PDA

View Full Version : Betere tuners voor op mijn Gibson



Jay75
1 oktober 2008, 11:23
Ik heb een ES-335TD

http://www.mijnalbum.nl/Album=FPEJZREZ

De tuners echter zijn niet echt heel goed, gitaar ontstemd redelijk snel, dus nu wil ik andere tuners erop zetten.

Ik wil het liefst wel dezelfde looks houden, eventueel mogen ze ook zilverkleurig zijn.

Maar wat zijn betere tuners dan die er nu op zitten en kan je die zo maar vervangen zonder het gat dat erin zit groter te moeten boren?

Linkjes naar ebaywinkels ook welkom :)

Nielsje
1 oktober 2008, 11:30
Ik heb een ES-335TD

http://www.mijnalbum.nl/Album=FPEJZREZ

De tuners echter zijn niet echt heel goed, gitaar ontstemd redelijk snel, dus nu wil ik andere tuners erop zetten.

Ik wil het liefst wel dezelfde looks houden, eventueel mogen ze ook zilverkleurig zijn.

Maar wat zijn betere tuners dan die er nu op zitten en kan je die zo maar vervangen zonder het gat dat erin zit groter te moeten boren?

Linkjes naar ebaywinkels ook welkom :)

Vaak ligt de oorzaak bij stemproblemen bij de topkam, en niet zo zeer bij de tuners zelf. Als je aan het 'stemasje' draait (dus niet aan die tulp), zonder dat er een snaar op zit, zit er dan (veel) speling in? Als dit nihil is, dan zou ik gewoon een andere topkam d'r opzetten. Graphtech topkammen (die zwarten) zijn erg goed, maar ik kan me voorstellen dat je de looks daarvan niet geweldig vindt, je zou dan de tusq versie kunnen nemen. Schijnt iets minder goed te 'glijden', maar altijd nog beter dan menig standaard topkammetje.

Jay75
1 oktober 2008, 11:37
Neej, er zit veel speling op, heb er gister voor het eerst!!! nieuwe snaren opgelegd hehe, ik heb 'm al maanden hehe en de speling op de tuners is erg.
Dus het ligt echt aan de tuners.

Mr.Fingers
1 oktober 2008, 11:43
die tulips van Gibson zijn verschrikkelijk, de wormwieltjes zijn slecht gevormd, waardoor het asje speling heeft.

Je kan opteren voor Grover-Kidney's. Die zien er wel anders uit, maar zijn gebouwd als een tank!

omni
1 oktober 2008, 11:51
Ik geloof dat het vrij standaard is om een nieuw setje grover deluxes te nemen;
http://www.stewmac.com/shop/Tuners/Guitar,_solid_peghead_tuners/Grover_Deluxe_Keystones.html

maar ook gotoh maakt replacements:
http://www.stewmac.com/shop/Tuners/Guitar,_solid_peghead_tuners/Gotoh_Vintage_Keystone-style_Tuners.html

kijk even naar de specs om de maten te controleren.

Je kan er ook voor kiezen om er een setje sperzel locking tuners op te zetten, dan moet je wel een extra gaatje boren, maar het mooie is dat dit gaatje wegvalt als je evt. weer de oude terug zou zetten.

steph
1 oktober 2008, 15:15
Ik heb op m'n Les Paul sinds een jaar ook Grover deluxe tulips zitten, en die stemmen echt perfect!!!!!

HaroldA
1 oktober 2008, 16:21
Hier is al zo veel over geschreven...

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=111047
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=112039

... en vele andere ...

rafke182
1 oktober 2008, 16:41
grover rotomatics zijn fantastische tuners!

HaroldA
1 oktober 2008, 16:44
grover rotomatics zijn fantastische tuners!
Jammer alleen dat ze zo verschikkelijk lelijk zijn... (IMHO)

Edit:
En dat je nieuwe gaten moet maken in je kop voor de schroefjes...

Agent_Smith
1 oktober 2008, 18:31
Jammer alleen dat ze zo verschikkelijk lelijk zijn... (IMHO)

Edit:
En dat je nieuwe gaten moet maken in je kop voor de schroefjes...

