PDA

View Full Version : Welke Martin tot €1500?



reMC
30 september 2008, 15:37
Ik wil graag een Martin gitaar kopen, budget is tot €1500. De DC16GTE is voor mij tot nu toe de absolute topper (en stukken beter dan de D16GT als je het mij vraagt).

Wat vinden jullie? Is er een mooiere Martin voor het geld te vinden? Wellicht tweedehands een duurder/beter type of is dat af te raden...?

Mr.Fingers
30 september 2008, 15:54
Wat wil je? Jumbo, Dreadnought, Parlor, Concert OOO,... versterkt? Cutaway? Wat voor stijlen speel je?


Wat je nu vraagt is:

"Ik wil een Volkswagen kopen, maximum budget 25000€" Wij kunnen niet ruiken of je fingerpicking speelt, of country, pop,...

gitaarvrouwtje
30 september 2008, 17:29
vanwaar speciaal martin?
niet dat t geen mooie gitaar is die dc16gte
heb em ook in de handen gehad, speelde lekker ..mooi geluid
maar om eerlijk te zijn , de gitaar die ik nu heb is goedkoper en deed er niet voor onder

maarre ALS ik in die prijsklasse persé een martin wilde kocht ik die 16gte
is een mooie gitaar..wel ff goed kijken bij de diverse winkels want er zit nog wel eens prijsverschil in!

northernlake
30 september 2008, 18:54
Zoek een goeie gebruikte D-18 of D-28, al naar gelang je voorkeur voor rosewood of mahonie.

Een OM-21 zou ook mooi in die klasse vallen vallen als je geen dread zou willen. Niets mis met de 16-series maar met EUR 1500 op zak zou ik het in de standard series zoeken.

(En voordat dit uitloopt op een 'Mijn Stagg is beter dan iedere Martin die ik ken' topic... lees de vraag van de OP er nog even op na ;) )

blindfaith85
30 september 2008, 19:43
HOi

ik ben erg weg van de martin D16RGT

gitaarvrouwtje
30 september 2008, 21:43
(En voordat dit uitloopt op een 'Mijn Stagg is beter dan iedere Martin die ik ken' topic... lees de vraag van de OP er nog even op na ;) )

1 ik heb zeker geen stagg lol
2ik heb HEEL goed gelezen hoor.. ik zei al..die martin 16gte vond ik een heel leuke gitaar in die prijsklasse..ik vroeg me gewoon oprecht af wat de topicstarte specifiek in een martin aantrekt..zelf wilde ik ook voor die martin gaan, ik wist t zeker tot ik tegen een andere gitaar aanliep die goedkoper was (en nou ook weer niet zoveel goedkoper overigens.) daarmee wil ik heleaal niet zeggen dat het onzin is een martin te willen ik snap prima dat hij voor een martin wil gaan TE GEKKE gitaren!, ik vraag me alleen af waarom ..is het iets in de klank..de looks..de naam (wat ik ook snap)...niet als oordeel
maar puur interesse, wat trekt je zo in een martin specifiek?

is toch niet zo n gekke vraag? een martin is een super gave gitaar..ik dacht echt dat ik voor martin zou gaan..ware t niet dat er een ander merkje tussen kwam dat beter bij MIJ paste..

(dat ik dit nu weer zit uit te leggen :satisfie: ik dacht dat ik duidelijk was maar blijkbaar komt t over alsof ik hem van gedachten wil doen veranderen..en dat is dus NIET zo..zucht)

freekick
1 oktober 2008, 10:58
Wat vinden jullie? Is er een mooiere Martin voor het geld te vinden? Wellicht tweedehands een duurder/beter type of is dat af te raden...?

Een D28? kost 1529 euro bij Thoman.

Mr.Fingers
1 oktober 2008, 11:03
Een D28? kost 1529 euro bij Thoman.

ik zou een akoestische gitaar zeker niet via het internet bestellen, aan een akoestische kan je minder makkelijk friemelen om ze goed afgesteld te krijgen.

jplm
1 oktober 2008, 13:20
voor een martin wil gaan TE GEKKE gitaren!, ik vraag me alleen af waarom ..is het iets in de klank..de looks..de naam (wat ik ook snap)...

Ik heb op de beurs in Veenendaal eens bij een nieuwe Martin van 2800 euro gestaan waar de binding langs de klankkast zó slecht aangebracht was dat je er met gemak met de duimnagel achter bleef hangen. Dus, voor de afwerking hoef je geen Martin te nemen. Ik weet dat ik generaliseer, maar, in die prijsklasse?! Als je bijvoorbeeld een National neemt, van 1600 euro of wat meer, dan ziet dat er qua afwerking al heel anders uit, meer in de lijn die je bij zo'n prijs zou mogen verwachten.

Trouwens, die topic-start: Ik wil een Martin en hij mag 1500 euro kosten, dus kunnen jullie dan even zeggen wat ik wil, dat is toch eigenlijk een volledig krankjorumme stelling, of niet dan? Ik bedoel maar, als je (bijvoorbeeld) een redenatie hebt van a) ik wil een resonatorgitaar, b) het moet liever geen goedkope Chinees zijn c)dus kom ik op een National, Continental, of Fine Resophonic, en dán de vraag "wat voor een model National tot die en die prijs kunnen jullie adviseren", dat klinkt al heel wat redelijker, dacht ik zo.

Groet, Jan.

freekick
1 oktober 2008, 20:07
ik zou een akoestische gitaar zeker niet via het internet bestellen, aan een akoestische kan je minder makkelijk friemelen om ze goed afgesteld te krijgen.

En daar heb je gelijk in.
Het is uiteraard beter om gitaar ergens te proberen .
Maar toen ik een Martin 00028 wilde proberen had geen enkele winkel in
Noord Nederland er 1 in voorraad.
Betstellen wilden ze hem allemaal wel voor me.
Sommigen wilden dan ook wel korting geven als ik ongezien bestelde.
Wel 15%. Maar bij Thoman kostte hij echt veel minder.
Hoeveel? Het scheelde 937 euro.

Ik heb het risico maar genomen.
Geweldige gitaar afstelling in orde alles perfect.
Bezorgkosten 8 euro.

Geef toe dat ik wel een weekje bezorgd ben geweest.

jplm
1 oktober 2008, 21:45
Bestellen wilden ze hem allemaal wel voor me.

Ja, van die winkels met het motto "we verkopen alles, maar we hebben niks" :stop:.

Groet, Jan.

chris c
1 oktober 2008, 23:28
Bezorgkosten 8 euro.

Geef toe dat ik wel een weekje bezorgd ben geweest.

Bah, 8 euro bezorgdheidskosten, dat valt nog mee :)

Heb ook besteld uit Duitsland, geen probleem mee gehad, integendeel. Een beetje afstellen indien nodig is ook niet zo moeilijk en kost niet veel of is zelf te doen.

Ik vind het wel oprecht jammer voor de plaatselijke winkels die niet kunnen opboksen tegen die Duitse internetwinkels. Misschien gaat er wel iets verloren op die manier, maar wat doe je als klant met zo'n prijsverschillen ?

-Yves-
2 oktober 2008, 20:31
Ik zou voor dat bedrag geen nieuwe Martin kopen.
Misschien een 2dehandse of kijken bij andere merken die voor dat geld betere dingen aanbieden.
Succes met de zoektocht. :rockon:

reMC
13 juli 2009, 11:00
Ik ontdek dat ik hier nooit meer op gereageerd heb, excuus :(

Ik heb weinig gespeeld de laatste tijd en daarom ook nog niet tot aanschaf over gegaan. De vraag staat echter nog wel...

Waarom de voorkeur voor deze Martin? Tsja, o.a. vergelen met een aantal Taylors en deze Martin (DC-16GTE Premium) toch stukken 'muzikaler'. Dwz meer 'toon' (uitzingen van de kast), de Taylors klinken in vergelijk wat strakker wat ik minder mooi vind. De Martin heeft ook een mooier mid vind ik, het is wat rijker van klank. De Taylors klinken wel wat warmer, maar ook wat meer 'wollig' en gesloten.

Dus vandaar dat ik bij een Martin uitkwam. Maar ik ben nog steeds naar wat alternatieven zouden kunnen zijn!

Ik wil overigens best een tweedehands Martin aanschaffen, maar wil 'm wel eerst kunnen bespelen. Ik ben er al achter dat de ene gitaar de andere niet is, ook al hebben ze hetzelfde nummertje :)

northernlake
13 juli 2009, 20:52
Ik zou zelf op zoek gaan naar een tweedehands D-18. Meer dan 1200 moet je daar niet voor betalen. Net als de beoogde D-16GT en DC-16GT Premium is het een mahonie dread, maar toch wel van een wat andere orde. Een tweedehands D-28 zou ook niet meer dan 1500 moeten kosten. Al zullen de verkopers het daar vaak niet meer eens zijn ;)

Als je een D-16GT van voor 2001 kunt vinden is dat ook een optie. Ik heb de mijne verleden jaar verkocht voor zo'n 800 euro. Heb je een puike gitaar en nog een boel knaken op zak.

Als je *echt* mazzel hebt vind je misschien nog ergens een D-16M. Die zijn uit eind jaren 80, begin jaren 90 en zijn qua bouw eigenlijk is dat wat nu een D-18V is: dovetail neck joint (in tegenstelling tot de 16 series), scalloped bracing en nog wat cosmetische toeters en bellen. Zou ook niet meer dan 1000 mogen kosten.

Tristan
14 juli 2009, 01:32
D16, hebben die niet een plastic toets?
Ik was er nooit zo weg van in ieder geval...
De DM en D1 vond ik beter, en die moeten nieuw wel binnen je budget liggen, of anders zoals geopperd inderdaad een oude D18...
Dat is in ieder geval wat ik zou doen...

reMC
30 juli 2009, 16:25
Bedankt voor de tips!


Ik zou zelf op zoek gaan naar een tweedehands D-18. Meer dan 1200 moet je daar niet voor betalen. Net als de beoogde D-16GT en DC-16GT Premium is het een mahonie dread, maar toch wel van een wat andere orde.

'Technisch' gezien ben ik (nog) een gitaar-noob. Wat is er precies van een andere orde?


Een tweedehands D-28 zou ook niet meer dan 1500 moeten kosten. Al zullen de verkopers het daar vaak niet meer eens zijn ;)

Die heb ik inderdaad nog nooit voor zo'n prijs gezien :)

reMC
30 juli 2009, 16:39
Nog een vraag over de D-28. Is de nieuwste uitvoering (zoals je 'm nu in de winkel kunt kopen voor circa €2000) nog steeds zo goed als de eerdere versies? Ik heb er nog nooit op gespeeld (ga ik wel doen natuurlijk) en weet niet beter dan dat de gitaar in z'n eerdere versies erg geliefd was/is...? Tegelijkertijd heb ik van horen zeggen dat de oudste toch de mooiste zijn... Welk jaar? :)


D16, hebben die niet een plastic toets?
of anders zoals geopperd inderdaad een oude D18...
Dat is in ieder geval wat ik zou doen...

Zijn de oude generaties ook echt beter dan de nieuwe (dat lees ik regelmatig)? Ik bedoel dan echt de standaard versies, dus niet Vintage, 75 Ann. etc.

P.S. Ik begrijp dat ik dit eigenlijk zelf moet beoordelen, maar de gitaren waar we het over hebben zijn natuurlijk niet op elke hoek van de straat te testen, laat staan de oudere versies.

northernlake
30 juli 2009, 20:58
Nog een vraag over de D-28. Is de nieuwste uitvoering (zoals je 'm nu in de winkel kunt kopen voor circa €2000) nog steeds zo goed als de eerdere versies? Ik heb er nog nooit op gespeeld (ga ik wel doen natuurlijk) en weet niet beter dan dat de gitaar in z'n eerdere versies erg geliefd was/is...? Tegelijkertijd heb ik van horen zeggen dat de oudste toch de mooiste zijn... Welk jaar? :)

Alles van voor 1969 heeft rio palissander/brazilian rosewood zij- en achterkanten en is dus niet te betalen, prijzen oplopend tot ruim boven de zes cijfers voor een D-28 uit de jaren 30 in goede staat.

Begin jaren 70 staat niet bepaald bekend als Martin's top tijd. Soms verkeerd geplaatste bruggen en daardoor lastig te intoneren. Aan de andere kant zijn er heus meer gitaren zonder problemen gebouwd in die tijd dan met. Vanaf 1985 (uit het hoofd) zijn de gitaren uitgerust met een verstelbare truss rod. Vind ik zelf wel prettig.

Of die nieuwe D-28 slechter zijn? Volgens mij niet. Er zijn wel dingen die ik zelf minder mooi vind, zoals de hagelwitte binding die ze nu gebruiken in plaats van ivoorkleurig.

Ik heb laatst een nieuwe in mijn handen gehad die ik niet zou kopen, maar in dezelfde zaak was een hagelnieuwe D-35 die zo mee had gekund als ik de knaken had. Echt folkelnieuwe gitaren klinken sowieso vaak nog erg beperkt. Ga gewoon spelen en laat je ook niet te veel leiden. Als je bereid bent die hoeveelheid geld neer te leggen, kijk dan vooral ook naar de bouwers die in de Martin traditie bouwen: Santa Cruz, Collings, etc.

reMC
30 juli 2009, 23:40
Alles van voor 1969 heeft rio palissander/brazilian rosewood zij- en achterkanten en is dus niet te betalen, prijzen oplopend tot ruim boven de zes cijfers voor een D-28 uit de jaren 30 in goede staat.

Begin jaren 70 staat niet bepaald bekend als Martin's top tijd. Soms verkeerd geplaatste bruggen en daardoor lastig te intoneren. Aan de andere kant zijn er heus meer gitaren zonder problemen gebouwd in die tijd dan met. Vanaf 1985 (uit het hoofd) zijn de gitaren uitgerust met een verstelbare truss rod. Vind ik zelf wel prettig.

Of die nieuwe D-28 slechter zijn? Volgens mij niet. Er zijn wel dingen die ik zelf minder mooi vind, zoals de hagelwitte binding die ze nu gebruiken in plaats van ivoorkleurig.

Waardevolle info voor mij, dank!


Ik heb laatst een nieuwe in mijn handen gehad die ik niet zou kopen, maar in dezelfde zaak was een hagelnieuwe D-35 die zo mee had gekund als ik de knaken had.

Ben ik wel benieuwd: om welke reden had die D-28 niet meegemogen?


Echt folkelnieuwe gitaren klinken sowieso vaak nog erg beperkt. Ga gewoon spelen en laat je ook niet te veel leiden. Als je bereid bent die hoeveelheid geld neer te leggen, kijk dan vooral ook naar de bouwers die in de Martin traditie bouwen: Santa Cruz, Collings, etc.

Wil je de etc. aanvullen? Ben ik zeer benieuwd naar... En de grote vraag: zijn gitaren zoals de Collings en Santa Cruz ook een beetje te vinden in NL?

bleep
31 juli 2009, 05:55
Mod edit: Hans, niet zo uit de hoogte aub, we kennen je standpunt in deze inmiddels. Als je ts niets constructiefs te melden hebt, HOEF je dus niet te reageren... p_h

Vragen/opm ENKEL via pm!

Tristan
31 juli 2009, 11:27
Ik bedoelde eigenlijk meer een tweedehandse D18, voor 1500 euro heb je natuurlijk geen nieuwe... :)
Wat betreft oud v.s. nieuw kan ik het niet echt zeggen, een oude gitaar is natuurlijk wel meer ingespeeld dus in die zin is het meer what you hear is what you get om het zo maar even te zeggen...
Een D16 zou ik gewoon niet doen vanwege die plastic toets, heb wel meerdere modellen geprobeerd maar ik vond het 't toch altijd net niet, bovendien zijn ze ook veel minder gewild en dus minder waardevast dan bijvoorbeeld een D18, zelfs een DM, D1 of D1R zijn volgens nog meer gevraagd (vind ik ook betere gitaren eerlijk gezegd)...

reMC
31 juli 2009, 22:06
Vandaag gespeeld op 3 verschillende Martins: D-1, DCX1E en HD-28. De DCX1E was ik nou niet echt van onder de indruk, het karakter van mijn Crafter D7... De D-1 was al stukken beter. Veel meer body, meer het 'zingen', meer hoog, speelde makkelijker etc.. Maar om eerlijk te zijn; ook niet wat ik zocht.

Dan de HD-28... :soul: Wat meteen opvalt als je die bespeeld is de enorme veelzijdigheid, het gemak waarmee de tonen uit de gitaar komen, de rijkheid etc.. Maar ook twee minpunten die me duidelijk opvielen.

1. Waar was het laag? Die heerlijke groove die ik van Martin ken, oa van de D-16GT, had ik helemaal niet.

2. Dit hangt gedeeltelijk samen met 1., maar ik hoorde vooral 'snaren' bij de HD-28 en veel minder de kast. Dit viel me wat tegen, want ook hier was ik bij de D-16GT juist zo onder de indruk van het heerlijk geluid van de kast, geheel homogeen.

Heb ik op een niet goed afgestelde HD-28 gespeeld?? Want in mijn herinnering was ik veel meer onder de indruk van de D-16GT (half jaar geleden op gespeeld in een andere winkel).

Tristan
1 augustus 2009, 11:26
Misschien was die specifieke gitaar meer voor jou geschikt, meer wat je zocht, het is natuurlijk ook exemplarisch...

reMC
11 augustus 2009, 09:16
Ok, met behulp van jullie advies en door veel, veel te hebben gelezen, is de shortlist nu als volgt:
- D-18
- D-28
- D-16M

Over de D-16M is niet veel bekend, maar wat er over geschreven wordt is erg positief, zelfs mensen de er hun D-28 voor (willen) inruilen :)

Vwb de D-18 en D-28: zijn er bepaalde jaren waarin ze echt het mooiste gemaakt werden en ik dus naar op zoek moet (pre-war natuurlijk daargelaten, budget...)?

Daarnaast wil ik ook nog even een D-16GT proberen, daar had ik namelijk geen slechte ervaringen mee..

Kan iemand een goede winkel adviseren waar in ieder geval de D-18 en D-28 staan?

reMC
11 augustus 2009, 10:34
Ook nog even terugkomen op de aanbevolgen Santa Cruz en Collings: zijn deze ook te vinden voor €1500? Als ik zo rondkijk liggen die adviesprijzen stukken hoger dan bijv. een D-28?

sly
12 augustus 2009, 18:20
Een ander merk wat zeer muzikaal klinkt,is Furch!
Die hebben ook mooie dreads, en beter betaalbaar.
Gezien jou voorkeur voor een geluid met karakter,zou ik eens wat proberen uit de vintage bluegrass serie.

http://www.voxhumana.nl/furch/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=33&Itemid=47

veel succes met zoeken!

