PDA

View Full Version : Hoe vindt je 'Sweet Spots' op je amp?



iWishmaster
1 oktober 2008, 10:07
Ik zie veel topics voorbij komen over bijvoorbeeld 'Wat zijn jouw settings' en dergelijke, maar deze topics zijn zo specifiek dat ze snel naar de illustere, nooit gelezen 'pagina 2' verdwijnen. Dus ik dacht, ik probeer het zo eens..

Ik heb er enorm veel moeite mee 'sweet spots' te vinden (bij buizenversterkers wel te verstaan, mijn vriendin klaagt nergens over :) ). Een groot probleem hierbij is het feit dat alles elkaar beïnvloed. Nu heb ik het specifiek over de amp, en niet datgene erom heen. (Ik speel op een strat (die ik meestal meeneem als ik ga testen) en heb weinig kaas gegeten van speakers en cabs, maar over het algemeen speel ik over V30's bij het testen.)

De EQ bijvoorbeeld. Mijn Line 6 bijvoorbeeld is niet makkelijk in te stellen, maar als ik aan de 'mid' knop draai: krijg ik (wonderbaarlijk) ook echt meer mids. Iets wat ik een Fender of Marshall tone-stack niet kan zeggen. Tenminste, zodra ik een leuke tone heb, maar die net iets te fel is en de treble terugdraai, is de hele tone weg (gebeurt me maar al te vaak). De presence knop biedt een uitkomst: maarja die staat in 90% van de gevallen bij mij gewoon helemaal dicht (ik hou niet van schel geluid).
Vooral bij Mesa's vormt de EQ een probleem: 90% van de settings die ik probeer lijken gewoon nergens naar te klinken, en de overige 10% mist toch 'iets'. En wanneer ik ~2000 euro voor een top uitgeef, wil ik niet 'iets' missen.

Preamp gain is een ander probleem. Met meer gain wordt de tone-stack minder effectief en wordt het geluid automatisch scheller heb ik het idee. Verder betekend meer gain ook niet altijd 'meer gain'; ookal kom je gain tekort, die knop verder draaien betekend eerder dat het helemaal nergens meer naar klinkt. Ik heb bijvoorbeeld een hekel aan 'fuzzy' geluid bij een lead-tone, maar vrijwel ALLE amps die probeer zijn gewoon enorm fuzzy (met name in het hoog). Marshall jcm800 als voorbeeld: ontzettend schelle bakken, maar wanneer ik Slash (ok, daar noem je ook iemand hoor ik je zeggen, maargoed) hoor spelen is die fuzz helemaal verdwenen. Hoe doetie dat? En belangrijker; kan ik dat ook?

Power amp gain is weer een ander verhaal: Een buizenamp moet hard, en in veel winkels kan dat eenvoudig weg niet (verkopers, evenals mijn oren, doen moeilijk).

Ik ben al lang op zoek naar een (buizen)versterker, en ik vind dat teveel amps het 'net niet' effect vind hebben. Terwijl wanneer andere mensen erover spelen, het soms wel klinkt. Veel verkopers hebben ook geen flauw idee waar ze het over hebben en bieden ook weinig hulp. (Hoorde pas nog een verkoper zeggen dat buizen 'veel effecientere stroom hebben' dan transistors en dat ze daarom beter klinken in amps ...).

Dus: hoe doen jullie dat? Natuurlijk, net zolang aan de knopjes draaien totdat het leuk klinkt, maarja dat lukt mij in ieder geval vrij slecht. Alle tips zijn welkom. En zetten jullie de amp op vol blazen in de winkel? Of gewoon gokken datie dan ook wel goed/beter zal klinken?

Rutger
1 oktober 2008, 10:17
Natuurlijk, net zolang aan de knopjes draaien totdat het leuk klinkt,
Ja, dat ja


maarja dat lukt mij in ieder geval vrij slecht. Alle tips zijn welkom.
Als je de amp al een poos in huis hebt en er heel wat uurtjes knoppendraaien in hebt zitten, moet je wellicht tot de conclusie komen dat de amp gewoon niet jouw geluid in zich heeft...?


En zetten jullie de amp op vol blazen in de winkel? Of gewoon gokken datie dan ook wel goed/beter zal klinken?
Dat eerste is wel een pre: je moet de amp voor aanschaf wel echt getest kunnen hebben. Een versterker is gemaakt om stevig te blazen, dus moet je hem ook op zijn 'werk'-volume kunnen testen. Dat is niet perse op 10, voor een kroeg is standje 5 vaak al hard zat.
Als je je versterker met name thuis gebruikt, moet ie op huiskamervolume ook lekker klinken, dat is wel wat eenvoudiger te doen bij de meeste winkels.
Kortom: neem de tijd om voor aanschaf alles uit een versterker te halen wat er inzit, zodat je weet wat je in huis haalt. Uiteindelijk leer je een amp pas echt kennen als je hem een tijdje hebt, maar je kun na een half uur testen echt wel aanvoelen of een amp je ding is of niet (meestal wel na 5 minuten).

heinz3110
1 oktober 2008, 10:42
Ook een simpele tip( zal vast al eens gezegd zijn):
low,mid, high op 0 zetten en dan inregelen. Werkt mijn insziens beter op passieve toonregeling van bv. marshall en fender dan vanaf 10 alles proberen terug te regelen.

Gain stel ik zo in dat ik eerst teveel heb (lekker maar te compressed) en daarna draai ik de gain terug tot het punt dat ik het ietwat slappig vind klinken . Tussen die 2 standen zit dan mijn "sweet spot"

Volume. Ik test juist ook hoe die klinkt op een middelmatig tot wat zachter volume. Op broekspijpenwapperend volume klinken (buizen)versterkers voor mijn idee toch altijd lekker, maar vaak speel je met gigs onder dat verzadiging-volume, waardoor het ietwat platter kan klinken.
Diegene die dan "plat" klinken vallen bij mij dan af.

(Komt ook vaak omdat de speakers niet genoeg aan het werk gezet worden trouwens)

Het algehele karakter van een versterker moet je wel aanspreken.
Als je bij bak a zonder veel gedraai het lekkerder vind klinken dan bij bak b na veel gedraai, tja, dan is de keuze voor mij snel gemaakt hoor.

the sure thing
1 oktober 2008, 10:47
... en probeer ook eens oude 2ehands buizenversterkers uit. Ik ben ZO VAAK teleurgesteld naar huis gegaan na een bezoek aan een gitaarzaak. Ik vond veel buizenversterkers het allemaal NET NIET hebben. Ik speel al een tijd op oude buizenversterkers (dus van 1960 tot 1980) en ik vind die vaak beter klinken. Ikzelf speel nu al lange tijd over een oude Fender buizenbak uit 1971.

De enige nieuwe amp waar ik echt over te spreken was, was de HOOK captain. Maar ja, dus kost een paar duiten.

En zet het volume van een buizenversterker flink open. Er zijn voldoende goede gitaarzaken waar dat wel kan. Niet dat het pijn aan je oren hoeft te doen, maar wel dat het lekker klinkt. En ga dan bijvoorbeeld niet met je oren in de speakers hangen, maar zet de versterker dan met de speakers naar de muur.

Over de Marshalls: dat fuzzy wat je omschrijft, herken ik. Dat verdwijnt als je de amp harder zet, en het geluid ook "weg kan" dus in de wat grotere ruimtes.

Dus: ga op zoek naar andere gitaarzaken, zet die dingen hard en speel ook eens over oude amps!

Little Jay
1 oktober 2008, 11:11
Dit heb ik ooit eens gelezen als tip om het geluid in te regelen:

- zet de versterker op een behoorlijk volume, idealiter het volume dat je gebruikt op het podium

- zet treble, mid, bass, presensence op 0

- selceteer het halselement, sla een E akkoord aan en draai de bass regelaar van 0 tot 10 (voluit). Draai een paar keer heen en weer. Ergens hoor je een 'omslagpunt' van teweinig naar teveel bas, draai een beetje heen en weer rond dit punt tot je op het omslagpunt dat je het beste vindt klinken en laat de regelaar daar staan

- selecteer het middelste element en sla een A akkoord aan. Doe nu hetzelfde met de mid regelaar tot je het omslagpunt gevonden hebt

- selecteer je brugelement en slag een D akkoord aan. Doe hetzelfde met de treble regelaar

Met de eventuele presence-regelaar doe je op het laatst hetzelfde, terwijl je een C akkoord aanslaat.

Dit zou dan ongeveer het basisgeluid van de amp moeten zijn en eigenlijk kun je hier vrij weinig meer aan doen met de regelaars zonder dat het slechter wordt is mijn ervaring. Als dit basisgeluid je niet bevalt: tijd voor een andere amp!

Voor mij werkt deze methode! De specifieke akkoorden lijken misschien vreemd, maar gek genoeg werken ze wel.

(trouwens bij bijv een Twin werkt het niet omdat je met alle toonregelaars op 0 dan geen volume hebt. Begin dan met alle regelaar op 12 uur)

Mitch
1 oktober 2008, 11:51
Ghehe, wat een grappige methode. Omslachtig, maar ik kan me wel voorstellen dat het werkt voor als je weinig aanleg hebt om een sound te vinden.
Anyway, om een paar dingen te noemen uit de openingspos: Presence dicht werkt op redelijk wat amps slecht, die hebben dat vaak meer nodig dan treble om goed te klinken.
Dat Mesa's moeilijk zijn in te regelen: ja, da's een verhaal apart, die tonestack moet je echt snappen na de gebruiksaanwijzing te heben gelezen anders snap je er geen hol van. Krijg je daarna door hoe het werkt is het nog steeds wel zo dat je relatief lang bezig bent met finetunen, geen simpele amps.
Dat de tone stacks op Fender/Marshall weinig doen, nou... verschilt veel per type hoor.
Heel algemeen zou ik zeggen; neit te weinig presence en niet te weinig volume. Als het je écht allemaal teveel gedoe is moet je gewoon aan de StudioCage (zie topic straks ;) )

Nielsje
1 oktober 2008, 11:59
Als het je écht allemaal teveel gedoe is moet je gewoon aan de StudioCage (zie topic straks ;) )

Oeh topic? Wijs plan, ik denk dat ik dan ook maar eens een eerlijke (en zo mogelijk: objectief) review zal gaan typen. Maar daar wacht ik nog even een weekje mee.

Epic
1 oktober 2008, 12:04
Denk er ook aan dat de versterkers in de winkel 'nieuw' uit de doos komen, en dus nog niet ingespeeld zijn.
Ik werd zelf ook pas na een paar keer op hoog volume gespeeld te hebben echt blij met mijn versterker.

Nielsje
1 oktober 2008, 12:12
Denk er ook aan dat de versterkers in de winkel 'nieuw' uit de doos komen, en dus nog niet ingespeeld zijn.
Ik werd zelf ook pas na een paar keer op hoog volume gespeeld te hebben echt blij met mijn versterker.

speakers moet je inspelen, maar weerstanden?

iWishmaster
1 oktober 2008, 12:45
Bedankt voor de reacties allemaal!

Ik ga zeker die methode eens proberen, ik ben benieuwd waar ik dan op uitkom bij mijn eigen versterker.

Het probleem is vaak ook dat ik bij rythm wel redelijk wat hoog mooi vind, maar voor een lead (solo) toen moet het een beetje donkerder en ronder klinken. Daarom kom ik met 2 kanaals versterkers ook niet uit, tenzij ik een distortion (oid) voor het clean kanaal zet, wat op zich geen probleem is mits de versterker dit goed slikt.

Ik heb al regelmatig een half uur tot een uur met 1 of 2 amps in een testruimte gezeten om ze aan de tand te voelen. Ik kom 9/10 keer tot de conclusie dat ik de voicing wel goed vindt, maar hem gewoon net te schel of net te fuzzy vind klinken. Ik hoop dat ik met de tips in dit topic sowieso dat uurtje wat korter kan maken, maar misschien ook net die kleine puntjes kan wegwerken die de doorslag geven om een nieuwe amp te kopen.
Want die kleine dinetjes zijn uitermate frustrerend, zeker aangezien het budget op zich geen probleem is: maar ik ben gewoon niet bereid compromissen te sluiten als ik zo'n hoop geld uitgeef.

Mitch
1 oktober 2008, 12:48
Ik heb al regelmatig een half uur tot een uur met 1 of 2 amps in een testruimte gezeten om ze aan de tand te voelen. Ik kom 9/10 keer tot de conclusie dat ik de voicing wel goed vindt, maar hem gewoon net te schel of net te fuzzy vind klinken.
Dat kan twee oorzaken hebben. Je hebt niet al te beste amps beluisterd (en die zijn er veel, heel veel naar mijn mening) of je zit er te lang in een te kleine ruimte te intens naar te luisteren. Wat je in een kleine ruimte al gauw schel kan vinden zal in bandverband wel eens 'precies goed' door de band kunnen prikken.

iWishmaster
1 oktober 2008, 13:10
Dat kan twee oorzaken hebben. Je hebt niet al te beste amps beluisterd (en die zijn er veel, heel veel naar mijn mening) of je zit er te lang in een te kleine ruimte te intens naar te luisteren. Wat je in een kleine ruimte al gauw schel kan vinden zal in bandverband wel eens 'precies goed' door de band kunnen prikken.
Over het algemeen ben ik de laatste tijd amps aan het testen waarvan de nieuwprijzen rond de 1000-2000 euro (voor de top of combo). Grofweg probeer ik zelf al het kaf van het koren te scheiden voordat ik ga testen. Dan zitten er (naar mijn mening) nog steeds amps tussen die niet al te best zijn, maar dat merk ik meestal wel binnen een paar minuten.

Dat laatste heb ik me pas nog afgevraagd: in een 'bandmix' klinken dingen toch ineens behoorlijk anders. Een vriend van mij speelt over een Marshall dsl50: hij heeft een verschrikkelijk schel (en naar mijn mening redelijk karakterloos) geluid normaal gesproken. Dat komt overigens ook door zijn gitaar: Ibanez RG die je bij 3 pakken vanillevla krijgt. Maar live is het ineens best te pruimen. Ik heb alleen zelf geen ervaring met deze dingen, dus ik vind het lastig dit te voorspellen en het risico te nemen.

Little Jay
1 oktober 2008, 13:20
Het probleem is vaak ook dat ik bij rythm wel redelijk wat hoog mooi vind, maar voor een lead (solo) toen moet het een beetje donkerder en ronder klinken. Daarom kom ik met 2 kanaals versterkers ook niet uit, tenzij ik een distortion (oid) voor het clean kanaal zet, wat op zich geen probleem is mits de versterker dit goed slikt.



Herkenbaar, maar ik draai gewoon een goede rythm-sound in (draai in = dial in, get it? ;-) en voor lead sounds kun je dan de tone-regelaar op je gitaar wat dicht draaien! (ook de gitaar heeft nl een sweetspot, dit om het makkelijker te maken zeg maar...)

ben vanhoof
1 oktober 2008, 18:08
Ik kom 9/10 keer tot de conclusie dat ik de voicing wel goed vindt, maar hem gewoon net te schel of net te fuzzy vind klinken.

Ook als je'm op een ander cabinet hangt? Bv mn jvm op een standaard marshall 1960a vind ik ook fuzzy en schel klinken, maar met mn engl of met een ander kwaliteitscabinet (mesa, diezel, bogner etc) klinkt hij beduidend minder fuzzy. Test dus een amp op een goed cabinet. Is er enkel een 1960 ter beschikking zal elke amp fuzzy klinken met iet of wat high gain instellingen

Toaster
1 oktober 2008, 18:32
welke muziek wil je eigenlijk gaan maken en welk gitaargeluid (welke band/gitarist) spreekt je eigenlijk aan???

Dan kunnen we ff reverse engineren met jou probleem?...?

iWishmaster
1 oktober 2008, 19:13
welke muziek wil je eigenlijk gaan maken en welk gitaargeluid (welke band/gitarist) spreekt je eigenlijk aan???

Dan kunnen we ff reverse engineren met jou probleem?...?
Da's een goeie ... Ik speel in een metal band (metallica-achtig, maar melodieuzer). Daar speel ik clean, strakke mid-high gain rythm en wat shredwerk (met delay en/of reverb.)
Verder speel ik classic rock / hardrock (80's: Scorpions, Guns 'n Roses). Daar heb ik dezelfde clean, een mildere crunch en een 'dromerige' lead (zware delay!)

Ideaal zou een 3-kanaals versterker er (denk ik) zo uitzien:

Kanaal 1:
Volle, heldere clean, beetje tussen vox en fender in. Mesa's vind ik over het algemeen ook erg mooie clean hebben. Moet wel echt clean blijven op volume.

Kanaal 2:
Een 'marshall-on-steroids' rythm tone. Van crunchy classis rock en hard rock tot wat modernere (midscooped) metal (dat laatste evt met een pedaaltje). ik bedoel geen lompe dual rectifier, maar juist strak. Metal tone zou ik ook uit het 3e kanaal kunnen halen, weet niet wat daar het meest effectieve voor is (lead indraaien op kanaal 3 en EQ pedaal voor metal rythm, of booster op kanaal 2 voor metal rythm)
Evt een alternatieve solo-sound voor Slash-achtige dingen.

Kanaal 3:
Lead tone ala Santana, Petrucci. Waar het om gaat is dat het een heel warm en vol geluid, zonder fuzz is. Liefste dan nog met een extra dosis gain om wat stevig te shredden (evt weer met pedaal).

Tweekanaals amp heb ik ook geen bezwaar tegen, zolang dan maar met pedaaltjes toch redelijk de 3 bovenstaande sounds kan krijgen. De twee amps die het dichste in de buurt kwamen de laatste tijd zijn Brunetti Customwork Mercury (alleen nogal duur met 2700e en toch maar 2 kanaals) en de Mesa Stiletto (maar die is wat schel, ingewikkeld en tweekanaals).

Best wel wat eisen dus ... Maarja, zoals gezegd, budget is niet echt een probleem. Hij moet wel 2 keer in de week 2 trappen op en af en in en uit de auto, dus geen 4x12" cab of 2x12" combo. Ik heb een 1x12" cabje thuis (60W), dus grote cab in de oefenruimte zetten en kleintje voor thuis kan ook, mits 'ie dan rond de 50W max. zit (anders moet ik er een nieuwe speaker inzetten).

Toaster
1 oktober 2008, 19:43
Je zou eens wat bogners kunnen uitproberen.

Maar je hebt een beetje een dilemma. want er zijn bij mijn weten weinig hardcore amps met een santana geluidje erin. En bovendien een lekkere clean.

Misschien moet je wel aan een rack...

JimiDylan
1 oktober 2008, 19:44
Da's een goeie ... Ik speel in een metal band (metallica-achtig, maar melodieuzer). Daar speel ik clean, strakke mid-high gain rythm en wat shredwerk (met delay en/of reverb.)
Verder speel ik classic rock / hardrock (80's: Scorpions, Guns 'n Roses). Daar heb ik dezelfde clean, een mildere crunch en een 'dromerige' lead (zware delay!)

Ideaal zou een 3-kanaals versterker er (denk ik) zo uitzien:

Kanaal 1:
Volle, heldere clean, beetje tussen vox en fender in. Mesa's vind ik over het algemeen ook erg mooie clean hebben. Moet wel echt clean blijven op volume.

Kanaal 2:
Een 'marshall-on-steroids' rythm tone. Van crunchy classis rock en hard rock tot wat modernere (midscooped) metal (dat laatste evt met een pedaaltje). ik bedoel geen lompe dual rectifier, maar juist strak. Metal tone zou ik ook uit het 3e kanaal kunnen halen, weet niet wat daar het meest effectieve voor is (lead indraaien op kanaal 3 en EQ pedaal voor metal rythm, of booster op kanaal 2 voor metal rythm)
Evt een alternatieve solo-sound voor Slash-achtige dingen.

