"

ohja, stagg & keiper links laten liggen, die zijn echt niet goed!

PiNeAppLePro
2 oktober 2008, 15:02
Oke stagg en keiper niet nemen.

Ik zou graag gewoon wat advies willen hebben van. Gelamineerd/massief .
Stalen snaren, nylon. enz enz.

Want dat maakt natuurlijk wel wat uit voor de prijs.

blindfaith85
2 oktober 2008, 16:09
Massief red je niet et dat budget, wat wil je gaan spelen? als je pop rock zeker staal nemen nylon alleen nemen alsje weinig kwijt wild zijn en klassiek wild. verder gebruik de zoek functie en kijk eens naar crafter of aria,

pannekoek
2 oktober 2008, 17:59
tanglewood is een hele leuk beginnersmerk

PiNeAppLePro
4 oktober 2008, 22:32
Wat vinden jullie van deze gitaar.

Klik (http://www.rockpalace.com/product/Washburn-D10S)

Ik hoor het wel!

Gitaar4LifeDude
4 oktober 2008, 23:48
washburn vind ik altijd een hele goeie koop voor 't geld, er zitten wel af en toe wat rotte appels tussen dus wel even testen maar over 't algemeen ben ik zeer tevreden over washburns.

pannekoek
4 oktober 2008, 23:53
Wat vinden jullie van deze gitaar.

Klik (http://www.rockpalace.com/product/Washburn-D10S)

Ik hoor het wel!

t is wel een redelijke gitaar, maar ga gewoon naar een gitaarwinkel en ga testen, je weet blijkbaar zelf niet wat je nog wilt en een gitaarkiezen is heel persoonlijk. wat vind jij het lekkerst spelen...

PiNeAppLePro
5 oktober 2008, 00:41
Ja, ik ga ook naar een muziekzaak. Ga denk ik maar even in mijn tussenuren naar dijkman. Die in de rozengracht.

Maar wou gewoon weten of dit een goeie koop is voor het geld.
Ziet er in ieder geval wel erg goed uit.

hezz
5 oktober 2008, 12:32
Daar heb je wat aan zeg, zelf testen. Het is z'n eerste gitaar, waarschijnlijk speelt hij nog niet en kan hij al helemaal geen klankonderscheid maken. Wat moet hij in de winkel doen dan? Alle snaren open spelen? Een beetje gebrekkig heen en weer strummen op dezelfde snaar? Daar schiet je weinig mee op, grote kans dat hij nog moet leren spelen en daar is niets mis mee.

Wat hij wel kan doen is de gitaar vast pakken en een oordeel geven of het comfortabel zit, maar zelfs dat is niet zozeer belangrijk omdat je toch om elke vorm van gitaren kan leren spelen. Ook kun je zelf natuurlijk oordelen of de gitaar er mooi uitziet, een gitaar is deels ook eyecandy en de speler moet het wel mooi vinden.

Neem iemand mee die al een tijd gitaar speelt, die zal voor jou vast de beste uit kunnen kiezen binnen je buget. Zo had ik afgelopen vrijdag een vriend geholpen aan z'n eerste gitaar. Best een goede ook, ik zou 'em zelf ook hebben meegenomen als reisgitaar ware het niet dat ik nu geen geld voor gitaren uitgeef. Merk was Cort, prijs €165, maar de serie weet ik verder niet meer. Echt een aanrader, er waren er best een aantal van te koop bij het Muzikaza in Roermond.

Wel kunnen gitaren zelfs binnen dezelfde serie anders klinken, vandaar dat het ook belangrijk is om iemand mee te nemen die al een tijdje gitaar speelt.

blindfaith85
5 oktober 2008, 16:52
Vergeet niet het belangrijkste, als je een gitaar ziet en speelt moet je er "liefde" mee hebben, Mssn is het niet de beste klank enzo, maar geeft wel meeste speel plezier. Als je het gevoel hebt van dis MIJN gitaar is dat beter dan dat je op advies in ga en een gitaar neemt omdat iemand anders die beter of mooier vind.

dickie
5 oktober 2008, 18:19
Merk was Cort, prijs €165, maar de serie weet ik verder niet meer. Echt een aanrader, er waren er best een aantal van te koop bij het Muzikaza in Roermond.....

Het was een Cort Earth 70GC...

Pais
5 oktober 2008, 20:16
als je pop rock zeker staal nemen nylon alleen nemen alsje weinig kwijt wild zijn en klassiek wild.

Wat een flauwekul weer. Speel je zelf nylonsnarig?????



Ze zijn een stuk veelzeidiger. Het zijn uitstekende beginnersgitaren omdat de brede hals makkelijker bespeelbaar is voor de eenvoudige deuntjes en het snaarmateriaal voor de vingers een stuk zachter voelt.

Verder wordt er fantastische muziek mee gemaakt. Eric Clapton en Chet Atkins hebben bijvoorbeeld stukken op nylonsnarige gespeeld die in de verste verte niet als klassiek zijn te bestempelen.

blindfaith85
5 oktober 2008, 20:40
HI pais,

nee heb nooit nylon gespeeld ik kan absoluut niet over weg met die dingen, Hals is mij veel te breed (niet dat ik kleine handen heb, maar vind het niet lekker vast houden, voor mensen met kleine handen kan grote hals ook nadeel zijn), snaren te slap en weinig volume. en ben niet de enige die dat vind, ken hoop mensen die ooit nylon begonnen en later veel liever staal hadden gehad en dat veel lekker vinden en bruikbaar.

betreft clapton enzo klopt, zij ook gelijk zijn slechtste nummers naar mijn inziend op driftin na mssn. en je kan ok flaminco enzo.

maar gaat het om melodietjes spelen of meer slag werk. mssn leuk als je met de standaard ode to joy melodietjes wil beginnen..:P:P:P maar dat kan ook op staal snarig perfect. Ook blijft nylon veel minder overeind staan in jam/kampvuursessies.

en merk ook van veel die waar ik mee ik mee ga als adviseur als ze wilen beginnen dat de sound die ze willen/in hun hoofd hebben staalsnarig is.

blindfaith85
5 oktober 2008, 20:51
ps.

kijk anders hier eens deze serie over kopen van eerste acous gitaar:

http://www.youtube.com/watch?v=9J3_fIbm1UA&feature=related

hezz
5 oktober 2008, 22:32
Het was een Cort Earth 70GC...