--=HANS=--
12 augustus 2009, 20:51
Ook nog even terugkomen op de aanbevolgen Santa Cruz en Collings: zijn deze ook te vinden voor €1500? Als ik zo rondkijk liggen die adviesprijzen stukken hoger dan bijv. een D-28?

Nee, inderdaad geen schijn van kans.

Ik sluit me echter wel aan bij Sly met zijn tip om eens bij Furch te kijken. Heb er zelf ooit ook een gehad, ik geloof dat dat toen een D 20 was. Massieve spruce top en gelammineerde zij en achterkant en erg basic afgewerkt maar wat een fijne gitaar was dat! Voor een niet massief instrument echt prima qua klank en erg comfortabel te bespelen. Kostte toen nieuw net iets meer dan € 600,-.

Tristan
13 augustus 2009, 12:23
Ayers schijnt ook mooi te zijn...

reMC
13 augustus 2009, 21:10
Zojuist bij Feedback weer lekker gejammed. Het ging mij om de D-16GT en de D-28.

De D-16GT, ondanks de plastic toets blijf ik dit een erg mooie gitaar vinden. Subtiel geluid, mooie respons en het lekkere Martin laag. Een Taylor 310ce moest het daar IMO toch echt even afleggen. Dit is natuurlijk onderdeel van de eeuwige Martin/Taylor 'discussie', maar de Taylor klonk dun, veel minder laag, de balans (daardoor?) naar het hoog verschoven. De kast zong vele malen minder.

Na de D-16GT speelde ik op de D-28... Wat een beest! Ik WEET dat als ik het geld zou hebben, dit mijn gitaar zou zijn van alle gitaren die ik bespeeld heb. Wauw... Die gitaar ZINGT zoals ik nog nooit gehoord heb. Een lichte aanraking van een snaar doet de hele kast al resoneren. En het maakt niet uit welke snaar: het is heel gebalanceerd. Het volume vind ik ook erg mooi. Ook hier ter vergelijking op Taylors gespeeld, de GS4e en de 714ce. Maar eigenlijk hetzelfde verhaal als hierboven: dat karakter is niet voor mij. In mijn beleving te dun, teveel hoog, teveel 'snaar', te weinig kast.

Helaas heeft Feedback geen D-18 hangen, want die wil ik zeker horen naast een D-28. Dan wordt de grote vraag: wil ik toch niet wat geld uitsparen en voor een D-16GT gaan? Natuurlijk, niet de 'magie' van een D-28, maar scheelt ook de helft, kan ik van lessen ;)

Intussen blijf ik uitkijken naar een D-18M...

blindfaith85
13 augustus 2009, 21:43
Ik zou doorgaan voor de D28 als dat je favoriet is, als je dan toch bezig bent, anders blijfje altijd zoiets van hebben van heb nu deze maar had liever een D28 en dat je dan over paar jaar toech voor d28 gaat kijken, doe het gelijk goed en die lessen komen wel

reMC
13 augustus 2009, 21:50
Dat idee heb ik ook.... Net op vakantie geweest, dus durf de bankrekening nog niet te bekijken ;D

En een D-18 wil ik zeker ook horen!

reMC
13 augustus 2009, 22:19
Niet onbelangrijk: waar kan ik de D-18 en D-28 naast elkaar horen?

reMC
16 augustus 2009, 01:35
Gisteren weer op de HD-28 gespeeld en ondanks de beperkingen die dat exemplaar lijkt te hebben (lees verder) heeft 'ie toch een beetje mijn hart gestolen. Rijk van klank, veel laaaaag maar zeker nog in balans met het hoog, enorme respons. De beperkingen die ik hoor: ik mis het zingen van de kast een beetje dat de D-28 die ik heb bespeeld wel heeft. Terwijl de HD-28 met z'n scalloped bracing dat nog meer zo moeten hebben...

De snaren waren redelijk zwart en schijnen nogal cheapy te zijn gaf de winkel toe. Mijn kritiek kan dus heel goed van tafel geveegd zijn als er goede snaren op zitten.

Ik ga de winkel vragen er goede snaren voor me op te zetten zodat ik 'm serieus kan horen. Welke snaren zijn geweldig voor op een HD-28?

reMC
17 augustus 2009, 11:33
Ik houd jullie gewoon op de hoogte ;) Vanavond ga ik naar Fellowship of Acoustics om te spelen op een D-18 (1989), D-28 (2008 ) en D-35 (2008 ). My guess is dat de D-18 het geweldigst klinkt, ik zal er met behulp van de verkoper even doorheen moeten prikken dat deze er al 20 jaar op heeft zitten en dus nogal wat voordelen heeft... Misschien wel met een gitaar naar huis...

De HD-28 heb ik overigens laten vallen, gewoon boven budget...

Ik blijf erbij dat de D-16GT en D-16RGT blijven kriebelen. Klinken gewoon erg goed vind ik voor €1000 (de D-16GT nieuw en de D-16RGT met een beetje geluk) goed het prijsverschil rechtvaardigen. Enige verschil met de D-28 is toch de plastic toets/brug en eea cosmetisch? Laat ik de D-16RGT cosmetisch ook wel erg mooi vinden met de binding op de toets en de herringbone rosette. Misschien wel mooier dan de D-28...

northernlake
17 augustus 2009, 16:23
Ik houd jullie gewoon op de hoogte ;) Vanavond ga ik naar Fellowship of Acoustics om te spelen op een D-18 (1989), D-28 (2008 ) en D-35 (2008 ). My guess is dat de D-18 het geweldigst klinkt, ik zal er met behulp van de verkoper even doorheen moeten prikken dat deze er al 20 jaar op heeft zitten en dus nogal wat voordelen heeft... Misschien wel met een gitaar naar huis...

Als het de D-35 is die ik daar in december heb bespeeld (was toen net nieuw binnen) dan is het een hele goeie. Veel plezier iig

reMC
18 augustus 2009, 00:15
Vandaag was judgementdag nr 1... ;) Het was vooraf een optie op met een gitaar naar huis te gaan, maar dat is niet gelukt...

De D-35 was helaas verkocht :( Dat bleek achteraf erg jammer, want dat had qua sound wel eens 'mijn' gitaar kunnen zijn.

De D-18 en D-28 vind ik beide schitterende gitaren. Je hoort er duidelijk een goede Martin in (rijk, goede projectie, veel volume) maar ze verschillen ook aardig.

De D-18 (hiervan moet gezegd worden dat deze uit 1990 is, de D-28 is nieuw...) heeft maar het kleinste tikje op een snaar nodig om 'm te laten zingen. Het laag is mooi, zeer transparant en 'gelaagd'. Het is een erg open klinkende gitaar met veel meer hoog dan een D-28. De tonen zijn ook wat scherper van klank dan een D-28. Het mid van de D-18 was subliem.

Bij de D-28 word ik altijd verliefd op z'n (haar?) rijkheid, de wonderschone weergave van boventonen, alle noten zingen. Het laag is niet per sé meer of 'dikker', maar is wat minder transparant en daardoor wat massiever. De balans is mooier dan bij de D-18, maar ik miste echt wel wat hoog en scherpheid (zeker als je net een D-18 hebt bespeeld).

Nogmaals, een en ander in de verschillen is wellicht goed toe te schrijven aan wel ingespeeld (D-18 ) en niet ingespeeld (D-28 ), maar Rudi (TFOA) gaf wel aan dat de scherp-/helderheid van de D-18 vooral door het gebruikte hout (Mahonie) komt. Dat is dus ook echt IMO een karakterverschil tussen de D-18 (scherp/helder met rijk midden en transparant laag) en de D-28 (donkerder, massiever laag, homogener). Hierbij moet gezegd worden dat ik persoonlijk altijd bij het spelen van een D-28 meer het gevoel dat dat mijn gitaar is. Weet niet precies waarom :)

Kortom: ik ben niet met een gitaar naar huis gegaan omdat ik een mix van deze gitaren lijk te zoeken (was Rudi met me eens) :) Ik wil de D-18 die ik heb bespeeld, maar meer iets body, iets meer massief en homogener geluid.
Een D-28 met meer hoog mag ook ;)

Ik wil zeker een D-35 gaan bespelen, met z'n dunnere bracing zou die vooral meer hoog hebben (en nog iets meer laag als gevolg van de driedelige achterkant).

P.S. een D-16RGT is ook aan bod geweest. Ook een mooie gitaar met meer resonantie in de kast (komt vast door de scalloped bracing, erg mooi) maar minder veelzijdig dan een D-18/D-28. Ik raak er sneller op uitgekeken. Heb 'm daarom qua keuze laten vallen...

freddy
19 augustus 2009, 20:08
Ik kan je gedeeltelijk volgen in je vergelijking Martin versus Taylor, ik heb een Taylor 410 een Furch S24SR en een Lag summer.
Na mijn Furch heb ik lang gezocht naar een gitaar met een iets smallere hals.Ik heb zeer veel Martins in handen gehad die me keer op keer telleur stelden hoe dat komt? ik vond ze voor een topmerk beroerd afgewerkt de bespeelbaarheid was zeer matig tot stroef de enige die ik wel wilde hebben was een 0M 28 maar daar hangt een serieus prijskaartje aan.
Ik heb ook veel Taylors en andere merken in handen gehad,wat Taylor betreft die gitaren zijn veel beter afgewerkt die NT nek van hun is absolute top een betere ben ik nog niet tegengekomen in gitarenland en ja die klank van Taylor, ook ik heb er zeer veel bespeeld die me niet bevielen waaronder de vaak bejubelde GS serie.
Daarom is het belangrijk dat je in een zaak gaat waar zeer veel exemplaren aanwezig zijn uiteindelijk vond ik een 410 die totaal anders klonk dan de andere Taylors en die heb ik gekocht niks dun,niks iel die gitaar bromt zingt als geen ander en belangrijk ik heb deze gitaar goed laten afstellen en de frets laten vlakken bij een goede vakman.
Die Taylor is mijn absolute favoriet de bespeelbaarheid is super wat wil je nog meer.
Als ik je verhaal lees ben je helemaal gefocust op Martin daar is niets verkeerd mee hopelijk vind je wat je zoekt.
Ik zocht vooral naar een gitaar die lekker soepel bespeelbaar is,gitaar spelen is al moeilijk genoeg op dwangarbeid zit ik niet te wachten dan kom je al snel bij een merk als Taylor terecht, die NT nek is ongekend recht zonder het gekende bobbeltje bij de overgang van hals naar body, zeer belangrijk en daardoor zeer nauwkeurig af te stellen.
Je zoekt een mix van D 18 en D 28 dan zul je naar een andere houtsoort moeten gaan,Mahonie vind je te scherp en Rosewood van de D 28 is meer jou ding bedenk wel dat de manier van bouwen ook een klankverschil kan geven.
Mijn 410 bv heeft zij en achterkanten van Ovangkol een houtsoort die in de richting gaat van Rosewood met iets minder laag.
Ik wens je veel sucses en hoop dat je een gitaar vind waar je veel plezier aan mag beleven.





Zojuist bij Feedback weer lekker gejammed. Het ging mij om de D-16GT en de D-28.

De D-16GT, ondanks de plastic toets blijf ik dit een erg mooie gitaar vinden. Subtiel geluid, mooie respons en het lekkere Martin laag. Een Taylor 310ce moest het daar IMO toch echt even afleggen. Dit is natuurlijk onderdeel van de eeuwige Martin/Taylor 'discussie', maar de Taylor klonk dun, veel minder laag, de balans (daardoor?) naar het hoog verschoven. De kast zong vele malen minder.

Na de D-16GT speelde ik op de D-28... Wat een beest! Ik WEET dat als ik het geld zou hebben, dit mijn gitaar zou zijn van alle gitaren die ik bespeeld heb. Wauw... Die gitaar ZINGT zoals ik nog nooit gehoord heb. Een lichte aanraking van een snaar doet de hele kast al resoneren. En het maakt niet uit welke snaar: het is heel gebalanceerd. Het volume vind ik ook erg mooi. Ook hier ter vergelijking op Taylors gespeeld, de GS4e en de 714ce. Maar eigenlijk hetzelfde verhaal als hierboven: dat karakter is niet voor mij. In mijn beleving te dun, teveel hoog, teveel 'snaar', te weinig kast.

Helaas heeft Feedback geen D-18 hangen, want die wil ik zeker horen naast een D-28. Dan wordt de grote vraag: wil ik toch niet wat geld uitsparen en voor een D-16GT gaan? Natuurlijk, niet de 'magie' van een D-28, maar scheelt ook de helft, kan ik van lessen ;)

Intussen blijf ik uitkijken naar een D-18M...

Tristan
19 augustus 2009, 20:47
Een D35 weet ik niet hoor, die ik bespeeld heb waren allemaal vrij gecontroleerd van klank, minder vet laag en wat meer twinkelend hoog dan een D28, ik vond het niet zo lekker klinken, net alsof die de karakteristieke Martin rauwheid mist of iets dergelijks.

dadgad
26 september 2009, 11:12
Hallo reMC,

Check even je PM - misschien heb je er iets aan.

Greetz,

Han.

reMC
1 juli 2013, 23:53
Deze thread is inmiddels alweer 4 jaar oud zie ik! Heb een hoop andere dingen gedaan in de tussentijd en ga de zoektocht naar een gitaar weer oppakken. Budget iets verhoogd naar rond de 2K. Aantal merken geprobeerd maar ik blijf me toch richten op een Martin; die groovie, 'houten', boventoon-rijke sound is echt geweldig. En ik MOET de herringbone hebben, dus ik richt me op:

- HD28
- HD28V
- HD35

To be continued dus.

vulvasonic
2 juli 2013, 08:01
Je gaat niet bepaald over 1 nacht ijs. :D

Ik heb het topic zojuist eens doorgelezen en ik wil je toch even iets vragen.
de vraag: HOE beoordeel jij het geluid van de gitaar die je test?

Waarom deze vraag? Wel, als je een gitaar uit het rek pakt en je legt hem op je schoot en je begint er op te spelen, dan hoor je een heleboel. Je voelt hoe de gitaar resoneert en je kunt perfect je conclusies trekken mbt de bespeelbaarheid. Je hoort welke gitaar meer scherpte heeft, of juist meer warmte tov de anderen. En dat is allemaal heel mooi, MAARRRRRRR............. je zit als enige ACHTER de klankkast, terwijl het echte karakter van de gitaar juist aan de voorzijde te horen is. Vergelijk het met het testen van een versterker terwijl je plaats neemt achter de speakers ipv ervoor.
Je zult begrijpen dat dit eigenlijk niet zo handig is. Je zult ook begrijpen dat het verrekte lastig is om een manier te vinden waarop je de gitaar ECHT goed kunt testen.

Ik kom hier bewust mee, omdat ik vorig jaar voor het eerst een goede akoestische gitaar heb aangeschaft. Wat er gebeurde was het volgende: Ik probeerde een gitaar en die klonk me veel te schel in de oren. Ik zocht dus verder. Vijf minuten later werd die gitaar verkocht aan een ander. De verkoper begon er op te spelen en tot mijn grote verbazing was er van dat schelle niets over. De gitaar klonk perfect! Lullig. Uiteindelijk vond ik een gitaar waar ik helemaal van uit mijn bol ging. Wijs geworden liet ik de verkoper er even op spelen om te horen hoe het klonk aan de andere kant van de kast. De gitaar klonk nog steeds heel redelijk, maar ook heel anders dan toen ik er op speelde. Ik wilde het even laten bezinken, dus ik kom een dag later terug, probeerde de gitaar nogmaals en ja hoor, nog steeds even prachtig. En toen leerde ik mijn tweede les. Ik vroeg een ANDERE verkoper even een deuntje te spelen op de gitaar die ik op dat moment al bijna gekocht had. En het klonk HELEMAAL NERGENS NAAR!!! Achteraf logisch. De twee verkopers hadden alletwee een heel andere manier van spelen. De ene speelde kabbelend en rustig, de ander had een veel duidelijker aanslag. Het verschil was groot, zelfs al speelden ze beide hetzelfde deuntje.
Tsja, dan weet je dus nog niks. Want..... ook ik heb zo mijn eigen manier van spelen.
Les drie: de gitaren die ik uitprobeerde klonken stuk voor stuk heel anders in de afgesloten akoestische gitaarruimte dan in de grote ruimte van de zaak zelf.

Snap je al een beetje waar ik heen wil?
De kwaliteit van een goede gitaar hoor je er altijd wel doorheen, maar om een gitaar te kunnen beoordelen op de klank die jij zoekt is een heel stuk lastiger.

Uiteindelijk heb ik mijn keuze bepaald door eerst een selectie te maken van gitaren die geweldig klonken vanuit mijn eigen positie. Belangrijk, want hoe goed een gitaar ook is, als je er zelf geen lekker geluid uit krijgt zul je er nooit echt tevreden mee zijn. Vervolgens heb ik deze selectie gitaren getest in verschillende omgevingen met (dus) verschillende akoestische eigenschappen. Dit deed ik door gewoon te spelen, maar ook (en ja, je staat voor lul) door mezelf in de vreemdste bochten te wringen om mijn oren zoveel mogelijk vóór het klankgat te positioneren. Ondertussen heb ik de tijd genomen om mijn eigen spel te analyseren en die 'kennis' heb ik gebruikt om goed te kunnen beoordelen waarin ik verschil van andere gitaristen, waardoor ik meerdere personen kon vragen om voor mij te spelen en hun spel en klank te vergelijken met dat van mij. Op een gegeven moment weet je waar je wel of niet naar moet luisteren. En dan is er nog een laatste mogelijkheid (waar ik zelf geen gebruik van heb gemaakt overigens); laat even een stukje van je spel opnemen en luister het terug. Dit is echter alleen zinvol als je zeker weet dat de opnames goed genoeg van kwaliteit zijn en als je meerdere gitaren mag opnemen.

M.a.w., het is een hele zoektocht geweest, maar ik weet nu wel zeker dat ik de gitaar heb die bij me past.

Het is een heel verhaal en misschien klinkt het allemaal wat overdreven (en misschien IS het dat ook), maar misschien zit er wat voor je tussen waar je iets aan hebt. :)

Overigens kun je op YouTube veel vergelijkingsfilmpjes vinden tussen een groot aantal bekende akoestische gitaren. Bijvoorbeeld de Gibson J45 Standard vs de Gibson J45 true vintage. Of de J45 vs de Martin D18. De D18 vs de D28, of de Gibson Hummingbird vs de Martin D18. En nog veel meer. Er zijn er veel die dit gedaan hebben, maar er zat er 1 tussen die ik echt heel goed vond. Vandaar dat ik bovengenoemde voorbeelden gaf, want dan tref je (hoop ik) meteen de goede die ik bedoel.

Enfin, succes ermee!!! :)

reMC
2 juli 2013, 08:40
Ik ga meestal samen met een vriend, we spelen allebei en kunnen dus goed luisteren. Maar moet zeggen dat ik a) niet zo veel verschil ervaar tussen achter en vóór de gitaar en b) de gitaar vooral voor mezelf koop (met name voor thuis spelen) :)

Alle Martin vergelijkingsfilmpjes op YouTube ken ik inderdaad inmiddels. Opvallend is dat er maar een handvol goed genoeg opgenomen zijn om serieus te nemen. En wat ik zei: in dat geval ervaar ik grotendeels hetzelfde als wanneer ik zelf achter de gitaar zit.

Mr.Fingers
2 juli 2013, 08:56
HD28VS niet vergeten ;)

reMC
2 juli 2013, 08:57
Iemand een idee waar deze te bespelen zijn?

- HD28
- HD28V
- HD35

reMC
2 juli 2013, 08:59
HD28VS niet vergeten ;)

Thanks, maar vind die slotted headstock net iets minder en om het aantal keuzes te beperken...

grayfink
2 juli 2013, 10:11
@Vulvasonic, bij opnames moet je een microfoon juist niet voor het klankgat zetten, klinkt veel te boomy/bassig. Het klinkt een stuk beter als je de mic ter hoogte van de 12e fret zet. Zal met een oor niet veel anders zijn lijkt mij.
Ik zeg ook maar wat.

reMC
2 juli 2013, 10:45
Ongelofelijk, ik heb contact opgenomen met Eig, Muziekhandel Joosten, Rock Palace, Kees Dee en nog wat winkels en vrijwel niemand heeft uberhaupt de HD28 op demo staan, laat staan alle 3 de exemplaren die ik zoek.

Ze willen 'm wel allemaal dolgraag voor me bestellen ;)

Maar vergelijken wordt dan dus lastig.

vulvasonic
2 juli 2013, 13:33
@Vulvasonic, bij opnames moet je een microfoon juist niet voor het klankgat zetten, klinkt veel te boomy/bassig. Het klinkt een stuk beter als je de mic ter hoogte van de 12e fret zet. Zal met een oor niet veel anders zijn lijkt mij.
Ik zeg ook maar wat.
Dat weet ik. Wel schuin gericht trouwens. En je moet je oor ook niet op het klankgat leggen. Dat zou stom zijn. Je luistert ook niet naar een versterker door je oor op de speaker te drukken. En toch is dat wel de plek waar in live situaties de microfoon voor wordt gezet. Behalve dan in studio situaties, waar een goed getrainde geluidstechnicus meerdere mics op meerdere sweetspots zet om zo een heel arsenaal aan geluiden onder de schuiven te hebben liggen (denk aan Erwin Musper).
Ik wilde dan ook slechts aangeven dat er uit 1 gitaar talloze geluiden Te halen zijn. Goede geluiden, maar ook slechte geluiden. Voor een groot deel zit dit in je techniek en dan is het belangrijk om te weten waarom je anders klinkt dan je vriendje die ook gitaar speelt. Voor een ander deel zit dit verschil in de akoestiek van de ruimte (niet altijd te beïnvloeden) en in de plaats waar je je bevindt tov de geluidsbron (voor, achter, of naast de gitaar). De verschillen zijn groot. Het leken me handige tips voor iemand die al 5 jaar op zoek is naar een heel specifieke gitaar in een niet misselijke prijsklasse. Daarom verwachte ik een TS die behoorlijk kritisch is op zijn geluid. Ik had niet verwacht dat hij het verschil toch niet hoort en er alleen maar mee op de bank zou gaan zitten. Als ik dat eerder geweten had had ik me anderhalf uur krampachtig pielen op de iPhone kunnen besparen. :seriousf:

vulvasonic
2 juli 2013, 14:13
Iemand een idee waar deze te bespelen zijn?

- HD28
- HD28V
- HD35
Het is een eind rijden, maar kijk eens op de site van Thomann. Thomann is niet alleen een dozenschuiver. Je kunt er ook heen om te testen. Maar nogmaals, het is niet naast de deur.

Einzeln
2 juli 2013, 15:51
Ongelofelijk, ik heb contact opgenomen met Eig, Muziekhandel Joosten, Rock Palace, Kees Dee en nog wat winkels en vrijwel niemand heeft uberhaupt de HD28 op demo staan, laat staan alle 3 de exemplaren die ik zoek.

Ze willen 'm wel allemaal dolgraag voor me bestellen ;)

Maar vergelijken wordt dan dus lastig.

Bijzonder want EIG website geeft anders aan.

reMC
2 juli 2013, 16:51
]Daarom verwachte ik een TS die behoorlijk kritisch is op zijn geluid. Ik had niet verwacht dat hij het verschil toch niet hoort

Ik probeerde aan te geven dat het verschil naar mijn idee niet mega-groot is, niet dat ik het 'niet hoor' ;) Natuurlijk is er verschil, dat staat buiten kijf. Dat ik er vooral mee op de bank zit te pielen is gewoon waar :D

En laat het gezegd zijn: je input wordt gewaardeerd ;)

Vandaag bij Rock Palace gespeeld op HD28V en D35 (en voor de leuk - want buiten mijn budget - op de D41, D42 en D45). Ik laat nog weten hoe en wat.

reMC
2 juli 2013, 16:52
Het is een eind rijden, maar kijk eens op de site van Thomann. Thomann is niet alleen een dozenschuiver. Je kunt er ook heen om te testen. Maar nogmaals, het is niet naast de deur.

Thanks, was voor mij wat te ver inderdaad maar wie weet als ik er eerder niet uit kom.

reMC
2 juli 2013, 17:16
Vandaag dus bij Rock Palace geweest.

Hoofdzakelijk gespeeld op de D-35 en HD-28V maar ik ben niet veel wijzer geworden; ik heb het idee dat het geen geweldige exemplaren zijn. De D-35 klonk wat vlak, beetje saai zelfs en miste de warmte en het groovy laag dat ik van die gitaar gewend ben. De HD-28V was echt niet ok (met nieuwe snaren!), veel gebrek aan de rijkheid die die gitaar in mijn eerdere ervaringen juist zo mooi maakte en ook hier miste bas. Wat ik niet helemaal kon plaatsen is dat de HD-28V relatief weinig body had; het klonk eerder snaar-achtig dan mooi hout-achtig, als je begrijpt wat ik bedoel, ik miste boventonen. Staat die gitaar zo bekend bij jullie? Onmogelijk te beantwoorden met mijn cryptische beschrijving natuurlijk, maar toch.

Begrijp me niet verkeerd: ze klonken allebei echt niet slecht, maar ze hadden geen van beide het karakter waar ik eerder al behoorlijk verliefd op geworden ben.

Omdat de HD-28 geheel ontbrak heb ik afgesproken dat ik eens terugkom, zij zorgen dat de HD-28 er is plus een ander exemplaar van de HD-28V.

Mr.Fingers
2 juli 2013, 17:59
De nieuwste Martins zijn dan ook niet meer wat ze geweest zijn (goed hout wordt schaars, en duur...), wil je een goede gitaar voor dat budget, moet je eens kijken naar de Martin-knockoffs (om het oneerbiedig te zeggen), dingen als Bourgeois, Collings,... Die bieden meer voor het geld*... Hou er ook rekening mee dat nieuwe gitaren nog ingespeeld moeten worden, ze bereiken hun volle potentieel pas na zoveel speeluren... Ik heb zelf een D35 uit de jaren '70. Geen geweldige gitaar, maar naar mijn gehoor en gevoel wel beter als een nieuwe. Ze heeft dat "een goed zittende jeansbroek"-gevoel.

Dat een HD28V weinig boventonen heeft, heeft zeker ook te maken met hoe ze gebouwd zijn, de HD28 is gebaseerd op de bouwwijze van de prewar Martins, met een ander bracingpatroon (forward shifted X), wat een heel andere klank geeft. Veel meer laag-mid, iets minder all-round, maar als ritmegitaar niet te kloppen.


(*ik ben een ontzettend merkengeile conservatief, en ik moest niets hebben van een gitaar die niet van "de grote drie" kwam (zijnde Martin, Gibson & Guild). Een kennis van me heeft een vrij grote collectie akoestische gitaren, Martins (vintage & nieuw), Collings, Bourgeois,... En waar die nieuwe martins inderdaad vrij vlak & ongeinspireerd klonken, klonken die "knock-offs" opener, warmer en gewoon beter... Al ging er niets boven zijn 1963 Martin D28 (Brazilian Rosewood met een belachelijk drukke maar gave tekening).

reMC
2 juli 2013, 18:09
Thanks voor je respons. Het gekke is dat ik wéét dat deze typen Martins echt veel en veel beter kunnen, maar ik ben niet ervaren genoeg om te zeggen waar het aan kan liggen. Misschien snaren, misschien exemplarisch, misschien het inspelen. Het kan ook mijn spel zijn; ik ben behoorlijk onervaren en niet goed, maar aan de andere kant: dan hadden eerdere Martin exemplaren van deze types ook niet goed geklonken.

Trouwens ook nog op Taylors gespeeld, maar dat was in vergelijk nog dunner. Klonk wel goed hoor (mid en hoog), maar ik wil die rijke hout-sound en dat hadden zelfs deze specifieke Martins meer dan Taylor.

Omdat ik wéét dat Martins in deze klasse voor mij geweldig kunnen klinken wil ik me toch even daar op blijven focussen. Al is het maar veel van mijn helden ze hebben bespeeld (Lennon, Dylan, Cash, Young). Maar thanks voor de suggesties!

Mr.Fingers
2 juli 2013, 18:17
Omdat ik wéét dat Martins in deze klasse voor mij geweldig kunnen klinken wil ik me toch even daar op blijven focussen. Al is het maar veel van mijn helden ze hebben bespeeld (Lennon, Dylan, Cash, Young). Maar thanks voor de suggesties!

Ik denk dat DAAR het schoentje wringt. Zij spelen allen op oude Martins, vaak prewars, gemaakt van deugdelijk hout, dat nog de tijd heeft gehad om zelf te drogen,... Productie lag laag, iedere gitaar kreeg veel aandacht,... Vergelijk het een beetje met klassieke auto's. Een Ford Mustang uit de jaren '60 valt op geen enkele manier te vergelijken met eentje die nu van de band rolt, ondanks dat het hetzelfde merk is, en dezelfde naam draagt. Je kunt die gitaren echt niet vergelijken met wat nu op de markt is.

Nog een voorbeeld, Tony Rice. Hij speelt op een 1935 D28 (http://www.youtube.com/watch?v=9JFgC3Ub10E) (prewar, herringbone, dat heet nu een HD28V), die nog van Clarence White is geweest, akkoord, met een groter klankgat en de toets van een Gretsch. Martin heeft een signature-model uitgebracht van die gitaar, de D28CW (http://www.youtube.com/watch?v=T7kzbF-ezd4), identiek in specs. Maar die klinkt niet zoals een oude. Tony Rice heeft zijn D28 op pensioen gestuurd (te fragiel & risicovol om nog live te gebruiken), in plaats van een Martin D28CW te gebruiken, wat toch een identieke kopie is, gebruikt hij nu een Santa Cruz, volgens dezelfde specs gemaakt.


Je kunt je natuurlijk ook een ECHTE (http://www.gbase.com/gear/martin-d-28-1940-natural) herringbone aanschaffen... :D

reMC
2 juli 2013, 18:19
Dat een HD28V weinig boventonen heeft, heeft zeker ook te maken met hoe ze gebouwd zijn, de HD28 is gebaseerd op de bouwwijze van de prewar Martins, met een ander bracingpatroon (forward shifted X), wat een heel andere klank geeft. Veel meer laag-mid, iets minder all-round, maar als ritmegitaar niet te kloppen.

Ik kende het constructieverschil maar gokte juist dat het klank-resultaat anders zou zijn (again: onervarenheid). Een HD-28 zou dus meer boventonen moeten hebben dan een HD-28V zeg je dus? Ga ik daar op letten.

Jammer dat de HD-28 die spierwitte bindings heeft, anders had ik verder weinig moeite met die gitaar denk ik.

reMC
2 juli 2013, 18:23
Ik denk dat DAAR het schoentje wringt. Zij spelen allen op oude Martins, vaak prewars, gemaakt van deugdelijk hout, dat nog de tijd heeft gehad om zelf te drogen,... Productie lag laag, iedere gitaar kreeg veel aandacht,... Vergelijk het een beetje met klassieke auto's. Een Ford Mustang uit de jaren '60 valt op geen enkele manier te vergelijken met eentje die nu van de band rolt, ondanks dat het hetzelfde merk is, en dezelfde naam draagt. Je kunt die gitaren echt niet vergelijken met wat nu op de markt is.

Ja daar was ik inmiddels ook achter gekomen. Vroeger was het beter :) Maar ik bedoelde meer de combi van die redenen: én ik heb die specifieke gitaren beter horen klinken dan ik vandaag (die betere exemplaren van dezelfde types kwamen ook uit 2010>) én mijn helden bespeelden ze.

Ik geef het dus zeker nog een aantal kansen en denk dat ik gewoon pech heb gehad met deze exemplaren.

Vwb de HD-28V zou het nog kunnen dat ik gewoon iets anders verwacht (rijk mid en laag, veel boventonen) dan wat 'ie normaal gesproken laat horen, en had ik met die eerder rijke, groovy hout-klinkende HD-28V veel geluk en had ik die eigenlijk moeten kopen :(

Mr.Fingers
2 juli 2013, 18:29
Ik kende het constructieverschil maar gokte juist dat het klank-resultaat anders zou zijn (again: onervarenheid). Een HD-28 zou dus meer boventonen moeten hebben dan een HD-28V zeg je dus? Ga ik daar op letten.

Jammer dat de HD-28 die spierwitte bindings heeft, anders had ik verder weinig moeite met die gitaar denk ik.

Een HD28 is een gewone D28 (met moderne bracing) met een herringbone-binding ipv een gewone), de V is een HD met de vintage bracing (en vergeelde lak, en Waverly-tuners). Wat het doet van klank hangt ook erg af van de bespeler in kwestie. Ik zou eens een gewone D28 naast de V zetten, en dan zien waar jij het beste mee wegkomt. Ik weet niet of het te maken heeft met boventonen (vermoedelijk wel hoor), maar bij een V-reeks is het laag-mid meer uitgesproken, wat bij sommige mensen een te boomy klank kan geven. De koning van de boomy gitaar is de 12-fret dreadnought, zoals de HD28VS. Sommige mensen klinken daarop als opgewarmde modder, anderen krijgen daar een erg rijke en gebalanceerde klank uit. De gitaar is hetzelfde, maar de manier van aanslaan verschilt wezenlijk.

reMC
2 juli 2013, 18:59
Ik zou eens een gewone D28 naast de V zetten, en dan zien waar jij het beste mee wegkomt.

Ik vind de HD28 beduidend beter dan de D28; meer body, meer volume, meer karakter, meer structuur, meer rijkheid, meer warmte, meer oomph, meer Neil Young-sound :)

Kan me wel voorstellen wat veel mensen zeggen, dat voor opnames de D28 beter is omdat ie wat beter in balans is, maar dat doe ik dus niet.



Ik weet niet of het te maken heeft met boventonen (vermoedelijk wel hoor), maar bij een V-reeks is het laag-mid meer uitgesproken, wat bij sommige mensen een te boomy klank kan geven.

Ik houd dus wel van dat karakter wat sommigen 'boomy' noemen (wat ik overigens onbegrijpelijk vind) maar dat is nou net de grap: dat had de HD28V die ik heb bespeeld echt totaal niet.

Dank voor al je suggesties.

vulvasonic
2 juli 2013, 20:38
Bijzonder want EIG website geeft anders aan.
Als je EIG mag geloven hebben ze alles op voorraad. In werkelijkheid hebben ze helemaal niets. En als je het lef hebt er iets te bestellen mag je blij wezen als je na een jaar zeuren eindelijk überhaupt iets kunt testen. Doe jezelf een lol en blijf ver van EIG vandaan.

northernlake
2 juli 2013, 21:58
Ah Martins :)

Ik ben het niet eens met Mr. Fingers dat vroeger alles beter was. Een goeie is een goeie en er worden nog steeds hele fraaie exemplaren gebouwd.

Ik ben begonnen met een D-16GT toen die nog helemaal van hout waren (zonder micarta toets). Fijn ding; verderlicht en goed spelend. Heb toen een upgrade gedaan naar een D-18v in amberburst die ik zelf in de States heb besteld. Die blijft. Intussen nog eens een om18v gehad, een 000-28vs custom en nu een ouwe hd-28. Ik ken de Vintage serie dus wel aardig.

De HD-28v staat ook nog op mijn verlanglijst. Ik vind de forward-shifted braces oha net wat meer ruimte geven in het geluid. Je beschrijving van die je bespeeld hebt klinkt als een slecht exemplaar, een slechte ruimte, slechte luchtvochtigheid, whatever.

Misschien eens bellen met Rudi bij tfoa.eu? Hij heeft er meestal genoeg. Alternatieven als Collings, Bourgeois, Huss & Dalton, etc zijn ook zeker het overwegen waard. Als je dit budget spendeert is het zoeken nou net de fun, toch?

reMC
2 juli 2013, 21:59
Zoeken is zeker part of the fun. Ik heb al contact met TFOA, helaas op dit moment geen HD28V staan.

lindstrom
2 juli 2013, 22:11
Even puur afgegaan op de topictitel zou ik blind gaan voor de D-0015 Mahony.

Ik ben van mezelf enorm van de flashy gitaren met veel poespas, denk hierbij aan Gibson J200's met flame neck etc.
Maar toen ik een keer bij een winkel in Almere die D-0015 in mijn handen kreeg vond ik hem in eerste instantie er heel saai uitzien. maar toen ging ik erop spelen........ nuff said!

