PDA

View Full Version : Ephiphone Dot met emg's?



LaszloVersteeg
30 september 2008, 10:39
ik ben op zoek naar 'n nieuwe gitaar, en als linkshadige is dat niet altijd even gemakkelijk. nou heb ik m'n oog laten vallen op 'n dot, de hals is echt superfijn, alleen ben ik niet tevreden over 't geluid wat eruit komt als metal gitarist. is het 'n optie om er emg actieve (waarschijnlijk zakk wylde set) elementen in te gooien? of haal ik dan 't geluid van de body zelf weg? (net zoals met 'n les paul en omg's)
alvast bedankt

a darker shade of grey
30 september 2008, 10:41
Uhm, het lijkt misschien een voor de hand liggende vraag, maar waarom een Epiphone Dot als je metal wilt spelen?
Het kan waarschijnlijk wel, maar een (semi)hollow body wordt er over het algemeen niet voor gebruikt. Waarschijnlijk krijg je met hoge output elementen last van feedback enzo.

Ik zou als ik jou was een Epi Les Paul kopen in dezelfde prijscategorie en dáár lekker een setje emg's in gooien, want een dot is voor metal een beetje een vreemde keuze.

AgileGhost
30 september 2008, 10:44
Ik zou ook voor een massieve plank gaan als je metal wilt spelen. Er staan overigens twee linkshandige les pauls op marktplaats. Zullen niet veel duurder zijn dan jouw dot.

M Kactus
30 september 2008, 10:59
Uhm, het lijkt misschien een voor de hand liggende vraag, maar waarom een Epiphone Dot als je metal wilt spelen?
Het kan waarschijnlijk wel, maar een (semi)hollow body wordt er over het algemeen niet voor gebruikt. Waarschijnlijk krijg je met hoge output elementen last van feedback enzo.

Ik zou als ik jou was een Epi Les Paul kopen in dezelfde prijscategorie en dáár lekker een setje emg's in gooien, want een dot is voor metal een beetje een vreemde keuze.


Volgens mij krijg je net minder last van feedback met die EMG's dan met Hi-Output passieve pickups. Zijn actieve elementen niet net Lo-Output ? Ze hebben toch een actief voorversterkertje nodig.

LaszloVersteeg
30 september 2008, 11:01
'n les paul staat inderdaad ook op mijn verlanglijstje, alleen vind ik 't zonde om daar emg's in te gooien, dat haalt het les paul geluid weg.

'n dot is inderdaad 'n rare keuze, maar wilde eens wat anders. en als linkshandige gitarist is je keuze niet zo heel groot, vooral wanneer je budget niet groot is. wat dat aan gaat worden we gediscrimineert :mad:

almarvk
30 september 2008, 11:05
Maar EMG's in een Dot doen is nog aparter ;) Dat haalt helemaal het karakter van de gitaar weg. Dat doen EMG's sowieso... ;)

Nicolaas
30 september 2008, 13:34
Je kan natuurlijk ook naar een ander setje humbuckers kijken, voor mijn high gain gebruik ik een Seymour Duncan Sh-4 JB. Gewoon een goeie passief geen idee?

Squier4ever
30 september 2008, 13:42
dan nog niet in met een epi dot. je kunt er wel hard rock mee hoor, wolfmother enz doet ie met gemak, maar metal is toch een ander verhaal.

Nicolaas
30 september 2008, 14:05
Word! Ben trouwens wel benieuwd hoe zoiets klinkt, zou wel stoer zijn opzich. Dan alleen dat ik er geen EMG's in zou zetten maar Seymour Duncan's.

Squier4ever
30 september 2008, 14:22
ik denk vet! Ik heb een SD Pearly gates in mijn (overigens momenteel weinig gebruikte) Les Paultje zitten, zit er aan te denken om de elementen eens te switchen. dus de GFS en SD in mijn Dot en de epi pups in de Lester.

iWishmaster
30 september 2008, 14:28
Ik zou zeggen: kijk of je jouw stijl (met je eigen versterker en settings dus) uberhaupt kunt spelen met een hollow body. Als dat al gaat rondzingen kun je niet verwachten dat dat met EMG's opgelost is. Doe eventueel een doek in de gaten, versterker op oorlogssterkte en raggen maar. Als je geen feedback problemen krijgt: gewoon doen, is weer is wat anders!

M Kactus
30 september 2008, 14:32
Je kan natuurlijk ook naar een ander setje humbuckers kijken, voor mijn high gain gebruik ik een Seymour Duncan Sh-4 JB. Gewoon een goeie passief geen idee?

Dat gaat fluiten als de tering.

Squier4ever
30 september 2008, 14:39
op zich feedbackt mijn dotje niet heel snel, en het zijn volgens mij ook nog eerder pups dan de het hout dat het rondzingen veroorzaakt. een dot klinkt echter heel open en resonant, niet echt strak dus niet echt metal.

STW
30 september 2008, 15:27
mijn epi les paul en epi dot klinken bijna hetzelfde, met actieve pups er in zou het verschil dus waarschijnlijk heeeel klein worden denk ik dan.

Squier4ever
30 september 2008, 15:31
mijn epi les paul en epi dot klinken bijna hetzelfde, met actieve pups er in zou het verschil dus waarschijnlijk heeeel klein worden denk ik dan.

hmm er zit toch een redelijk verschil in hoor, een dot klinkt veel opener.

pol
30 september 2008, 17:20
Maar EMG's in een Dot doen is nog aparter ;) Dat haalt helemaal het karakter van de gitaar weg. Dat doen EMG's sowieso... ;)

totaal niet mee eens.

Emg's hebben zeker een eigen karakter, maar niet meer als bevoorbeeld een duncan JB, zeggen dat Emg's het karakter van de gitaar weghalen is onzin, het zijn pickups, geen magische dingen die elke gitaar hetzelfde doen klinken.
die geven enkel weer wat er uit de snaren komt, en het hout heeft dan absoluut ook invloed.

vergelijk maar eens een dikke mahonie les paul met een ibanes S-series met dezelfde EMG in de brug... groot verschil in geluid.

iets typisch zoiets wat die idioten op het Harmoncy central forum ook altijd zeggen.. probeer het zelf eens uit ipv domweg na te praten.

heinz3110
30 september 2008, 17:47
Ehm, waar ga je de batterij zetten bij een dot als je emg's wilt?
Met ductape vastzetten op de achterkant? Kan mij niet voorstellen dat het handig is om de batterij door een van de f-gaten te laten hangen.

macwilliams
30 september 2008, 18:51
Een dot met emg's. Dat vraagt om soundclips:seriousf:

pol
30 september 2008, 19:27
Ehm, waar ga je de batterij zetten bij een dot als je emg's wilt?
Met ductape vastzetten op de achterkant? Kan mij niet voorstellen dat het handig is om de batterij door een van de f-gaten te laten hangen.

langs buiten voeden, emg werkt toch al met een stereojack, kan je evengoed de stroom langs de jack naar binnen laten komen.

moet je wel nog een kastje maken met een batterij of aansluitin voor een adapter, aan de ene kant zet je een stereo jack om naar de gitaar te gaan, andere kant monojack om naar de versterker te gaan... (of ook stereo, als je die wil laten schakelen net zoals in een gitaar met emg's )

zou zelfs te doen zijn om een bestaand fx pedaal zo om te bouwen dat die in 1 keer je gitaar van stroom voorziet.

heinz3110
30 september 2008, 19:50
Klinkt als gedoe. :)

teajay
30 september 2008, 22:27
Brilliant idee; steriele EMG's in een dot, dan heb je een mooie balans. :satisfie:

M Kactus
1 oktober 2008, 09:49
Brilliant idee; steriele EMG's in een dot, dan heb je een mooie balans. :satisfie:

Maar hoe komt iedereen toch bij steriel ? Teajay, heb je die in je gitaar zitten ? Er gelooft toch niemand dat elke gitaar hetzelfde klinkt met EMG's. Dan zouden Metallica, Zakk Wylde en honderden anderen toch gewoon op squiers spelen.
Ze hebben weldegelijk een eigen klank, en in elk instrument een ándere klank. Ik vind het een leuk idee, temeer omdat ik het nog nooit gezien heb! Komt er eens iemand met een nieuw idee, is het direct "een gedoe" "briljant idee, hoor"...

pol
1 oktober 2008, 09:55
Ik heb dat idee ook maar op een ander forum gelezen :)
zelfde principe als phantom powered micro's, toegepast op een gitaar.

en een gedoe ?
Ik vind extra ruimte uitfrezen in een gitaar of de volledige slagplaat wegnemen als je de batterij moet vervangen meer werk als zo'n kastje maken + een stereokabel kopen.

Apenzoon
1 oktober 2008, 10:15
Ik ben eigenlijk wel heel nieuwsgierig naar die dot met EMG's. Doen! (Al was het maar om mijn nieuwsgerigheid te bevredigen.)

heinz3110
1 oktober 2008, 11:13
Uitfrezen en weetikwat zou ik óók teveel gedoe vinden, net zoals phantom powered e.d. Ben niet zo'n liefhebber van hele installaties aan een gitaar , en da's geheel persoonlijk natuurlijk. Daarom vind ik het gedoe.

Bedenk ik me net, om toch nog even mee te denken met de TS: Is het geen optie om die emg's te voeden met van die platte knoopcellen? Zijn misschien makkelijker weg te werken...

pol
1 oktober 2008, 11:23
is geen oplossing, je gaat zoveel knoopcelllen moeten gebruiken dat ze nog meer plaats innemen als een 9V blokje.

mijn oplossing is daar nog simpel tegen. snap niet dat daar "gedoe" aan is.
doosje, 2 jacks, wat draadjes, en klaar, heb je op een halfuurtje in mekaar geprutst

M Kactus
1 oktober 2008, 11:25
is geen oplossing, je gaat zoveel knoopcelllen moeten gebruiken dat ze nog meer plaats innemen als een 9V blokje.

Inderdaad. De simpelste oplossing is een 9V-blokje achterop/opzij van je gitaar kleven. De phantom power is inderdaad ook een goed idee, maar dan heb je signaal en stroom naast elkaar lopen, wat niet bevorderlijk is voor brom.

pol
1 oktober 2008, 11:30
kan absoluut geen kwaad, het is gelijkstroom hier, dat geeft geen brom
in de kabel van de pickups loopt de 9v stroom toch ook samen met het signaal, en dat stoort ook niet.

met microfoons of d.i. boxen die op phantom power werken loopt stroom ook gewoon langs signaal in dezelfde kabel en dat geeft geen enkel probleem.

LaszloVersteeg
1 oktober 2008, 12:08
ik ga 't denk ik gewoon eens proberen, 'n vriend van me heeft nog 'n setje liggen, dus ben er niet zoveel geld aan kwijt.

levendige discusie moet ik zeggen:P

M Kactus
1 oktober 2008, 12:36
kan absoluut geen kwaad, het is gelijkstroom hier, dat geeft geen brom
in de kabel van de pickups loopt de 9v stroom toch ook samen met het signaal, en dat stoort ook niet.

met microfoons of d.i. boxen die op phantom power werken loopt stroom ook gewoon langs signaal in dezelfde kabel en dat geeft geen enkel probleem.

Yep, daar heb je gelijk in. Je opmerking in een vorige post vond ik best interessant, trouwens: Het pedaal dat 9v doorgeeft aan je gitaar. Dat spreekt me wel aan (voor de preamp van mijn akoest, misschien). Het voordeel van zo'n voeding is dat je met een power pump daar 18v van zou kunnen maken en dan zou kunnen schakelen tussen de twee.
Als je aan een kort kabeltje genoeg hebt, hang je hem aan een daisychain :)