PDA

View Full Version : Herfretten



Heibel
30 september 2008, 12:13
Ik ga binnenkort mijn Squier e-serie strat herfretten. Kunnen jullie mij geruststellen dat dit heel erg goed te doen is en dat ik mij nergens druk om hoef te maken? Wat is de gangbare maat frets voor een MIJ strat. Is dat Dunlop 6200 medium?

Thanks...

Yoshida
30 september 2008, 13:19
Vergeef me mijn reactie uit beperkte ervaring, maar misschien is dat juist de meerwaarde van dit bericht.
Bij alles wat je voor het eerst met een gitaar aanpast kom je voor onverwachte verrassingen te staan. Het is een kwestie van één keer 'fout mogen doen' voordat je bij herhaling de valkuilen van tevoren ziet en hiervoor oplossingen in kan plannen.

Op het gebied van herfretten: hoe goed zitten de huidige frets verankerd in het hout? Hoeveel schade kan je mogelijk aanrichten? Heeft de nieuwe fret wel dezelfde groefmaat? Hoe zorg je ervoor dat je mooi die schuine kantjes aan de zijkant kan maken?

Wellicht ben ik nu beren op de weg aan het zetten, maar omdat vrijwel alles bij gitaren maatwerk is (anders dan bij PC's die wel uniforme standaarden hebben) ben ik van mening dat je goed vooruit moet denken en veel moet oefenen. Desnoods is het de moeite waard om zelf een hals te bouwen en die te herfretten voordat je met je eigen gitaar bezig gaat.


Mijn ervaring is dat je het moet kunnen veroorloven om het fout te doen, en om anders ervaring op te bouwen als dit goedkoper en/of minder frustrerend is dan een mislukking 'om het eggie'.

Ibanez666
30 september 2008, 14:47
Herfretten lijkt me niet iets dat je zomaar even kunt doen...

Ome Keith
30 september 2008, 16:28
Misschien kan Toneblo wat verstandigs roepen.
Heeft recent een crap squier van me herfret en voorzien van goede electronica. Meer dan de moeite waard.

no 1 hops
30 september 2008, 16:44
je hebt 1 voordeel.
de hals kan los en dat is wel zo makkelijk.
herfretten is op zich niet zo moeilijk maar erg tijdrovend.
koop een kleine knijptang en maak die met een slijpsteen vlak aan de onderkant.
daarmee haal je makkelijker de oude frets uit het hout.
maak tijdens die handeling kleine bewegingen en hou goed in de gaten of er grotere splinters van het fretboard mee omhoog komen, zo ja met superlijm direct daarna weer vastlijmen (denk om je vingers)

als je de frets eruit hebt met de achterkant van een dun stanleymesje de zaagsneden in het fretboard schoonmaken.

evt het fretboard iets opschuren om hem weer vlak te krijgen.

frets om maat knippen, iets langer dan het fretboard en met een hamer intikken, nee niet rammen, en zorg voor een stevige ondergrond onder de plaats waar je de fret erin slaat.

daarna moet je de uiteinden vijlen zodat ze vlak met het fretboard liggen en niet uitsteken.
sommigen maken en een schuine kant aan anderen niet, is persoonlijk dus.
dan komt het vlakken

nog steeds zin om verder te gaan?

dan vind je hier van dat vlakken een mooie uitleg
http://www.rinzesgitaarweb.nl/frets.html

Heibel
1 oktober 2008, 08:50
dan vind je hier van dat vlakken een mooie uitleg
http://www.rinzesgitaarweb.nl/frets.html

Thanks voor alle reacties en adviezen. Bovenstaande link heb ik uiteraard uitgebreid bekeken. Dat is ook een van de redenen dat ik het zelf wil proberen. De uitleg is stapsgewijs en gedetaileerd. In principe zou er, als ik rustig blijf, niets mis moeten gaan.

Het dilemma voor mij was dat de gitaar in pure waarde uitgedrukt een dure herfret niet waard is. Wat betreft sound en playabillity wel. Ik heb nog overwogen om een nieuwe hals er op te zetten, maar dan is de gitaar niet meer origineel en dat vind ik zonde.

Daarbij komt als ik dit onder de knie krijg, dan heb ik daar in de toekomst nog wat aan, want ik hou van oudere gitaren en die hebben op termijn meestal wel een herfret nodig.

Zodra ik ga beginnen hou ik het bij voor jullie in het kader van kennisdeling..

mazzel,

G.G.
1 oktober 2008, 09:04
Zoals al eerder aangegeven is het niet moeilijk, maar het kost tijd, veel tijd, zeker de eerste keer. (moet nog steeds een forumlid helpen, maar kan daar helaas steeds de tijd niet voor inplannen).


Ik zou de eerste keer een paar avonden inplannen om geen concentratieverlies te lijden.

Eerste avond hals ontdoen van oude frets en schoonmaken.

Tweede avond frets op maat maken en intikken en grof afkorten.

Derde avond alle frets netjes afschuinen en afwerken.

Vierde avond, starten met de finish.

Heibel
3 oktober 2008, 09:17
Het moeilijkste zal dan dus zijn om genoeg vrije avonden te sprokkelen om lekker door te kunnen werken...Ik krijg er wel 'n beetje zin in zo..thanks voor de tips G.G.

Mazzel