Wat een mooie klank zeg!!

Heb hierna diverse Martins beetgepakt maar geen van de Martins die ik heb geprobeerd (van 500 tot 1750) klinken zo mooi als die D-0015

kwispelhond
2 juli 2013, 22:43
Overigens, akoestische gitaren, Casa Benelly In Den Haag en Sacksioni in Amsterdam zijn echte specialisten en hebben echt veel hangen!!

Ik ben zelf een tijdje geleden ook op zoek geweest naar een goede akoestische gitaar met een vergelijkbaar budget. Ik heb toen vooral op heel veel gitaren gespeeld en daar zaten ook heel veel Martin's tussen. Slecht afgewerkte exemplaren ben IK toen niet tegengekomen (en ja, ze zullen er best zijn) maar het verschil in geluid tussen de ene en de volgende D28 (of D35 of D18 of welke dan ook) was echt aanzienlijk maar dat was bij alle merken eigenlijk hetzelfde. Kort gezegd: door blijven spelen tot je die ene voor jou gevonden hebt.

--=HANS=--
3 juli 2013, 10:22
Hier nog even een reactie op hoe je het geluid zelf hoort en hoe het klinkt voor het publiek. Wat erg goed werkt is met je knieën tegen een muur gaan zitten en dan een beetje voorover gebogen spelen. De muur weerkaatst het geluid en geeft je een aardig idee van hoe het aan de andere kant klinkt. Wij hebben midden in de woonkamer een grote vierkante kolom waar de haard in zit, dat is helemaal ideaal, als ik daar tegenaan ga zitten kan het geluid er links en rechts ook nog omheen de ruimte in en dat geeft het beste effect.
De hele klankdiscussie over de huidige Martins is mij ook bekend. Ik heb een 000-28ec uit 2006 en heb daar een haat-liefde verhouding mee. Qua afwerking: matig, zeker voor het geld wat hij toen kostte. Qua bespeelbaarheid: ik moet er duidelijk harder op werken dan op mijn andere gitaren. Qua klank: het is de meest stemvaste gitaar die ik heb en tegelijkertijd de gitaar die ene keer geeft wat ik zoek en de andere keer helemaal niet en ik kan er geen vinger achter krijgen waar dat aan ligt. De relatief kleine en ondiepe kast heeft er denk ik mee te maken. Ik heb al een paar keer op het punt gestaan om hem te verkopen of in te ruilen op een andere gitaar maar krijg het toch niet over m'n hart:-)

kwispelhond
3 juli 2013, 11:22
Geluid is een raar iets en je wordt zo gefopt, het helpt om met een vaste gitaarvriend op zoektocht te gaan en hem/haar ook op alles te laten spelen zodat je het ook van een afstand hoort.

Ik heb een vriend met een erg fijne D28 en die is dus mijn maatstaaf voor wat ik zoek in zo'n ding. Tijdens mijn zoektocht ben ik niet één D28 tegengekomen die daar ook maar in de buurt kwam van die van mijn vriend en dus zat er geen D28 in mijn eindselectie. Ik ben toen wel twee zeer fijne D35's tegengekomen waar ik zeker ook heel erg blij mee zou zijn geweest (die werden me toen ook beide voor 2000,- aangeboden).

Het gekke is dat die D28 van mijn vriend als je er zo even lekker op speelt zo verschrikkelijk hard lijkt, echt een voelbare druk. Als we dan gaan samenspelen blijkt echter dat mijn Gibson AJ het volume gemakkelijk bij kan benen, zelfs harder kan en ook hoorbaar breder is in geluid en dan natuurlijk vooral veel meer laag heeft maar toch heb ik op mijn gitaar nooit dat gevoel van die geluidsdruk, blijkt maar weer eens uit hoe snel je gefopt kan worden door wat je zelf tijdens het spelen denkt te horen.

reMC
3 juli 2013, 19:58
Volgende week ga ik terug naar Rock Palace, ze hebben dan een HD28 in huis en zorgen voor een extra HD28V. Beide met nieuwe snaren.

Einzeln
3 juli 2013, 20:34
Hier nog even een reactie op hoe je het geluid zelf hoort en hoe het klinkt voor het publiek. Wat erg goed werkt is met je knieën tegen een muur gaan zitten en dan een beetje voorover gebogen spelen. De muur weerkaatst het geluid en geeft je een aardig idee van hoe het aan de andere kant klinkt. Wij hebben midden in de woonkamer een grote vierkante kolom waar de haard in zit, dat is helemaal ideaal, als ik daar tegenaan ga zitten kan het geluid er links en rechts ook nog omheen de ruimte in en dat geeft het beste effect.
De hele klankdiscussie over de huidige Martins is mij ook bekend. Ik heb een 000-28ec uit 2006 en heb daar een haat-liefde verhouding mee. Qua afwerking: matig, zeker voor het geld wat hij toen kostte. Qua bespeelbaarheid: ik moet er duidelijk harder op werken dan op mijn andere gitaren. Qua klank: het is de meest stemvaste gitaar die ik heb en tegelijkertijd de gitaar die ene keer geeft wat ik zoek en de andere keer helemaal niet en ik kan er geen vinger achter krijgen waar dat aan ligt. De relatief kleine en ondiepe kast heeft er denk ik mee te maken. Ik heb al een paar keer op het punt gestaan om hem te verkopen of in te ruilen op een andere gitaar maar krijg het toch niet over m'n hart:-)

Ik heb een M36 da's een 0000. Een mid pronounced gitaar. Het dynamisch bereik is beperkt en van dat werken lijkt daarmee herkenbaar. Voor een beetje lekker strummen en powerchords is een dreadnought soms beter.

northernlake
5 juli 2013, 11:01
Ik heb een M36 da's een 0000. Een mid pronounced gitaar. Het dynamisch bereik is beperkt en van dat werken lijkt daarmee herkenbaar. Voor een beetje lekker strummen en powerchords is een dreadnought soms beter.

M's zie je niet vaak hier! Mooi hoor. Er zijn de laatste jaren wel wat signature M's uitgebracht (M-30 Jorma Kaukonen, Steve Earle M-21). Ik vind het wel geslaagde gitaren.

Einzeln
5 juli 2013, 21:22
Is een prachtig ding inderdaad uit '79. Geen verstelbare hals, maar prima actie

reMC
24 september 2013, 20:45
The search continues :)

Weet iemand de Martin HD-28(V) te vinden in Amsterdam? Sacksioni heeft ze helaas niet op dit moment. Ik ga morgen :)

Vandaag (weer) gespeeld op de Martin D-28, D-41 en Gibson Hummingbird. De D-28 is een mooie gitaar, maar ik wil meer dan dat. De D-41 biedt erg veel. Meer diepte, complexiteit, boventonen, balans, frisheid etc. etc. En volgens mij voor het eerst dat ik op de Hummingbird speelde. Ook goed, maar heel anders: een stuk helderder, ik mis de boventonen een beetje tov de meest Martins.

northernlake
25 september 2013, 16:07
Een HD-28V in Nederland vinden is lastig. Eventueel kun je vragen of ze bereid zijn om er een paar van de importeur te laten komen om te kunnen vergelijken. En dan is de vraag of ze er daar meerdere hebben.

reMC
2 oktober 2013, 19:03
Sacksioni was inderdaad the place to be: 3x goed geholpen, toffe jongens, veel kennis.

Qua gitaren blijf ik maar uitkomen bij de Martin HD-28V en de D-42, met een sterke voorkeur voor de laatste (er zit iets extreem muzikaals in, het is zoet maar met sprankeling, extreme resonantie maar met een soort controle die de HD-28V niet heeft), maar echt boven budget. :(

Het is nu time to make up my mind. Koop ik de HD-28V nu? Of wacht ik een jaartje en kies ik de D-42.........

Ruudj
2 oktober 2013, 19:17
Sacksioni was inderdaad the place to be: 3x goed geholpen, toffe jongens, veel kennis.

Qua gitaren blijf ik maar uitkomen bij de Martin HD-28V en de D-42, met een sterke voorkeur voor de laatste (er zit iets extreem muzikaals in, het is zoet maar met sprankeling, extreme resonantie maar met een soort controle die de HD-28V niet heeft), maar echt boven budget. :(

Het is nu time to make up my mind. Koop ik de HD-28V nu? Of wacht ik een jaartje en kies ik de D-42.........

Sparen voor die D-42 is mijn advies (maar wie ben ik) . Koop je nu de HD-28V , dan zal je daar uiteraard blij mee zijn :) Maar die D-42 waar je zoveel bij voelde zal, op de achtergrond, nog steeds in je hoofd blijven spelen .... (is mijn sterke vermoeden)

vulvasonic
4 oktober 2013, 01:12
Sparen voor die D-42 is mijn advies (maar wie ben ik) . Koop je nu de HD-28V , dan zal je daar uiteraard blij mee zijn :) Maar die D-42 waar je zoveel bij voelde zal, op de achtergrond, nog steeds in je hoofd blijven spelen .... (is mijn sterke vermoeden)
+1. Bovendien ben je dit topic al 5 jaar geleden begonnen. Het lijkt er op dat je zoektocht is afgelopen, maar dat je daarvoor nog een jaartje geduld zal moeten hebben. Je hebt echter bewezen een engelengeduld te hebben. Ik kan niet in je portemonnee kijken natuurlijk, maar als je het resterende bedrag inderdaad binnen een jaar binnen denkt te kunnen hengelen, dan zou ik daarvoor kiezen. Ik bedoel, je HEBT al een gitaar, je treedt niet op, je brengt geen albums uit, dus die gitaar komt er puur voor je eigen plezier. Je gaat voor jouw droomgitaar. Doe dat dan ook. Ga dan ook echt voor die droomgitaar. Beter nog een jaar extra wachten tot je die droom, waar je de rest van je leven plezier van zult hebben, kunt verwezenlijken, dan NU een gitaar kopen en stiekem altijd blijven balen van het idee dat je je droomgitaar hebt laten schieten, alleen maar omdat je 'toen' het geduld niet had om een jaartje langer te wachten.