Rotomatics: de mooiste tuners ever imo :)

Joene1988
1 oktober 2008, 18:45
grovers zijn perfect;)
Heb ze ook op mn Dean, onstemt echt weinig tot niet. :speed:

Apenzoon
1 oktober 2008, 21:12
Die rotomatics zijn imo niet direct de mooiste, maar wel de lekkerste. Ik heb op mijn Les Paul net nieuwe. 18:1 verhouding! Ik wou er eerst ook niet aan omdat ik bij mijn mooit burst die vergeelde tulips het beste vond passen. Maar ik heb daar twee setjes van geprobeerd en ze stemmen niet fijn. Heel gevoelsmatig denk ik. Al met al heb ik geen moment spijt gehad van die rotomatics. Die zou ik dan ook aanraden. Mijn Paulien is er trouwens wel ineens kopzwaar mee geworden. Dat kan misschien een probleem voor je zijn. Hollowbody's hebben daar vaak al last van.

rafke182
1 oktober 2008, 21:32
ik vind de afgeronde versie het knapste, jimmy page trouwens ook :sssh: :)

Jay75
1 oktober 2008, 22:23
Die rotomatics zijn imo niet direct de mooiste, maar wel de lekkerste. Ik heb op mijn Les Paul net nieuwe. 18:1 verhouding! Ik wou er eerst ook niet aan omdat ik bij mijn mooit burst die vergeelde tulips het beste vond passen. Maar ik heb daar twee setjes van geprobeerd en ze stemmen niet fijn. Heel gevoelsmatig denk ik. Al met al heb ik geen moment spijt gehad van die rotomatics. Die zou ik dan ook aanraden. Mijn Paulien is er trouwens wel ineens kopzwaar mee geworden. Dat kan misschien een probleem voor je zijn. Hollowbody's hebben daar vaak al last van.


Ik lees ook weleens over schallers?
Topzwaar zal ie niet worden, zit net een bigsby op ;)

HaroldA
1 oktober 2008, 23:29
Die rotomatics zijn imo niet direct de mooiste, maar wel de lekkerste. Ik heb op mijn Les Paul net nieuwe. 18:1 verhouding!
De TonePros kluson (http://www.toneproskluson.com/models.html) zijn 15:1 of 16:1... Ook heel erg fijn, en zijn een 1 op 1 vervanging van de Gibons Deluxe tuners, exact gelijk in gewicht, zonder dat iemand het ooit ziet!

Jay75
2 oktober 2008, 11:49
De TonePros kluson (http://www.toneproskluson.com/models.html) zijn 15:1 of 16:1... Ook heel erg fijn, en zijn een 1 op 1 vervanging van de Gibons Deluxe tuners, exact gelijk in gewicht, zonder dat iemand het ooit ziet!


Wat houdt dat 15:1 16:1 in eigenlijk?

Welke moet ik dan hebben, ik zie veel verschillende modellen,

TPK33 Series Tuners

en de

TPKB3L Series Locking Tuners

volgens mij zijn dat beide dezelfde, maar wat is het verschil en gaan die passen zonder uit te hoeven boren?

EN....waar kan je ze kopen want ik zit nu op een site, maar daar staan enkele stuks op voor 64 dollar? Dat is het me niet waard namelijk hehe

HaroldA
2 oktober 2008, 11:58
Wat houdt dat 15:1 16:1 in eigenlijk?
Hoe nauwkeurig ze zijn... Des te grote de verhouding, des te meer je moet draaien.


Welke moet ik dan hebben, ik zie veel verschillende modellen,

TPK33 Series Tuners

en de

TPKB3L Series Locking Tuners

volgens mij zijn dat beide dezelfde, maar wat is het verschil en gaan die passen zonder uit te hoeven boren?

De ene zijn 'locking' en de andere niet, ze zijn dus niet hetzelfde...

Zitten je huidige tuners met zo'n zeshoekige moer vast aan de voorkant? (kan ik niet zien op je foto's) dan moet je de TPKB3 hebben en anders de TPK33.


EN....waar kan je ze kopen want ik zit nu op een site, maar daar staan enkele stuks op voor 64 dollar? Dat is het me niet waard namelijk hehe

Als je dat gezegd had, dan was heel dit topic niet nodig geweest. Goede tuners kosten nou eenmaal een paar tientjes... Ik snap ook niet dat je wel een Gibson ES kunt kopen, maar te krenterig bent om een beetje geld uit te geven aan tuners...

Ik heb $72 (~46 EUR) voor mijn tuners betaald inclusief verzenden vanuit de USA en dat vond ik goedkoop... Zeker omdat mijn gitaar Eur 1100,- heeft gekost 2e hands.

pol
2 oktober 2008, 12:04
voor grovers moet je geen nieuwe gaten maken, dat past gewoon.

wat ik wel had bij mijn les paul is dat het dat voor de tuners niet groot genoeg was, heb ik wel moeten laten verbreden, maar er zijn versie's met klusons waar dit niet het geval is.

om het moeilijk te maken heeft gibson verschillende soorten klusons, met en zonder schroef aan de bovenkant, bij die met schroef is het gat voor de tuner net iets groter en passen die grovers perfect zonder uitboren.

mijn SG had bv de versie met schroef, mijn les paul classic zonder... dan zit er langs boven zo'n ring in het gat voor de tuner geklemd.

ik zou niet voor die kluson imitaties gaan maar voor die zware rotomatics.

HaroldA
2 oktober 2008, 12:10
ik zou niet voor die kluson imitaties gaan maar voor die zware rotomatics.
Die TonePros zijn juist de originele. Kluson is overgenomen door TonePros en zodoende hebben ze weer echte Klusons gemaakt! The real deal dus.

TonePros heeft voor beide gatdiameters tuners. Met push of bolt brushings ('dopje' of moertje)

Trouwens, die Gotohs hebben hun schroefje toch op een andere plaats? Krijg je van die lelijke gaten in je kop van... :stop: En ze zijn een stuk zwaarder dan de originele tuners, dus dan heb je kans dat je gitaar topzwaar wordt.

Orpheo
2 oktober 2008, 12:55
jongens, we hebben 't over GRAMMEN. dat maakt echt geen bal uit. zeker niet met zo'n knoepert van 'n gitaar als een es335. een sg is redelijk dun en met een heel fijne balans, maar bij een es335 maakt 't geen bal uit.


Ik raad gewoon gotoh tuners of sperzel aan, als je locking tuners wilt. gotoh's kosten je 30 euro, wellicht nog wel iets minder, en zijn perfect. Ik heb 4 gitaren met gotoh's,en meer solide en stemvast heb ik niet (qua non-locking). grovers zijn leuk, maar gotoh is imho beter.

pol
2 oktober 2008, 13:02
ik heb het over het systeem van kluson, dat is gedoemd om na een aantal jaar speling te krijgen, rotomatics en gelijkaardig zijn veel steviger en kun je aanspannen.

HaroldA
2 oktober 2008, 13:15
jongens, we hebben 't over GRAMMEN. dat maakt echt geen bal uit.
Ik heb deze (http://www.stewmac.com/shop/Tuners/Guitar,_solid_peghead_tuners/Gotoh_Keystone-style_Tuners.html) tuners op mijn LP nepperds gezet, maar die zijn echt veel te zwaar...


ik heb het over het systeem van kluson, dat is gedoemd om na een aantal jaar speling te krijgen, rotomatics en gelijkaardig zijn veel steviger en kun je aanspannen.
Heb je het over Kluson of TonePros/Kluson? Is namelijk een wezenlijk verschil...

Antoon
2 oktober 2008, 14:35
En of dat uitmaakt. Leg maar eens een setje klusons en een notoir zwaar setje op de weegschaal. Dat zijn geen "grammen" verschil. Plus de plek (uiteinde van de hals) zorgt voor veel draaimoment rond het punt waarop de gitaar op je knie rust. De balans van een gitaar van gemiddeld gewicht (dus geen LP) verandert er compleet door. Klank verandert er trouwens ook door. Ik hou niet van zware mechanieken om die reden.

Jay75
2 oktober 2008, 15:02
[QUOTE=HaroldAling]

Als je dat gezegd had, dan was heel dit topic niet nodig geweest. Goede tuners kosten nou eenmaal een paar tientjes... Ik snap ook niet dat je wel een Gibson ES kunt kopen, maar te krenterig bent om een beetje geld uit te geven aan tuners...

QUOTE]


neej volgens mij per stuk als ik het goed zag, snappie. Die gitaar verder verdient goede tuners dus het mag best wat kosten, maar geen 6 x 64 dollar ;)

pol
2 oktober 2008, 15:08
per setje natuurlijk ;)

HaroldA
2 oktober 2008, 15:09
neej volgens mij per stuk als ik het goed zag, snappie. Die gitaar verder verdient goede tuners dus het mag best wat kosten, maar geen 6 x 64 dollar ;)
Huh, welke site is dat dan???

Edit: deze (http://www.marquisdistribution.com/catalog/product_info.php?cPath=43&products_id=161&osCsid=4e65ebf37a4637fe7a82fa9ffc20c338) heb ik gekocht. Daar komen nog een paar dollars bovenop aan verzendkosten...