Ah dankje! Naar mijn mening een prima gitaar voor het geld, zeker voor beginners. Werk jij toevallig bij de akoestische sectie?

dickie
6 oktober 2008, 09:39
Ah dankje! Naar mijn mening een prima gitaar voor het geld, zeker voor beginners. Werk jij toevallig bij de akoestische sectie?
Nou, ik werk op de hele gitaarafdeling...

frankiiee
6 oktober 2008, 11:28
Ik heb de washburn d10sce in een oudere limited uitvoering ofzo, dat is er eentje met cutaway en versterkbaar. Heeft mij tweedehands 175 euro gekocht en ik heb tot nu tot nog geen moment spijt van deze aankoop. Klinkt zeer goed, niet modderig en als ie goed afgesteld staat is hij zeer vlot te bespelen. Het lijkt mij dus wel een goeie koop deze. Alhoewel ik van mijn gitaarwinkel wel al gehoord heb dat de mijne een iets oudere wel van een hoger niveau is dan de nieuwe die ze in de winkel hebben hangen. Maar dit is misschien afhankelijk van exemplaar tot exemplaar zou ik niet weten.

humbucker
6 oktober 2008, 12:11
HI pais,

nee heb nooit nylon gespeeld ik kan absoluut niet over weg met die dingen, Hals is mij veel te breed (niet dat ik kleine handen heb, maar vind het niet lekker vast houden, voor mensen met kleine handen kan grote hals ook nadeel zijn), snaren te slap en weinig volume. en ben niet de enige die dat vind, ken hoop mensen die ooit nylon begonnen en later veel liever staal hadden gehad en dat veel lekker vinden en bruikbaar.

betreft clapton enzo klopt, zij ook gelijk zijn slechtste nummers naar mijn inziend op driftin na mssn. en je kan ok flaminco enzo.

maar gaat het om melodietjes spelen of meer slag werk. mssn leuk als je met de standaard ode to joy melodietjes wil beginnen..:P:P:P maar dat kan ook op staal snarig perfect. Ook blijft nylon veel minder overeind staan in jam/kampvuursessies.

en merk ook van veel die waar ik mee ik mee ga als adviseur als ze wilen beginnen dat de sound die ze willen/in hun hoofd hebben staalsnarig is.

What a load of crap !

Maar dat is mijn mening :)

blindfaith85
6 oktober 2008, 12:39
Q humbucker, jij mag het crap vinden maar dat is mijn mening en constatering.maar uiteindelijk zoals ik al eerder geschreven hebt is het belangrijkste dat je "Liefde" voor een gitaar hebt, dat je hem ziet en pakt en dat je denkt van hiermee ga ik het maken zeg maar:P

hezz
6 oktober 2008, 14:06
Nou, ik werk op de hele gitaarafdeling...

Ik lees het net, chef van de gitaar-afdeling. Tof man! Een beetje off-topic maar ik had in het Muzikaza topic nog een reactie geplaatst, heb je die gelezen?

Hey dickie en hezz, willen jullie je prive gesprekje aub voeren via pm? Opm/vragen hierover UITSLUITEND via pm!
p_h

edi: mijn excuses! ;)

Pais
6 oktober 2008, 17:14
HI pais,

nee heb nooit nylon gespeeld

Dat was me al duidelijk. :chicken: Ze worden veel gebruikt in diverse akoestische genre's en wanneer je zegt dat de TS alleen voor een nylonsnarige moet kiezen als hij/zij klassiek wilt spelen, dan doe je deze gitaar echt tekort.

Dat staalsnarige instrumenten populairder zijn in de hedendaagse pop, betekent niet dat de topic starter nu voor een staalsnarige moet kiezen. Het is een afweging, en voor beginners heeft de nylonsnarige gitaar tal van voordelen, onafhankelijk van wat je wilt gaan spelen als je gitaarspelen een beetje onder de knie begint te krijgen.

Ik ben zelf met de nylonsnarige begonnen met de intentie om daarna elektrisch te gaan spelen en ik ben blij dat ik niet naar mensen zoals jij hebt geluisterd. Ik ben helemaal verknocht aan nylonsnarige gitaren en zal dat mn leven blijven. En ik speel geen noot klassiek.

kane
16 oktober 2008, 11:12
Ik ben een paar maanden geleden begonnen met spelen en heb een Juan Salvador (nylon) gekocht. Massief cederhouten bovenblad. Niet de beste gitaar natuurlijk, maar aangezien ik net begin kan ik er een tijdje mee vooruit. Vind zelf dat ie een volle en warme klank heeft.

Voor 150 euro te koop en je kan er een tijdje mee vooruit. Als ik beter kan spelen wil ik graag naar staalsnarig over omdat ik dat geluid nu eenmaal mooier vind.

alexandra
16 oktober 2008, 11:20
Heb zelf ook een Juan Salvador! Hij heeft een mooie volle warme toon vind ik. Ben er heel erg tevreden mee, en hij is best betaalbaar idd.
(heb inmiddels een elektrische erbij gekocht), maar om te beginnen en de fijne kneepjes onder de knie te krijgen is dit een hele aardige gitaar.