Ik zou je wel aanraden om meerdere D-42's te gaan testen. Als ze allemaal voldoen aan jouw wensen, dan weet je zeker dat je over een jaar klaar bent. Maar voor het zelfde geld is het iets exemplarisch en moet je over een jaar opnieuw het hele land door om die ene D-42 te vinden waar je al die tijd voor gespaard hebt. :)

reMC
4 oktober 2013, 08:26
Wauw, helemaal mee eens...

Mijn zoektocht is inderdaad afgelopen en het wordt voor 90% zeker de D-42. De D-28 Authentic 1941 is trouwens ook ERG goed, maar boven wat ik bereid ben te betalen.

gitaarvrouwtje
4 oktober 2013, 08:32
Hahaha tot over vijf jaar?
Nee flauw lol, je hebt gelijk dat je wilt kopen wat jou echt goed bevalt, en de zoektocht heeft je inmiddels op heel wat leuke gitaren laten spelen :)
Ben heel benieuwd van je te horen als je " DE" gitaar hebt kunnen kopen ! En foto s en opname s jaaa :)

Rizz
4 oktober 2013, 08:40
Het is wel een ontzettende bak geld voor een gitaar en ik ben echt niet jaloers ofzo.. En ik zou niet zo lang kunnen wachten.. Ik ga binnenkort een auto kopen voor minder geld.. Wel heel fijn dat je dan een droom waarmaakt.

En Gitaarvrouwtje heeft gelijk, na ons zo lang in spanning gehouden te hebben, mag er wel een uitgebreide fotoreportage komen! :D

reMC
4 oktober 2013, 08:40
Hehe.

Ik heb in tussengelegen 5 jaar denk ik 3 jaar niet gespeeld en 4 jaar niet gezocht, dus het valt allemaal nog mee ;)

En eigenlijk heb ik geen idee hoe lang ik zal moeten wachten totdat de D-42 bereikbaar is, we'll see.

reMC
25 december 2013, 11:17
Besloten voor nu een Martin HD-28 te kopen en over een jaar weer eens te kijken hoe dicht ik bij de D-42 ben gekomen qua spaarpot. Erg blij de knoop voor de HD28 doorgehakt te hebben en dat is een enorme upgrade, maar ik MOET die D-42 hebben. Voor nu: me happy, Crafter D7 gaat op het nieuwjaarsvuur denk ik ;)

--=HANS=--
25 december 2013, 12:29
Als je zeker weet dat je een D-42 wil zou ik denk ik nu geen HD-28 kopen, je schrijft er behoorlijk op af, een beetje twee stappen voorwaarts één stap terug.

reMC
25 december 2013, 12:33
Maar wel NU een gitaar, wil niet langer wachten. :) Bovendien zal afschrijven wel meevallen denk/hoop ik, met inruil enzo.

grayfink
25 december 2013, 12:41
Dat gaat heel erg tegenvallen. Beste optie is tweedehands.

Rizz
25 december 2013, 12:52
Er staat er nu 1 op MP (http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-akoestisch/m759194995-martin-d28.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr), die is al 1000 afgewaardeerd en dat zal ws oplopen tot 1250 oid.. Breng daar een bod op uit, zouk zeggen.. Ben je goedkoper uit en komt je D42 sneller dichterbij..

reMC
25 december 2013, 12:54
Bedankt voor het meedenken (allen), maar dat is een D-28 en die vind ik niet goed genoeg..

Rizz
25 december 2013, 13:08
Bedankt voor het meedenken (allen), maar dat is een D-28 en die vind ik niet goed genoeg..

En eigenlijk die HD28 ook niet, want je wil een d42 en gaat dan alsnog die 1250 euri afschrijven.. Begrijp me niet verkeerd, maar waarom geen genoegen nemen met een gitaar van rond je oorspronkelijke budget, minder inleveren, minder afschrijven en je droomgitaar sneller in bezit hebben? Lijkt me een luxeprobleem, merkgeilheid en een kwestie van een beetje geduld hebben. En dat een andere gitaar van bijv. Eastman, blueridge, L'arrivee minder zou zijn, omdat er geen Martin opstaat.. Ik weet 't niet..

Maar goed, het is jouw geld en als jij dat zo de rivier in wil gooien, prima.. Dat gezegd hebbende, ik heb een keer op een D42 mogen spelen en ik snap je wel.. ;)

reMC
25 december 2013, 13:18
Ik ga geen 1250 afschrijven, geloof me :)

That said, ja, ik gooi wat geld weg maar soms is impuls gewoon leuk en daardoor goed.

Powderfinger
25 december 2013, 13:31
De kop-in-het-zand-tactiek wil ook nog wel eens helpen. Gewoon doen alsof die D-42 helemaal niet bestaat. Zolang je nooit op zulke gitaren speelt, weet je ook niet wat je mist. :sssh:

Toen ik mijn D16GT kocht, stond ik op een meter afstand van een D-28. Ik kon de drang niet weerstaan, maar heb de gitaar na twee akkoorden teruggegeven. Snel terugzetten, anders was ik ermee naar de kassa gelopen. Als ik op zulke gitaren speel, kan ik niet meer met een fijn gevoel op mijn eigen gitaren spelen.

Die D-28 was wel machtig, maar ik vond het geen prijsverschil van pakweg €500/600,- waard.

reMC
25 december 2013, 13:33
Herkenbaar.

-Martijn-
25 december 2013, 13:37
Ik snap er niks van... Je bent ruim 5 jaar geleden begonnen met zoeken, en je kunt over een half jaar een D-42 hebben (als je niet eerst die D-28 koopt).

dadgad
25 december 2013, 13:39
Hallo,

Misschien toch eens even goed op Marktplaats zoeken... Er staat een HD28 (in Dordrecht) en zelfs een D-41 (in Haarlem).
Die HD28 is een beetje prijzig (een nieuwe bij Sacksioni in A'dam is goedkoper !), maar die D-41 is t.o.v. een 42 misschien een redelijk alternatief ? Ook al aardig wat bling, en scheelt toch de nodige Euros. Klank hoeft niet minder te zijn, want zelfde houtsoorten/kwaliteit.

Greetz,

Han.

grayfink
25 december 2013, 13:46
Hou maar op, niet voor rede vatbaar. :D

reMC
25 december 2013, 14:37
Hou maar op, niet voor rede vatbaar. :D

:D Greed jongens, dat is toch niet verboden :)

--=HANS=--
25 december 2013, 20:02
Niet verboden nee maar meestal resulteert het wel in gedrag waar je naderhand spijt van krijgt ;)

Einzeln
27 december 2013, 19:52
Waarom niet gewoon de BR-180a. Kun je lekker doorsparen voor een D42 en stiekum speel je ondertussen er dan al op een.
http://www.youtube.com/watch?v=dB4ZKvhqvec

Einzeln
27 december 2013, 19:59
Of deze dan.
http://www.youtube.com/watch?v=AsNYEnF6lVE

Powderfinger
28 december 2013, 11:23
Waarom niet gewoon de BR-180a. Kun je lekker doorsparen voor een D42 en stiekum speel je ondertussen er dan al op een.
http://www.youtube.com/watch?v=dB4ZKvhqvec

Heb daar ook uitgebreid op gespeeld. Prachtige gitaar (fijne hals, mooi in het hoog), maar haalde het niet bij de D16 en de D28, laat staan de D42.

reMC
12 januari 2014, 09:10
Ik heb een HD-28v gekocht :cooler:

Rizz
12 januari 2014, 09:21
http://static.rcgroups.net/forums/attachments/2/2/0/1/2/1/a4182226-70-this%20thread%20is%20useless%20without%20pics%20(L arge).gif?d=1312151654

reMC
12 januari 2014, 12:11
:) Komt nog. De gitaar heeft waanzinnige silking op de top, hoop dat ik een beetje op de foto krijg.

reMC
15 april 2014, 10:12
Update-je: heb mijn HD-28V ingeruild voor een Custom HD-28 met Adirondack Spruce top en large soundhole. Zo ontzettend veel beter: rijker, meer mid, meer hoog, betere balans en veel meer speelplezier. Zeker op het niveau van de D-4x series. De D-42 die ik er ernaast heb bespeeld is echt minder (platter).

Interessant dat door deze zoektocht de forward-shifted bracing voor mij ook wat minder heilig wordt. De Custom die ik nu heb klinkt zoveel groter dan de forward-shifted HD-28V. That said, FS heeft een soort diepere laag die interessant is, maar niet genoeg :)