PDA

View Full Version : uitwisselbaarheid 6L6 <-> EL34?



Little Jay
1 oktober 2008, 10:34
Ik heb onlangs een Guyatone Custom Reverb in mijn bezit gekregen, een (denk ik) begin jaren '70 kloon van een 7ender Twin Reverb Silverface met mastervolume (Qua uiterlijk 1 op 1 een kopie).

Leuke versterker, klinkt erg goed, maar is dan ook volledig gereviseerd met nieuwe pots, caps, reverbtrafo, etc.

Tot mijn verbazing zie ik echter in een oude Japanse Guyatone brochure dat dit model met 6CA7 (=EL34) buizen uitgerust zou moeten zijn, terwijl in die van mij toch echt 6L6GC's zitten...

Nu weet ik niet of de versterker aangepast is op dit punt, maar kunnen EL34's ongestraft door 6L6 worden vervangen? In de versterker zit een bias-potmeter met een metertje waarmee je wel heel makkelijk kunt biassen.

Ook vind ik dat de versterker lang niet zo hard gaat als je van een eindtrap met 4x6L6 zou verwachten. Kan dat met het bovenstaande te maken hebben?

Saf
1 oktober 2008, 23:18
ik dacht dat het zo uitwisselbaar is ik dacht dat ik eerst 6L6 in mijn bassman had zitter en daar zitten sinds de laatsterevisie El34's in. Wat betreft volume merk ik geen bverschil geloof niet dat het daaraan ligt.

Little Jay
2 oktober 2008, 12:21
thanx, misschien ga ik gewoon eens proberen er een setje EL34 in te stoppen, kijken hoe dat klinkt.

Heb er niet zo heel veel verstand van, dus ben altijd bang iets te overbelasten of zo... of erger!

jacky
2 oktober 2008, 16:07
el 34 loopt vaak op hogere spanningen zou wel el 34 in een 6L6 stoppen maar niet anders om

Ook zijn de gebruikte weerstanden om de eindbuizen anders dus 470ohm bij 6L6 is vaak 1000 of 1500 bij el34 meen dat de 1500 ohm weerstanden bij 6L6 bij el34 weer iets van 5600 zijn is ff uit het hoofd hoor

Bias is ook anders dus die dien je ook aan te passen

Frits van Mourik
2 oktober 2008, 17:42
el 34 loopt vaak op hogere spanningen zou wel el 34 in een 6L6 stoppen maar niet anders om

Ook zijn de gebruikte weerstanden om de eindbuizen anders dus 470ohm bij 6L6 is vaak 1000 of 1500 bij el34 meen dat de 1500 ohm weerstanden bij 6L6 bij el34 weer iets van 5600 zijn is ff uit het hoofd hoor

Bias is ook anders dus die dien je ook aan te passen

Als je een EL34 in een 6L6 buisvoet wilt stoppen, dan moet je pin 1 (remrooster) met pin 8 (kathode)doorverbinden.
De 6L6 is namelijk geen penthode, maar een tetrode en mist dus het remrooster.
Een EL34 (en iedere andere penthode) kan er niet goed tegen, als dat rooster niet wordt aangesloten...

guitaraddict
2 oktober 2008, 20:00
En vergeet niet dat een 6L6 900 mA trekt en een El34 1.5 A , dat scheelt dus nogal wat.

Je Voedingstrafo kan veel te heet worden en stuk gaan.

Ga naar een tech toe die je kan adviseren.

Dat hij niet zo hard kan is ook op te lossen, dat heb ik bij mijn Guyatone ook voor een goed deel opgelost.

Alf

Little Jay
6 oktober 2008, 17:23
Thanx mensen!

(ik heb de neiging m'n topics een beetje uit het oog te verliezen, dus sorry voor de late reactie, toch maar de emailnotificatie instellen....)

Hmm, voor ik er zo maar EL34 insteek zal ik dus eerst eens kijken naar de weerstanden en aansluitingen. Als ik 470 kOhm aantref en pin 1 en pin 8 zijn niet doorverbonden dan hebben er dus waarschijnlijk nooit EL34's ingezeten maar altijd 6L6 begrijp ik (als het schema lijkt op dat van de originele Twin dan weet ik wel waar ik die 470kOhm weerstanden ongeveer kan vinden). Kijk, toch weer heel wat geleerd!

@ guitaraddict: jij hebt dus ook een Guyatone? Ook de custom reverb GA1100D toevallig? Met de zoekfunctie zag ik dat je jouw Guyatone ook hebt aangepast, daar ben ik wel nieuwschierig naar! (via je profielpagina heb ik je een mail gestuurd!)