PDA

View Full Version : "Grootse" akoestische nummers



artnaz
30 september 2008, 22:11
Ik heb een bandje ("Siroon") met een andere gitarist, waarbij we akoestische nummers doen. Hij zijn hele leven metal gespeelt (voortreffelijke techniek), en ik heb een klassieke opleiding, echter met een zeer brede smaak (behalve metal :D). Hierdoor hebben we aparte en vrij ingewikkelde nummers, met hier en daar wat metal en klassieke elementen.

Maar, we hebben nu 3 nummers praktisch af, en hebben al vrij concrete ideeën voor twee andere (ik heb de tekst van mijn nummer nog steeds niet ;)). We willen graag binnenkort al optreden, dus we willen een aantal covers toevoegen. Het moet dus wel in ons straatje passen (binnenkort nemen we snel een demo'tje van een nummer op), dus niet al te poppy. En, het moet wel een beetje niveau hebben, en interessante afwisselende partijen hebben voor twee gitaren. Tweestemmige zang zou ook leuk zijn, maar geen vereiste.

Het hoeven niet per se superbekende nummers te zijn. En als je bij een rocknummers (of wat dan ook, ik geef maar een voorbeeld) denkt dat hij akoestisch tof zou kunnen klinken hoor ik het ook graag, we willen best (graag zelfs) nummers compleet omgooien.

Maar het moet dus geen metal zijn (dus niet dat we allebei powerchords doen), en ook geen puur klassiek. Een combo zou geweldig zijn, of gewoon "normale, toegankelijke muziek".

Voorlopige ideeën:

Led Zeppelin - Stairway To Heaven (tweede gitaar gaat een beetje pielen in de trant van wat de toetsen doen bij de live-versies, maar dan wat ruiger)
Queen - Great King Rat (tweede gitaar kan de overstuurde gitaarpartij ongeveer doen)
Blackmore's Night - The Storm
Kiss - I Still Love You
Kiss - World Without Heroes

-=JEROEN=-
30 september 2008, 23:23
zoek eens naar singer/songwriters

damien rice bijvoorbeeld

hebben vaak prachtige acoustic/electric combi's

en wat dacht je van de mtv unplugged series

radiohead, pearl jam, cranberries, etc, etc

artnaz
1 oktober 2008, 00:15
Bedankt, maar dat past (grotendeels) niet helemaal binnen onze stijl. Over het algemeen zijn het allemaal standaard akkoordjes die praktisch alle bandleden dezelfde spelen. Als bij ons de ene een slagje doet, heeft de ander een één of andere noten-progressie of wat getokkel, of in ieder geval een slag met "vagere" akkoorden.

Dus wat dat betreft kunnen we meer dan 90% van de MTV Unplugged serie wegstrepen (Kiss heeft misschien wat bruikbare dingen), en van wat er overblijft moeten we ook nog mooi vinden... :p Maar heb je misschien wat concretere voorbeelden uitgaande van mijn criteria? De genoemde bands van jou ken ik maar oppervlakkig, en na een uurtje zoeken en luisteren ben ik ook niet echt verder...

-=JEROEN=-
1 oktober 2008, 00:40
Hmm, dus het liefst geen standaard akkoordjes, niet te metal en niet te klassiek.

Wat blijft er dan over?

Misschien Classic Rock zoals The Scorpions, Deep Purple, Marillion, sommige Hendrix nummers, Genesis, Pink Floyd, Dream Theater, King Crimson, etc

Concrete voorbeelden heb ik niet, daar zijn je criteria te breed voor.

Ace 1.15.19
1 oktober 2008, 03:05
Dus wat dat betreft kunnen we meer dan 90% van de MTV Unplugged serie wegstrepen (Kiss heeft misschien wat bruikbare dingen),...
Misschien zou je A World Without Heroes kunnen gebruiken of Comin' Home? Deze twee nummers staan ook beide op de MTV Unplugged CD. In Comin' Home zitten stevig klinkende akkoorden (power chords) maar er zitten ook arpeggio's in. Over de akkoorden in de coupletten heen zou je wat noten kunnen laten vloeien.

artnaz
1 oktober 2008, 11:57
Ja, jullie begrijpen wat ik wil. :)

World Without Heroes en I Still Love You zie ik wel wat in zitten met ietwat aanpassen. Comin' Home is ook geschikt, maar die vind ik niet zo mooi... :D

Ik ga nog wat verder zoeken...

Mr.Fingers
1 oktober 2008, 12:06
Heima - Sigur Ros (http://nl.youtube.com/watch?v=VF24eQFe3hc)

Kan uitdagend zijn (vooral de zang! :D)

Swaag
1 oktober 2008, 12:13
Is Queensryche wat voor je? Die hebben ooit wel een prima unplugged dingetje gedaan bij MTV.

artnaz
1 oktober 2008, 12:34
Is Queensryche wat voor je? Die hebben ooit wel een prima unplugged dingetje gedaan bij MTV.Weet ik niet, ik ga het luisteren, thanks (wat ik zo hoor kan het inderdaad wat zijn)!

@Fingers, dat is te lief en eentonig voor onze stijl, maar op zichzelf een leuk nummer!