PDA

View Full Version : Brug vervangen



Dribbel_
30 september 2008, 00:39
Omdat ik mijn Epiphone SG aan het upgraden is na de elementen nu de brug aan de beurt om onderhanden genomen te worden aangezien deze goedkope brug redelijk wat sustain wegvreet.

Maarrrr ik heb van die bruggen eignelijk weinig verstand dus ik wil graag een paar dingen weten :)

-Wat is het handigste om te vervangen, echt de brug alleen of telt de tailpiece net zo hard mee.
-Wat voor materiaal
-Wat voor merken enz en waar te koop/bestellen

alvast heel erg bedankt voor de hulp :)

KoenB
30 september 2008, 11:43
Je hebt ze in verschillende prijsklassen maar ik denk persoonlijk dat het vrij weinig uitmaakt, zolang je niet echt voor de spotgoedkope gaat. De brug maakt denk ik het meeste uit. De tailpiece houd alleen de snaren vast en zit lager dan de brug, hierdoor maken de snaren een hoek en oefenen druk uit op de brug (meer sustain - in theorie iig).

Ik zou eens kijken op guitarfetish.com . Hier heb ik mijn bruggen en tailpieces voor beide zelfbouwprojecten geshopt (eentje is ook een SG) en ik ben er erg tevreden over (en t is vooral goedkoop door de lage dollar). Mocht je een leverancier wat meer bij de deur zoeken: guitarsupplies, tonefactory. Enkele goede merken zijn Wilkinson, Gotoh, Schaller.... allemaal met een verschillend prijsje er aan overigens ;)

Dribbel_
30 september 2008, 12:03
Okee thnx daar heb ik wat aan :)
Was via google al op Guitar-parts.nl terecht gekomen, en voor een brug wil ik zo max een 50e uitgeven dus dat moet waarschijnlijk wel goed te doen zijn.
Maar nu heb je natuurlijk nog het verschil tussen de gewone tune-o-matic bruggen met de zadeltjes maar ik kwam er ook nog tegen met rollers, weet je toevallig wat hier de voor en nadelen van zijn?

En wat betreft de afmetingen hij moet dus op een Epiphone G400 passen maar ik kan zo snel niet vinden wat de Stud Spacing daar is, of zijn dit standaard maten wat overal wel past ?

KoenB
30 september 2008, 14:57
Die roller bridges zijn vooral handig als je een tremolo hebt (bigsby), dan rollen de snaren gemakkelijk over de zadels. Bij een gewone hardtail maakt het niet zo veel verschil, de snaren breken iets minder snel bij de brug maar t schijnt ook weer je sustain te beinvloeden. Ik zou dan toch gewoon voor een normale bridge gaan.

Wat betreft die spacing, die is volgens mij overal hetzelfde. Er zit ook altijd wel een klein beetje speling op het schroefdraad en tussen de post/brigde, dus dat past wel.

Dribbel_
30 september 2008, 16:02
Okee thnx voor de info :)
Je SG project ziet er echt heel vet uit man die ga ik zeker ff goed doorlezen zo :cooler: :chicken: