PDA

View Full Version : Fulltone OCD versus Klon Centaur



tweng
1 oktober 2008, 00:22
Wat ik me eigenlijk al een tijd afvraag : zijn de Klon Centaur en de OCD eigenlijk gelijkaardige pedalen ? Of zijn er grote verschillen.

Ik weet dat de OCD veel meer overdrive heeft dan de centaur, maar als het gaat over je sound een randje geven, kunnen ze dat dan beiden even goed ?

Alvast bedankt voor jullie reacties !

Lexvandoef
1 oktober 2008, 01:01
De combinatie OCD+Klon is in ieder geval errug lekker!

Hij heeft inderdaad minder gain dan een OCD, ik vind zelf de klon beter voor randje geluiden en de OCD voor een wat heftiger overdrive.

RolandT
1 oktober 2008, 09:08
Kan je die Klon in Europa kopen of is dat enkel te bestellen in US?

Mitch
1 oktober 2008, 11:42
De sound is wel fundamenteel anders. Ook als je ze vergelijkt als milde drives. De Klon is ietsje dikker in het mid, laag en de OCD klinkt op lage gainstanden heel transparant, met een minimaal beetje laag-af. Het verschilt een beetje per amp én je smaak/doel welke je prettiger vindt.
Maar op zich is de Klon veel meer geschikt als boost/drive, dus als je 'm wat meer volume laat maken in plaats van drive. Alles boven een randje wordt steeds wat zompiger.
De OCD kan perfect klinken als volumeboost/lichte drive, maar is eigenlijk het lekkerst op medium gain.

De Klon is nog steeds alleen maar direct te bestellen bij Klon-siberia.

Tristan
2 oktober 2008, 13:38
SPAM: Ik heb er nog een die wel weg mag...

E-J
2 oktober 2008, 16:04
Ik dacht dat de Klon Centaur "gewoon" een flink aangepaste Tubescreamer was???

Lexvandoef
2 oktober 2008, 16:09
Nee, het is echt een nieuw pedaal. Er zitten wel aparte 'ideen' in die in andere pedaaltjes gebruikt zijn, maar zo bij elkaar is het echt geen gemodde ts.

Mitch
2 oktober 2008, 17:21
Ik dacht dat de Klon Centaur "gewoon" een flink aangepaste Tubescreamer was???
Dat mag je zeggen van Landgraff, niet van de Klon.
Topic starter is acuut met vakantie gegaan geloof ik?

stratestic
2 oktober 2008, 17:36
Ik denk dat de topicstarter even naar de prijzen van een Klon Centaur gekeken heeft en daardoor nu toch maar een OCD gekocht heeft.
Die dingen zijn volgens mij behoorlijk prijzig...
Ik dacht dat je voor de prijs van een Klon ruimschoots een squier gitaar kunt kopen (als je dat wilt dan he :satisfie: :sneaky: ).

Mitch
2 oktober 2008, 17:51
Een moderne Squier of een Klon, sja, moeilijke keuze :chicken:

Misery Signals
2 oktober 2008, 17:55
Ik wil wel eens een Klon in' t echt horen, want er bestaat een dikke controverse over dat pedaal. Voor honderden Euro's zou er absoluut niets aan dat pedaal aan zijn en zelfs matig tot slecht klinken, overdreven geval van merkhyping en marketing. Op alle Youtube filmpjes die ik al gehoord heb vond ik het blikkerig en dun klinken maar da's ook geen goede referentie natuurlijk...

MS

Mitch
2 oktober 2008, 17:58
Er zijn al meetings zát geweest waar je dat ding hebt kunnen horen ;)

Misery Signals
2 oktober 2008, 18:05
In Nederland misschien, in België ken ik niet echt iemand met dat ding...

MS

Mitch
2 oktober 2008, 18:12
Ah, zonder vermelding in je profiel weet ik niet waar je vandaan komt hè? :satisfie:

Over de Klon: hij past niet bij iedere amp (daarom verkoopt Tristan die van hem ook) maar op Fender-achtigen, Voxes, etc. is het écht één van de tofste boosts die er zijn. Ten eerste puur voor de sound, ten tweede voor de praktijk. Hij werkt gewoon ontzettend lekker op repetitie/optreedvolume, binnen bandverband. Het is geen alleskunner (OCD...) maar wat -ie doet doet -ie ontzettend goed. Dikt het mid iets aan, maar op een nuttige manier, verandert iets in het hoog en laag, tikkie compressie maar niet teveel: alles wordt gewoon vetter.

Misery Signals
2 oktober 2008, 18:28
Mijn high gain amps hebben wel een lekkere clean dus daarop zou ik hem wel eens willen horen...
Turnhout-Ijmuiden is nu geen twee haltes verder helaas...
Zo'n Klon kost bijna 350 Euro???

MS

Bernardduur
2 oktober 2008, 18:35
De Klon is een lekkere overdrive maar een beetje te hyped naar mijn idee. Ik heb er 2 gehad en er zelf een gemaakt maar steeds weer was het niets. Mijn probleem is dat hij een aardige mid hump heeft. Ik speel met aardig wat mids op mn amp en dan wordt het geluid te......... middy :) Als ik mn amp naar een mid dip switch is het pedaal een stuk bruikbaarder.

Op de laagste gain stand is de mid hump weg en is het een prachtige cleane boost met volume tot in den treure. Tot 12 uur is het geluid een mix van OD en clean met een duidelijke mid hump. Na 12 uur wordt de distortion + kant van de unit een beetje te duidelijk en wordt het geluid kil, koud en steriel. Tot 12 uur vond ik hem echt bruikbaar.

De persoon die Klon bouwt vraagt ook altijd wat voor een amp je speelt vanwege die mid hump. Aardige man wel..............

MSNL
3 oktober 2008, 00:36
De Klon wordt volgens mij het meeste gebruikt als een clean boost, Het vervormde geluid vind ik niet zo bijzonder, maar als clean boost heeft het iets speciaals; ik kan het niet echt benoemen wat.
Ik gebruik een Klon voor mijn Soldano voor bijna alle vervormde geluiden. In combinatie met de Soldano geeft het een dikker geluid , meer laag en laag-midden. Ik heb hem ook een tijd op het cleane kanaal gehad.
Maar ik heb hem altijd als clean boost gebruikt en hij staat voor bepaalde geluiden eigenlijk altijd aan.
Het pedaal is totaal niet te vergelijken met een OCD; die is veel veelzijdiger, maar heeft niet dat bijzondere van een Klon.

stratestic
3 oktober 2008, 12:09
Toch meer KLon eigenaren op dit forum dan ik gedacht had. De zoekfunctie leverde niet heel veel op namelijk.

Mitch
3 oktober 2008, 13:51
Ter nuance van het mid hump verhaal: het is wel een heel andere dan van een TS. Met een TS kan ik op mijn setups helemaal niets maar uit de Klon moet ik nog een slecht geluid weten te persen.
Met het risicio in herhaling te vallen: de truuk van de Klon is dat hij in lage gain standen een meer exciter achtig effect heeft. Laag én hoog worden iets lekkerder, mid komt er op een bruikbaar niveau bij (zowel qua frequentie als hoeveelheid) en het vleugje compressie is net voldoende. Er overheerst niks en dat maakt 'm zo cool. Maar niet op iedere amp uiteraard, geen enkel pedaal werkt met iedere amp even briljant samen en daar is de Klon geen uitzondering op.

tweng
3 oktober 2008, 14:41
Niet op vakantie gegaan hoor. Gewoon nogal druk gehad de laatste dagen...
Wat ik hier lees over de Klon is echt heel bruikbaar voor mij.
Nu, als het een cleanboost is, vind ik hem toch een beetje te duur. Mijn micro amp is ook een goede cleanboost en die is veel goedkoper. Ik weet het, de klon zal wel beter zijn, maar hij is dan ook pokkeduur !
En een tubescreamer achtige sound is niet echt mijn ding. Ik zal maar eens de OCD uittesten !

Mitch
3 oktober 2008, 14:56
Het is géén clean boost en heeft géén tubescreamer sound :confused:
Je kan altijd je geluk beproeven met kopieën die o.a. op eBay Duitsland te koop worden aangeboden als je goedkoop uit wil zijn en 'm toch wil uitproberen.

marc_o
3 oktober 2008, 15:10
Ik vind de Klon verreweg het meest levende overdrivepedaal wat ik ooit heb gehoord. Uiteraard heeft ieder pedaal een sterk punt en een zwakker punt.

De Klon moet je niet als distortion willen gebruiken, dus gain helemaal vol open en dan maar hopen dat je in een zee van gain terecht komt.
Nee, de kracht van de klon, naar mijn mening is dat je 'm deel kan laten worden van je versterker, hij reageert niet als een extern pedaaltje, als je begrijpt wat ik bedoel, het is geen extra laagje over je geluid, maar lijkt meer een extra kanaal van je versterker te worden. het viel me wel telkens op dat ie beter en beter wordt wanneer je versterker op optreedvolume staat, en thuis op je slaapkamertje kan ie dus wat tegenvallen.
Issie duur? Dat kun je alleen zelf bepalen...ik denk dat het een erg goede investering is in een betere sound en zou er liever eentje kopen dan dat ik hetzelfde zou moeten uitgeven voor een snertgitaar...dus misschein wel veel geld, maar hij is pas duur als het een miskoop is...
Het is een beetje hetzlefde verhaal met kostbare gitaarkabels, want een kabel van een tientje doet het namelijk ook, ja, dat is zeker waar....en dan hoor je ineens wel een heel goede kabel en denk je....verrek!! Het scheelt!

Mijn Klon is in ieder geval onderweg (een handgemaakte kopie, dat dan weer wel en er komt in de toekomst ook nog een Klonkopie met 2 schakelbare masters, speciaal voor mij).

Bernardduur
3 oktober 2008, 15:52
Das wel waar! Hij kan zich goed aan een amp lijmen. Maar dan komt het argument van amps weer om de hoek kijken; niet alle amps zal hij mooi aan kunnen lijmen!

Ik heb nu een beetje hetzelfde met een Mad Professor "Little Green Wonder"; gaaf pedaal!

RolandT
3 oktober 2008, 18:09
Hoe gebruiken jullie die Klon dan? Amp op clean en de Klon op clean boost zetten zodat de amp in overdrive gaat?

Bernardduur
3 oktober 2008, 18:12
Ook

Of wat meer mids geven aan het OD kanaal zodat hij wat meer satureert.

Mitch
3 oktober 2008, 19:06
Mijn ideale setting is niet gain op 0 maar gain ergens laag (10 uur of zo) en dan met wat volume boost zodat -ie ook de amp zelf een beetje pusht. Dat een booster zorgt voor amp overdrive hangt natuurlijk ontzettend af van het karakter van de amp. Op mijn TwedyTwinChamp komt dat het lekkerste tot uiting. Dat is een amp die van zichzelf al makkelijk licht overstuurt en dan met een willekeurige clean boost meer volume geeft én meer overstuurt. Met de Klon wordt het meer van alles. Beetje drive en compressie van het pedaal, beetje van de amp. Ik lees dit ook op andere fora toch als meest ideale werkgebied van de Klon. Bijna of al licht oversturende amps verder pushen.
Puur als milde drive kan ook. Puur als lead boost kan ook. Gitaar > Klon > OCD > amp = natte onderbroek.

RolandT
3 oktober 2008, 21:22
Je maakt me wel nieuwsgierig. Mijn amp heeft een mid boost en ook een clean boost. Ben wel eens benieuwd of het anders zal klinken als ik de boost door de klon laat doen ipv het boost circuit van mijn amp.

Les Paul R8
4 oktober 2008, 00:46
Hoe gebruiken jullie die Klon dan? Amp op clean en de Klon op clean boost zetten zodat de amp in overdrive gaat?

Persoonlijk gebruik ik mijn Klon als een soort Exciter. Staat gewoon altijd aan, zowel als ik clean speel als met overdrive. Klon settings: Gain:0, Tone tussen 10u en 2u, volume op ongeveer 10u. Voor overdrive gebruik ik het liefst een blues pro. Die 2 pedalen in combinatie met AC15 is echt tone heaven.

De vergelijking met OCD gaat wat mij betreft helemaal mank. De OCD past in ieder geval niet in mijn sound.

Nielsje
4 oktober 2008, 04:42
. De OCD past in ieder geval niet in mijn sound.

Jawel, je wil alleen nog niet toegeven ;)
Wanneer kom je weer eens langs in de oefenruimte? Je moet echt die AC30HH van Mitch eens horen. Samen met een OCD en een les paul met p90's is dat echt iets om een stijve plasser van te krijgen ;)

hubert
5 oktober 2008, 21:54
sorry voor het kapen.

en dan de volgende vraag:
de klon vs crowther audio hotcake?

Wie kan daar iets zinnigs over zeggen?

Ik kom er op omdat 'men' zegt dat voor een vox de klon of de hotcake DE pedalen zijn. klopt dat?

marc_o
7 oktober 2008, 10:23
Ik heb de Hotcake gekocht, alleen al omdat toen ik een Klon wilde bestellen deze naam steeds tegenkwam op het internet.

Absoluut een erg goed pedaal, maar feitelijk niet te vergelijken hoor, waar de Klon een hele dikke overdrive wordt bij hogere gainsettings, gaat de Hotcake richting Fuzz, maar dat is niet het goede werkgebied van beide pedalen. de hotcake, die overigens net als de Klon meer bij de versterker lijkt te horen dan dat het een apart pedaaltje lijkt, reageert ook goed op de volumeknop van je gitaar, heeft een enorme boost in huis qua volume, mocht je 'm als cleanboost willen gebruiken. Waar de Klon "mooier" is, is de Hotcake "gruiziger"
hotcake is overigens geen allemansvriendje.
Op de pedalenmeeting van 2 jaar geleden vond ik 'm wel het best als standalone op een Fender (bandmaster?) top, in vergelijking met een OCD. Wellicht dat de OCD een breder publiek aanspreekt en de hotcake je sound wat aparter maakt, minder 13 in een dozijn.
Ken Fisher (maker van de Trainwreck-versterkers) vindt de hotcake het beste drivepedaal....net of dat belangrijk is, maar dan zou ik eerst kijken wie die fisher is en wat zijn versterkers doen tegenwoordig.