PDA

View Full Version : Drumpatroon Boss DR-880 overzetten naar PC



Riezz
30 september 2008, 10:45
Is het mogelijk om een drumpatroon uit de Boss DR-880 als geluidsbestand over te zetten naar een pc, zodat ik die precies in de tijdlijn kan zetten in Cubase?

Ik kan de drumpatroon wel opnemen via mijn line-out, maar ik kan nadat ik iets heb ingespeeld nooit meer iets wijzigen aan het drumpatroon, omdat tie dan niet gelijk loopt met de tijdlijn van Cubase.

Als iemand het weet hoor ik het graag!

bass blom
30 september 2008, 11:14
dan moet het ding een midi uit hebben en moet je het op die manier overzetten.

Riezz
30 september 2008, 11:20
Het "ding" heeft een midi uitgang, maar krijg ik dan wel het geluid wat ook daadwerkelijk uit de drumcomputer komt of krijg ik dan de midi geluiden die op m'n geluidskaart staan?

RonnyV
30 september 2008, 11:21
Dan worden enkel de midi noten naar je PC verstuurd...
Je kunt het beter samplen via de line-in van je PC, en dan in cubase de bpm gelijk zetten aan je opgenomen drumloop.

Riezz
30 september 2008, 11:59
Is er dan een manier om de bpm gemakkelijk gelijk te zetten met Cubase?

RonnyV
30 september 2008, 12:07
Ik neem aan dat je dat "ding" op een bepaalde bpm kan laten afspelen... in cubase stel je dan dezelfde bpm in, en zo loopt ie sync.

Martijnisdenaam
30 september 2008, 12:35
Hallo Riezz,

Volgens mij heeft die 880 ook een midi-in.
Kun je het niet zo maken dat zodra je op 'record/play' drukt in Cubase, dat hij een midisignaal naar de drumcomputer stuurt zodat deze ook gaat starten?

Dan is je probleem verholpen lijkt me.
Ik heb er geen ervaring mee, maar volgens mij moet dit mogelijk zijn.

Riezz
30 september 2008, 13:06
Martijn,

Dit ga ik zeker proberen. Bedankt voor de tip.

Als het lukt, laat ik het ff weten.

Meer tips zijn uiteraard welkom.

Riezz
30 september 2008, 13:07
Ik neem aan dat je dat "ding" op een bepaalde bpm kan laten afspelen... in cubase stel je dan dezelfde bpm in, en zo loopt ie sync.

Qua Bpm is die dan wel gelijk, maar qua timing niet.

Martijnisdenaam
30 september 2008, 14:05
Hier vond ik een voorbeeld van hoe ze dit doen met een VS880 (Roland sporenrecorder) en Cubase LE:


Use midi time code (MTC), since both of your pieces understand it.
I do this with SL2 and a VS890, and it works fine.

Here are the high-level steps for using Cubase as the Master:
Hook the midi out on your computer to midi in on the VS880.
Set they midi sync source on the VS880 to ext. (under synchronization settings)
Set the sync generator on the VS880 to off. (under synchronization settings)
Set the sync mode on LE to master (or int, it might be called). (the manual should tell you how)
Make sure that LE is generating midi timecode.
Done.

Things to watch out for:
Make sure that midi thru is off on the VS880 if its midi out is going to Cubase.

Misschien heb je er wat aan?

RonnyV
30 september 2008, 14:15
Qua Bpm is die dan wel gelijk, maar qua timing niet.

Als je m sampled toch wel... je laad dan gewoon de wav in cubase in...(logisch toch :D)

Riezz
30 september 2008, 15:28
Als je m sampled toch wel... je laad dan gewoon de wav in cubase in...(logisch toch :D)

Maar dan moet ik wel weten hoe ik zo'n sample in wav vorm maak.

Riezz
30 september 2008, 15:29
Hier vond ik een voorbeeld van hoe ze dit doen met een VS880 (Roland sporenrecorder) en Cubase LE:



Misschien heb je er wat aan?

Helemaal geweldig. Bedankt voor het uitzoeken!

Martijnisdenaam
2 oktober 2008, 09:52
Geen probleem, was het nog gelukt?

Riezz
2 oktober 2008, 11:55
Ik heb nog niet de mogelijkheid gehad om die midi-kabels te kopen. Dus ook niet om het ff te proberen. Maar als ik er aan toe kom, dan zal ik zeker laten weten of het is gelukt.

Ik heb thuis de volgende apparaten, die ik wil gaan proberen aan te sturen via midi.

* Oude Pod 1
* Boss dr-880 drumcomputer
* Virtualizer Pro Behringer

Is het mogelijk om 3 apparaten aan te sturen via m'n pc? Ik zag dat er een midi-thru mogelijkheid is. Kan ik deze gebruiken om alles door te lussen of heb ik een extra apparaatje nodig?

:gitarist: