PDA

View Full Version : Ibanez Ergodyne EDR-470



OJJVZ
1 oktober 2008, 18:02
Hallo,

Ik had mijn contrabas op gitaarmarkt gezet, nu wil iemand hem ruilen tegen de EDR-470, lijkt me wel wat.
Maar ik vroeg me af, wat is het verschil tussen de Ergodyne en de Ergodyne X?
Beide gitaren kon ik niet erg veel van vinden, maar is die met de X een goedkopere variant?
De brug lijkt wel op een SAT brug, terwijl die zonder X (erd470) een Floyd rose heeft + locking tuners.

Mijn dank alvast.

Edit:
Eindelijk een type weten te vinden, de Ergodyne X is volgensmij de EXR-170, die heeft inderdaad een andere brug, (Fat20 werd hij in een ander topic genoemd, maar later ook weer SAT..)

macwilliams
1 oktober 2008, 21:37
Dat is inderdaad een goedkopere versie. Misschien ook andere pickups? Heb zelf een tijdje overwogen een aan te schaffen maar er kwam steeds (5x) een les paul tussen. Ach ja, je kan niet alles hebben. Maar ik ben nog steeds vastbesloten er een aan te schaffen. Alleen dan wel die met de floyd. Maar is zo contrabas niet veel duurder?

pueblo
1 oktober 2008, 22:05
contrabas zal wel wat duurder zijn denk ik

OJJVZ
2 oktober 2008, 20:32
een chinese beginners contrabas ook?
de vraagprijs was 300 euro voor de contrabas, en was niet belachelijk laag ofzo, dan is die ergodyne toch wel iets meer waard?
(die EDR-470 dan he?)

macwilliams
2 oktober 2008, 20:50
Of die gitaar meer waard is dan die bas weet ik niet maar er hebben er een paar op marktplaats gestaan die zo tussen 250 en 350 moesten opbrengen. Afhankelijk van de staat gok ik.

Nocki
2 oktober 2008, 22:21
Ergodynes zijn me al een paar keer aangeboden. Altijd weer met een heel verhaal erbij en ontzettend enthousiaste verkopers. Als ik m dan in mn handen had was het totaal niks. mijn gitaar dus niet. er zijn leukere ibanezzen naar mijn mening. maar die is natuurlijk enorm gekleurd!

Bram+
3 oktober 2008, 19:10
De EXR170 is een soort uitloopversie van de serie toen deze niet echt meer geproduceerd werd. In tegenstelling tot de andere ergodynegitaren heeft deze geen luthite body (een soort kunststof) maar agathis, een houtsoort die vooral bij de goedkopere gitaren wordt gebruikt. Daarmee mist ie dus een van de 'standout features' van de serie.
Hij heeft inderdaad met een Fat 20 brug, INF-pickups en een wizard II hals.

Als het een EDR470 is, lijkt het me een goede deal, maar zo'n EXR is niet zoveel waard.

OJJVZ
4 oktober 2008, 15:31
De EXR170 is een soort uitloopversie van de serie toen deze niet echt meer geproduceerd werd. In tegenstelling tot de andere ergodynegitaren heeft deze geen luthite body (een soort kunststof) maar agathis, een houtsoort die vooral bij de goedkopere gitaren wordt gebruikt. Daarmee mist ie dus een van de 'standout features' van de serie.
Hij heeft inderdaad met een Fat 20 brug, INF-pickups en een wizard II hals.

Als het een EDR470 is, lijkt het me een goede deal, maar zo'n EXR is niet zoveel waard.

Ik heb een luthite basgitaar, het is geen plastic maar synthetisch hout, maar in alle EDR reviews staat wel dat het plastic is...
(die bas-reviews staat t wel uitgelegd :P de Curbow heb ik het dan over..)

Ehm, het is uiteindelijk niet doorgegaan, had opeens geen interesse meer, opeens was de klank niet zo goed meer als de vorige keer, zal wel duurderen hebben getest, jammer, was wel mooi gitaartje, exact de zelfde (wizzard 2) nek als mn vorige ibanez (rg321), maar raak m nog wel kwijt, had toch ook wel zin in iets meer oldschool, een LP ofzo.

hij is nog te koop dus xD

Bram+
4 oktober 2008, 17:00
Ik heb een luthite basgitaar, het is geen plastic maar synthetisch hout, maar in alle EDR reviews staat wel dat het plastic is...
(die bas-reviews staat t wel uitgelegd :P de Curbow heb ik het dan over..)

Ehm, het is uiteindelijk niet doorgegaan, had opeens geen interesse meer, opeens was de klank niet zo goed meer als de vorige keer, zal wel duurderen hebben getest, jammer, was wel mooi gitaartje, exact de zelfde (wizzard 2) nek als mn vorige ibanez (rg321), maar raak m nog wel kwijt, had toch ook wel zin in iets meer oldschool, een LP ofzo.

hij is nog te koop dus xD
In het Nederlands (en in het Engels?) wordt het woord plastic nogal eens gebruikt als synoniem voor 'kunststof' (iets wat Luthite weldegelijk is), dus ik snap die 'verwarring' wel.