Kanaal 3:
Lead tone ala Santana, Petrucci. Waar het om gaat is dat het een heel warm en vol geluid, zonder fuzz is. Liefste dan nog met een extra dosis gain om wat stevig te shredden (evt weer met pedaal).

Tweekanaals amp heb ik ook geen bezwaar tegen, zolang dan maar met pedaaltjes toch redelijk de 3 bovenstaande sounds kan krijgen. De twee amps die het dichste in de buurt kwamen de laatste tijd zijn Brunetti Customwork Mercury (alleen nogal duur met 2700e en toch maar 2 kanaals) en de Mesa Stiletto (maar die is wat schel, ingewikkeld en tweekanaals).

Best wel wat eisen dus ... Maarja, zoals gezegd, budget is niet echt een probleem. Hij moet wel 2 keer in de week 2 trappen op en af en in en uit de auto, dus geen 4x12" cab of 2x12" combo. Ik heb een 1x12" cabje thuis (60W), dus grote cab in de oefenruimte zetten en kleintje voor thuis kan ook, mits 'ie dan rond de 50W max. zit (anders moet ik er een nieuwe speaker inzetten).
jvm410h uhum, uhum.....

Lexvandoef
1 oktober 2008, 19:58
Ik denk zelf eerder aan een Hook oid, met de Captain ben je bijna helemaal.
1 superfijn cleankanaal, blijft ook echt clean, een marshall on steroids kanaal, en dan nog het 3e kanaal dat meer gain heeft en wat compresseder is (goed voor lead en hele dikke riffs) zonder fuzzy te zijn. En dan op elk kanaal een boost (meer volume+ietsie meer gain).

Ik speel zelf geen metal, maar heb al verschillende mensen een potje horen metallen over mijn Hook, en hoewel het geen rectifier is (niet die enorme lompheid), klinkt het echt heel erg goed en, niet onbelangrijk, ook heel erg dynamisch.

ben vanhoof
1 oktober 2008, 20:07
[QUOTE=iWishmaster]Da's een goeie ... Ik speel in een metal band (metallica-achtig, maar melodieuzer). Daar speel ik clean, strakke mid-high gain rythm en wat shredwerk (met delay en/of reverb.)
Verder speel ik classic rock / hardrock (80's: Scorpions, Guns 'n Roses). Daar heb ik dezelfde clean, een mildere crunch en een 'dromerige' lead (zware delay!)
QUOTE]

Ik speel zo goed als identiek hetgene dat jij speelt en ben indertijd uitgekomen op een marshall jvm, een peavey jsx of engl se. Gezien het prijsverschil en doorverkoopwaarde heb ik de jvm eruit gepikt. Hook etc lag gewoon niet binnen mijn budget.

iWishmaster
2 oktober 2008, 00:44
Ik speel zo goed als identiek hetgene dat jij speelt en ben indertijd uitgekomen op een marshall jvm, een peavey jsx of engl se. Gezien het prijsverschil en doorverkoopwaarde heb ik de jvm eruit gepikt. Hook etc lag gewoon niet binnen mijn budget.
JVM vind ik ook een goede amp. Nadeel is dat de clean niet echt geweldig is (maar wel ok) Maar volgens mij lag dat ook aan de settings die ik gebruikte. Tweede kanaal vind ik echt super (crunch red vooral). 3 kanaal is ok, maar toch ietsje schel en fuzzy heb ik het idee. 4e kanaal kon ik (nog) niet zoveel mee. Ben wel van plan nog een keer te testen of ik dit wat kan 'bijschaven' met bijv. ander cabinet / speakers. Ook klinkt de mod van andere trafo('s), choke en dergelijke wel interessant. Precies de dingetjes waar ik me aan stoor beweren ze te verminderen, maarja, het zou een risico zijn.