Jay75
2 oktober 2008, 15:27
en die jij hebt dude, kunnen die er gewoon op zonder te boren?

HaroldA
2 oktober 2008, 15:39
en die jij hebt dude, kunnen die er gewoon op zonder te boren?
'Dude' heeft toch nog niet op dit topic gereageerd? ;)

De TonePros/Klusons zijn in ieder geval een 'direct replacement' oftewel, zien er hetzelfde uit, wegen hetzelfde, hebben de schroefjes op dezelfde plaats en je hoeft de gaten niet uit te boren.

Het lijkt me dat jij op jouw ES die "Press In Bushing" variant nodig hebt (dus niet met een moertje aan de voorkant vastzetten), dus de TPK33, maar dat kan ik vanaf hier niet zien.

Apenzoon
2 oktober 2008, 18:52
Het valt mij heel erg op dat iedereen een andere mening heeft over mechanieken. Helaas is het vrij lastig om meerdere soorten te proberen, maar dat zou misschien wel het beste zijn. Ik kan trouwens nergens echt goed een site vinden waarop er iets beoordeeld wordt op het gebied van mechanieken.

Jay75
7 oktober 2008, 22:53
'Dude' heeft toch nog niet op dit topic gereageerd? ;)

De TonePros/Klusons zijn in ieder geval een 'direct replacement' oftewel, zien er hetzelfde uit, wegen hetzelfde, hebben de schroefjes op dezelfde plaats en je hoeft de gaten niet uit te boren.

Het lijkt me dat jij op jouw ES die "Press In Bushing" variant nodig hebt (dus niet met een moertje aan de voorkant vastzetten), dus de TPK33, maar dat kan ik vanaf hier niet zien.

Klopt geen moertje inderdaad, gewoon erin geklikt, welke zijn dat dan op die website? Niet die je in je post linkt ofwel?

Ik kan het artikelnummer daar niet terugvinden, TPK33

HaroldA
7 oktober 2008, 23:05
Klopt geen moertje inderdaad, gewoon erin geklikt, welke zijn dat dan op die website? Niet die je in je post linkt ofwel?

Ik kan het artikelnummer daar niet terugvinden, TPK33
Je bedoelt de eerste op deze pagina (http://www.toneproskluson.com/models.html)? De "press in brushings" TPK33 Series Tuners?

Dat zijn deze tuners (http://www.marquisdistribution.com/catalog/product_info.php?cPath=43&products_id=157&osCsid=4e65ebf37a4637fe7a82fa9ffc20c338) bij Marquis. Jammer dat ze geen plaatje toegevoegd hebben, maar bovenin staat wel het typenummer: [TPK33-C] (C = Chrome)

Jay75
7 oktober 2008, 23:06
Aha, ik zat inderdaad te zoeken naar een plaatje!

Maar jij bent hier tevreden over, blijven prima gestemd dus!

HaroldA
7 oktober 2008, 23:11
Maar jij bent hier tevreden over, blijven prima gestemd dus!
Zekers, maar op stemming blijven is afhankelijk van verschillende factoren, en als je topkam niet in orde is, moet je dat ook fixen! Ook kan het merk snaren nog wel eens verschillen. En het aantal wikkelingen op de tuners natuurlijk...

Aan de TonePros/Kluson tuners zal het niet liggen in ieder geval, bij mij waren de oude overduidelijk de boosdoener! (naast dat ik ze gewoon niet fijn vond)

Al ligt mijn gitaar nu bij Hans Stegers (http://gitaarservice.nl) om naast wat cosmetische dingetjes een graphtech topkam te krijgen... 'Double Dutch' zeg maar ;)

Jay75
7 oktober 2008, 23:19
Ben jij die gast met het dead elvis shirt aan?
hehe dead elvis is vet man!

HaroldA
7 oktober 2008, 23:21
Ben jij die gast met het dead elvis shirt aan?
hehe dead elvis is vet man!
Nope, ik sta helemaal rechts... Booskijkend naar mijn Gerrinez LP :rockon:

O, wacht, da's niet boos... Da's mijn "ehm, dit is een moeilijk stuk" gezicht ;)

Zodra ons nieuwe plaatje af is komt er WEL een fatsoenlijke site! (bijna af)

Jay75
7 oktober 2008, 23:35
hehe ok, vet shirtje van je bandmate:)