Hook Captain heb ik goede dingen over gehoord, staat ook nog in het lijstje van 'te testen'. Maar voor dat geld moetie wel echt heel erg goed zijn ...

Bogners heb ik een paar geprobeerd:
Shiva: leuke amp, maar toch net niet mijn ding
Exctasy: Zitten goede sounds in, maar is mij te ingewikkeld met al shifts
Alchemist staat nog in het lijstje zodra die uit is ...

Amp met goede clean en Santana is er wel: Mesa Mark IV, maar die is eindeloos ingewikkeld ...

Lexvandoef
2 oktober 2008, 09:11
Even over die Hook he, die is echt niet zo onbereikbaar als je denkt ;). Een XTC is veel duurder, een Shiva even duur. Mocht je een Hook 2dehands tegenkomen, dan is het zeker goed te doen! Ik zou hem zeker eens testen!

Toaster
2 oktober 2008, 10:39
en van horen zeggen (van mede bandlid die is gaan testen) schijnt de vox ac 50 ook wel een aardige bak te zijn.

heeft 3 kanalen. Ik heb ze nog niet getest of gehoord maar je zou het eens kunnen proberen als je toch aan het testen bent.

marc_o
2 oktober 2008, 10:48
De AC 50 is zeker goed, maar niet echt geschikt voor de topicstarter. Hij heeft overigens 2 kanalen en een kanaal-blend optie.

iWishmaster
2 oktober 2008, 11:01
De AC 50 is zeker goed, maar niet echt geschikt voor de topicstarter. Hij heeft overigens 2 kanalen en een kanaal-blend optie.
Heb ik getest.

Ik vond de clean ok, maar begon toch snel te oversturen. Overdrive zit veeeeeeel gain op (voor een vox dan) en klinkt voor een rythm tone goed (zeker met die blend aan, geeft veel dynamiek), maar de solo-sound was zeer fuzzy in het hoog. Alsof de buis in zijn voeten meetrilt, niet zo mijn smaak.

dml
2 oktober 2008, 11:06
Mesa Triple Rectifier, wel lastig in te stellen en redelijk prijzig. Maar wel erg lekker!!

iWishmaster
2 oktober 2008, 11:31
Mesa Triple Rectifier, wel lastig in te stellen en redelijk prijzig. Maar wel erg lekker!!
Heb een single rectifier getest, en een Roadking Dual rectifier. Beide goede amps, maar voor die prijs was het toch 'net niet' mijn sound.

Ik heb bakken met amps getest:
Koch Studiotone Multitone Powertone Twintone: clean is over het algemeen erg goed, maar de crunch is een beetje 'kaal' vond ik, en ze zijn redelijk fuzzy in het hoog.
Engl Fireball Powerball Invader Blackmore: Clean is ok, metal scheur is goed, maar iets te agressief, solo-sound is 'ok'. Maar deze amps zijn mij weer net iets metal gericht, beetje one-trick-pony gevoel krijg ik erbij. . De blackmore is een ander verhaal, maar ook daar vond ik de voicing niet helemaal lekker. Invader was wel verreweg de beste uit het rijtje.

Marshall: jcm800 jvm dsl tsl: Clean is niet clean genoeg (behalve misschien de jvm), voor de rest zeer vette rythm tone, maar solo sound is me te schel en fuzzy. Vooral de dsl en tsl vind ik niet veel aan.

H&K Switchblade: Leuk, al die features (enigzins sarcastisch), sound clips op de site klinken fantastisch, maar die sounds krijg ik er echt niet uit ... Andere H&K's waren ook niet echt mijn sound.

En nog een hele lijst aan andere amps in die prijsklasse die ik ben vergeten ...

Als ik ooit een amp puur voor classic rock zou kopen, zou het een vox ac30 zijn denk ik. Prachtige clean en met een boost lekker vette overdrive. Misschien met een heel arsenaal aan pedalen dat ik ook wel meer uit zou kunnen halen, maar ik ben niet zo gek van pedalen: de basissounds heb ik liever in amp zitten, pedalen zijn voor 'dat beetje extra' mocht dat nodig zijn.

morroow
2 oktober 2008, 11:36
Ik heb de Roadking ook een keer getest en die heb ik als extreem fuzzy ervaren! Maar dat komt denk ik omdat ik hem niet echt open kon draaien en dat is eigenlijk altijd het probleem als ik een versterker als fuzzy ervaar. Ik kan de amp dan vaak gewoon niet lekker opendraaien n doordsa ie zo zacht staat klinkt het allemaal zo slecht. Als ik een versterker open kan draaien dan komt die gainstructuur veel duidelijker naar voren en gaat het fuzzy-randje weg..

Rutger
2 oktober 2008, 12:53
... en voor lead sounds kun je dan de tone-regelaar op je gitaar wat dicht draaien!
Tss, in al die jaren ben ik daar dus nooit zelf op gekomen :seriousf: :satisfie:

Ik zweer bij de bright-switch bij een cleane sound, maar bij oversturing is het niks. This might do the job.

Beste tip sinds tijden, thanks! :)

JimiDylan
2 oktober 2008, 13:04
JVM vind ik ook een goede amp. Nadeel is dat de clean niet echt geweldig is.Dat is opzich apart, dat is wat mij betreft het grootste voordeel aan de JVM, de clean is super! Ook qua Santana werkt het goed, ik vind het heeeerlijk om Clean Red te gebruiken bij Black Magic Woman, klinkt super via mijn stratje!

iWishmaster
2 oktober 2008, 13:16
Dat is opzich apart, dat is wat mij betreft het grootste voordeel aan de JVM, de clean is super! Ook qua Santana werkt het goed, ik vind het heeeerlijk om Clean Red te gebruiken bij Black Magic Woman, klinkt super via mijn stratje!
Clean moet ik nog uitpluizen bij de JVM. De combo (2x12") klonk op huiskamervolume gewoon super, maar op hoog volume was het 3x niks. Toen ik een tijd terug over een bogner 4x12" speelde was het precies andersom (wat veel logischer is).

Binnenkort weer eens langs bij Jukebox, die hebben de Hook Captain, JVM en binnenkort de Bogner Alchemist staan. Dan kan ik ook de tips van hier over het zoeken naar instellingen goed proberen op die amps. En de verkopers daar hebben dr tenminste verstand van, dat scheelt een hoop. Probleem bij de JVM is een beetje 'welke overdrive zal ik eens gaan gebruiken'. Voordeel is wel dat wanneer je dit eenmaal gevonden hebt de voetcontroller wel heel relaxed is.

JimiDylan
2 oktober 2008, 14:57
Clean moet ik nog uitpluizen bij de JVM. De combo (2x12") klonk op huiskamervolume gewoon super, maar op hoog volume was het 3x niks. Toen ik een tijd terug over een bogner 4x12" speelde was het precies andersom (wat veel logischer is).

Binnenkort weer eens langs bij Jukebox, die hebben de Hook Captain, JVM en binnenkort de Bogner Alchemist staan. Dan kan ik ook de tips van hier over het zoeken naar instellingen goed proberen op die amps. En de verkopers daar hebben dr tenminste verstand van, dat scheelt een hoop. Probleem bij de JVM is een beetje 'welke overdrive zal ik eens gaan gebruiken'. Voordeel is wel dat wanneer je dit eenmaal gevonden hebt de voetcontroller wel heel relaxed is.
Inderdaad, als ik vanavond thuiskom zal ik mijn instellingen van clean rood wel is geven, klinkt echt zo heerlijk... Ik heb ook dat probleem hoor, welke overdrive ik ga gebruiken, het klinkt allemaal zo cool. Alhoewel vind ik de Crunch Groen en Oranje eigenlijk onbruikbaar, tenminste, voor mij dan. Ik zou trouwens voor een V30 cab gaan, naar wat ik gehoord heb werkt dat het beste over de JVM.

Toaster
2 oktober 2008, 19:37
Probeer ook eens een guytron. Zit zeker wel Santana in.